УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 5 жовтня 2022 року № 103

Про скаргу ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 05 вересня 2022 року за № 21-34-2676

До Центральної виборчої комісії 05 вересня 2022 року надійшла скарга ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, суб’єктом оскарження в якій визначено Запорізьку обласну територіальну виборчу комісію.

У скарзі суб’єкт звернення просить:

визнати протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян, бездіяльність Запорізької обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у невизнанні на підставі рішень Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року про відкликання депутатів Запорізької обласної ради Толочека Віталія Анатолійовича, Селевича Сергія Олексійовича, Капустянського Юрія Вікторовича та Терехова Романа Леонідовича за народною ініціативою обраними депутатами Запорізької обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”;

визнати на підставі рішень Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року обраними депутатами Запорізької обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”;

зобов’язати Запорізьку обласну територіальну виборчу комісію після визнання на підставі рішень Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року обраними депутатами Запорізької обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” вирішити питання щодо реєстрації таких депутатів у порядку, передбаченому статтею 283 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс), з урахуванням Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення).

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що 16 лютого 2022 року (за вх. № 480) Запорізька обласна територіальна виборча комісія отримала лист ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 14 лютого 2022 року за № 189, яким надіслано рішення Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року про відкликання депутатів Запорізької обласної ради Толочека Віталія Анатолійовича, Селевича Сергія Олексійовича, Капустянського Юрія Вікторовича та Терехова Романа Леонідовича за народною ініціативою. Як зазначає скаржник, відповідно до частини дев’ятої статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, статті 284 Кодексу, пункту 5.9 Роз’яснення на підставі рішення Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року про відкликання зазначених депутатів за народною ініціативою Запорізька обласна територіальна виборча комісія зобов’язана була не пізніше 18 березня 2022 року визнати обраними депутатами Запорізької обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”. Однак, як указано в скарзі, згадана територіальна виборча комісія на час подання скарги жодних дій з цього приводу не вчинила та відповідних рішень не прийняла, а тому, на переконання ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, Запорізька обласна територіальна виборча комісія вчиняє бездіяльність, яка має бути визнана протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян. Крім того, суб’єкт звернення зі скаргою вказує, що, враховуючи надані Центральній виборчій комісії повноваження та беручи до уваги тривалу бездіяльність Запорізької обласної територіальної виборчої комісії, що полягає у невиконанні нею вимог законів України та невирішенні питання стосовно заміщення депутатів Запорізької обласної ради від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, повноваження яких достроково припинено, належним способом захисту і поновлення порушених виборчих прав громадян є визнання Центральною виборчою комісією на підставі рішень Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року обраними депутатами Запорізької обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”. Також ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ “СЛУГА НАРОДУ” зауважує, що в порядку, передбаченому статтею 283 Кодексу, з урахуванням Роз’яснення після визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” Запорізька обласна територіальна виборча комісія зобов’язана вирішити питання щодо їх реєстрації.

На підтвердження викладеного до скарги додано, зокрема, копії рішення Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року про відкликання депутатів Запорізької обласної ради Толочека В.А., Селевича С.О., Капустянського Ю.В. та Терехова Р.Л. за народною ініціативою, а також листа ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 14 лютого 2022 року № 189 з відміткою про отримання Запорізькою обласною територіальною виборчою комісією.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копії скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги.

Від Запорізької обласної територіальної виборчої комісії до Центральної виборчої комісії надійшли:

15 вересня 2022 року пояснення обласної територіальної виборчої комісії (від 15 вересня 2022 року № 484), у яких вона інформує, що 16 лютого 2022 року отримала рішення Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року про відкликання депутатів Запорізької обласної ради Толочека Віталія Анатолійовича, Селевича Сергія Олексійовича, Капустянського Юрія Вікторовича та Терехова Романа Леонідовича за народною ініціативою. Суб’єкт оскарження зазначає, що, враховуючи необхідність аналізу відомостей протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Запорізької обласної ради у межах відповідних територіальних виборчих округів та протоколу Запорізької обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Запорізької обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, а також підготовки проєкту порядку денного відповідного засідання комісії, проєктів рішень комісії з питання заміщення депутатів, повноваження яких згідно з рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року достроково припинено, засідання Запорізької обласної територіальної виборчої комісії в період з 16 до 24 лютого 2022 року не призначалось. У поясненні також ідеться, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Воєнний стан продовжено до теперішнього часу. Водночас, як повідомляє Запорізька обласна територіальна виборча комісія, у зв’язку із швидким загостренням ситуації в Запорізькій області та у місті Запоріжжі, з метою збереження свого життя та здоров’я, а також життя і здоров’я своїх рідних, багато мешканців міста Запоріжжя, у тому числі посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також деякі члени комісії вимушені були виїхати за межі міста Запоріжжя та Запорізької області, а деякі не виходили на зв’язок, що унеможливило проведення засідання комісії, на якому могли бути розглянуті питання заміщення депутатів, повноваження яких достроково припинено згідно з рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року. Крім того, суб’єкт оскарження інформує, що на час надсилання пояснення Центральній виборчій комісії питання заміщення депутатів Запорізької обласної ради від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” Запорізькою обласною територіальною виборчою комісією не розглянуто, відповідних рішень не прийнято. З метою вирішення вказаних питань головою обласної виборчої комісії скликано засідання комісії на 16 вересня 2022 року о 17 год 00 хв. До пояснення додано перелік членів Запорізької обласної територіальної виборчої комісії із зазначенням їх місця перебування та можливості брати участь у засіданнях комісії (станом на 06 вересня 2022 року);

19 вересня 2022 року доповнення до пояснення Запорізької обласної територіальної виборчої комісії (від 16 вересня 2022 року № 485), у якому повідомляється, що засідання, призначене на 16 вересня 2022 року не було повноважним через відсутність на ньому 10 членів територіальної виборчої комісії, а саме: Борисова К.Б., Архіпової Г.С., Бей Ю.В., Донченко Д.О., Камінської В.А., Кириленка О.Ю., Онищенка П.А., Падалки Л.А., Пасечник Т.А., Разумова Д.В. У зв’язку з цим наступне засідання територіальної виборчої комісії скликано на 21 вересня 2022 року о 17 год 00 хв;

23 вересня 2022 року доповнення до пояснення обласної територіальної виборчої комісії (від 23 вересня 2022 року № 486), де вказано, що засідання цієї територіальної виборчої комісії, призначене на 21 вересня 2022 року відбулося, на ньому були присутніми 10 членів виборчої комісії. До проєкту порядку денного засідання Запорізької обласної територіальної виборчої комісії було внесено 5 питань, серед яких і питання заміщення депутатів Запорізької обласної ради Толочека В.А., Селевича С.О., Капустянського Ю.В., Терехова Р.Л., повноваження яких достроково припинені. Однак під час засідання порядок денний доповнено питанням стосовно звернення до Центральної виборчої комісії для отримання роз’яснення щодо можливості виконання повноважень та діяльності Запорізької обласної територіальної виборчої комісії та її членів з урахуванням постанови Центральної виборчої комісії від 04 квітня 2022 року № 67 “Про деякі питання діяльності територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів у період дії воєнного стану”. Згадане питання порядку денного розглянуто першим, за результатами його розгляду Запорізька обласна територіальна виборча комісія ухвалила постанову від 21 вересня 2022 року № 209 “Про звернення до Центральної виборчої комісії”.

Також Центральна виборча комісія зазначає, що 23 та 27 вересня 2022 року отримала відповідно постанову Запорізької обласної територіальної виборчої комісії від 21 вересня 2022 року № 209 “Про звернення до Центральної виборчої комісії” та звернення цієї територіальної виборчої комісії від 27 вересня 2022 року № 487, у яких порушується зазначене питання. Листом від 30 вересня 2022 року № 21-33/1-881 обласну територіальну виборчу комісію поінформовано, що через ситуацію, що склалась на окремих тимчасово окупованих територіях України у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, враховуючи положення Конституції України, а також те, що життя і здоров’я людини в Україні перебуває під особливим правовим захистом, беручи до уваги необхідність убезпечення членів територіальних виборчих комісій від протиправних посягань, унеможливлення настання для таких осіб та членів їх сімей будь-яких несприятливих наслідків, обумовлених їх статусом, Центральна виборча комісія постановою від 04 квітня 2022 року № 67 встановила, що на період дії воєнного стану на окремих територіях України, де перебувають збройні сили російської федерації, зупиняється виконання повноважень та діяльність територіальних виборчих комісій і їх членів у зв’язку з наявністю загрози громадській безпеці і порядку, життю і здоров’ю членів таких виборчих комісій, а також загрози організації, підготовки та проведення російською федерацією незаконного референдуму чи виборів. У зазначеному листі вказано, що постанова Центральної виборчої комісії від 04 квітня 2022 року № 67 спрямована на убезпечення членів територіальних виборчих комісій від протиправних посягань та несприятливих наслідків, обумовлених їх статусом, поширюється на територіальні виборчі комісії, розташовані на територіях, де перебувають збройні сили російської федерації, відповідно виконання повноважень та діяльність таких територіальних виборчих комісій і їх членів зупиняється у зв’язку з наявністю відповідних загроз. Водночас листом звернуто увагу, що згідно з надісланою Запорізькою обласною територіальною виборчою комісією інформацією, викладеною в листах від 23 вересня 2022 року № 486 та від 27 вересня 2022 року № 487, указана територіальна виборча комісія має можливість проводити засідання виборчої комісії та приймати відповідні рішення, а тому питання щодо заміщення депутатів Запорізької обласної ради, повноваження яких достроково припинені, підлягає вирішенню Запорізькою обласною територіальною виборчою комісією у визначеному Кодексом та Роз’ясненням порядку.

Вивчивши скаргу, Центральна виборча комісія зазначає.

Порядок подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Так, згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою вказаної статті.

Скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України (частина четверта статті 15 Закону).

Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, зокрема питань неприйняття територіальною виборчою комісією рішень, передбачених статтями 283, 284 Кодексу, однак надійшла до Центральної виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається Комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

Так, досліджуючи питання, чи подано скаргу належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом, Центральна виборча комісія зауважує.

Скарга ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” подана на бездіяльність Запорізької обласної територіальної виборчої комісії в частині неприйняття нею рішень, передбачених статтями 283, 284 Кодексу, а отже, ця скарга має розглядатись Центральною виборчою комісією як виборчою комісією з місцевих виборів.

Перелік суб’єктів звернення до виборчої комісії, зокрема з місцевих виборів, зі скаргою міститься у частині першій статті 65 Кодексу (пункті 2.1 Порядку).

За змістом положень Кодексу та Порядку політична партія не належить до кола суб’єктів звернення до виборчої комісії з місцевих виборів зі скаргою. Зокрема, таким суб’єктом може бути місцева організація політичної партії – суб’єкт відповідного виборчого процесу місцевих виборів.

Таким чином, Центральна виборча комісія констатує, що ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ “СЛУГА НАРОДУ” не є визначеним Кодексом належним суб’єктом звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії як виборчої комісії з місцевих виборів, а отже, скаргу подано неналежним суб’єктом звернення.

Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.

З урахуванням указаного скарга ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” підлягає залишенню без розгляду по суті.

Разом з тим Центральна виборча комісія зазначає, що відповідно до частини четвертої статті 72 Кодексу, пункту 10.7 Порядку, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, Комісія може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.

Зокрема, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. У разі необхідності з метою захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону рішення (частини перша, третя статті 16 Закону).

За змістом частини другої статті 1, частини першої статті 2, пунктів 1, 3, 4 статті 17, пунктів 1 – 3 статті 21 Закону Комісія відповідно до своїх повноважень здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про місцеві вибори, забезпечує реалізацію виборчих прав громадян України та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори на всій території України, а також здійснює контроль та діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів.

На виконання повноважень, визначених наведеними нормами законів України, Центральна виборча комісія вважає за необхідне з власної ініціативи взяти до розгляду викладені у скарзі ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” обставини та розглянути питання діяльності Запорізької обласної територіальної виборчої комісії, у зв’язку з чим зазначає.

Відповідно до частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені, визначено положеннями статті 284 Кодексу, а реєстрації обраних депутатів – статтею 283 Кодексу. Водночас з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу, у тому числі й під час вирішення територіальними виборчими комісіями відповідних питань, Центральною виборчою комісією затверджено Роз’яснення.

Згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 Роз’яснення).

Комісія зауважує, що випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Як зазначено у пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:

від відповідної ради – належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);

від інших осіб – належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.

Отже, в разі наявності факту дострокового припинення повноважень депутата обласної ради, зокрема з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, обласною територіальною виборчою комісією у тридцятиденний строк з дня надходження таких документів ухвалюється рішення щодо заміщення депутата обласної ради, тобто про визнання обраним депутатом обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від відповідної місцевої організації політичної партії.

Також частиною дев’ятою статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, – на підставі свого рішення, передбаченого частиною п’ятою вказаної статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

З наявних у Комісії документів вбачається, що 16 лютого 2022 року Запорізька обласна територіальна виборча комісія отримала рішення Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року про відкликання депутатів Запорізької обласної ради Толочека Віталія Анатолійовича, Селевича Сергія Олексійовича, Капустянського Юрія Вікторовича та Терехова Романа Леонідовича за народною ініціативою.

Як указано вище, відкликання депутата обласної ради за народною ініціативою у встановленому Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” порядку є підставою для дострокового припинення його повноважень, а наявність такого факту та надходження до обласної територіальної виборчої комісії відповідних підтвердних документів, у цьому випадку – рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, є підставою для ухвалення такою територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії обраним депутатом обласної ради.

За таких обставин, відповідно до положень статті 284 Кодексу та пункту 5.9 Роз’яснення Запорізька обласна територіальна виборча комісія повинна була не пізніше 18 березня 2022 року вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” у зв’язку із достроковим припиненням повноважень депутатів Запорізької обласної ради Толочека В.А., Селевича С.О., Капустянського Ю.В., Терехова Р.Л.

Однак згідно з наданими Запорізькою обласною територіальною виборчою комісією поясненням та доповненнями до нього відповідного питання обласна територіальна виборча комісія ні в установлений строк, ні до цього часу не вирішила.

Водночас інформація, повідомлена Запорізькою обласною територіальною виборчою комісією в листах від 23 вересня 2022 року № 486 та від 27 вересня 2022 року № 487, а також факт прийняття нею 21 вересня 2022 року постанови № 209 “Про звернення до Центральної виборчої комісії” засвідчують можливість указаної територіальної виборчої комісії скликати, проводити засідання та приймати відповідні рішення.

Викладене дає Центральній виборчій комісії підстави для визнання бездіяльності Запорізької обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішень щодо визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради на чергових виборах депутатів Запорізької обласної ради 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” замість депутатів, чиї повноваження достроково припинено рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року, такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян.

Разом з тим Центральна виборча комісія зазначає, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В Україні гарантується місцеве самоврядування (стаття 7, частина перша статті 38, частина перша статті 64 Конституції України).

Відповідно до частини другої статті 19 Кодексу забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

З огляду на викладене, з метою поновлення порушених виборчих прав громадян України, зважаючи на пояснення Запорізької обласної територіальної виборчої комісії щодо необхідності отримання додаткових роз’яснень від Центральної виборчої комісії стосовно виконання нею своїх повноважень в умовах військової агресії російської федерації проти України, загострення ситуації в Запорізькій області та місті Запоріжжі, Центральна виборча комісія вважає за доцільне зобов’язати Запорізьку обласну територіальну виборчу комісію не пізніше 17 жовтня 2022 року вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради на чергових виборах депутатів Запорізької обласної ради 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” замість депутатів Запорізької обласної ради, чиї повноваження достроково припинені рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року, про що невідкладно поінформувати в установленому порядку Центральну виборчу комісію.

Водночас Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Запорізької обласної територіальної виборчої комісії та її членів на необхідності неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень, зокрема щодо заміщення депутатів місцевої ради, та організації своєї роботи.

Крім того, стосовно виконання територіальними виборчими комісіями своїх повноважень в умовах воєнного стану Комісія зазначає, що постановою від 24 лютого 2022 року № 59 “Про деякі питання організації підготовки та проведення проміжних виборів народного депутата України 27 березня 2022 року в одномандатному виборчому окрузі № 206, позачергових, проміжних та повторних місцевих виборів у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану” Центральна виборча комісія наголосила суб’єктам та іншим учасникам виборчих процесів, у тому числі відповідних місцевих виборів, що з 24 лютого 2022 року припинилися розпочаті виборчі процеси відповідних виборів, у період дії воєнного стану не розпочинаються нові виборчі процеси відповідних виборів, а також звернула увагу цих суб’єктів на необхідність неухильного дотримання вимог частини першої статті 19 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” щодо заборони проведення виборів.

Разом з тим до повноважень територіальних виборчих комісій законодавством України віднесено виконання інших функцій, зокрема, проведення процедури заміщення депутатів місцевих рад, вирішення окремих питань під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, зокрема шляхом прийняття відповідних рішень на своїх засіданнях.

Заборони на реалізацію вказаних функцій у період дії воєнного стану законодавством не встановлено.

Враховуючи зазначене, відповідно до статей 7, 38, 64 Конституції України, статей 19, 32, 33, 38, 63 – 72, 202, 206, 208, 283, 284 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 05 вересня 2022 року за № 21-34-2676, залишити без розгляду по суті.

2. Визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Запорізької обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради на чергових виборах депутатів Запорізької обласної ради 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” замість депутатів Запорізької обласної ради, чиї повноваження достроково припинені рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року.

3. Зобов’язати Запорізьку обласну територіальну виборчу комісію не пізніше 17 жовтня 2022 року вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Запорізької обласної ради на чергових виборах депутатів Запорізької обласної ради 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Запорізької Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” замість депутатів Запорізької обласної ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням Політичної Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 09 лютого 2022 року, про що невідкладно поінформувати в установленому порядку Центральну виборчу комісію.

4. Звернути увагу Запорізької обласної територіальної виборчої комісії та її членів на необхідності неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень, зокрема щодо заміщення депутатів місцевої ради, та організації своєї роботи.

5. Копію цієї постанови надіслати ПОЛІТИЧНІЙ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, Запорізькій Обласній організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, Запорізькій обласній територіальній виборчій комісії.

6. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО