УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

04 жовтня 2023 року № 64

Про скаргу Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 04 вересня 2023 року за № 21-34-4998

До Центральної виборчої комісії 04 вересня 2023 року надійшла скарга Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”, суб’єктом оскарження в якій визначено Львівську обласну територіальну виборчу комісію.

У скарзі суб’єкт звернення просить:

визнати протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян, бездіяльність Львівської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо реєстрації депутатом Львівської обласної ради Островського Назарія Івановича, визнаного обраним депутатом Львівської обласної ради постановою Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року № 2;

прийняти рішення про реєстрацію депутатом Львівської обласної ради Островського Н.І.;

достроково припинити повноваження Львівської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з наявністю факту систематичного порушення нею Конституції України, Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що постановою Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року № 2 Островського Н.І. визнано обраним депутатом Львівської обласної ради як наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком від Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”. За змістом скарги ще 21 квітня 2023 року Островський Н.І. подав до Львівської обласної територіальної виборчої комісії заяву про реєстрацію його депутатом відповідної місцевої ради з долученою до неї копією заяви про припинення дії іншого представницького мандата, зареєстрованої у Бродівській міській раді Золочівського району Львівської області. Тобто, як наголошує скаржник, станом на 21 липня 2023 року (дата прийняття Львівською обласною територіальною виборчою комісією рішення про визнання Островського Н.І. обраним депутатом Львівської обласної ради) у цієї виборчої комісії були визначені частиною першою статті 283 Кодексу документи для реєстрації Островського Н.І. депутатом згаданої ради, проте необхідного рішення суб’єкт оскарження не ухвалив. У скарзі вказано, що 25 липня 2023 року Островський Н.І. повторно звернувся до Львівської обласної територіальної виборчої комісії із заявою про реєстрацію його депутатом Львівської обласної ради, до якої додав копію заяви про припинення дії іншого представницького мандата, зареєстрованої у Бродівській міській раді Золочівського району Львівської області. Таким чином, Львівська обласна організація Політичної партії “Українська Галицька Партія” зазначає, що Островський Н.І. подав Львівській обласній територіальній виборчій комісії усі документи, необхідні для реєстрації його депутатом Львівської обласної ради, а тому ця виборча комісія зобов’язана була у п’ятиденний строк з дня отримання відповідних документів зареєструвати його депутатом Львівської обласної ради. Однак, як зауважує суб’єкт звернення зі скаргою, станом на дату подання скарги Львівська обласна територіальна виборча комісія відповідного рішення не прийняла, що, на його переконання, є підставою для визнання Центральною виборчою комісією бездіяльності Львівської обласної територіальної виборчої комісії з цього приводу такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян. Також Львівська обласна організація Політичної партії “Українська Галицька Партія” звертає увагу, що попри констатоване постановою Центральної виборчої комісії від 04 липня 2023 року № 40 порушення Львівською обласною територіальною виборчою комісією законодавства України ця виборча комісія і далі порушує його, що у своїй сукупності, на думку скаржника, засвідчує факт систематичного порушення нею Конституції України, Кодексу, законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня, а також указує на неможливість належного виконання своїх обов’язків нинішнім складом Львівської обласної територіальної виборчої комісії.

На підтвердження викладеного до скарги додано копії постанови Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року № 2 “Про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати до Львівської обласної ради VIII скликання Островського Назарія Івановича від Політичної партії “Українська Галицька партія” під № 7, у єдиному багатомандатному виборчому окрузі”; заяв Островського Н.І. про реєстрацію депутатом Львівської обласної ради від 21 квітня та від 25 липня 2023 року, про припинення дії іншого представницького мандата від 21 квітня 2023 року, яку того самого дня зареєстровано в Бродівській міській раді Золочівського району Львівської області.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 20 вересня 2023 року надійшло пояснення Львівської обласної територіальної виборчої комісії з доданими до нього документами, у якому вона в частині порушеного у скарзі питання інформує, що 25 липня 2023 року ця виборча комісія отримала заяву Островського Н.І. про реєстрацію депутатом Львівської обласної ради. З метою розгляду, зокрема відповідного питання, голова Львівської обласної територіальної виборчої комісії скликав засідання виборчої комісії, однак вони не були повноважними через присутність на них менше половини її складу. Водночас Львівська обласна територіальна виборча комісія повідомила, що зазначене питання планувалось повторно внести до проєкту порядку денного найближчого засідання цієї територіальної виборчої комісії. Згідно з отриманою Комісією 03 жовтня 2023 року копією постанови Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 02 жовтня 2023 року № 3 “Про реєстрацію депутата Львівської обласної ради VIIІ скликання, Островського Назарія Івановича, обраного від Політичної партії “Українська Галицька партія” у єдиному багатомандатному виборчому окрузі”, указана виборча комісія розглянула відповідну заяву Островського Н.І., за наслідками чого зареєструвала його депутатом Львівської обласної ради.

Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.

Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги, беручи до уваги предмет та суб’єкт оскарження, а також положення частин першої, третьої статті 65, статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4 Порядку, зазначає, що підстав для залишення скарги Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” без розгляду по суті немає.

Розглядаючи скаргу та додані до неї документи, а також пояснення суб’єкта оскарження з долученими до них документами, зважаючи на іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія керується таким.

Відповідно до частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Згідно зі статтями 283, 284 Кодексу, пунктом 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення), реєстрація особи, яку визнано обраною депутатом місцевої ради, здійснюється територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому статтею 283 Кодексу, з урахуванням Роз’яснення.

Так, особа, визнана обраною депутатом місцевої ради, зобов’язана протягом 20 днів з дня повідомлення територіальною виборчою комісією про визнання її обраною подати в порядку, передбаченому статтею 283 Кодексу, необхідні документи для реєстрації її депутатом.

За змістом частини третьої статті 283 Кодексу, пункту 5.3 Роз’яснення територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів у п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених статтею 283 Кодексу (розділами 2, 3 Роз’яснення), приймає рішення про реєстрацію депутата.

З наявних у Комісії документів вбачається, що Львівська обласна територіальна виборча комісія постановою від 21 липня 2023 року № 2 визнала Островського Н.І. обраним депутатом Львівської обласної ради як наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком від Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”.

Як особа, визнана обраною депутатом Львівської обласної ради, Островський Н.І. 25 липня 2023 року подав до Львівської обласної територіальної виборчої комісії заяву про реєстрацію його депутатом Львівської обласної ради з долученою до неї копією заяви про припинення дії іншого представницького мандата, зареєстрованої в Бродівській міській раді Золочівського району Львівської області.

Постановою Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 02 жовтня 2023 року № 3 “Про реєстрацію депутата Львівської обласної ради VIIІ скликання, Островського Назарія Івановича, обраного від Політичної партії “Українська Галицька партія” у єдиному багатомандатному виборчому окрузі” Островського Н.І. зареєстровано депутатом Львівської обласної ради.

Згідно з пунктом 4 частини тринадцятої статті 72 Кодексу та підпунктом 4 пункту 10.16 Порядку виборча комісія відмовляє в задоволенні скарги, якщо встановить, що на момент розгляду скарги виборчою комісією – суб’єктом оскарження вчинено необхідні дії, скасовано рішення, що є предметом оскарження, або іншим способом поновлено права суб’єкта звернення зі скаргою відповідно до вимог Кодексу (відсутність предмета оскарження).

Таким чином, вирішення Львівською обласною територіальною виборчою комісією питання  щодо реєстрації депутатом Львівської обласної ради Островського Н.І., визнаного обраним депутатом Львівської обласної ради постановою Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року № 2, шляхом прийняття постанови від 02 жовтня 2023 року № 3  обумовлює відмову в задоволенні скарги Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” у частині вимоги про визнання бездіяльності Львівської обласної територіальної виборчої комісії з цього приводу протиправною і такою, що порушує виборчі права громадян.

Щодо інших вимог скарги Комісія зазначає, що вони ґрунтуються на обставинах, якими суб’єкт звернення зі скаргою мотивує наявність протиправної бездіяльності Львівської обласної територіальної виборчої комісії, є похідними від неї, а результат їх розгляду Центральною виборчою комісією залежить від результату розгляду основної вимоги.

Водночас стосовно вимоги скарги достроково припинити повноваження усього складу Львівської обласної територіальної виборчої комісії Центральна виборча комісія вкотре зауважує, що частиною третьою статті 208 Кодексу Комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня. Указане положення не покладає на Центральну виборчу комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності відповідних підстав, такий захід є її дискреційним правом. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.

Беручи до уваги вказане, а також визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу, пункт 6.4 Порядку), рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу, пункт 10.13 Порядку), і загалом суть поняття скарги (пункт 1.3 Порядку), прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.

До того ж, як указано вище, питання реєстрації Островського Н.І. депутатом Львівської обласної ради вирішено.

Наведені обставини загалом підтверджують відсутність підстав для задоволення скарги Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” у частині решти її вимог.

Разом з тим Центральна виборча комісія вважає за потрібне наголосити Львівській обласній територіальній виборчій комісії та її членам на необхідності нормалізації роботи цієї територіальної виборчої комісії; приведення її діяльності у повну відповідність із вимогами законодавства України про вибори; неухильного дотримання Конституції України, Кодексу, законів України та актів Центральної виборчої комісії у ході реалізації своїх повноважень, зокрема в частині прийняття у встановлені законом строки рішень та вчинення дій, а також організації роботи.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 38, 63 – 72, 202, 205, 206, 283, 284 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. У задоволенні скарги Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 04 вересня 2023 року за № 21-34-4998, відмовити.

2. Наголосити Львівській обласній територіальній виборчій комісії та її членам на необхідності нормалізації роботи цієї територіальної виборчої комісії; приведення її діяльності у повну відповідність із вимогами законодавства України про вибори; неухильного дотримання Конституції України, Виборчого кодексу України, законів України та актів Центральної виборчої комісії у ході реалізації своїх повноважень, зокрема в частині прийняття у встановлені законом строки рішень та вчинення дій, а також організації роботи.

3. Копію цієї постанови надіслати Львівській обласній організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” та Львівській обласній територіальній виборчій комісії.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   В. ПЛУКАР