УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

29 червня 2019 року № 1379

Про скаргу кандидата в народні депутати України  в одномандатному виборчому окрузі № 26 Лібермана Ш.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії  27 червня 2019 року за № 21-36-25657

До Центральної виборчої комісії 27 червня 2019 року надійшла скарга кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі  № 26 Лібермана Шмуеля Олександровича, суб ’єктами оскарження в якій визначено Політичну партію "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ" та кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26 Гуфмана Геннадія Леонідовича.

У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ" та кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26 Гуфмана Г.Л. щодо розміщення друкованих агітаційних матеріалів (політичної реклами) на носії зовнішньої реклами за адресами: вулиця Січеславська Набережна, 33 та вулиця Січеславська Набережна, 31а у місті Дніпрі, такими, що порушують вимоги частини сьомої статті 69 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі – Закон); зобов’язати Політичну партію "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ" та кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26 Гуфмана Г.Л. протягом одного календарного дня видалити вказані агітаційні матеріали; оголосити попередження Політичній партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ" та кандидату в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26 Гуфману Г.Л. за порушення порядку ведення передвиборної агітації.

Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що він 26 червня 2019 року на території одномандатного виборчого округу № 26 (місто Дніпро, Шевченківський та Центральний райони) виявив розміщення друкованих матеріалів Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ", які не містять відомостей про їх замовника, установу, що здійснила друк, їх тираж та інформацію про осіб, відповідальних за випуск, що є порушенням вимог частини сьомої статті 69 Закону. На одному з білбордів зазначено ім’я та прізвище "Геннадій Гуфман", які збігаються з ім’ям і прізвищем Гуфмана Геннадія Леонідовича, зареєстрованого кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26 та висунутого Політичною партією "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ".

На підтвердження вказаного Ліберман Ш.О. додав до скарги акти № 1 та № 2 від 26 червня 2019 року про порушення Закону, роздруківки фотографій агітаційних матеріалів, розміщених за адресами: вулиця Січеславська Набережна, 33 та вулиця Січеславська Набережна, 31а у місті Дніпрі.

На виконання частини десятої статті 111 Закону копії скарги з доданими до неї матеріалами 27 червня 2019 року надіслано суб’єктам оскарження, яких повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Комісії 28 червня 2019 року надійшло пояснення уповноваженого представника Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ" в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Москаленка Г.В., у якому йдеться про те, що на виконання  вимог статті 68 Закону вказана політична партія розміщує друковані агітаційні матеріали чи політичну рекламу на носіях зовнішньої реклами тільки за рахунок коштів виборчого фонду партії. Крім того, вона здійснює розміщення матеріалів передвиборної агітації з дотриманням вимог частини сьомої статті 69 Закону і обов’язково зазначає у них відомості про їх замовника, установу, яка здійснила друк, інформацію про осіб, відповідальних за випуск. Також у поясненні йдеться, що агітаційні матеріали розміщені невідомими особами з метою притягнення Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ" до відповідальності за порушення Закону.

Постановою Комісії від 21 червня 2019 року № 1116 Лібермана Шмуеля Олександровича зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26.

Постановою Центральної виборчої комісії від 20 червня 2019 року  № 1103 зареєстровано кандидатів у народні депутати України, включених до виборчого списку  Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ", в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, висунутих 6 червня 2019 року на позачерговому XXІІІ З’їзді цієї політичної партії.

Постановою Центральної виборчої комісії від 24 червня 2019 року  № 1229 Гуфмана Геннадія  Леонідовича зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26.

За змістом частин першої та другої статті 108 Закону, пунктів 2.1, 2.2 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі – Порядок), кандидат у народні депутати України, зареєстрований у встановленому Законом порядку, може оскаржити до виборчої комісії, зокрема, дії  політичної партії – суб’єкта виборчого процесу, кандидата в народні депутати України.

Частинами сьомою, восьмою вказаної статті Закону та пунктом 3.4 Порядку передбачено, що скарга на рішення чи дії політичної партії, яка висунула кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, на дії чи бездіяльність кандидата в народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.

Таким чином, Комісія зазначає, що згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги.

Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.

Передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата в народні депутати України або партію – суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України (частина перша статті 68 Закону).

Згідно з пунктом 6 частини третьої статті 68 Закону передвиборна агітація може проводитися у формі розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.

Частинами п’ятою, сьомою статті 69 Закону визначено, що політична партія, кандидати в народні депутати України від якої зареєстровані в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі,  кандидат у народні депутати України, зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі, на власний розсуд можуть виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів виборчого фонду. Друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про замовника цих матеріалів, установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання, що належить політичній партії, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.

Відповідно до частини двадцять третьої статті 74 Закону виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу , яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, забороняються.

За змістом частини першої, пункту 5 частини другої статті 61 Закону Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження політичній партії, кандидати в народні депутати України від якої включені до виборчого списку партії, або окремому кандидату в народні депутати України в разі порушення політичною партією, кандидатом у народні депутати України обмежень щодо проведення передвиборної агітації.

Докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи (частини перша – третя статті 112 Закону).

Якщо суб’єкт звернення, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.

Згідно з частинами четвертою та сьомою статті 112 Закону виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії – суб’єкта розгляду скарги.

Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись законом.

Частиною другою статті 61 Конституції України встановлено, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

Надані суб’єктом звернення зі скаргою як докази акти № 1 та № 2 від 26 червня 2019 року, роздруківки фотографій агітаційних матеріалів (політичної реклами) на носії зовнішньої реклами (білборді) засвідчують факт розповсюдження агітаційних матеріалів.

Разом з тим додані до скарги матеріали не дають можливості встановити суб’єкта, яким вчинено дії щодо розміщення вказаних агітаційних матеріалів (політичної реклами) на носіях зовнішньої реклами.

Отже, до скарги не додано доказів на підтвердження того, що оскаржувані дії вчинено саме суб’єктами оскарження, що відповідно не дає Центральній виборчій комісії підстав зробити висновок про порушення обмежень стосовно ведення передвиборної агітації в одномандатному виборчому окрузі № 26 Політичною партією "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ" та кандидатом у народні депутати України, зареєстрованим в одномандатному виборчому окрузі № 26 Гуфманом Г.Л.

Відповідно до частини четвертої статті 113 Закону при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.

Підставою для задоволення скарги є встановлення виборчою комісією, що рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта оскарження не відповідають законодавству про вибори народних депутатів України.

Порушення суб’єктом оскарження законодавства про вибори народних депутатів України суб’єктом звернення зі скаргою не доведено. З доданих до скарги матеріалів неможливо встановити, чи мали місце оскаржувані дії суб’єктів оскарження (пункт 1 частини третьої статті 113 Закону).

З огляду на викладене Комісія не має підстав для задоволення скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26 Лібермана Ш.О.

Разом з тим згідно з частиною двадцять шостою статті 74 Закону в разі надходження до Центральної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно надсилає зазначене повідомлення до відповідних правоохоронних органів.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 68, частин дев’ятої, двадцять шостої статті 74, статей 108 – 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України", Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в задоволенні скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26 Лібермана Шмуеля Олександровича  на дії Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНІ ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ" та кандидата в народні депутати України Гуфмана Геннадія Леонідовича, зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 26.

2. Копії скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26 Лібермана Ш.О. та доданих до неї матеріалів надіслати до Національної поліції України для проведення перевірки викладених обставин та реагування відповідно до законів України.

3. Копії цієї постанови надіслати Політичній партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ", кандидатам у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 26 Ліберману Ш.О. та Гуфману Г.Л.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   Т. СЛІПАЧУК