УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 31 травня 2017 року № 115

Про скаргу Леонової Л.М., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 29 травня 2017 року за № 21-40-4051

До Центральної виборчої комісії 29 травня 2017 року повторно надійшла скарга депутата Херсонської міської ради Херсонської області (далі – Херсонська міська рада) Леонової Лариси Миколаївни (після повернення вказаної скарги 17 травня 2017 року відповідно до частини одинадцятої статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", частини другої статті 97 Закону України "Про місцеві вибори" та пункту 6.7 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів, затвердженого постановою Комісії від 5 вересня 2015 року № 229) разом із доданими до неї документами, суб’єктом оскарження в якій визначено Херсонську міську виборчу комісію Херсонської області (далі – Херсонська міська виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить встановити факт одноразового грубого порушення Херсонською міською виборчою комісією вимог Конституції України та законів України та достроково припинити повноваження всього складу цієї комісії.

Свої вимоги Леонова Л.М. обґрунтовує тим, що Херсонською міською виборчою комісією вчинено дії щодо завершення перевірки дотримання вимог статей 38 − 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (далі – Закон) та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Херсонської міської ради Леонової Л.М. та, як наслідок, складення протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання зазначеного депутата від 18 лютого 2017 року, визнані постановою Херсонського міського суду Херсонської області від 13 квітня 2017 року в справі № 766/3119/17 неправомірними.

Крім того, на думку скаржника, Херсонською міською виборчою комісією було допущено бездіяльність, яка полягає в неприйнятті у зв’язку з ухваленням зазначеного судового рішення передбаченого частиною шостою статті 41 Закону рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Херсонської міської ради Леонової Л.М.

На підтвердження викладеного до скарги додано копії постанови Херсонського міського суду Херсонської області від 13 квітня 2017 року в справі № 766/3119/17, а також заяви Леонової Л.М. до Херсонської міської виборчої комісії від 15 травня 2017 року, що містить вимогу про прийняття цією комісією рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Херсонської міської ради Леонової Л.М. з огляду на ухвалення Херсонським міським судом Херсонської області зазначеної постанови.

На запит Центральної виборчої комісії від 30 травня 2017 року № 21-33/1-952 до Комісії того самого дня надійшли пояснення Херсонської міської виборчої комісії щодо викладених у скарзі обставин, у яких Херсонська міська виборча комісія вказує на помилковість доводів скарги, оскільки постановою Херсонського міського суду Херсонської області від 13 квітня 2017 року в справі № 766/3119/17 не зобов’язано Херсонську міську виборчу комісію прийняти рішення про припинення ініціативи про відкликання депутата Херсонської міської ради Леонової Л.М. Крім того, суб’єкт оскарження зазначає, що Законом установлено вичерпний перелік підстав для прийняття територіальною виборчою комісією такого рішення. Також територіальна виборча комісія повідомляє, що на вказане судове рішення подано апеляційну скаргу, справа судом апеляційної інстанції призначена до розгляду на 14 червня 2017 року, а відтак постанова Херсонського міського суду Херсонської області від 13 квітня 2017 року в справі № 766/3119/17 законної сили не набрала.

Крім того, 31 травня 2017 року факсимільним зв’язком до Центральної виборчої комісії надійшов лист Херсонського міського суду Херсонської області, в якому повідомляється про ненабрання законної сили постановою Херсонського міського суду Херсонської області від 13 квітня 2017 року в справі № 766/3119/17 у зв’язку з поданням апеляційної скарги на вказане судове рішення.

Вивчивши скаргу, пояснення суб’єкта оскарження, додані до них документи та інші наявні в Комісії матеріали, Центральна виборча комісія встановила.

Відповідно до частини третьої статті 29 Закону України "Про місцеві вибори" та пункту 1.3 Роз’яснення щодо порядку внесення змін до складу територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого постановою Комісії від 7 вересня 2015 року (із змінами) повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду, зокрема, в разі одноразового грубого порушення комісією Конституції України, Закону України "Про місцеві вибори" та інших законів України.

Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону України "Про місцеві вибори" передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Частиною першою статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" встановлено, що  Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України.

Відповідно до покладених на Центральну виборчу комісію законодавством України повноважень Комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, частина друга статті 16, пункти 2 – 5 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

Згідно з частиною другою статті 3 указаного Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

При цьому Центральна виборча комісія є комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій у частині проведення місцевих виборів та здійснює контроль за дотриманням указаними комісіями лише виборчого законодавства України.

Разом з тим, відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою  регламентовано розділом V Закону, який згідно з Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", іншими законами України визначає правовий статус депутата місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності, а не організацію і порядок проведення виборів та референдумів, а відтак надання правової оцінки застосуванню територіальними виборчими комісіями положень Закону в ході реалізації зазначеної процедури до компетенції Центральної виборчої комісії не належить. 

Крім того, Комісія зауважує, що  відповідно до частини четвертої статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження". Згідно з частиною першою статті 5 Закону України "Про виконавче провадження" примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".

Водночас згідно з листом Херсонського міського суду Херсонської області його постанова від 13 квітня 2017 року в справі № 766/3119/17 законної сили не набрала.

Викладене вище унеможливлює встановлення Комісією факту одноразового грубого порушення Херсонською міською виборчою комісією вимог Конституції та законів України щодо обставин, про які у своїй скарзі зазначає Леонова Л.М., а відтак – дострокове припинення повноважень цієї територіальної виборчої комісії, що, у свою чергу, обумовлює відмову в задоволенні скарги.

Окремо Центральна виборча комісія зауважує, що судових рішень, які б установлювали факт одноразового грубого порушення Херсонською міською виборчою комісією Конституції України та законів України, до Комісії не надходило.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 19, 24, частини третьої статті 29 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись частиною першою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 15, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в задоволенні скарги Леонової Лариси Миколаївни.

2. Копії цієї постанови надіслати Леоновій Л.М. та Херсонській міській виборчій комісії Херсонської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   М. ОХЕНДОВСЬКИЙ