УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

2 жовтня 2020 року № 334

Про скаргу Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 1 жовтня 2020 року за № 21-34-14156

До Центральної виборчої комісії 1 жовтня 2020 року надійшла скарга Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, суб’єктом оскарження в якій визначено Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області (далі – Одеська міська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить “визнати протиправною бездіяльність Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області щодо не здійснення належної перевірки поданих документів та неповідомлення про наявні недоліки у поданих до цієї виборчої комісії документах для реєстрації” кандидатів на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області Філімонова Вадима Вікторовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії “Наша Земля”; Філімонова Олега Вікторовича, висунутого Обласною організацією політичної партії “Стабільність та справедливість” у Одеській області; Філімонова Олега Анатолійовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії “Студентська партія України”; Зеленського Василя Сергійовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії “Циганська партія України”; Зеленського Олександра Васильовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії “Молодь до влади”; Філімонова Олега Вікторовича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії “Зелені”; Саакашвілі Міхеіла Володимировича, висунутого Одеською міською організацією політичної партії “Блок Міхеіла Саакашвілі”, та у зв’язку з цим скасувати постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 86 – 91, 99 про реєстрацію відповідних кандидатів на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області (далі – Одеський міський голова), висунутих відповідними місцевими організаціями політичних партій.

Суб’єкт звернення зазначає, що прийняття Одеською міською  територіальною виборчою комісію вказаних постанов “є наслідком протиправної бездіяльності, ігнорування приписів Виборчого кодексу України, постанов Центральної виборчої комісії, власних обов’язків та присяги членами виборчої комісії”; свої вимоги обґрунтовує, зокрема, тим, що відповідно до статей 218, 221 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) висування кандидатів місцевої організації політичної партії (далі – організація партії) проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та Кодексом. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції. Висування кандидата на посаду міського голови від організації партії здійснюється рішенням конференції, зборів організації партії.

Проте, як стало відомо суб’єкту звернення, конференції вказаних організацій партій з метою висування кандидатів на посаду Одеського міського голови не проводилися. На підтвердження зазначеного суб’єктом звернення додано до скарги лист Одеської обласної прокуратури від 28 вересня 2020 року № 09/2/2-1811-20, в якому також наводяться відомості щодо недостовірності інформації про керівників окремих місцевих організацій політичних партій, які висунули кандидатів на посаду Одеського міського голови. Суб’єкт звернення зазначає, що вказаний лист Одеської обласної прокуратури “був доведений до відома членів комісії на засіданні комісії, що зафіксовано у протоколі зазначеної комісії”.

Також суб’єкт звернення зазначає, що грошова застава, внесена вказаними організаціями партій сплачена всупереч положенням Кодексу (стаття 225), Закону України “Про політичні партії в Україні” (стаття 14) та Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193, а саме грошову заставу внесено не в тому порядку, як визначено законом (організаціями партій одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії), а внесено фізичними особами шляхом переказу готівкових коштів через касу банку. На підтвердження вказаного суб’єктом звернення до скарги додаються копії квитанцій про здійснення касових операцій у відділенні ПуАТ “КБ “АККОРДБАНК” від 23 вересня 2020 року № 151510068, 151510028, 151510069, 151510066, 151510029, від 24 вересня 2020 року № 151510021.

Суб’єкт звернення вважає, що “всупереч тому, що Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області, на підставі опрацьованих документів, за якими суб’єктам виборчого процесу згідно статей 219, 222, 223, 224, 225, 230 Кодексу зобов’язана була відмовити у реєстрації кандидатів, виборча комісія не вчинила такої дії. В результаті такої бездіяльності виборчої комісії було прийнято рішення про реєстрацію кандидатів без належного переліку документів всупереч статті 224 Кодексу”.

До Центральної виборчої комісії 30 вересня 2020 року також надійшла заява (вх. № 21-34-14093) Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, у якій містяться аналогічні за змістом інформація та вимоги.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії електронною поштою 1 жовтня 2020 року надійшло пояснення від голови Одеської міської територіальної виборчої комісії Чернишенко Н.С., у яких вона повідомила, що на засіданні виборчої комісії 28 – 29 вересня 2020 року нею як головою комісії були запропоновані до розгляду та голосування проєкти постанов про відмову у реєстрації відповідних кандидатів на посаду міського голови, з огляду на те, що, на її думку, у комісії не було підстав для реєстрації таких суб’єктів; однак ці проєкти “знайшли підтримку лише шести членів виборчої комісії, у зв’язку з чим запропоновані рішення не були прийняті”; натомість “членами комісії Горжеєвою О., Багацькою-Блохіною Д., Акбаровим Р., було внесено альтернативний проєкт щодо реєстрації кандидатів на посаду Одеського міського голови від зазначених суб’єктів, який підтримала більшість членів комісії”.

Крім того, Комісії було надано копії документів, які подавалися Одеською міською організацією політичної партії “Зелені”, Одеською міською організацією політичної партії “Наша Земля”, Одеською міською організацією політичної партії “Студентська партія України”, Одеською міською організацією політичної партії “Циганська партія України”, Обласною організацією політичної партії “Стабільність та справедливість” у Одеській області, Одеською міською організацією політичної партії “Блок Міхеіла Саакашвілі”, Одеською міською організацією політичної партії “Молодь до влади” для реєстрації кандидатів на посаду Одеського міського голови. 

Також 1 жовтня 2020 року на електронну адресу Центральної виборчої комісії надійшов протокол засідання Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28 вересня 2020 року № 19, згідно з пунктами 31, 32, 33, 34, 35, 36 якого на ньому розглядалися заяви про реєстрацію зазначених кандидатів на посаду Одеського міського голови і було ухвалено оскаржувані постанови.

Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до частини другої статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно з частиною четвертою статті 14 зазначеного Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу.

Відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок.

Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строків оскарження, встановлених Кодексом.

Частиною першою статті 22 Кодексу визначено, що суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів є, зокрема, організація партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах.

Постанова Одеської міської територіальної виборчої комісії від 22 вересня 2020 року № 24 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Одеською Обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” підтверджує, що Одеська обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.

Згідно з частинами першою, шостою, сьомою статті 66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктами 4, 6 пункту 4.3 Порядку скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.

Отже, скаргу подано належним суб’єктом з дотриманням встановленого Кодексом строку.

Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зазначає, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Однак зі змісту скарги вбачається, що суб’єкт звернення по суті оскаржує рішення та дії Одеської міської територіальної виборчої комісії щодо реєстрації зазначених кандидатів на посаду Одеського міського голови, а “здійснення належної перевірки поданих документів” є складовою процедури прийняття такого рішення.

За змістом пункту 11 частини другої статті 64, підпункту 5 пункту 3.4 Порядку рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених Кодексом випадків, оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Отже, Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” у частині вимог стосовно скасування постанов Одеської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 86 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “НАША ЗЕМЛЯ”, № 87 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СТАБІЛЬНІСТЬ ТА СПРАВЕДЛИВІСТЬ” У ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ”, № 88 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СТУДЕНТСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ”, № 89 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЦИГАНСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ”, № 90 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “МОЛОДЬ ДО ВЛАДИ”, № 91 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЗЕЛЕНІ”, № 99 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК МІХЕІЛА СААКАШВІЛІ”.

Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу та пунктом 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.

Таким чином, скарга Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” підлягає залишенню без розгляду по суті.

Водночас частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Відповідно до частини другої статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною четвертою статті 72 Кодексу Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому вказаним Законом порядку.

Разом з тим у зв’язку з надходженням на розгляд Комісії зазначених вище скарги та заяви, зважаючи на викладені у них обставини, Центральна виборча комісія встановила таке.

До Одеської міської територіальної виборчої комісії надійшли відповідні заяви від організацій партій про реєстрацію кандидатів на посаду Одеського міського голови на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та додані до них документи.

Так, відповідно до автобіографій, поданих Філімоновим Олегом Вікторовичем, висунутим Одеською міською організацією політичної партії “Зелені”,  Філімоновим Олегом Вікторовичем, висунутим Обласною організацією політичної партії “Стабільність та справедливість” у Одеській області, Філімоновим Олегом Анатолійовичем, висунутим Одеською міською організацією політичної партії “Студентська партія України”, Зеленським Василем Сергійовичем, висунутим Одеською міською організацією політичної партії “Циганська партія України”, вони є заступниками директора ТОВ “СЛУГА НАРОДУ”. Разом з тим Філімоновим Вадимом Вікторовичем, висунутим Одеською міською організацією політичної партії “Наша Земля” в автобіографії вказано, що “з 2016 року і по теперішній час працюю у ФОП “Сінг Світлана Федорівна” на посаді кухар”, у той час як згідно з відомостями, зазначеними в рішенні конференції про його висування від 24 вересня 2020 року, його місцем роботи значиться ТОВ “СЛУГА НАРОДУ” на посаді заступник директора.
До заяви Одеської міської організації політичної партії “Наша Земля” додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ “КБ “АККОРДБАНК” від 23 вересня 2020 року № 151510068 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153 372 грн, у якій зазначено: “платник: ОДЕС.МІСЬК.ОРГ.ПП “НАША ЗЕМЛЯ” ч/з голова ЛИКОВА ОЛЕНА ВОЛОДИМИРІВНА; Призначення платежу: ГРОШ. ЗАСТАВА ОДЕС.МІСЬК.ОРГ.ПП “НАША ЗЕМЛЯ”, ЯКА ВИСУНУЛА КАНД.НА ПОСАДУ ОДЕС.МІСЬК.ГОЛОВИ, Без ПДВ, Від ОДЕС. МІСЬК.ОРГ.ПП “НАША ЗЕМЛЯ”, ІПН **********”.

До заяви Обласної організації політичної партії “Стабільність та справедливість” у Одеській області додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ “КБ “АККОРДБАНК” від 23 вересня 2020 року № 151510028 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153 372 грн, у якій зазначено: “платник: ОР.ПП “СТАБІЛЬНІСТЬ ТА СПРАВЕДЛИВІСТЬ” ч/з КУКОЛ М.Л.; Призначення платежу: ГРОШ. ЗАСТАВА ОБЛ.ОРГ.ПП “СТАБІЛЬНІСТЬ ТА СПРАВЕДЛИВІСТЬ” У ОДЕС. обл., ЯКА ВИС.КАН.НА ПОС. ОДЕС.МІС.ГОЛ, Без ПДВ, Від ОР.ПП “СТАБІЛЬНІСТЬ ТА СПРАВЕДЛИВІСТЬ”, ІПН **********”.

До заяви Одеської міської організації політичної партії “Студентська партія України” додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ “КБ “АККОРДБАНК” від 24 вересня 2020 року № 151510021 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153 372 грн, у якій зазначено: “платник: ПП “СТУДЕНТСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ” ч/з ІГУМЄНЦЕВА ОЛЕНА БОРИСІВНА; Призначення платежу: ГРОШ.ЗАСТ.ОДЕС.МІСЬК.ОРГ.ПП “СТУДЕНТСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ”, ЯКА ВИСУНУЛА КАНД.НА ПОСАДУ ОДЕС.МІС.ГОЛОВИ, Без ПДВ, Від ПП “СТУДЕНТСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ”, ІПН **********”.

До заяви Одеської міської організації політичної партії “Циганська партія України” додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ “КБ “АККОРДБАНК” від 23 вересня 2020 року № 151510069 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153 372 грн, у якій зазначено: “платник: ПП “ЦИГАНСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ” ч/з СКАВРАНЮК ОЛЕКСАНДР ГЕННАДІЙОВИЧ; Призначення платежу: ГРОШ.ЗАСТАВА ОДЕС. МІСЬК.ОРГ. ПП “ЦИГАНСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ”, ЯКА ВИСУНУЛА КАНД.НА ПОСАДУ ОДЕС.МІС.ГОЛОВИ, Без ПДВ, Від ПП “ЦИГАНСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ”, ІПН **********”.

До заяви Одеської міської організації політичної партії “Молодь до влади” додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ “КБ “АККОРДБАНК” від 23 вересня 2020 року № 151510029 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153 372 грн, у якій зазначено: “платник: ОДЕС.МІС.ОРГ.ПП “МОЛОДЬ ДО ВЛАДИ” ч/з МЕЗЕНЦЕВ ДМИТРО ВІКТОРОВИЧ; Призначення платежу: ГРОШ.ЗАСТАВА ОДЕС. МІСЬК.ОРГ. ПП “МОЛОДЬ ДО ВЛАДИ”, ЯКА ВИСУНУЛА КАНД.НА ПОСАДУ ОДЕС.МІС.ГОЛОВИ, Без ПДВ, Від ОДЕС. МІСЬК.ОРГ. ПП “МОЛОДЬ ДО ВЛАДИ”, ІПН **********”.

До заяви Одеської міської організації політичної партії “Зелені” додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ “КБ “АККОРДБАНК” від 23 вересня 2020 року № 151510066 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153 372 грн, у якій зазначено: “платник: ОДЕС.МІС.ОРГ.ПП “ЗЕЛЕНІ” ч/з керівник ТРУБНІКОВ КИРИЛО ІГОРОВИЧ; Призначення платежу: ГРОШ.ЗАСТАВА ОДЕС. МІСЬК.ОРГ. ПП “ЗЕЛЕНІ” (код 37090063), ЯКА ВИСУНУЛА КАНД.НА ПОСАДУ ОДЕС.МІС.ГОЛОВИ, Без ПДВ, Від ОДЕСЬКА МІСЬКА ОРГАН. ПП “ЗЕЛЕНІ”, ІПН **********”.

До заяви ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК МІХЕІЛА СААКАШВІЛІ” додано квитанцію щодо здійснення касової операції у відділенні ПуАТ “КБ “АККОРДБАНК” від 22 вересня 2020 року № 151510080 про переказ на спеціальний рахунок Одеської міської територіальної виборчої комісії грошових коштів у розмірі 153 372 грн, у якій зазначено: “платник: ОДЕС.МІС.ОРГ.ПП “БЛОК М.СААКАШВІЛІ” ч/з голова ПЄНОВА ЮЛІЯ ВОЛОДИМИРІВНА; Призначення платежу: ГРОШ. ЗАСТ. ОДЕС. МІСЬК.ОРГ. ПП “БЛОК М.СААКАШВІЛІ”, ЯКА ВИСУН.КАНД.НА ПОСАДУ ОДЕС.МІСЬКОГО ГОЛОВИ, Без ПДВ, Від ОДЕС.МІС.ОРГ. ПП “БЛОК М.СААКАШВІЛІ”, ІПН **********”.

Отже, внесення грошової застави здійснено не шляхом перерахування коштів організацією партії, яка висунула кандидатів на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), або організацією відповідної партії вищого рівня у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії, а шляхом переказу грошових коштів на спеціальний рахунок виборчої комісії у відділенні ПуАТ “КБ “АККОРДБАНК” фізичними особами.

Згідно зі статтею 11 Кодексу громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому Кодексом.

Пунктом 3 частини першої статті 22 Кодексу визначено, що суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів є політична партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах.

Водночас абзацом четвертим частини другої статті 225 Кодексу передбачено, що організація партії, яка висунула кандидата на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), або організація відповідної партії вищого рівня, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.

Таким чином, за змістом указаної норми грошова застава вноситься організацією партії, яка висунула кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної партії вищого рівня.

За Законом України “Про політичні партії в Україні”:

політична партія, а також місцева організація політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи, зобов’язані відкрити рахунки в установах банків України, на які перераховуватимуться всі кошти у безготівковій формі, які набуватимуться політичною партією чи її місцевою організацією (частина шоста статті 14);

на політичні партії покладено обов’язок дотримання вимог щодо використання грошових коштів виключно у безготівковій формі (пункт 4 частини двадцять другої статті 17).

Отже, закріплена в Кодексі вимога щодо сплати грошової застави саме організацією партії – суб’єктом висування кандидата на посаду міського голови (або організацією вищого рівня) спрямована на дотримання ідеї чесних виборів та чистоти “політичних коштів”. Сплата грошової застави іншою особою, на думку Комісії, суперечить закладеним законодавчим підходам.

Таким чином, сплата грошової застави шляхом внесення готівкових коштів фізичною особою у відділенні банківської установи та зарахування їх на рахунок відповідної територіальної виборчої комісії не може вважатися внесенням грошової застави організацією партії, яка висунула кандидата на посаду міського голови або організацією відповідної партії вищого рівня у безготівковому порядку, як того вимагає частина друга статті 225 Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 229 Кодексу кандидат на посаду міського голови реєструється відповідною міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 Кодексу, до числа таких документів належить документ про внесення грошової застави відповідно до статті 225 Кодексу.

Згідно з положеннями частини другої статті 230 Кодексу територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата на посаду міського голови в разі відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата на посаду міського голови, зазначених у частині першій статті 224 Кодексу, невідповідності таких документів вимогам Кодексу.

Статтею 12 Кодексу гарантується проведення виборів на основі рівного виборчого права. Так, усі політичні партії (організації партій), які набули статусу суб’єкта виборчого процесу відповідно до Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, встановлених Кодексом (частини перша, четверта).

Рівність прав і можливостей кандидатів, політичних партій (організацій партій) – суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується:

забороною привілеїв чи обмежень кандидатів у залежності від суб’єкта висування, за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров’я, за мовними або іншими ознаками;

рівним та неупередженим ставленням органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, закладів, установ, організацій, їх посадових та службових осіб до кандидатів, політичних партій (організацій партій) – суб’єктів відповідного виборчого процесу (пункти 1, 3 частини п’ятої статті 12 Кодексу).

Таким чином, закріплені у законодавстві вимоги щодо сплати грошової застави мають однаково застосовуватися до усіх суб’єктів виборчого процесу на засадах рівного виборчого права.

Так, постановою Центральної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 308 відмовлено в реєстрації кандидатів у народні депутати України окремим політичним партіям якраз через порушення порядку внесення грошової застави (грошову заставу внесено фізичними особами).

Частиною першою статті 2 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, якою визначено основні принципи діяльності Комісії, встановлено що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.

Отже, Комісія має забезпечити системне та послідовне застосування положень Кодексу, особливо коли йдеться про необхідність забезпечення участі у виборах на рівних засадах.

За результатами всебічного, повного та об’єктивного опрацювання матеріалів скарги, Комісія вважає за необхідне звернути особливу увагу на таке.

Відповідно до статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Частиною другою статті 71 Основного Закону України виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Вибори в Україні є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення під час голосування. Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється (частини перша, третя статті 14 Кодексу).

Відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права є кримінально-караним діянням.

Досліджені Комісією обставини у своїй сукупності можуть свідчити про свідоме введення виборців в оману, а отже, перешкоджання вільному формуванню їх волі, що є посяганням на гарантовані Конституцією України права громадян. Подання окремих документів указаними організаціями партій для реєстрації кандидатами на посаду Одеського міського голови може свідчити про намір введення виборців в оману, перешкоджання вільному здійсненню громадянами свого виборчого права та перешкоджання діяльності іншого суб’єкта виборчого процесу.

Крім того, системний аналіз ситуації, що склалася під час етапу реєстрації кандидатів на посади Одеського міського голови, а саме прийняття рішення Одеською міською територіальною виборчою комісією про реєстрацією кандидатами однофамільців окремих кандидатів, державних та публічних діячів, за умов наявності законних підстав для відмови в такій реєстрації може свідчити про вчинення дій з метою дискредитації виборчого процесу та результатів виборів, що може свідчити про загрозу життєво важливим інтересам України.

Як зазначалося, частиною першою статті 2 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” визначено основні принципи діяльності Комісії, встановлено, зокрема, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України.

Комісія, серед іншого, будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, обґрунтованості прийнятих рішень.

Таким чином, Комісія повинна в межах своїх повноважень вживати заходів щодо забезпечення вільного формування та виявлення волі виборців, недопущення дій спрямованих на спотворення результатів народного волевиявлення, делегітимізації виборчого процесу, порушення принципів та засад виборчого процесу, гарантованих Конституцією України виборчих прав громадян.

Комісія, не ставлячи під сумнів право громадян бути обраним, вбачає можливі факти порушень, що можуть свідчити про порушення принципу вільних виборів.

Разом з тим за змістом статей 1, 2 Закону України “Про Національну поліцію” Національна поліція України – це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку. Завданнями поліції серед іншого є надання поліцейських послуг у сфері охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави.

Викладене обумовлює необхідність звернення до Національної поліції України з метою перевірки обставин, зазначених у цьому рішенні, та вжиття відповідних заходів реагування в разі наявності підстав.

Окремо Комісія вважає за необхідне звернути увагу Одеської міської територіальної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 6, статей 11, 12, 16, частини третьої статті 65, статей 66, 69, 70, частин другої – четвертої, восьмої – десятої  статті 72, статей 224, 225, частини другої статті 230 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” залишити без розгляду по суті.

2. Скасувати постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29 вересня 2020 року № 86 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “НАША ЗЕМЛЯ”, № 87 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СТАБІЛЬНІСТЬ ТА СПРАВЕДЛИВІСТЬ” У ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ”, № 88 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СТУДЕНТСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ”, № 89 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЦИГАНСЬКА ПАРТІЯ УКРАЇНИ”, № 90 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “МОЛОДЬ ДО ВЛАДИ”, № 91 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ЗЕЛЕНІ”, № 99 “Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого ОДЕСЬКОЮ МІСЬКОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “БЛОК МІХЕІЛА СААКАШВІЛІ”.

3. Зобов’язати Одеську міську виборчу комісію Одеського району Одеської області до 21 год 00 хв 3 жовтня 2020 року повторно розглянути документи, подані для реєстрації кандидатів на посаду Одеського міського голови Одеською міською організацією політичної партії “Зелені”, Одеською міською організацією політичної партії “Наша Земля”, Одеською міською організацією політичної партії “Студентська партія України”, Одеською міською організацією політичної партії “Циганська партія України”, Обласною організацією політичної партії “Стабільність та справедливість” у Одеській області, Одеською міською організацією політичної партії “Блок Міхеіла Саакашвілі”, Одеською міською організацією політичної партії “Молодь до влади”, у відповідності до вимог Виборчого кодексу України та з урахуванням цієї постанови, а також невідкладно повідомити Центральну виборчу комісію про прийняте рішення.

4. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки обставин, викладених у цій постанові, та вжиття відповідних заходів реагування в разі наявності відповідних підстав.

5. Звернути увагу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

6. Копію цієї постанови надіслати Одеській обласній організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, Одеській міській територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області, Національній поліції України.

7. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО