УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

24 жовтня 2015 року № 509

Про скаргу Костирі А.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 23 жовтня 2015 року за № 21-30-14657

До Центральної виборчої комісії 23 жовтня 2015 року надійшла скарга Костирі Андрія Андрійовича, суб’єктом оскарження в якій визначено Новомаячківську селищну виборчу комісію Цюрупинського району Херсонської області (далі – Новомаячківська селищна виборча комісія), в якій він просить визнати протиправною бездіяльність Новомаячківської селищної виборчої комісії, що полягає в невиконанні постанови Цюрупинської районної виборчої комісії Херсонської області від 19 жовтня 2015 року № 55 "Щодо скарги Костирі А.А.", скасувати постанову Новомаячківської селищної виборчої комісії від 21 жовтня 2015 року № 19 у частині скасування постанови указаної комісії від 16 жовтня 2015 року № 17, прийняти рішення про поновлення його у реєстрації кандидатом на посаду Новомаячківського селищного голови та внесення змін до тексту виборчого бюлетеня з виборів Новомаячкіського селищного голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі шляхом включення до виборчого бюлетеня відомостей про кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Костирі А.А., чим забезпечити його право бути обраним на чергових виборах Новомаячківського селищного голови 25 жовтня 2015 року.

На підтвердження викладених у скарзі доводів Костирею А.А. до скарги додано, зокрема, копії постанов Новомаячківської селищної виборчої комісії від 5 жовтня 2015 року № 9 "Про скасування кандидата на посаду голови Новомаячківської селищної виборчої комісії" та від 21 жовтня 2015 року № 19, Цюрупинської районної виборчої комісії Херсонської області (далі – Цюрупинська районна виборча комісія) від 19 жовтня 2015 року № 55 "Щодо скарги Костирі А.А.", а також копію постанови про відкриття виконавчого провадження від 15 жовтня 2015 року ВП № 49025440.

23 жовтня 2015 року до Центральної виборчої комісії надійшли пояснення Новомаячківської селищної виборчої комісії щодо ситуації, що склалася із участю Костирі А.А. у чергових виборах Новомаячківського селищного голови 25 жовтня 2015 року, а також копії постанов указаної виборчої комісії від 12 жовтня 2015 року № 14 "Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для загального ознайомлення у приміщені дільничної виборчої комісії" та № 15 "Про визначення кількості виборчих бюлетенів для голосування", від 16 та 21 жовтня 2015 року № 17 і № 19.

Розглянувши скаргу, пояснення суб’єкта оскарження та інші наявні в Комісії документи, Центральна виборча комісія встановила.

За змістом частини четвертої статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги подаються до Комісії і розглядаються нею в порядку та строки, встановлені відповідним законом України про вибори або референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, визначено розділом ХІІІ Закону України "Про місцеві вибори" (далі – Закон) та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 229 (далі – Порядок).

Згідно з частиною першою статті 94 Закону, розділом 2 Порядку кандидат, його довірена особа, місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, її представник у територіальній виборчій комісії або уповноважена особа, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до Закону, а також виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею та статтями 95 – 98 Закону.

Відповідно до частин шостої, сьомої статті 94 Закону, пункту 3.3 Порядку до Центральної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржується бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Згідно з частиною шостою статті 94 Закону, підпунктом 2 пункту 3.2 Порядку рішення чи дії територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, оскаржуються виключно до суду.

Таким чином, Центральна виборча комісія є неналежним суб’єктом розгляду скарги на рішення Новомаячківської селищної виборчої комісії.

Частиною одинадцятою статті 97 Закону та пунктом 9.3 Порядку передбачено, що виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження.

Отже, скарга Костирі А.А. в частині скасування постанови Новомаячківської селищної виборчої комісії від 21 жовтня 2015 року № 19 підлягає залишенню без розгляду по суті.

При цьому Центральна виборча комісія зауважує, що постановою Комісії від 23 жовтня 2015 року № 505 "Про окремі питання діяльності Новомаячківської селищної виборчої комісії Цюрупинського району Херсонської області" за результатами розгляду заяви кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Костирі А.А. щодо забезпечення реалізації його права бути обраним на чергових виборах Новомаячківського селищного голови 25 жовтня 2015 року Комісією відповідно до пункту 5 частини першої статті 24 Закону скасовано пункт 1 постанови Новомаячківської селищної виборчої комісії Цюрупинського району Херсонської області від 21 жовтня 2015 року № 19.

Разом з тим, скарга Костирі А.А. в частині оскарження бездіяльності Новомаячківської селищної виборчої комісії подана належним суб’єктом зверненні зі скаргою до належного суб’єкта її розгляду.

У зв’язку із цим Центральна виборча комісія зазначає.

Постановою Новомаячківської селищної виборчої комісії від 30 вересня 2015 року № 8 Костирю А.А. зареєстровано кандидатом на посаду Новомаячківського селищного голови.

Постановою Новомаячківської селищної виборчої комісії від 5 жовтня 2015 року № 9 "Про скасування кандидата на посаду голови Новомаячківської селищної виборчої комісії" скасовано рішення про реєстрацію кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Костирі А.А.

Постановою Цюрупинського районного суду Херсонської області від 9 жовтня 2015 року в справі № 664/3393/14-а, яка набрала законної сили, вирішено визнати протиправною і скасувати постанову Новомаячківської селищної виборчої комісії від 5 жовтня 2015 року № 9 "Про скасування кандидата на посаду голови Новомаячківської селищної виборчої комісії" та поновити реєстрацію кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Костирі А.А.

Постановами Новомаячківської селищної виборчої комісії від 12 жовтня 2015 року № 14 та № 15 відповідно затверджено текст виборчих бюлетенів з виборів депутатів Новомаячківської селищної ради Цюрупинського району Херсонської області та Новомаячківського селищного голови для голосування у відповідних виборчих округах та визначено їх кількість.

При цьому текст виборчого бюлетеня з виборів Новомаячківського селищного голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі, затверджений Новомаячківською селищною виборчою комісією, відомостей про кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Костирі А.А. не містить.

Постановою старшого державного виконавця відділу державної виконавчої служби Цюрупинського районного управління юстиції Бабаскіної Т.Б. про відкриття виконавчого провадження від 15 жовтня 2015 року відкрито виконавче провадження з виконання виконавчого листа за вказаним вище судовим рішенням. 

Постановою Новомаячківської селищної виборчої комісії 16 жовтня 2015 року № 17 на виконання постанови Цюрупинського районного суду Херсонської області від 9 жовтня 2015 року в справі № 664/3393/14-а вирішено взяти до відома зазначене судове рішення та поновити реєстрацію кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Костирі А.А. 

Цюрупинська районна виборча комісія своєю постановою від 19 жовтня 2015 року № 55 "Щодо скарги Костирі А.А." за результатами розгляду скарги Костирі А.А. щодо бездіяльності Новомаячківської селищної виборчої комісії зобов’язала Новомаячківську селищну виборчу комісію на своєму засіданні до 17 години 30 хвилин 20 жовтня 2015 року розглянути та прийняти рішення про включення Костирі А.А. до виборчого бюлетеня та призупинити друк бюлетенів на підприємстві-виготовлювачі до вирішення цього питання.

Новомаячківська селищна виборча комісія 21 жовтня 2015 року прийняла постанову № 19, пунктом 1 якої скасувала свою постанову від 16 жовтня 2015 року № 17.

Разом з тим, указаною комісією станом на день подання до Комісії скарги Костирею А.А. зміни до тексту виборчого бюлетеня з виборів Новомаячківського селищного голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі, затвердженого Новомаячківською селищною виборчою комісією, шляхом включення до нього відомостей про кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Костирі А.А. внесено не було.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено Законом.

Згідно з частиною першою статті 20 Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених законами України (частина перша статті 25 Закону).

Згідно з частиною третьою статті 19 Закону територіальні виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України та законів України.

Частиною четвертою статті 20 Закону передбачено, що сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.

Згідно з пунктом 2 частини другої статті 19 Закону повноваження територіальної виборчої комісії щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або територіального виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Відповідно до пункту 18 частини четвертої статті 25 Закону селищна виборча комісія встановлює підсумки голосування з виборів депутатів районної ради в територіальних виборчих округах, утворених у межах відповідного селища, передає ці підсумки до районної виборчої комісії.

Водночас за змістом пункту 14 частини четвертої статті 25 Закону встановлення підсумків голосування та результатів виборів селищного голови належить виключно до повноважень селищної виборчої комісії.

Таким чином, Цюрупинська районна виборча комісія є комісією вищого рівня для Новомаячківської селищної виборчої комісії лише щодо виборів депутатів Цюрупинської районної ради Херсонської області.

При цьому Цюрупинська районна виборча комісія не є виборчою комісією вищого рівня для Новомаячківської селищної виборчої комісії щодо виборів Новомаячківського селищного голови, а відтак не наділена повноваженнями стосовно вирішення питань організації підготовки та проведення зазначених виборів.

Згідно з частинами п’ятою, шостою статті 94 Закону та розділом 3 Порядку рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, її члена може бути оскаржено до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, або до суду. Рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, її члена може бути оскаржено до суду.

Виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Законом (частина одинадцята статті 97 Закону).

У зв’язку з цим Цюрупинська районна виборча комісія неуповноважна була розглядати по суті скаргу Костирі А.А. стосовно бездіяльності Новомаячківської селищної виборчої комісії щодо виборів Новомаячківського селищного голови та зобов’язувати Новомаячківського селищну виборчу комісію вчиняти будь-які дії щодо таких виборів.

Натомість на порушення вимог Закону та з перевищенням своїх повноважень Цюрупинська районна виборча комісія, розглянувши по суті скаргу Костирі А.А., постановою від 19 жовтня 2015 року № 55 "Щодо скарги Костирі А.А." зобов’язала Новомаячківську селищну виборчу комісію на своєму засіданні до 17 години 30 хвилин 20 жовтня 2015 року розглянути та прийняти рішення про включення Костирі А.А. до виборчого бюлетеня та призупинити друк бюлетенів на підприємстві-виготовлювачі до вирішення цього питання.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому цим Законом порядку.

За змістом пункту 1 частини першої статті 19 Закону Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Частиною дев’ятнадцятою статті 27 Закону передбачено, що рішення територіальної виборчої комісії, яке суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом. Разом з тим, згідно з пунктом 5 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.

З метою реалізації передбачених пунктами 1, 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", пунктом 1 частини першої статті 24 Закону повноважень щодо здійснення контролю за організацією підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України, Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанову Цюрупинської районної виборчої комісії від 19 жовтня 2015 року № 55 "Щодо скарги Костирі А.А." як таку, що суперечить законодавству України про місцеві вибори та прийнята з перевищенням повноважень районної виборчої комісії.

Разом з тим, Центральна виборча комісія зауважує, що постановою Цюрупинського районного суду Херсонської області від 9 жовтня 2015 року в справі № 664/3393/14-а, яка набрала законної сили, поновлено реєстрацію кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Костирі А.А.

Згідно з частиною п’ятою статті 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов’язковими до виконання на всій території України.

Також при прийнятті цієї постанови Центральна виборча комісія бере до уваги свою постанову від 23 жовтня 2015 року № 505 "Про окремі питання діяльності Новомаячківської селищної виборчої комісії Цюрупинського району Херсонської області", якою, зокрема, зобов’язано Новомаячківську селищну виборчу комісію Цюрупинського району Херсонської області до 20 години 24 жовтня 2015 року:

внести зміни до свого рішення щодо затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів Новомаячківського селищного голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі шляхом включення до виборчого бюлетеня відомостей про кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Костирі А.А.;

забезпечити виготовлення виборчих бюлетенів з виборів Новомаячківського селищного голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі з урахуванням внесених змін;

забезпечити доставку вказаних виборчих бюлетенів усім дільничним виборчим комісіям з місцевих виборів, які організовують підготовку та проведення виборів Новомаячківського селищного голови.

Згідно з підпунктом 3 пункту 9.11 Порядку виборча комісія відмовляє в задоволенні скарги, якщо на момент розгляду скарги виборчою комісією – суб’єктом оскарження вчинено необхідні дії, скасовано рішення, що є предметом оскарження, або іншим способом поновлено права суб’єкта звернення зі скаргою відповідно до вимог Закону (відсутність предмета оскарження).

Викладене вище свідчить про відсутність підстав для задоволення інших вимог скарги Костирі А.А.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 19, частин першої, четвертої статті 20, пунктів 1, 5 частини першої статті 24, частини дев’ятнадцятої статті 27, статей 94 – 99 Закону України "Про місцеві вибори", Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 229, керуючись статтями 1 – 3, 11 – 13, пунктами 1 – 3 статті 21, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Костирі А.А. від 22 жовтня 2015 року в частині скасування постанови Новомаячківської селищної виборчої комісії Цюрупинського району Херсонської області від 21 жовтня 2015 року № 19 залишити без розгляду по суті.

2. У задоволенні інших вимог скарги Костирі А.А. відмовити.

3. Скасувати постанову Цюрупинської районної виборчої комісії Херсонської області від 19 жовтня 2015 року № 55 "Щодо скарги Костирі А.А."

4. Звернути увагу Цюрупинської районної виборчої комісії Херсонської області на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

5. Копії цієї постанови надіслати Костирі А.А., Новомаячківській селищній виборчій комісії Цюрупинського району Херсонської області, Цюрупинській районній виборчій комісії Херсонської області.

6. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії     А. МАГЕРА