УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 19 жовтня 2021 року № 422

Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Г.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 17 жовтня 2021 року за № 21-36-11064

До Центральної виборчої комісії 17 жовтня 2021 року надійшла скарга кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Ганни Андріївни, висунутої ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ “ПАРТІЯ АНТОНА ЯЦЕНКА” на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року, суб’єктом оскарження в якій визначено кандидата в народні депутати України в цьому окрузі Лагуту Геннадія Миколайовича, висунутого Політичною партією “Партія Ігоря Колихаєва “НАМ ТУТ ЖИТИ”.

У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року Лагути Г.М. щодо виготовлення та розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою в газеті “НАМ ТУТ ЖИТИ!” (замовлення № 299 від 04.10.2021) такими, що не відповідають вимогам частини восьмої статті 74 Закону України “Про вибори народних депутатів України” (далі – Закон) та оголосити кандидату в народні депутати України Лагуті Г.М. попередження.

Свої вимоги скаржниця обґрунтовує тим, що 14 жовтня 2021 року з агітаційного намету кандидата в народні депутати України Лагути Г.М., розміщеного в м. Берислав, на перехресті вулиць Карла Маркса та Першого травня, розповсюджувалася агітаційна друкована продукція, зокрема газета “НАМ ТУТ ЖИТИ!” (замовлення № 299 від 04.10.2021), яку виготовлено із порушенням установлених законом обмежень щодо ведення передвиборної агітації.

Суб’єкт звернення зі скаргою вказує, що “із змісту газети “Нам тут жити!” (примірник додається до скарги) вбачається, що на першій шпальті газети розміщено логотип, назву партії “Нам тут жити!” та статтю, що містить інтерв’ю-біографію Геннадія Лагути, як кандидата в депутати України по 184 виборчому округу. Текст супроводжується коментарем: “Обирати депутата слід ретельно, навіть – прискіпливо. Аби зрозуміти, чи заслуговує кандидат на довіру?…Сьогодні наш співрозмовник – Геннадій Лагута, кандидат в народні депутати України на проміжних виборах до Верховної Ради України по 184 округу. Його кандидатуру висунула партія “Нам тут жити”. В інтерв’ю згадується БО “БФ Ігоря Колихаєва “Нам тут жити”, Лагута Г.М. зазначає, що “Фонд “Нам тут жити” – це фактично як міні уряд нарівні області”. Дана стаття за своїм змістом є політичною рекламою. На 3 стор. розміщено статті: “Зроблено вже чимало, але ще більше попереду..”, “Програма “Поряд” – це турбота про здоров’я найвіддаленіших сіл Херсонщини”, “Все задля усмішок дітей!”, “Допомогти тим, хто рятує нас”. Вищезазначені статті, висвітлюють діяльність Благодійного фонду Ігоря Колихаєва “Нам тут жити” у однойменній газеті є соціальною рекламою. При цьому, кожен блок такої соціальної реклами на стор. 3 супроводжується або згадуванням імені кандидата у депутати Геннадія Лагути, або подякою учасників заходу Геннадію Лагуті та благодійному фонду, або коментарями Геннадія Лагути про важливість діяльності благодійного фонду”.

Таким чином, на переконання Живцової Г.А., кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Лагутою Г.М. під час здійснення передвиборної агітації було порушено частину восьму статті 74 Закону, а саме: заборону розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою.

На підтвердження вказаного суб’єктом звернення додано до скарги примірник газети “НАМ ТУТ ЖИТИ!” за жовтень 2021 року (замовлення № 299 від 04.10.2021) та фотофіксацію місця розміщення агітаційного намету.

На виконання частини десятої статті 111 Закону та пункту 7.11 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі – Порядок), копії скарги з доданими до неї матеріалами надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Комісії 18 жовтня 2021 року надійшли пояснення Лагути Г.М., у яких він повідомляє, що скарга побудована на власному тлумаченні скаржником поняття “соціальна реклама” без посилання на конкретну норму законодавства, що визначає це поняття, а його висновок не відповідає дійсності, оскільки газета “НАМ ТУТ ЖИТИ!” здійснювала інформування мешканців Херсонської області про діяльність, зокрема статутну, БЛАГОДІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ “БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД ІГОРЯ КОЛИХАЄВА “НАМ ТУТ ЖИТИ”.

Постановами Центральної виборчої комісії від 14 вересня 2021 року № 341 та від 28 вересня 2021 року № 376 Лагуту Геннадія Миколайовича і Живцову Ганну Андріївну відповідно зареєстровано кандидатами в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року.

За змістом частин першої, другої, восьмої статті 108 Закону, пунктів 2.1, 2.2, 3.4 Порядку кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі може оскаржити до Центральної виборчої комісії, зокрема, дії кандидата в народні депутати України.

Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті 109 Закону, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження (пункт 4.1 Порядку).

Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, беручи до уваги інші наявні в Комісії документи, Центральна виборча комісія встановила.

Порядок проведення передвиборної агітації під час підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України врегульовано розділом IX Закону.

Так, передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата в народні депутати України або партію – суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України (частина перша статті 68 Закону).

Згідно з пунктами 4, 5, 9, 10 частини другої статті 68 Закону передвиборна агітація може проводитися у формі оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв’ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень; розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, у яких розміщено матеріали передвиборної агітації; встановлення агітаційних наметів; в інших формах, що не суперечать Конституції України та законам України.

Частиною п’ятою статті 69 Закону визначено, що кандидат у народні депутати України, зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі, на власний розсуд може виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів виборчого фонду. Відомості, що містяться у цих матеріалах, повинні відповідати вимогам закону. Матеріали передвиборної агітації виготовляються з урахуванням вимог Закону України “Про засади державної мовної політики”.

Обмеження щодо ведення передвиборної агітації передбачено статтею 74 Закону.

Зокрема, частинами шостою, двадцять третьою згаданої статті щодо друкованих агітаційних матеріалів установлено обмеження у вигляді заборони поширення у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення, а також заборони виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.

Частиною восьмою статті 74 Закону заборонено розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою, а також використання під час виборчого процесу у комерційній та соціальній рекламі прізвищ чи портретів кандидатів у депутати; назв чи символіки партій – суб’єктів виборчого процесу.

При цьому відповідно до частини третьої статті 68 Закону політична реклама – це розміщення або поширення матеріалів передвиборної агітації за допомогою рекламних засобів. До політичної реклами належить також використання символіки або логотипів партій – суб’єктів виборчого процесу, а так само повідомлення про підтримку партією – суб’єктом виборчого процесу або кандидатом у депутати видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у таких заходах партії – суб’єкта виборчого процесу чи певного кандидата у депутати. Реклама друкованих видань (газет, журналів, книг), інших товарів та послуг з використанням прізвищ чи зображень (портретів) кандидатів, назв чи символіки партій – суб’єктів виборчого процесу також є політичною рекламою.

Згідно зі статтею 1 Закону України “Про рекламу” соціальна реклама – це інформація будь-якого виду, розповсюджена в будь-якій формі, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, популяризацію загальнолюдських цінностей і розповсюдження якої не має на меті отримання прибутку.

За змістом частини першої, пункту 5 частини другої статті 61 Закону Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження окремому кандидату в народні депутати України в разі порушення ним обмежень щодо проведення передвиборної агітації. Центральна виборча комісія може прийняти рішення про попередження кандидату в народні депутати України за результатами задоволення скарги (частина третя вказаної статті Закону).

Частинами першою – третьою статті 112 Закону, пунктами 9.1, 9.3 Порядку визначено, що докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи. Виборча комісія – суб’єкт розгляду скарги може звернутися із запитом щодо витребування додаткових доказів за власною ініціативою або на прохання суб’єкта звернення, суб’єкта оскарження, заінтересованих осіб. Якщо суб’єкт звернення, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.

Частинами четвертою та сьомою статті 112 Закону, пунктами 9.4, 9.6 Порядку передбачено, що виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії – суб’єкта розгляду скарги. Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись законом.

Центральна виборча комісія зазначає, що наданий суб’єктом звернення зі скаргою як доказ примірник газети “НАМ ТУТ ЖИТИ!” за своїм змістом є агітаційним, оскільки містить прізвище, ім’я та по батькові, біографічні відомості та дані про діяльність Лагути Г.М. саме як кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року.

На сторінках газети “НАМ ТУТ ЖИТИ!” є згадка про БЛАГОДІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ “БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД ІГОРЯ КОЛИХАЄВА “НАМ ТУТ ЖИТИ”, зокрема на другій шпальті у статті ЛАГУТА ГЕННАДІЙ: “ДЛЯ ЧОЛОВІКА ВАЖЛИВО БУТИ НАДІЙНИМ ТА ТРИМАТИ СЛОВО, ТАК ВИХОВУЮТЬ МЕНЕ БАТЬКИ” вказується, що “Фонд “Нам тут жити” – це фактично як міні уряд нарівні області”; на третій сторінці у статтях “ПРОГРАМА “ПОРЯД” – ЦЕ ТУРБОТА ПРО ЗДОРОВ’Я НАЙВІДДАЛЕНІШИХ СІЛ ХЕРСОНЩИНИ”, “ВСЕ ЗАДЛЯ УСМІШОК ДІТЕЙ!” та “ДОПОМОГТИ ТИМ, ХТО РЯТУЄ НАС” інформується про діяльність зазначеної благодійної організації на території Херсонської області.

На останній сторінці газети “НАМ ТУТ ЖИТИ!” за жовтень 2021 року містяться відомості щодо її замовника – Лях Н.А., установу, яка здійснила друк, –ТОВ “Полімед”, її тираж – 10 000 екз., а також інформація про особу, відповідальну за випуск, – Заєць А.П. Газета надрукована державною мовою, а публікації в ній не суперечать положенням частини шостої статті 74 Закону.

Згідно з отриманими на звернення Комісії від Товариства з обмеженою відповідальністю “Полімед” відомостями замовлення друку газети “НАМ ТУТ ЖИТИ!” за жовтень 2021 року оплачено з рахунку виборчого фонду кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року Лагути Г.М.

За таких обставин Центральна виборча комісія дійшла висновку, що замовлений випуск газети “НАМ ТУТ ЖИТИ!” за жовтень 2021 року є єдиним, цілісним друкованим агітаційним матеріалом. 

Окремо Комісія зауважує, що розміщення матеріалів, які поширюються друкованими засобами масової інформації, здійснюється на засадах свободи діяльності друкованих засобів масової інформації (стаття 2 Закону України “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні”).

Частиною шостою статті 66 Закону передбачено, що контроль за дотриманням вимог Закону в частині участі засобів масової інформації та інформаційних агентств в інформаційному забезпеченні виборів та проведенні передвиборної агітації здійснюють Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення (стосовно електронних (аудіовізуальних) засобів масової інформації) та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику в інформаційній та видавничій сферах (стосовно друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств).

Частиною дев’ятою статті 108 Закону та підпунктом 5 пункту 3.3 Порядку передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність засобів масової інформації та інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви.

Відповідно до частини четвертої статті 113 Закону, пункту 10.5 Порядку при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.

Підставою для задоволення скарги є встановлення виборчою комісією, що рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта оскарження не відповідають законодавству про вибори народних депутатів України (частина шоста статті 113, пункт 10.7 Порядку).

Таким чином, за результатами розгляду скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 Живцової Г.А. Комісією не встановлено факту розміщення в газеті “НАМ ТУТ ЖИТИ!” за жовтень 2021 року кандидатом у народні депутати України в цьому одномандатному виборчому окрузі Лагутою Г.М. політичної реклами в одному блоці з соціальною рекламою, а отже, Центральна виборча комісія не має підстав для задоволення скарги Живцової Г.А. як стосовно визнання відповідних дій суб’єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам частини восьмої статті 74 Закону, так і щодо оголошення цьому кандидату в народні депутати України попередження.

Водночас, зважаючи на повноваження Центральної виборчої комісії, визначені пунктом 1 частини другої статті 30 Закону, щодо здійснення контролю за додержанням вимог законодавства про вибори народних депутатів України кандидатами в народні депутати України, Комісія вважає за необхідне звернути увагу кандидата в народні депутати України, зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 184 Лагути Г.М. на встановлену частиною шостою статті 69 Закону вимогу щодо обов’язку подання по одному примірнику кожного друкованого матеріалу передвиборної агітації, виготовленого за рахунок коштів виборчого фонду кандидата, не пізніш як через п’ять днів з дня його виготовлення до Центральної виборчої комісії, а також на необхідність усунення вказаного порушення Закону.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 61, 68, 69, 74, статей 108 – 113 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в задоволенні скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року Живцової Ганни Андріївни, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 17 жовтня 2021 року за № 21-36-11064.

2. Звернути увагу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року Лагути Геннадія Миколайовича на необхідність дотримання вимоги частини шостої статті 69 Закону України “Про вибори народних депутатів України” щодо обов’язку подання кандидатом у народні депутати України по одному примірнику кожного друкованого матеріалу передвиборної агітації до Центральної виборчої комісії та усунення вказаного порушення. 

3. Копію цієї постанови надіслати кандидатам у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 184 на проміжних виборах народного депутата України 31 жовтня 2021 року Живцовій Г.А. та Лагуті Г.М.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО

Додатки та посилання