УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

30 серпня 2020 року № 210

Про скаргу Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”

До Центральної виборчої комісії 27 серпня 2020 року надійшла скарга Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” про визнання протиправним та скасування пункту 5 постанови Щастинської районної територіальної виборчої комісії Луганської області (далі – Щастинська районна територіальна виборча комісія) від 25 серпня 2020 року № 2, згідно з яким сформовано склад Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії Щастинського району Луганської області (далі – Нижньотеплівська сільська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить визнати протиправним та скасувати пункт 5 постанови Щастинської районної територіальної виборчої комісії  від 25 серпня 2020 року № 2, яким сформовано склад Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії, а також зобов’язати Щастинську районну територіальну виборчу комісію повторно сформувати склад Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії з дотриманням вимог частини четвертої статті 203 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та включити до складу зазначеної сільської територіальної виборчої комісії в обов’язковому порядку кандидатури, внесені поданням Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 11 серпня 2020 року, отриманим Щастинською районною територіальною виборчою комісією  20 серпня 2020 року.

Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що “…до складу Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії не були включені кандидатури: Сергієнко Марини Михайлівни, 21.04.1979 року народження, Дудіної Галини Михайлівни, 22.07.1961 року народження, які повинні були бути включені до складу вказаної комісії у обов’язковому порядку, оскільки були внесені поданням Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” для обов’язкового включення до складу Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії Щастинського району Луганської області”.

Як зазначено у скарзі, 20 серпня 2020 року Луганською Обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” у строк, установлений Кодексом, “….було подано до Щастинської районної територіальної виборчої комісії Луганської області подання для обов’язкового включення до складу Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії Щастинського району Луганської області наступних кандидатур: Сергієнко Марини Михайлівни, 21.04.1979 року народження, Дудіної Галини Михайлівни, 22.07.1961 року народження. Зазначене подання було отримано секретарем Щастинської районної територіальної виборчої комісії Луганської області Зражаєвою Тетяною Василівною о 08 год 43 хв 20.08.2020 року, що підтверджується відповідним написом з датою та часом отримання на копії подання та підписом з зазначення прізвища та ініціалу імені секретаря”.

При цьому рішення про відхилення зазначених вище кандидатур до складу Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії з підстав їх невідповідності вимогам Кодексу не приймалися.

На підтвердження викладених доводів до скарги додано копію подання Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” для обов’язкового включення до складу Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії, а також копію постанови Щастинської районної територіальної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 2 “Про формування складу сільських, селищних виборчих комісій у Щастинському районі” з відміткою про отримання секретарем Щастинської районної територіальної виборчої комісії.

Вивчивши скаргу, Центральна виборча комісія зазначає.

Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу.

Також відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі – Порядок).

За змістом частини другої статті 72 Кодексу, пункту 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, зокрема, чи належить згідно з Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги).

Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зазначає, що, як вбачається зі скарги, Луганська Обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” просить визнати протиправним та скасувати пункт 5 постанови Щастинської районної територіальної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 2, яким сформовано склад Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії, та зобов’язати Щастинську районну територіальну виборчу комісію повторно сформувати склад Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії з дотриманням вимог Кодексу.

Центральна виборча комісія наголошує, що відповідно до частини другої статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Водночас згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

За змістом пункту 11 частини другої статті 64, підпункту 5  пункту 3.4 Порядку рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених Кодексом випадків, оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви.

Таким чином, Центральна виборча комісія не є належним суб’єктом розгляду скарги Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, а вказана скарга підлягає залишенню без розгляду по суті.

При цьому згідно з частиною четвертою статті 72 Кодексу Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.

Разом з тим  відповідно до частини першої статті 16 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку.

Також частиною другою статті 1, пунктом 3 частини першої  статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 зазначеного Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

На виконання передбачених наведеними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши вказані вище та беручи до уваги інші наявні в неї документи, зазначає.

Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року  № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

У свою чергу Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня  2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року № 176 – перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до положень Кодексу в ході організації підготовки та проведення місцевих виборів місцеві організації політичних партій беруть участь у реалізації виборчих процедур, зокрема в утворенні та формуванні складу територіальних виборчих комісій, утворенні дільничних виборчих комісій, висуванні кандидатів.

Так, частиною першою статті 203 Кодексу передбачено, що склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій.

Право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають:

1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;

2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори;

3) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії (частина друга статті 203 Кодексу).

Відповідно до частини шостої статті 203 Кодексу районні виборчі комісії формують склад сільських, селищних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за шістдесят днів до дня чергових виборів (до 25 серпня 2020 року включно). Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, указаних у частині другій статті 203 Кодексу, а в разі їх відсутності у структурі відповідної партії – обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм. Такі подання вносяться не пізніш як за шістдесят п’ять днів до дня чергових виборів (до  20 серпня 2020 року включно).

Частиною третьою статті 203 Кодексу передбачено, що суб’єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої статті 203 Кодексу, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб’єкти подання кандидатур, зазначені у пунктах 2, 3 частини другої статті 203 Кодексу, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.

До складу територіальної виборчої комісії обов’язково включаються кандидатури (не більше двох осіб до складу кожної територіальної виборчої комісії), запропоновані суб’єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої статті 203 Кодексу (абзац другий частини третьої статті 203 Кодексу).

Кандидатури, внесені до складу територіальної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, установленим  статтею 34 Кодексу, порушення вимог частин другої – десятої статті 203 Кодексу шляхом прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією або в результаті застосування механізму жеребкування, передбаченого частиною третьою статті 203 Кодексу.

Таким чином, кандидатури (не більше двох осіб), запропоновані до складу територіальних виборчих комісій місцевою організацією політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, і відносно яких рішення про відхилення їх кандидатур не приймалось, обов’язково включаються до складу територіальної виборчої комісії.

Згідно з наданою Апаратом Верховної Ради України (лист від 4 серпня  2020 року № 06/05-2020 (127079) інформацією, відповідно до статей 58 –  60 Регламенту Верховної Ради України на пленарному засіданні Верховної Ради України 29 серпня 2019 року (перша сесія) було оголошено про реєстрацію у Верховній Раді України п’яти депутатських фракцій, сформованих на партійній основі з числа народних депутатів, обраних за виборчими списками політичних партій, у тому числі депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”.

З огляду на вказане 28 серпня 2020 року Комісією листом за  № 21-33/1-2174 витребувано пояснення Щастинської районної територіальної виборчої комісії по суті порушених у скарзі Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” питань, а також копії документів, що підтвердять викладені в поясненні обставини.

На вказану вимогу 29 серпня 2020 року до Центральної виборчої комісії надійшло пояснення голови Щастинської районної територіальної виборчої комісії Шопіної І.І. з доданими до нього копіями подань Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” кандидатур для обов’язкового включення та для включення за результатами жеребкування до складу Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії  разом з документами, постанови Щастинської районної територіальної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 2 “Про формування складу сільських, селищних виборчих комісій у Щастинському районі”, протоколу засідання Щастинської районної територіальної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року.

Як вбачається із наданих пояснень, голова Щастинської районної територіальної виборчої комісії прийняла присягу та приступила до виконання обов’язків 25 серпня 2020 року, водночас до зазначеної дати “…вже були сформовані реєстри списків кандидатів від партій щодо обов’язкового включення до складу членів виборчих комісій і згідно проведення жеребкування”, а факт невключення до складу Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії двох кандидатур, внесених поданням Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” було виявлено “на підставі телефонного дзвінка від суб’єкта подання та надання ним сканованої копії ПОДАННЯ за підписом секретаря про прийом документа”.

При цьому голова Щастинської районної територіальної виборчої комісії зазначила, що за цим фактом “проведене службове розслідування. Встановлено, що із-за технічної помилки були не внесені ці два кандидата до складу Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії, в файлі випадково склеїлись подання з документами і не були внесені до реєстру кандидатів”.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія наголошує, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом, а виборчі права громадян України – це гарантовані Конституцією України та законами України їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (стаття 1, частини перша, четверта статті 6 Кодексу).

Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Кодексу).

Згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, є територіальні виборчі комісії.

За змістом частини першої статті 206 Кодексу територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених Кодексом та законами України.

Частиною третьою статті 32 Кодексу встановлено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 205 Кодексу Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом (частина п’ятнадцята статті 36 Кодексу).

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія з метою недопущення порушення виборчих прав громадян на участь у роботі виборчих комісій, дотримання порядку формування складу територіальних виборчих комісій вважає за необхідне скасувати пункт 5 постанови Щастинської районної територіальної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 2 “Про формування складу сільських, селищних виборчих комісій у Щастинському районі” та зобов’язати цю районну виборчу комісію сформувати склад Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії відповідно до вимог статті 203 Кодексу.

Враховуючи викладене, відповідно до частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини п’ятнадцятої статті 36, частини другої статті 64, частини третьої статті 65, статті 69, частин третьої, четвертої статті 72, статей 205, 206 Виборчого кодексу України, керуючись статтею 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3,  статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Луганської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” залишити без розгляду по суті.

2. Визнати протиправними дії Щастинської районної територіальної виборчої комісії Луганської області щодо невключення до складу Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії Щастинського району Луганської області кандидатур, поданих Луганською Обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” для обов’язкового включення.

3. Скасувати пункт 5 постанови Щастинської районної територіальної виборчої комісії Луганської області від 25 серпня 2020 року № 2 “Про формування складу сільських, селищних виборчих комісій у Щастинському районі”.

4. Зобов’язати Щастинську районну територіальну виборчу комісію Луганської області сформувати склад Нижньотеплівської сільської територіальної виборчої комісії Щастинського району Луганської області відповідно до вимог статті 203 Виборчого кодексу України до 1 вересня  2020 року, про що невідкладно повідомити Центральну виборчу комісію.

5. Звернути увагу Щастинської районної територіальної виборчої комісії Луганської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та  організації своєї роботи.

6. Копію цієї постанови надіслати Луганській Обласній організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” та Щастинській районній територіальній виборчій комісії Луганської області.

7. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО