УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

04 жовтня 2023 року № 63

Про скаргу Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 04 вересня 2023 року за № 21-34-4999

До Центральної виборчої комісії 04 вересня 2023 року надійшла скарга Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”, суб’єктом оскарження в якій визначено Львівську обласну територіальну виборчу комісію.

У скарзі суб’єкт звернення просить:

визнати протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян, бездіяльність Львівської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у невизнанні обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” замість депутата цієї ради Андрейка Віталія Васильовича, повноваження якого достроково припинено на підставі пункту 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” у зв’язку з прийняттям Політичною радою Політичної партії “Українська Галицька Партія” рішення про його відкликання за народною ініціативою;

визнати обраним депутатом Львівської обласної ради на чергових виборах депутатів Львівської обласної ради 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” замість депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., повноваження якого достроково припинено на підставі пункту 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” у зв’язку з прийняттям Політичною радою Політичної партії “Українська Галицька Партія” рішення про його відкликання за народною ініціативою;

достроково припинити повноваження Львівської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з наявністю факту систематичного порушення Львівською обласною територіальною виборчою комісією Конституції України, Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та законів України.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що Політичною радою Політичної партії “Українська Галицька Партія” 23 січня 2022 року прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., оформлене Протоколом засідання від 23 січня 2022 року № 23/01-22, а згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” це є підставою для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради без прийняття рішення відповідної ради. Як ідеться у скарзі, вказане рішення 24 січня 2022 року подано Політичною партією “Українська Галицька Партія” до Львівської обласної територіальної виборчої комісії. Скаржник зазначає, що відповідно до статті 284 Кодексу, пункту 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення), Львівська обласна територіальна виборча комісія зобов’язана була у тридцятиденний строк з дня надходження відповідних документів прийняти рішення про визнання обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”. У скарзі повідомляється, що Андрейко В.В. 18 липня 2022 року оскаржив до суду рішення Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 23 січня 2022 року про його відкликання за народною ініціативою (справа № 380/9838/22); за результатами розгляду відповідної справи постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року провадження у ній закрито. Львівська обласна організація Політичної партії “Українська Галицька Партія” інформує, що Львівська обласна територіальна виборча комісія є учасником відповідної справи та, крім того, їй спрямовувалися звернення голови Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” Р. Коваля від 10 липня 2023 року, адвокатський запит Кавчука А.В. від 28 липня 2023 року, який надає правову допомогу відповідній політичній партії, щодо надання інформації про вирішення вказаною територіальною виборчою комісією питання про визнання обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” з доданими до них копіями згаданої постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду. Однак, як зауважує скаржник, у відповідь на зазначений адвокатський запит Львівська обласна територіальна виборча комісія листом від 24 серпня 2023 року № 62 повідомила, що ця виборча комісія не вчиняла дій та не приймала рішень про визнання обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”, оскільки справа № 380/9838/22 за позовом Андрейка В.В. ще розглядається Касаційним адміністративним судом Верховного Суду. Суб’єкт звернення зі скаргою наголошує, що суд касаційної інстанції у справі № 380/9838/22 не постановлював ухвали про зупинення виконання або зупинення дії постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року, а розгляд у Верховному Суді відповідної справи не може бути підставою для невиконання Львівською обласною територіальною виборчою комісією свого обов’язку щодо визнання обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”. Викладене, на переконання згаданої місцевої організації політичної партії, підтверджує протиправну бездіяльність Львівської обласної територіальної виборчої комісії, а також засвідчує факт систематичного порушення цією територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу, законів України, а також вказує на неможливість належного виконання своїх обов’язків нинішнім складом зазначеної виборчої комісії.

На підтвердження викладеного до скарги додано копії: Протоколу засідання Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 23 січня 2022 року № 23/01-22; опису документів, поданих 24 січня 2022 року Політичною партією “Українська Галицька Партія” Львівській обласній територіальній виборчій комісії; листа голови Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” Р. Коваля від 10 липня 2023 року № 10-07/23; адвокатського запиту Кавчука А.В. від 28 липня 2023 року № 01/28-07/23; листів Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 03 серпня 2023 року № 57 та від 24 серпня 2023 року № 62; постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року у справі № 380/9838/22.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 20 вересня 2023 року надійшло пояснення Львівської обласної територіальної виборчої комісії, в якому вона в частині порушеного у скарзі питання інформує, що 24 січня 2022 року ця територіальна виборча комісія отримала рішення Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 23 січня 2022 року про відкликання депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В. за народною ініціативою (Протокол засідання Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 23 січня 2022 року № 23/01-22). Суб’єкт оскарження зазначає, що до цього часу триває судовий спір про визнання протиправними та скасування рішень Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” про внесення цією місцевою організацією політичної партії пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., а також Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 23 січня 2022 року про відкликання відповідного депутата за народною ініціативою (справа № 380/9838/22), а тому Львівська обласна територіальна виборча комісія з метою недопущення порушення виборчих прав Андрейка В.В. не визнає обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” до закінчення розгляду вказаної адміністративної справи.

Вивчивши скаргу з доданими до неї документами, пояснення суб’єкта оскарження з долученими до нього документами, беручи до уваги іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія зазначає.

Правила подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Так, згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.

Скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України (частина четверта статті 15 Закону).

Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до Центральної виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається Комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку).

Разом з тим частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті. Крім того, відповідно до частини четвертої статті 15 Закону якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга залишається без розгляду по суті.

Так, досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Центральна виборча комісія враховує таке.

З наявних у Комісії документів, а також інформації Єдиного державного реєстру судових рішень вбачається, що 23 січня 2022 року Політичною радою Політичної партії “Українська Галицька Партія” прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., оформлене Протоколом засідання від 23 січня 2022 року № 23/01-22.

Відповідне рішення Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” Львівська обласна територіальна виборча комісія отримала 24 січня 2022 року.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 03 лютого 2022 року (провадження № ЗД/380/10/22) вжито заходів забезпечення позову та зупинено дію рішення Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 23 січня 2022 року про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., оформленого Протоколом засідання Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 23 січня 2022 року № 23/01-2022, до набрання законної сили відповідним судовим рішенням.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 08 липня 2022 року (провадження № ЗД/380/16/22) вжито аналогічних заходів забезпечення позову. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2023 року зазначену ухвалу суду першої інстанції залишено без змін.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12 січня 2023 року у справі № 380/9838/22 в задоволенні позову Андрейка В.В. до Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”, Політичної партії “Українська Галицька Партія”, третя особа – Львівська обласна територіальна виборча комісія про визнання протиправними та скасування рішень Конференції Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 22 січня 2022 року про внесення пропозиції цією місцевою організацією політичної партії щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В.; Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 23 січня 2022 року про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В. відмовлено. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року у справі № 380/9838/22 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 січня 2023 року скасовано та прийнято постанову, якою провадження у справі за позовом Андрейка В.В. закрито. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 02 серпня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі № 380/9838/22 за касаційною скаргою Андрейка В.В. на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року та витребувано з Львівського окружного адміністративного суду матеріали вказаної адміністративної справи.

Згідно з ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року у справі № 380/9838/22 до цього суду подано заяву про роз’яснення судового рішення, у зв’язку з чим з Львівського окружного адміністративного суду витребувано матеріали справи № 380/9838/22 та зобов’язано зазначений суд направити такі матеріали невідкладно.

Таким чином, правомірність рішення Політичної ради Політичної партії “Українська Галицька Партія” від 23 січня 2022 року про відкликання депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В. за народною ініціативою, оформлене Протоколом засідання від 23 січня 2022 року № 23/01-22, оспорюється в судовому порядку.

З огляду на викладене Комісія зауважує, що за змістом статті 1 Закону Центральна виборча комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Частиною другою статті 3 Закону встановлено, що Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, статті 16, 17 Закону).

За змістом частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Зважаючи на вказане, обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено сферою організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю саме з цих питань. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка в межах наданих законом повноважень контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

Згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (пунктом 5.4 Роз’яснення).

Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради визначено статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 цього Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Як зазначено у пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:

від відповідної ради – належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);

від інших осіб – належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.

Також частиною дев’ятою статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії.

Отже, обов’язковими умовами для ухвалення обласною територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії обраним депутатом обласної ради є наявність факту дострокового припинення повноважень депутата обласної ради, у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії.

Комісія зазначає, що Закон України “Про статус депутатів місцевих рад”, який регулює правила відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а однією з підстав для дострокового припинення повноважень депутата визначає його відкликання за народною ініціативою саме в установленому цим Законом порядку, водночас передбачає, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5).

Тож у разі оскарження в судовому порядку рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради, обраного шляхом висування місцевою організацією цієї політичної партії, єдиним суб’єктом, уповноваженим законом на правову оцінку відповідних правовідносин, зокрема питання додержання визначеної Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а отже, й правомірності дострокового припинення повноважень такого депутата, є лише суд.

Відповідно до статті 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Щодо можливості оцінки Центральною виборчою комісією таких обставин Комісія зауважує, що згідно зі статтею 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Крім того, правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначено Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”, предметом правового регулювання якого є інша, ніж організація і порядок проведення виборів та референдумів, сфера. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень.

Таким чином, Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки правомірності реалізації процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Підсумовуючи вказане, Центральна виборча комісія зауважує, що наявність судового спору щодо законності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації цієї політичної партії, а отже, й правомірності процедури відкликання депутата місцевої ради, яка має наслідком дострокове припинення повноважень відповідного депутата, що у свою чергу є підставою для його заміщення, з огляду на обсяг компетенції Комісії та конституційну заборону на привласнення функцій судів і їх підміну унеможливлює здійснення Центральною виборчою комісією контрольних функцій стосовно територіальної виборчої комісії під час вирішення нею питання щодо розгляду рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради (зокрема, шляхом визнання протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян, бездіяльності територіальної виборчої комісії, яка полягає у невизнанні обраним депутатом місцевої ради наступного за черговістю кандидата в депутати від відповідної місцевої організації політичної партії; зобов’язання її до прийняття рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу) чи так само прийняття Центральною виборчої комісією відповідного рішення замість територіальної виборчої комісії.

Крім того, стосовно вимоги скарги достроково припинити повноваження усього складу Львівської обласної територіальної виборчої комісії Центральна виборча комісія також зазначає, що частиною третьою статті 208 Кодексу Комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності відповідних підстав, такий захід є її дискреційним правом. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживати Центральна виборча комісія, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.

Беручи до уваги вказане, а також визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу, пункт 6.4 Порядку), рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу, пункт 10.13 Порядку), і загалом на суть поняття скарга (пункт 1.3 Порядку), прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.

Отже, Центральна виборча комісія доходить висновку, що викладені обставини згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу (пунктом 10.6 Порядку), частиною четвертою статті 15 Закону є підставою для залишення Комісією скарги Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія” без розгляду по суті.

Водночас Центральна виборча комісія наголошує, що за змістом частини першої статті 19 Кодексу виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку.

Відповідно до законодавства України, зокрема положень Кодексу та Кодексу адміністративного судочинства України, рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії можуть бути оскаржені до адміністративного суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 38, 63 – 72, 202, 205, 206, 208, 284 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Львівської обласної організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 04 вересня 2023 року за № 21-34-4999, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати Львівській обласній організації Політичної партії “Українська Галицька Партія”, Львівській обласній територіальній виборчій комісії.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   В. ПЛУКАР