УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

20 травня 2015 року № 49

Про скаргу Колесникова В.І., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 18 травня 2015 року за № 21-36/1-2514

До Центральної виборчої комісії 18 травня 2015 року надійшла скарга Колесникова Вячеслава Ігоровича як кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 13 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, в якій він просить Центральну виборчу комісію встановити факт невиконання Запорізькою обласною виборчою комісією постанов Запорізького окружного адміністративного суду від 24 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15 та Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15, достроково припинити повноваження усього складу Запорізької обласної виборчої комісії у зв’язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі – Закон) та невиконанням указаною комісією рішень суду, що набрали законної сили.

На обґрунтування своїх вимог суб’єктом звернення до скарги додано копії постанов Запорізького окружного адміністративного суду від 21 квітня 2015 року в справі № 808/2161/15, від 24 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15 та Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15, якими відповідно визнано бездіяльність Запорізької обласної виборчої комісії стосовно затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 13 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, а також визнано протиправними та скасовано пункти 1 –  4 резолютивної частини постанови Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 143 "Про неможливість проведення голосування у день проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року".

На виконання вимог частини десятої статті 88 Закону скаргу з доданими до неї матеріалами надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 19 травня 2015 року надійшли пояснення Запорізької обласної виборчої комісії з доданими до них матеріалами, відповідно до яких указаною комісією вжито заходи, визначені Законом, щодо підготовки та проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, які не потребували фінансування. Натомість невиділення коштів для проведення вказаних виборів стало причиною неможливості належної організації виборчого процесу.

Розглянувши скаргу, пояснення суб’єкта оскарження та додані до них матеріали, Комісія встановила.

Постановою Запорізької обласної виборчої комісії від 4 березня 2015 року № 135 призначено проміжні вибори депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46 на неділю, 3 травня 2015 року.

Постановою Запорізької обласної виборчої комісії від 10 квітня 2015 року № 140 Колесникова В.І. зареєстровано кандидатом у депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 13 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року.

Частиною першою статті 25 Закону визначено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбаченому зазначеним та іншими законами України.

Відповідно до частини третьої статті 29 Закону повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України.

Згідно з частинами першою – третьою статті 89 Закону докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.

Якщо суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не нададуть доказів для підтвердження обставин, на які вони посилаються, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.

Так, суб’єктом звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії подано копію постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 21 квітня 2015 року в справі № 808/2161/15, якою визнано бездіяльність Запорізької обласної виборчої комісії щодо затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 13 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року та зобов’язано вказану виборчу комісію затвердити текст такого бюлетеня.

Постановою Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 141 затверджено текст виборчого бюлетеня, зокрема, для голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 13 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року.

Таким чином, Запорізькою обласною виборчою комісією виконано вищевказане рішення Запорізького окружного адміністративного суду.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 24 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15 визнано протиправним та скасовано пункт 2 резолютивної частини постанови Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 143 "Про неможливість проведення голосування у день проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року", яким скасовуються постанови цієї комісії від 4 березня 2015 року № 135 та № 136. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15 постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 24 квітня 2015 року скасовано в частині відмови у задоволенні частини позовних вимог, а також визнано протиправними та скасовані пункті 1, 3, 4 резолютивної частини постанови Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 143 "Про неможливість проведення голосування у день проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року".

Водночас указаними судовими рішеннями не зобов’язано Запорізьку обласну виборчу комісію вчинити певні дії.

Разом з тим, суб’єктом звернення зі скаргою не надано доказів щодо невиконання Запорізькою обласною виборчою комісією зазначених судових рішень відповідно до Закону України "Про виконавче провадження".

При розгляді скарги Центральна виборча комісія також бере до уваги, що за змістом частини першої статті 60 Закону бюджетні витрати на підготовку і проведення проміжних місцевих виборів здійснюються за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, тобто проміжні вибори депутатів Запорізької обласної ради повинні проводитися за рахунок коштів обласного бюджету.

Закупівля товарів, оплата робіт, послуг для підготовки і проведення проміжних місцевих виборів здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів (частина друга статті 65 Закону).

Центральна виборча комісія листами від 21 січня 2015 року № 21-40-80 та від 21 квітня 2015 року № 21-40-638, а також постановами від 30 квітня 2015 року № 37 та № 38 зверталася до Запорізької обласної ради та Запорізької обласної державної адміністрації щодо необхідності вжиття вичерпних заходів для фінансування проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46.

Проте за наявною в Центральній виборчій комісії інформацією Запорізькою обласною радою станом на 20 травня 2015 року не прийнято рішення щодо встановлення бюджетних призначень з місцевого бюджету для фінансування зазначених виборів.

Частинами першою, другою статті 23 Бюджетного кодексу України визначено, що будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, яке встановлюється законом про Державний бюджет України або рішенням про місцевий бюджет.

Відповідно до частини третьої статті 48 Бюджетного кодексу України розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов’язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов’язання та не утворюється бюджетна заборгованість.

Зобов’язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених указаним Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов’язаннями і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов’язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов’язань не здійснюються.

Вимоги фізичних і юридичних осіб щодо відшкодування збитків та/або шкоди за зобов’язаннями, взятими розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених зазначеним Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), стягуються з осіб, винних у взятті таких зобов’язань, у судовому порядку (частина четверта статті 48 Бюджетного кодексу України).

З огляду на зазначене Запорізька обласна виборча комісія без рішення уповноваженого органу щодо виділення коштів з обласного бюджету Запорізької області на проведення проміжних виборів не мала права розміщувати замовлення, укладати договори, закуповувати товари, послуги чи здійснювати інші фінансові операції у межах реалізації заходів щодо забезпечення виборчого процесу.

Зважаючи на вищевказане та беручи до уваги те, що Запорізькою обласною виборчою комісією вчинялися передбачені Законом дії щодо організації підготовки і проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46, які не потребували фінансування, а непроведення голосування в день виборів 3 травня 2015 року стало наслідком невиділення коштів з місцевого бюджету, Центральна виборча комісія не вважає за необхідне достроково припиняти повноваження усього складу Запорізької обласної виборчої комісії.

У зв’язку із цим Центральна виборча комісія відмовляє в задоволенні скарги Колесникова В.І.

Водночас Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Запорізької обласної ради та Запорізької обласної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів.

Крім того, Центральна виборча комісія відзначає, що своїми постановами від 30 квітня 2015 року № 37 та № 38 звернула увагу Верховної Ради України на необхідність законодавчого врегулювання питань фінансування підготовки і проведення місцевих виборів у випадках бездіяльності органів місцевого самоврядування щодо прийняття відповідних рішень.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 60, частин першої, четвертої, сьомої статті 90 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", керуючись статтею 2, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в задоволенні скарги Колесникова Вячеслава Ігоровича.

2. Звернути увагу Запорізької обласної ради та Запорізької обласної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів.

3. Копії цієї постанови надіслати Колесникову В.І., Запорізькій обласній раді та Запорізькій обласній виборчій комісії.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   Ж. УСЕНКО-ЧОРНА