УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

2 жовтня 2020 року № 339

Про скаргу Луганської територіальної організації Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 1 жовтня 2020 року за № 21-34-14386

1. До Центральної виборчої комісії надійшла скарга від Луганської територіальної організації Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” (вх. № 21-34-14386 від 1 жовтня 2020 року).
Суб’єктом оскарження у зазначеній скарзі визначено Рубіжанську міську територіальну виборчу комісію Сєвєродонецького району Луганської області (далі – Рубіжанська міська територіальна виборча комісія).

У своїй скарзі суб’єкт звернення просить Центральну виборчу комісію:

визнати протиправною та такою, що грубо порушує виборче законодавство, бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії щодо нереєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області (далі – Рубіжанська міська рада) від Луганської територіальної організації Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”;

достроково припинити повноваження всього складу Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з грубим порушенням положень Виборчого кодексу України (далі – Кодекс);

зобов’язати Рубіжанську міську територіальну виборчу комісію невідкладно зареєструвати кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради від Луганської організації Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”.

Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що він 24 вересня 2020 року подав до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії документи, необхідні для реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, однак у порушення частини шостої статті 227 Кодексу у строк до 29 вересня 2020 року названа виборча комісія не розглянула їх документи, відповідно не прийняла рішення ані щодо реєстрації, ані щодо відмови в реєстрації висунутих ними кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, тобто допустила бездіяльність, яка, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, є грубим порушенням виборчого законодавства та підставою для дострокового припинення повноважень усього складу цієї комісії.

При цьому суб’єкт звернення повідомив, що засідання Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії з розгляду його питання було призначено на 29 вересня 2020 року (останній день визначеного Кодексом строку), вказана комісія розпочала засідання о 23 годині, на якому були присутні 17 членів комісії, але порядок денний засідання не був затверджений шляхом голосування.
2. Постановою Центральної виборчої комісії від 1 жовтня 2020 року № 325 “Про розгляд скарг на бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області” встановлено факт одноразового грубого порушення Рубіжанською міською територіальною виборчою комісією положень Кодексу та у зв’язку з цим достроково припинено повноваження усього складу цієї комісії.

Необхідно також зазначити, що Комісією під час розгляду аналогічних скарг Луганської регіональної організації політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, Луганської обласної організації політичної партії “УКРАЇНА СЛАВЕТНА”, Луганської обласної організації політичної партії “СЛУГА НАРОДУ” встановлено факт відсутності рішень про реєстрацію 28 осіб кандидатами на посаду Рубіжанського міського голови, а також про реєстрацію кандидатів у депутати від суб’єктів виборчого процесу, а саме: Луганської територіальної організації політичної партії “Європейська Солідарність”, Луганської обласної організації політичної партії “СЛУГА НАРОДУ”, Луганської регіональної організації політичної партії “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”, Рубіжанської міської організації політичної партії “ПАРТІЯ ШАРІЯ”, Луганської обласної організації політичної партії “УКРАЇНА СЛАВЕТНА”, Рубіжанської міської організації партії “Справедливість”.

3. Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги, що стосуються виборів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу.

Відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі – Порядок).

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строків оскарження, встановлених Кодексом.

Так, згідно з частиною першою статті 22 Кодексу суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів є, зокрема, організація партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах.

Частинами першою, шостою, сьомою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктом 6 пункту 4.3 Порядку визначено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.

Таким чином, скаргу подано належним суб’єктом із дотриманням встановленого Кодексом строку.

Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарг), Комісія зазначає, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Отже, Центральна виборча комісія констатує, що є належним суб’єктом розгляду скарги Луганської територіальної організації Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” стосовно вимоги визнати бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії протиправною та такою, що грубо порушує виборче законодавство. Інші вимоги, зазначені у скарзі, є похідними від зазначеної вимоги.

4. Розглянувши скаргу, Центральна виборча комісія встановила.

Луганська територіальна організація Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” 24 вересня 2020 року звернулася до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від зазначеної організації партії, разом з доданими до заяви необхідними документами, що підтверджується довідкою Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 41 про прийняття переліку документів для реєстрації кандидатів у депутати міської ради (час прийняття документів 20 год 10 хв).

Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Кодекс.

Згідно з Кодексом до основних виборчих прав громадян України належить право бути обраним (частина друга статті 6); громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі – партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому Кодексом (стаття 11).

Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Кодексу).

До повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів депутатів міської ради, результати виборів міського голови, належить реєстрація кандидатів у депутати міської ради, кандидатів на посаду міського голови (пункт 4 частини другої статті 206 Кодексу).

Статтею 227 Кодексу встановлено порядок реєстрації кандидатів у депутати, зокрема, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), за яким кандидати в депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються, зокрема, відповідною міською територіальною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Згідно з частиною другою статті 22 Кодексу територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені в частині першій статті 222 Кодексу, довідку про їх прийняття, яка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Таким чином, надана суб’єкту звернення зі скаргою довідка про прийняття від його представника переліку документів для реєстрації кандидатів у депутати міської ради свідчить про факт подання ним в установлені Кодексом порядку та строк необхідного пакета документів для реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради.

Частиною шостою статті 227 Кодексу встановлено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п’ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Таким чином, Рубіжанська міська територіальна виборча комісія зобов’язана була у строк до 29 вересня 2020 року (включно) прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації за поданою 24 вересня 2020 року заявою суб’єкта звернення зі скаргою.

Однак, як свідчать матеріали скарги, у визначений Кодексом п’ятиденний строк подана заява про реєстрацію кандидатів у депутати від суб’єкта звернення зі скаргою не була розглянута, відповідне рішення не ухвалювалося.

У зв’язку з цим Комісія зауважує, що виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів у часі та неможливість їх поновлення.

Право бути обраним є фундаментальним правом, визначеним Конституцією України, а тому Кодекс містить положення, спрямовані на захист цього права, зокрема визначає конкретні строки та порядок здійснення відповідних виборчих процедур, що слугує конкретною процесуальною гарантією для реалізації громадянином свого права бути обраним.

Порушення цих строків має незворотні наслідки для суб’єктів виборчого процесу, у вказаному випадку обмежує права місцевої організації політичної партії та висунутих нею кандидатів у депутати брати участь у подальших етапах виборчого процесу, створювати виборчі фонди, здійснювати передвиборну агітацію, користуватися усіма правами, наданими Кодексом відповідному суб’єкту виборчого процесу.

Комісія вважає, що встановлений частиною шостою статті 227 Кодексу п’ятиденний строк є цілком достатнім для прийняття виборчою комісією законного та обґрунтованого рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації на підставі поданих документів.

Частиною третьою статті 32 Кодексу визначено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, Кодексом та законами України.
За змістом статті 24 Кодексу виборчі комісії повинні організувати свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити, зокрема, прийом і розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, своєчасне здійснення відповідних реєстраційних дій у строки та спосіб, установлені Кодексом.

За таких обставин Комісія дійшла висновку, що бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії стосовно неприйняття у встановлений частиною шостою статті 227 Кодексу строк рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати, висунутих Луганською територіальною організацією Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”, є протиправною, фактично є грубим порушенням Кодексу та виборчих прав відповідного суб’єкта звернення зі скаргою, а також кандидатів у депутати, які висуваються зазначеним суб’єктом.

Постановою Центральної виборчої комісії від 1 жовтня 2020 року  № 325 “Про розгляд скарг на бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області” достроково припинено повноваження усього складу Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням Виборчого кодексу України.

У зв’язку з цим заявлену у скарзі вимогу щодо дострокового припинення повноважень усього складу зазначеної комісії не може бути задоволено.

З огляду на те, що прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови є повноваженням відповідної територіальної виборчої комісії (пункт 4 частини другої статті 206 Кодексу), Комісія вважає за необхідне зобов’язати вчинити відповідні дії щодо розгляду поданих документів Рубіжанську міську територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу.

Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 6, частини восьмої статті 7, статей 11, 24, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, статей 64, 65, 72, частин першої, третьої статті 202, частини четвертої статті 203, пункту 5 частини першої статті 205, пункту 4 частини другої статті 206, статей 208, 222, 227 Виборчого кодексу України, керуючись статтею 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Луганської територіальної організації Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ” задовольнити частково в частині визнання бездіяльності Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області щодо нереєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області від Луганської територіальної організації Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”, протиправною та такою, що порушує положення Виборчого кодексу України, права і законні інтереси зазначеного суб’єкта звернення зі скаргою.

2. Визнати протиправною бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області щодо неприйняття у строк, установлений частиною шостою статті 227 Виборчого кодексу України, відповідного рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області, висунутих Луганською територіальною організацією Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”, та такою, що порушує положення Виборчого кодексу України, права і законні інтереси зазначеного суб’єкта звернення зі скаргою.

3. Взяти до відома, що пунктом 4 постанови Центральної виборчої комісії від 1 жовтня 2020 року № 325 “Про розгляд скарг на бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області” достроково припинено повноваження усього складу Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням Виборчого кодексу України.

4. Зобов’язати Рубіжанську міську територіальну виборчу комісію Сєвєродонецького району Луганської області після сформування її нового складу до 18 години 4 жовтня 2020 року відповідно до вимог Виборчого кодексу України вирішити питання щодо реєстрації кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області від Луганської територіальної організації Політичної партії “ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ”.

5. Копію цієї постанови надіслати суб’єкту звернення зі скаргою та Рубіжанській міській територіальній виборчій комісії Сєвєродонецького району Луганської області.

6. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО