УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

1 грудня 2020 року № 535

Про скаргу кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Печеніна А.А. та Кучера І.Ю., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 28 листопада 2020 року за № 21-30-27970 та 1 грудня 2020 року за № 21-36/1-28636

До Центральної виборчої комісії 28 листопада 2020 року в електронній формі надійшла скарга (вх. № 21-30-27970) кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська рада) Печеніна Анатолія Андрійовича, Кучера Ігоря Юрійовича (далі – суб’єкт звернення), суб’єктом оскарження в якій визначено Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить Комісію “з метою усунення бездіяльності Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії” зобов’язати вказану виборчу комісію прийняти рішення про визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради у багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 та Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазький сільський голова) такими, що не відбулися, та про призначення відповідних повторних виборів.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує “протиправною бездіяльністю” Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішень, зокрема, на виконання постанови Центральної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 495 “Про виконання постанови Верховного Суду від 12 листопада 2020 року в справі № 855/111/20”.

Окрім того, 1 грудня 2020 року вказана скарга надійшла до Комісії на паперових носіях і зареєстрована за № 21-36/1-28636.

На виконання частини п’ятої статті 70 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії від Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії не надійшло пояснень по суті скарги.

Вивчивши скаргу, наявні в Комісії матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.

Частиною другою статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон) передбачено, що Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу, а також Порядком.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зазначає, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією прийнято постанову від 18 листопада 2020 року № 272 “Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії від 18.11.2020 року 495”, якою, зокрема, встановлено відсутність правових підстав для визнання такими, що не відбулися, виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 і виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року та про призначення повторних відповідних виборів.

Про наявність указаної постанови суб’єкту звернення зі скаргою відомо, оскільки ця інформація повідомлялась йому, зокрема, і Центральною виборчою комісією листом від 23 листопада 2020 року № 21-36/1-4795.

За таких обставин Комісія зазначає, що суб’єкт звернення по суті оскаржує рішення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 272 “Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії від 18.11.2020 року 495”.

Відповідно до пункту 11 частини другої статті 64 Кодексу, підпункту 5 пункту 3.4 Порядку рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених Кодексом випадків, оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Отже, Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги.

Крім того, відповідно до частини першої статті 66 Кодексу, пункту 4.1 Порядку скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті Кодексу.

Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією (частини шоста, сьома статті 66 Кодексу, підпункти 4, 6 пункту 4.3 Порядку).

Таким чином, останнім днем для звернення зі скаргою на вказану постанову Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії було 20 листопада 2020 року.

Натомість скарга надійшла до Комісії 28 листопада 2020 року, тобто з порушенням встановленого Кодексом строку оскарження.

Виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом (частина третя статті 72 Кодексу та пункт 10.6 Порядку).

Таким чином, скарга кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Печеніна А.А. та Кучера І.Ю. підлягає залишенню без розгляду по суті.

Водночас частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, пунктами 1 – 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу, а також контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, та за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі (частина четверта статті 72 Кодексу, пункт 10.7 Порядку).

Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти стосовно цього рішення в установленому Законом порядку.

Також у разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду, зокрема, визнати рішення виборчої комісії чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу, скасувати рішення виборчої комісії; прийняти рішення по суті питання; зобов’язати виборчу комісію нижчого рівня повторно розглянути питання, що стало предметом розгляду Комісії; поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу (частина третя статті 16 Закону).

З огляду на викладене Комісія зазначає.

Верховний Суд 12 листопада 2020 року ухвалив постанову у справі № 855/111/20, якою визнав протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії, що полягає у нездійсненні заходів стосовно поновлення порушених виборчих прав Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д. бути обраними під час виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Чередниченка Ю.А. бути обраним під час виборів Кароліно-Бугазького сільського голови, а також зобов’язав Комісію з урахуванням висновків, викладених у вказаній постанові Верховного Суду, прийняти рішення, спрямовані на відновлення порушених виборчих прав зазначених осіб.

Центральна виборча комісія 18 листопада 2020 року на виконання зазначеного судового рішення, з урахуванням рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року у справі № 420/11489/20, яке набрало законної сили, прийняла постанову № 495, пунктом 1 якої зобов’язала Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію невідкладно вирішити питання щодо:

визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів у багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7;

визнання виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови.

Цією самою постановою Комісія зобов’язала Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію невідкладно повідомити Центральну виборчу комісію про прийняті нею рішення на виконання пункту 1 цієї постанови.

До Центральної виборчої комісії електронною поштою надійшла постанова Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 272 “Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії від 18.11.2020 року 495”, якою зазначена виборча комісія, зокрема, встановила відсутність правових підстав для визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулися, і призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради у багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7, а також встановила відсутність правових підстав для визнання виборів Кароліно-Бугазького сільського голови такими, що не відбулися, і призначення повторних виборів Короліно-Бугазького сільського голови.

Крім того, вказаною постановою Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія вирішила звернутися до Центральної виборчої комісії з метою законодавчого врегулювання питання можливості призначення повторних виборів після набуття повноважень депутатами місцевих рад та сільськими, селищними, міськими головами.

Також до Комісії надійшла колективна заява кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д. та кандидата на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови Чередниченка Ю.А., підписана представником указаних осіб Лупу С.С., щодо надання інформації про виконання Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією постанови Центральної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 495 “Про виконання постанови Верховного Суду від 12 листопада 2020 року в справі № 855/111/20”.

Листом від 23 листопада 2020 року № 21-36/1-4795 заявників повідомлено про надходження до Комісії постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 272 “Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії від 18.11.2020 року 495”.

Комісія зауважує, що з постанови Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 272 “Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії від 18.11.2020 року 495” вбачається, що фактично ця виборча комісія ухилилась від вчинення дій, спрямованих на поновлення виборчих прав громадян з урахуванням висновків, викладених у відповідній постанові Верховного Суду та прийняття рішення про визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів у цих виборчих округах, а також про визнання виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови.

Основною підставою для висновку вказаної виборчої комісії про відсутність правових підстав для визнання зазначених виборів такими, що не відбулися, і призначення повторних виборів визначається той факт, що 27 жовтня 2020 року відбулась перша сесія новообраної Кароліно-Бугазької сільської ради і відповідно розпочалися повноваження обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови.

Таким чином, Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія вважає, що “питання, які поставлені на вирішення комісії постановою ЦВК, нерозривно пов’язані із питанням припинення повноважень депутатів Кароліно-Бугазької сільської об’єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області та Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області” та робить висновок, що в неї “відсутні законодавчі повноваження та підстави припиняти повноваження” депутатів місцевої ради та сільського голови.

З огляду на викладене Комісія вбачає підстави для розгляду питання діяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів визначено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу встановлено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.

Відповідно до частини третьої статті 32 Кодексу територіальні виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

За змістом статті 206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено Кодексом та законами України.

Зокрема, до повноважень територіальних виборчих комісій згідно з пунктом 19 частини другої вказаної статті Кодексу належить організація проведення повторних місцевих виборів у випадках, передбачених Кодексом.

Згідно з частиною четвертою статті 194 Кодексу повторні місцеві вибори призначаються територіальною виборчою комісією в разі визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися, в порядку, встановленому Кодексом. Підстави для визнання місцевих виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів визначено статтею 280 Кодексу.

Так, пунктом 6 частини першої статті 280 Кодексу передбачено, що територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.

Питання відповідності вимогам Кодексу організації і проведення голосування з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 та Кароліно-Бугазького сільського голови в день голосування 25 жовтня 2020 року було предметом оцінки Верховного Суду.

Так, у постанові від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20 Верховний Суд зазначив, що суд (Шостий апеляційний адміністративний суд) “обмежився вузьким трактуванням” норми пункту 6 частини першої статті 280 Кодексу та “дійшов помилкового висновку, що права позивачів порушувалися лише до дня голосування, а голосування у день голосування було організовано і проведено відповідно до вимог Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного округу”.

Організацію і порядок голосування на місцевих виборах визначено статтею 248 Кодексу, згідно з частиною першою якої саме голосування проводиться з 8 години до 20 години без перерви.

Водночас, як зауважив Верховний Суд, “організація голосування включає в себе, серед іншого, наявність і видачу виборцям належної виборчої документації з відображенням у ній достовірної, повної інформації, зокрема про зареєстрованих кандидатів, які виявили бажання бути обраними”.

Оцінивши обставини справи, Верховний Суд дійшов однозначного висновку, що “всі позивачі, які мали статус кандидатів у депутати та кандидата на обрання сільським головою не були включені у бюлетені, що вплинуло на результати волевиявлення, а отже, організація голосування у день голосування відбулася з порушенням частини восьмої статті 248 Кодексу. Вказане може мати наслідком застосування пункту 6 частини першої статті 280 Кодексу”.

Комісія, взявши до уваги зазначений висновок Верховного Суду та аналогічний висновок у рішенні Одеського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року у справі № 420/11489/20, визначила постановою від 18 листопада 2020 року № 495 спосіб поновлення порушених прав Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., Чередниченка Ю.А. бути обраними.

Отже, на виконання постанови Центральної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 495 Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія повинна була вирішити питання щодо визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів у цих виборчих округах, а також щодо визнання виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови.

Проте Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія, приймаючи постанову від 18 листопада 2020 року № 272, замість вирішення вказаних питань вдалася до аналізу обставин, яким уже було надано оцінку Верховним Судом та обставин, які регулюються Законами України “Про місцеве самоврядування в Україні” та “Про статус депутатів місцевих рад”.

Викладений у зазначеній постанові Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії висновок, що вирішення питань про визнання такими, що не відбулися, вказаних виборів та про призначення повторних виборів пов’язано із достроковим припиненням повноважень депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, що були визнані обраними Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією за результатами відповідних виборів 25 жовтня 2020 року та вже набули своїх повноважень, не звільняє від необхідності виконання постанови Верховного Суду та вчинення дій на поновлення виборчих прав громадян.

Крім того, Кодекс не пов’язує прийняття рішень про визнання виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів з необхідністю прийняття рішення про дострокове припинення повноважень відповідних депутатів та відповідного сільського голови.

При цьому питання вступу на посаду новообраного сільського, селищного, міського голови врегульовано частиною першою статті 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, а порядок набуття повноважень депутата ради – частиною першою статті 49 указаного Закону.

Тобто питання призначення та проведення повторних виборів і питання набуття повноважень особами, обраними за результатами таких виборів депутатами сільської ради або сільським головою, є різними правовідносинами, які регулюються окремими законодавчими актами, а вирішення питання про наявність повноважень селищного, міського голови, депутатів місцевих рад виходить за межі компетенції виборчих комісій.

За таких обставин постанова Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 272 не може вважатися підтвердженням виконання постанови Центральної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 495.

Станом на момент розгляду Комісією цього питання Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією вказане рішення Комісії по суті не виконано та не відновлено порушені права Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., Чередниченка Ю.А. бути обраними на відповідних виборах.

Отже, Комісія зазначає, що ухвалена Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією 18 листопада 2020 року постанова № 272 суперечить висновкам, викладеним у судових рішеннях та вказаній постанові Комісії, не забезпечує відновлення порушених прав суб’єктів виборчого процесу, що дає підстави для висновку про її незаконність.

Частиною п’ятнадцятою статті 36 Кодексу визначено, що рішення виборчої комісії, яке суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Таким чином, Комісія вважає за необхідне скасувати постанову Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 272.

Також Комісія зауважує, що Конституцією України гарантовано право громадян брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (стаття 38).

Відповідно до статей 22, 64 Основного Закону України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані; конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Статтею 71 Конституції України встановлено, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

За змістом частин першої, другої статті 19 Кодексу виборчі права громадян України захищаються законом. Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються.

Виборчий процес кожних виборів, передбачених Кодексом, здійснюється на засадах, зокрема, гарантії реалізації виборчих прав громадян і дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та Кодексом, законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес (частина перша статті 21 Кодексу).

Згідно з частиною першою статті 13 Закону, частиною третьою статті 202 Кодексу рішення Центральної виборчої комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами, організаціями.

Невиконання, неналежне, несвоєчасне виконання рішень Комісії тягне за собою відповідальність, установлену законом (частина шоста статті 13 Закону).

Враховуючи викладене, Комісія констатує свідоме та умисне невиконання Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією прийнятої на виконання судових рішень із урахуванням висновків судів постанови Комісії від 18 листопада 2020 року № 495, що спрямовано на позбавлення громадян можливості реалізувати свої виборчі права, з метою відновлення яких прийнято вказану постанову Комісії, а отже, свідчить про грубе порушення цією виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України.

Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу в разі одноразового грубого чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду.

З огляду на зазначені обставини Комісія вбачає підстави для дострокового припинення повноважень усього складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Кодексу та законів України.

Зважаючи на необхідність забезпечити відновлення порушених виборчих прав Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., Чередниченка Ю.А., а також той факт, що у межах наданих повноважень Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не прийнято рішень, спрямованих на поновлення виборчих прав указаних осіб, Комісія вважає за необхідне зобов’язати цю виборчу комісію після сформування її нового складу прийняти рішення про визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів у багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7, а також про визнання виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови.

При цьому Комісія звертає увагу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, що прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів є єдиним можливим рішенням, яке в цій ситуації з урахуванням висновків Верховного Суду може прийняти територіальна виборча комісія для ефективного поновлення порушених виборчих прав Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., Чередниченка Ю.А., що виключає дискрецію комісії у вирішенні цього питання.

Також Комісія звертає увагу, що згідно з положеннями частин другої, шостої – восьмої статті 195 Кодексу повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за п’ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів.

Місцеві вибори призначаються на неділю.

Орган, який відповідно до статті 194 Кодексу прийняв рішення про призначення місцевих виборів, не пізніш як на третій день з дня прийняття такого рішення оприлюднює його у визначений ним спосіб, а також доводить до відома Центральної виборчої комісії в цей самий строк.

Територіальна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу позачергових, повторних, проміжних місцевих виборів на своєму засіданні, про що зазначається у протоколі засідання комісії. Офіційним оголошенням є прийняття відповідною виборчою комісією рішення про початок виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів. Рішення відповідної виборчої комісії про оголошення початку виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів оприлюднюється не пізніше ніж на третій день після його прийняття у визначений нею спосіб.

Офіційне оголошення шляхом прийняття рішення про початок виборчого процесу здійснюється в разі призначення територіальною виборчою комісією повторних місцевих виборів одночасно з прийняттям нею такого рішення.

Особливості проведення повторних місцевих виборів визначено положеннями статті 286 Кодексу.

Так, повторні місцеві вибори призначаються у випадках, порядку та строки, передбачені Кодексом.

Повторні місцеві вибори проводяться у тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку та строки, визначені Кодексом, за тією самою виборчою системою, яка застосовувалася на виборах, які були визнані такими, що не відбулися.

Таким чином, виборчий процес повторних місцевих виборів відповідно до положень статей 196, 286 Кодексу включає такі етапи: утворення дільничних виборчих комісій; складання списків виборців, їх перевірку та уточнення; висування та реєстрацію кандидатів; проведення передвиборної агітації; голосування у день виборів; підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів. У випадках, передбачених Кодексом, виборчий процес включає також такі етапи: повторне голосування; підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів.

Витрати на підготовку та проведення повторних місцевих виборів здійснюються за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету (абзац третій частини першої статті 209 Кодексу).

За змістом пункту 19 частини другої статті 206, статей 280, 286 Кодексу організація підготовки та проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7, а також повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови належить до повноважень Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії.

З огляду на викладене, враховуючи необхідність забезпечення контролю за належною організацією підготовки та проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7, а також повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови, Комісія вважає за необхідне зобов’язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу здійснити організацію підготовки та проведення вказаних виборів з дотриманням вимог Кодексу та врахуванням висновків судів щодо обставин, які призвели до порушень виборчих прав громадян під час організації підготовки та проведення зазначених виборів 25 жовтня 2020 року.

Окремо Комісія вважає за необхідне приділити увагу питанню формування нового складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії.

Так, під час підготовки та проведення виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року судами та Центральною виборчою комісією встановлювались факти грубих та систематичних порушень Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Конституції, Кодексу та законів України, наслідком чого було неодноразове дострокове припинення повноважень усього її складу, звернення до Національної поліції України з метою перевірки фактів можливого вчинення кримінальних правопорушень членами вказаної виборчої комісії тощо.

Проте зазначені санкції не призвели до нормалізації роботи Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії та приведення її у відповідність із вимогами законодавства України, наслідком чого стало встановлення вказаною виборчою комісією результатів виборів депутатів відповідної сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1–5, 7 та відповідного сільського голови 25 жовтня 2020 року з порушенням вимог законодавства України та прав суб’єктів виборчого процесу.

Комісія зазначає, що порядок формування складу територіальної виборчої комісії після дострокового припинення повноважень усього її складу встановлено частиною п’ятою статті 208 Кодексу. Так, суб’єкти, за поданням яких до складу комісії було включено осіб, повноваження яких достроково припинено, можуть не пізніше наступного дня з дня отримання такого повідомлення внести подання з новими кандидатурами до складу відповідної виборчої комісії.

Склад сільських територіальних виборчих комісій відповідно до частини шостої статті 203 Кодексу формують районні виборчі комісії.

Враховуючи ситуацію, що мала місце під час перших місцевих виборів у Кароліно-Бугазькій сільській територіальній громаді 25 жовтня 2020 року, Комісія вважає за доцільне звернути увагу суб’єктів подання кандидатур до складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії на необхідність відповідального ставлення до реалізації свого права на участь у формуванні складу вказаної територіальної виборчої комісії.

Водночас Комісія зауважує, що ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом (частина четверта статті 32 Кодексу).

Комісія бере до уваги, що відповідні рішення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії про визнання обраними депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, ухвалені 27 листопада 2020 року, не можуть бути перешкодою для поновлення порушених виборчих прав Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., Чередниченка Ю.А. та не потребують скасування, оскільки є актами одноразової дії, які вичерпують свою дію після їх реалізації.

Зазначене узгоджується з правовою позицією Конституційного Суду України, викладеною ним у Рішенні від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009, згідно з якою “ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб’єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію”.

Враховуючи викладене, з метою захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян, відповідно до статей 22, 38, 64, 71 Конституції України, статей 19, 21, 32, частин другої, четвертої статті 33, частини четвертої статті 38, статей 202, 205, 206, 208, 280, 286 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Печеніна А.А. та Кучера І.Ю., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 28 листопада 2020 року за № 21-30-27970 та 1 грудня 2020 року за № 21-36/1-28636, залишити без розгляду по суті.

2. Визнати незаконною та скасувати постанову Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 18 листопада 2020 року № 272 “Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії від 18.11.2020 року 495”.

3. Встановити факт одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

4. Достроково припинити повноваження всього складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

5. Зобов’язати Білгород-Дністровську районну територіальну виборчу комісію Одеської області не пізніше 18 години 00 хвилин 2 грудня 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 18 години 00 хвилин 3 грудня 2020 року до Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії.

6. Зобов’язати Білгород-Дністровську районну територіальну виборчу комісію Одеської області не пізніше 20 години 00 хвилин 4 грудня 2020 року сформувати новий склад Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію.

7. Звернути увагу суб’єктів подання кандидатур до складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на необхідність відповідального ставлення до реалізації свого права на участь у формуванні складу вказаної територіальної виборчої комісії.

8. Зобов’язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області невідкладно, але не пізніше ніж на п’ятий день після сформування нового складу прийняти рішення:

про визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7;

про оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 одночасно з прийняттям рішення про їх призначення;

про визнання виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області;

про оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області одночасно з прийняттям рішення про їх призначення.

9. Зобов’язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області здійснити організацію підготовки та проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області з дотриманням вимог Виборчого кодексу України та врахуванням висновків судів щодо обставин, які призвели до порушень виборчих прав громадян під час організації підготовки та проведення вказаних виборів 25 жовтня 2020 року.

10. Копію цієї постанови надіслати кандидатам у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Печеніну Анатолію Андрійовичу, Кучеру Ігорю Юрійовичу, Білгород-Дністровській районній територіальній виборчій комісії Одеської області, Кароліно-Бугазькій сільській територіальній виборчій комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

11. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО