УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

01 листопада 2023 року № 70

Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 02 жовтня 2023 року за № 21-34-6138

До Центральної виборчої комісії надійшла скарга ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, суб’єктом оскарження у якій визначено Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області (далі – Лохвицька міська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить:

визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті рішень ані про скасування реєстрації кандидата в депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області (далі – Лохвицька міська рада) від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” Абдулкадирова Рагіма Абдулкадировича, ані про визнання його таким, що не набув депутатського мандата;

встановити факти грубого та систематичного порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Виборчого кодексу України (далі – Кодекс);

достроково припинити повноваження всього складу вказаної виборчої комісії;

прийняти рішення про визнання Абдулкадирова Р.А. таким, що не набув депутатського мандата, а також про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”;

під час формування нового складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії звернути особливу увагу на розподілення керівних посад у комісії.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року висунула кандидатом у депутати цієї міської ради, зокрема, Абдулкадирова Р.А., який за результатами виборів не був обраний депутатом.

Абдулкадиров Р.А. 27 липня 2023 року звернувся поштовим зв’язком до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявою про скасування реєстрації його як кандидата в депутати Лохвицької міської ради, засвідченою в порядку, встановленому Законом України “Про нотаріат”.

Суб’єкт звернення зі скаргою зауважує, що згідно зі статтею 231 Кодексу територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати у триденний строк з дня надходження відповідного звернення. Однак Лохвицька міська територіальна виборча комісія не прийняла рішення щодо скасування реєстрації кандидата в депутати Лохвицької міської ради Абдулкадирова Р.А.

Разом з тим Центральна виборча комісія постановою від 25 серпня 2023 року № 56 визнала Абдулкадирова Р.А. обраним депутатом Лохвицької міської ради як наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”.

18 вересня 2023 року Абдулкадиров Р.А. звернувся поштовим зв’язком до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявою про відмову від депутатського мандата, засвідченою в порядку, встановленому Законом України “Про нотаріат”.

Як зазначає суб’єкт звернення зі скаргою, територіальна виборча комісія згідно з положеннями статті 283 Кодексу та пункту 5.4 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення), у п’ятиденний строк зобов’язана була ухвалити рішення про визнання Абдулкадирова Р.А. особою, яка не набула депутатського мандата, та визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному (у разі обрання за територіальним виборчим списком) або єдиному (у разі обрання за єдиним виборчим списком) виборчому списку кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії, за яким було обрано відповідну особу.

Однак установлений законодавством України строк для прийняття рішення минув, відповідного рішення Лохвицька міська територіальна виборча комісія не прийняла.

На переконання суб’єкта звернення зі скаргою, така бездіяльність указаної виборчої комісії порушує визначені Кодексом та законами України права ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” та Абдулкадирова Р.А. на добровільну участь у виборах.

На підтвердження викладеного до скарги додано копії: заяв Абдулкадирова Р.А. від 27 липня 2023 року про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” та від 15 вересня 2023 року про відмову від депутатського мандата депутата Лохвицької міської ради від указаної місцевої організації політичної партії, справжність підпису на яких засвідчено відповідно до Закону України “Про нотаріат”, описів вкладення у цінні повідомлення (відправлення) Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії від 27 липня та від 18 вересня 2023 року, фіскальних чеків АТ “УКРПОШТА” про надсилання цих відправлень.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги та належним чином засвідчені копії документів, що підтвердять викладені в поясненні обставини, зокрема, щодо надходження до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії заяв Абдулкадирова Р.А. про скасування його реєстрації кандидатом у депутати Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів цієї міської ради 25 жовтня 2020 року та про відмову від мандата депутата Лохвицької міської ради.

До Центральної виборчої комісії 09 жовтня 2023 року надійшли пояснення голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Ольшанської О.П. (вх. № 21-33/1-6438), з яких вбачається, що вона як голова вказаної виборчої комісії заяв Абдулкадирова Р.А. не отримувала, а отже, їх не реєструвала та на розгляд виборчої комісії не виносила.

Відповідно до частини четвертої статті 14, частини четвертої статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

За змістом частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня її отримання.

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення: чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.

Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги, беручи до уваги предмет та суб’єкт оскарження, положення частин першої, третьої статті 65, статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4 Порядку, констатує, що підстав для залишення скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” без розгляду по суті немає.

Вивчивши скаргу та додані до неї документи, а також урахувавши іншу наявну в Комісії інформацію, Комісія зазначає.

Відповідно до частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, що належать до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Згідно з пунктом 5 частини другої статті 206 Кодексу розгляд питань щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених Кодексом, належить до повноважень відповідних територіальних виборчих комісій.

Частиною першою статті 231 Кодексу унормовано питання подання кандидатами в депутати, включеними до єдиного або єдиного та територіального виборчих списків місцевої організації політичної партії, заяви про відмову від балотування та розгляд її територіальною виборчою комісією під час виборчого процесу відповідних місцевих виборів.

Крім того, на етапі реєстрації осіб, обраних депутатами відповідної місцевої ради, передбачено право особи відмовитися від депутатського мандата. У такому разі особа визнається такою, яка не набула депутатського мандата (частина п’ята статті 283 Кодексу). Аналогічний порядок застосовується і під час заміщення депутатів, повноваження яких припинені (стаття 284 Кодексу).

З огляду на послідовне втілення у положеннях Кодексу принципу добровільності участі у виборах, у тому числі через добровільне прийняття рішення бути обраним депутатом (мати представницький мандат), з метою забезпечення однакового застосування відповідних положень Кодексу Центральна виборча комісія постановою від 04 грудня 2020 року № 543 затвердила Роз’яснення щодо скасування реєстрації кандидата в депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) після дня голосування.

Відповідно до цього Роз’яснення кандидат у депутати, включений до єдиного та територіального виборчих списків місцевої організації політичної партії, зважаючи на свободу в реалізації права бути обраним та керуючись принципом добровільності участі у виборах, може звернутися до відповідної територіальної виборчої комісії в будь-який час після дня голосування на відповідних місцевих виборах із заявою щодо скасування його реєстрації кандидатом у депутати, яка може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України “Про нотаріат”, або подана до відповідної територіальної виборчої комісії особисто.

Так, суб’єкт звернення зі скаргою вказує, що Абдулкадиров Р.А. 28 липня 2023 року звернувся до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявою про скасування реєстрації його як кандидата в депутати Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів цієї ради 25 жовтня 2020 року. При цьому як доказ на підтвердження вказаних обставин до скарги додано копії засвідченої в порядку, встановленому Законом України “Про нотаріат”, зазначеної заяви Абдулкадирова Р.А., опису вкладення у цінне повідомлення (відправлення) Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії від 27 липня 2023 року та фіскального чека АТ “УКРПОШТА” про надсилання цього відправлення (№ 3720045181492). Однак доказів про отримання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією такої заяви не надано.

Також у скарзі зазначено, що після визнання Абдулкадирова Р.А. обраним депутатом Лохвицької міської ради згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2023 року № 56 він знову звернувся до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії з іншою заявою про відмову від депутатського мандата, яку територіальна виборча комісія зобов’язана була розглянути у п’ятиденний строк відповідно до вимог статті 283 Кодексу та пункту 5.4 Роз’яснення та визнати його таким, що не набув депутатського мандата, однак не зробила цього.

З доданих до скарги копій опису вкладення у цінне повідомлення (відправлення) Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії від 18 вересня 2023 року, фіскального чека АТ “УКРПОШТА” про надсилання такого відправлення (№ 3720045198000) вбачається, що 18 вересня 2023 року відправник Абдулкадиров Р.А. надіслав на адресу Лохвицької територіальної виборчої комісії заяву про відмову від депутатського мандата. Однак доказів про її отримання зазначеною комісією не надано.

У цьому контексті Комісія зауважує, що для встановлення факту, чи мала місце оскаржувана бездіяльність виборчої комісії, важливою є дата одержання відповідних документів, від якої обраховується строк на вчинення комісією відповідної дії чи прийняття рішення.

Як вбачається з пояснень голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Ольшанської О.П., заяв Абдулкадирова Р.А. вона не отримувала.

Частиною другою статті 71 Кодексу, пунктом 9.3 Порядку визначено, що докази виборчій комісії надають суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи. Виборча комісія – суб’єкт розгляду скарги може звернутися із запитом (витребувати) додаткові докази за власною ініціативою або на прохання суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження, заінтересованих осіб.

Так, у відповідь на запит АТ “Укрпошта” листом (вх. № 21-43-6704) від 19 жовтня 2023 року повідомило:

відправлення № 3720045181492 надійшло до ВПЗ № 37200 м. Лохвиця 27 липня 2023 року та того самого дня на номер телефону, зазначений відправником, надіслано смс-повідомлення про надходження відправлення. Повторно таке повідомлення було надіслано 31 липня 2023 року. Оскільки вказане відправлення ніхто не отримав, його після закінчення терміну зберігання повернуто відправнику;

відправлення № 3720045198000 надійшло до ВПЗ № 37200 м. Лохвиця 18 вересня 2023 року та того самого дня на номер телефону, указаний відправником, надіслано смс-повідомлення про надходження відправлення. Повторно таке повідомлення було надіслано 21 вересня 2023 року. Оскільки відправлення ніхто не одержав, його після закінчення терміну зберігання повернуто відправнику.

До Комісії 24 жовтня 2023 року (вх. № 21-30/1-6839) надійшов лист Абдулкадирова Р.А. від 17 жовтня 2023 року, у якому він підтвердив факт звернення засобами поштового зв’язку до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії 27 липня 2023 року із заявою про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, засвідченою в порядку, встановленому Законом України “Про нотаріат”. Однак Лохвицька міська територіальна виборча комісія вказаної заяви не отримала та відповідно рішення не прийняла.

Також Абдулкадиров Р.А. підтвердив факт звернення засобами поштового зв’язку до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії 15 вересня 2023 року із заявою про відмову від депутатського мандата Лохвицької міської ради, справжність підпису на якій засвідчено відповідно до Закону України “Про нотаріат”. Однак зазначена виборча комісія цієї заяви також не отримала, а отже, її повернуто відправнику. Оригінал заяви Абдулкадиров Р.А. надіслав Центральній виборчій комісії.

За таких обставин Комісія констатує факт неотримання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією відповідних заяв Абдулкадирова Р.А.

Згідно з пунктами 1 – 3 частини сьомої статті 72 Кодексу та підпунктами 1 – 3 пункту 10.10 Порядку під час розгляду по суті скарги щодо бездіяльності суб’єкта оскарження виборча комісія, зокрема, вирішує: чи мала місце оскаржувана бездіяльність суб’єкта оскарження; чи оскаржувана бездіяльність вчинялася суб’єктом оскарження на законних підставах; чи підтверджуються викладені у скарзі вимоги наданими доказами.

Ураховуючи викладене, Комісія резюмує відсутність підстав для задоволення скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” у частині визнання протиправною бездіяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею на підставі відповідних заяв Абдулкадирова Р.А. рішення про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, а також рішення, передбаченого статтею 283 Кодексу, про визнання Абдулкадирова Р.А. таким, що не набув депутатського мандата, та визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від указаної місцевої організації політичної партії.

Разом з тим Комісія зазначає, що за змістом частини першої статті 36, частини першої статті 37 Кодексу порядок організації роботи та документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому Кодексом та Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі – Порядок ведення діловодства).

Кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених Кодексом та законами України (пункт 1.17 Порядку ведення діловодства).

Пунктами 13.2 – 13.4 Порядку ведення діловодства передбачено, що документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням. Документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджено відповідно до законодавства України.

У міжвиборчий період голова територіальної виборчої комісії або інший член цієї виборчої комісії, визначений її рішенням, щотижня перевіряє надходження документів та звернень до виборчої комісії.

Документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.

Неотримання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією поштових відправлень свідчить про неналежний рівень організації ведення діловодства цієї виборчої комісії всупереч вимогам Кодексу та Порядку ведення діловодства.

Ураховуючи, що згідно з пунктом 1.20 Порядку ведення діловодства відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання Порядку ведення діловодства покладається на голову відповідної виборчої комісії, Комісія зауважує, що з 27 липня (дати подання Абдулкадировим Р.А. до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії заяви про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Лохвицької міської ради) до жовтня 2023 року повноваження голови цієї виборчої комісії виконували Тутко Н.Г. (призначена постановою Комісії від 07 липня 2023 року № 45), Ольшанська О.П. (призначена постановою Комісії від 28 серпня 2023 року № 58), які всупереч вимогам пунктів 1.20, 13.2 – 13.4 Порядку ведення діловодства не організували роботу виборчої комісії з ведення діловодства, не забезпечили отримання документів та звернень указаною виборчою комісією у міжвиборчий період.

Відповідно до частин першої, четвертої статті 36 Кодексу, пунктів 2.1, 2.3. 3.1 Порядку ведення діловодства основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності – заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника – секретарем виборчої комісії. Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.

За змістом частини дванадцятої статті 36 Кодексу та пункту 9.1 Порядку ведення діловодства за результатами розгляду та обговорення питання на засіданні виборча комісія ухвалює рішення.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання порядку денного письмово оформляється у формі постанови згідно з вимогами, встановленими частиною третьою статті 37 Кодексу та пунктом 9.7 Порядку ведення діловодства.

Проте, як вбачається з пояснень Ольшанської О.П., заплановане на 29 серпня 2023 року засідання Лохвицької міської територіальної виборчої комісії не відбулося через його неповноважність у зв’язку з неприбуттям на нього необхідної кількості членів комісії (були присутні лише чотири члени комісії). При цьому, як зауважує Ольшанська О.П., “всі члени виборчої комісії були повідомлені шляхом особистого телефонного дзвінка та через месенджер”. Усі інші заплановані засідання члени Лохвицької міської територіальної виборчої комісії також проігнорували.

У зв’язку з цим Комісія зазначає, що згідно з частиною четвертою статті 38 Кодексу член виборчої комісії зобов’язаний додержуватися Конституції України, Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів, брати участь у засіданнях виборчої комісії, виконувати рішення виборчої комісії та обов’язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.

Порушення Тутко Н.Г. та Ольшанською О.П. як головами Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Порядку ведення діловодства, яке полягає у неотриманні кореспонденції, адресованої вказаній міській територіальній виборчій комісії, а також свідоме ігнорування членами цієї виборчої комісії передбаченого Кодексом обов’язку щодо їх участі у засіданнях комісії може свідчити про наявність у діях відповідних осіб ознак перешкоджання реалізації виборчих прав ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” та висунутих нею кандидатів, що відповідно до частини третьої статті 157 Кримінального кодексу України є кримінально караним діянням.

Тому викладені обставини потребують перевірки правоохоронними органами.

Отже, згідно з частиною четвертою статті 13 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (за якою в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали), ураховуючи положення статті 23 Закону України “Про Національну поліцію”, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законом заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

З огляду на те, що оригінал заяви Абдулкадирова Р.А. про відмову від депутатського мандата із засвідченням справжності його підпису на цій заяві відповідно до Закону України “Про нотаріат” було надіслано Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії для розгляду уповноваженим на прийняття передбаченого статтею 283 Кодексу рішення суб’єктом, Комісія вбачає за доцільне наголосити зазначеній виборчій комісії на необхідності отримання та розгляду такої заяви Абдулкадирова Р.А. в п’ятиденний строк з дня її отримання.

Указане також обумовлює потребу у зверненні уваги голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Юрченко Т.А., призначеної постановою Комісії від 18 жовтня 2023 року № 65, на необхідність забезпечення нею неухильного дотримання вимог Кодексу та законів України в частині порядку організації роботи та ведення діловодства зазначеної комісії.

Щодо вимог скарги встановити факт грубого та систематичного порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Кодексу та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження всього її складу, а також прийняти рішення про визнання Абдулкадирова Р.А. таким, що не набув депутатського мандата, визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” Комісія зазначає, що такі вимоги ґрунтуються на обставинах, якими суб’єкт звернення зі скаргою мотивує наявність протиправної бездіяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття нею відповідних рішень (тобто є похідними), а отже, за відсутності встановленого факту протиправної бездіяльності такі (похідні) вимоги теж не підлягають задоволенню.

Крім того, Комісія наголошує, що частиною третьою статті 208 Кодексу Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.

З огляду на вказане, визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті 67 Кодексу), та рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті 72 Кодексу), і загалом на суть скарги Комісія вчергове наголошує, що прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 36, 37, 63 – 72, 206, 208, 231, 283 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. У задоволенні скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 02 жовтня 2023 року за № 21-34-16138, відмовити.

2. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законом заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.

3. Наголосити Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії Миргородського району Полтавської області на необхідності отримання та розгляду заяви Абдулкадирова Рагіма Абдулкадировича про відмову від депутатського мандата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області в п’ятиденний строк з дня її отримання.

4. Звернути увагу голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області на необхідність забезпечення неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України та законів України в частині порядку організації роботи та ведення діловодства зазначеної виборчої комісії.

5. Копію цієї постанови надіслати ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТЇ “ДОВІРА”, Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії Миргородського району Полтавської області, Абдулкадирову Рагіму Абдулкадировичу.

6. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО