УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

4 липня 2023 року № 39

Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 06 червня 2023 року № 21-34-3003

До Центральної виборчої комісії надійшла скарга ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, суб’єктом оскарження в якій визначено Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області (далі – Лохвицька міська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить:

визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішень про визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області (далі – Лохвицька міська рада) від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” та невиконання приписів постанови Центральної виборчої комісії від 19 травня 2023 року № 31;

встановити факт систематичного порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Виборчого кодексу України (далі – Кодекс), законів України та невиконання рішення комісії вищого рівня;

достроково припинити повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії;

прийняти рішення про визнання обраними депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що 06 березня 2023 року ЧЕТВЕРТИЙ (ПОЗАЧЕРГОВИЙ) З’ЇЗД ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” прийняв низку рішень, а саме: № 1 “Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Лісовського Олександра Миколайовича за народною ініціативою”, № 2 “Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Коленка Богдана Миколайовича за народною ініціативою”, № 3 “Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Литвиненко Ніни Сергіївни за народною ініціативою”. 09 березня 2023 року вказані рішення із супровідними листами за описом були подані до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії. ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” зазначає, що вона зверталась до Комісії зі скаргою на бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття останньою рішень про визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”. Розглянувши вказану скаргу, 19 травня 2023 року Центральна виборча комісія, зокрема, визнала такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраними депутатами Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати у відповідних виборчих списках ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” замість депутатів Лохвицької міської ради, чиї повноваження достроково припинено рішеннями ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3, та зобов’язала Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію не пізніше 05 червня 2023 року вирішити відповідні питання.

Також суб’єкт звернення зі скаргою зауважує, що депутати Лохвицької міської ради, повноваження яких достроково припинено рішеннями ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3, звертались до Київського та Полтавського окружних адміністративних судів із заявами про забезпечення позову та позовними заявами, проте судами заходи забезпечення позову не вжито, адміністративні провадження не відкрито.

Як зазначає ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, строк для прийняття Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією на підставі отриманих документів рішень про визнання депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від указаної місцевої організації політичної партії, установлений законодавством України та постановою Центральної виборчої комісії від 19 травня 2023 року № 31, сплив. На переконання суб’єкта звернення зі скаргою, така бездіяльність міської територіальної виборчої комісії порушує визначені Кодексом та законами України виборчі права ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” на участь у виборах.

На підтвердження викладеного до скарги додано, зокрема, копії рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3 про відкликання депутатів Лохвицької міської ради Лісовського О.М., Коленка Б.М., Литвиненко Н.С. за народною ініціативою, супровідних листів ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року, якими було надіслано вказані рішення, описи до них з відміткою про отримання секретарем Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, копії судових рішень.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копію скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги.

Крім того, член Центральної виборчої комісії звернувся до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії з проханням повідомити Центральну виборчу комісію про результат виконання міською територіальною виборчою комісією постанови Комісії від 19 травня 2023 року № 31 “Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 квітня 2023 року № 21-34-1966″, а в разі її невиконання – у той самий строк надати пояснення щодо причин цього, а також надіслати Комісії витребовувані документи.

Так, від Лохвицької міської територіальної виборчої комісії до Центральної виборчої комісії надійшли:

12 червня 2023 року пояснення міської територіальної виборчої комісії (від 04 червня 2023 року № 01-6/54), у яких вона інформує, що на виконання постанови Центральної виборчої комісії від 19 травня 2023 року № 31 та вказаного листа члена Комісії, відповідно до частини першої статті 36 Кодексу на 23 травня та 02 червня 2023 року було скликано засідання Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, однак ці засідання не були повноважними, а тому не відбулися. Частина членів Лохвицької міської територіальної виборчої комісії участі в роботі комісії не беруть та навіть не склали присяги. Крім того, у поясненнях ідеться, що до міської територіальної виборчої комісії надійшли ухвали Полтавського окружного адміністративного суду про вжиття заходів забезпечення позовів, якими зупинено дію рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” про відкликання депутатів Лохвицької міської ради за народною ініціативою (Лісовського О.М. та Литвиненко Н.С.) до набрання законної сили рішеннями у відповідних справах, а також ухвала Київського окружного адміністративного суду про повернення заяви про вжиття заходів забезпечення позову (Коленка Б.М.);

15 червня 2023 року пояснення міської територіальної виборчої комісії (від 15 червня 2023 року № 01-6/57), у яких повторно повідомлено інформацію, що містилась у попередніх поясненнях, а також додатково зазначено, що 02 червня 2023 року о 16 год представником ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” територіальній виборчій комісії надано лист від 02 червня 2023 року б/н та копію ухвали Полтавського окружного адміністративного суду про скасування заходів забезпечення позову Литвиненко Н.С. від 02 червня 2023 року (провадження № ЗП/440/12/23), у якій указано, що ця ухвала може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду протягом п’ятнадцяти днів з дня її складання шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України. До пояснення додано копії відомостей щодо відвідування засідань членами Лохвицької міської територіальної виборчої комісії 23 травня та 02 червня 2023 року, журналу реєстрації повідомлень членів територіальної виборчої комісії за відповідні дати.

Вивчивши скаргу та додані до неї документи, а також пояснення суб’єкта оскарження з долученими до нього документами, беручи до уваги іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія зазначає.

Порядок подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону передбачено, що скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до Центральної виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається Комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку).

Так, досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої ПОЛТАВСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.

Суб’єкт звернення у своїй скарзі вказує на наявність протиправної бездіяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею за наслідками розгляду отриманих 09 березня 2023 року рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1 “Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Лісовського Олександра Миколайовича за народною ініціативою”, № 2 “Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Коленка Богдана Миколайовича за народною ініціативою”, № 3 “Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Литвиненко Ніни Сергіївни за народною ініціативою” своїх постанов про визнання обраними депутатами Лохвицької міської ради наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”.

З наявних у Комісії документів вбачається, що дійсно 09 березня 2023 року Лохвицька міська територіальна виборча комісія отримала рішення ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3 про відкликання депутатів Лохвицької міської ради Лісовського О.М., Коленка Б.М., Литвиненко Н.С. за народною ініціативою.

Головою Лохвицької міської територіальної виборчої комісії неодноразово скликалися засідання цієї комісії з метою розгляду вказаних рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” та прийняття за результатами їх розгляду відповідних рішень. Однак засідання виборчої комісії не були повноважними для ухвалення рішень.

Діяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії з порушених у скарзі питань уже була предметом розгляду Центральної виборчої комісії. Так, постановою Комісії від 19 травня 2023 року № 31 визнано такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею рішень про визнання обраними депутатами Лохвицької міської ради наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради у відповідних виборчих списках ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” замість депутатів, чиї повноваження достроково припинено рішеннями ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3, та зобов’язано цю виборчу комісію не пізніше 05 червня 2023 року вирішити зазначене питання.

Разом з тим після розгляду Центральною виборчою комісією відповідного питання на своєму засіданні та ухвалення згаданої постанови рішення ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3 були оскаржені в судовому порядку.

За інформацією сайту судової влади України та Єдиного державного реєстру судових рішень, ухвалами Полтавського та Київського окружних адміністративних судів від 31 травня, 07, 08 та 12 червня 2023 року відмовлено у відкритті проваджень у справах за позовами Лісовського О.М., Литвиненко Н.С. та Коленка Б.М., зокрема про визнання протиправними та скасування рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3, відповідно.

Лісовський О.М. та Коленко Б.М. на відповідні ухвали Полтавського та Київського окружних адміністративних судів подали апеляційні скарги відповідно до Другого та Шостого апеляційних адміністративних судів.

Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2023 року з метою забезпечення прав учасників справи на своєчасний належний розгляд поданих апеляційних скарг витребувано з Полтавського окружного адміністративного суду матеріали справи № 440/7173/23.

За інформацією сайту судової влади України автоматизованим розподілом судових справ визначено колегію суддів Шостого апеляційного адміністративного суду, яка розглядатиме апеляційну скаргу Коленка Б.М.

Таким чином, правомірність рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1, № 2 про відкликання за народною ініціативою депутатів Лохвицької міської ради Лісовського О.М. та Коленка Б.М., обраних від місцевої організації цієї політичної партії, що є підставою для заміщення таких депутатів та ухвалення територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, оспорюється в судовому порядку.

Ураховуючи викладене, Центральна виборча комісія зауважує, що за змістом статті 1 Закону Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, статті 16, 17 Закону).

За змістом частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За таких обставин обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено сферою організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю саме з цих питань. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка в межах наданих законом повноважень контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

Згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення), в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу.

Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради визначено статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, згідно з якою повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Як зазначено в пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:

від відповідної ради – належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);

від інших осіб – належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.

Також частиною дев’ятою статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” визначено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії.

Отже, обов’язковими умовами для ухвалення міською територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання обраним депутатом міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії є наявність факту дострокового припинення повноважень депутата міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії.

Комісія наголошує, що Закон України “Про статус депутатів місцевих рад”, який регулює правила відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а однією з підстав для дострокового припинення повноважень депутата визначає його відкликання за народною ініціативою саме в установленому цим Законом порядку, водночас передбачає, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5).

Тож у разі оскарження в судовому порядку рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради, обраного шляхом висування місцевою організацією цієї політичної партії, єдиним суб’єктом, уповноваженим законом на правову оцінку відповідних правовідносин, додержання визначеної Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а отже, правомірності дострокового припинення повноважень такого депутата, є лише суд.

Відповідно до статті 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Щодо можливості оцінки Центральною виборчою комісією таких обставин Комісія зауважує, що відповідно до статті 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Крім того, правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою закріплено Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”, предметом правового регулювання якого є інша, ніж організація і порядок проведення виборів та референдумів, сфера. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень.

За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки правомірності реалізації процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Підсумовуючи викладене, Центральна виборча комісія зауважує, що наявність судового спору щодо законності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації цієї політичної партії, а отже, й правомірності самої процедури відкликання депутата місцевої ради, що має наслідком дострокове припинення повноважень відповідного депутата, що своєю чергою є підставою для його заміщення, з огляду на обсяг компетенції Комісії та конституційну заборону на привласнення функцій судів і їх підміну унеможливлює здійснення Центральною виборчою комісією контрольних функцій стосовно територіальної виборчої комісії під час вирішення нею питання щодо розгляду рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради та зобов’язання її прийняти рішення, передбачене частиною першою статті 284 Кодексу.

Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу (пунктом 10.6 Порядку), частиною четвертою статті 15 Закону вказане вище є самостійною підставою для залишення Центральною виборчою комісією скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” в частині вимог, що стосуються визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради замість Лісовського О.М. та Коленка Б.М., чиї повноваження достроково припинено рішеннями ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 1 та № 2, без розгляду по суті.

При цьому Комісія зазначає, що за змістом частини першої статті 19 Кодексу виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку.

Так, відповідно до законодавства України, зокрема положень Кодексу та Кодексу адміністративного судочинства України, рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії можуть бути оскаржені до адміністративного суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Щодо вимог скарги стосовно питання визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради замість Литвиненко Н.С. зазначаємо, що за даними сайту судової влади України та Єдиного державного реєстру судових рішень ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 31 травня 2023 року у справі № 440/6728/23, від 08 червня 2023 року у справі № 440/7409/23 про відмову у відкритті проваджень в адміністративних справах і від 02 червня 2023 року (провадження № ЗП/440/12/23), якою скасовано заходи забезпечення позову, Литвиненко Н.С. не оскаржувала.

З огляду на викладене на сьогодні Комісія не має інформації про наявність судового спору щодо правомірності рішення ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 3 про відкликання Литвиненко Н.С. за народною ініціативою.

Таким чином, Комісія констатує, що є належним суб’єктом розгляду скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” в частині вимог стосовно питання визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від зазначеної організації партії замість Литвиненко Н.С. Підстав для залишення без розгляду по суті відповідної скарги в цій частині в Комісії немає.

Як зазначалось, 09 березня 2023 року Лохвицька міська територіальна виборча комісія отримала рішення ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року, зокрема № 3, про відкликання Литвиненко Н.С. за народною ініціативою.

На виконання положень статті 284 Кодексу та пункту 5.9 Роз’яснення зазначена міська територіальна виборча комісія повинна була не пізніше 08 квітня 2023 року вирішити питання щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” у зв’язку із достроковим припиненням повноважень депутата Лохвицької міської ради Литвиненко Н.С.

Натомість Лохвицька міська територіальна виборча комісія усупереч вимогам законодавства України та постанови Комісії від 19 травня 2023 року № 31 до моменту розгляду Комісією на своєму засіданні скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 червня 2023 року рішення про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” не ухвалила, чим порушила виборчі права громадян.

З огляду на викладене Комісія констатує наявність такої, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею передбаченого статтею 284 Кодексу рішення про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” замість депутата цієї ради Литвиненко Н.С., чиї повноваження достроково припинено рішенням ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 3, а також у невиконанні в цій частині постанови Центральної виборчої комісії від 19 травня 2023 року № 31.

Таким чином, скарга ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” в цій частині підлягає задоволенню.

Щодо вимог скарги встановити систематичне порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень територіальної виборчої комісії вищого рівня зазначаємо, що фактів систематичності порушень Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією вказаних вимог та їх документального підтвердження суб’єктом звернення зі скаргою не наведено. Зауважуємо, що в цьому випадку має місце тривала бездіяльність територіальної виборчої комісії стосовно вирішення відповідного питання.

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія дійшла висновку, що неприйняття Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією передбаченого статтею 284 Кодексу рішення про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” замість депутата Лохвицької міської ради Литвиненко Н.С., чиї повноваження достроково припинено рішенням ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 3, засвідчує факт одноразового грубого порушення цією виборчою комісією як колегіальним органом вимог Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня, а також указує на неможливість належного виконання своїх обов’язків нинішнім складом Лохвицької міської територіальної виборчої комісії.

Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

За змістом частини четвертої статті 203 Кодексу Центральна виборча комісія формує склад міських виборчих комісій. Так, склад Лохвицької міської територіальної виборчої комісії було сформовано постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172 (додаток 341) з наступними змінами до нього.

Враховуючи вказане, Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження усього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Кодексу та законів України, невиконанням рішення виборчої комісії вищого рівня та задовольнити скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” в цій частині.

У частині вимоги скарги стосовно прийняття рішення про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати цієї міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” замість депутата Лохвицької міської ради Литвиненко Н.С., чиї повноваження достроково припинено рішенням ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 3, Комісія зазначає таке.

Пунктом 5 частини першої статті 205 Кодексу встановлено, що Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом може з власної ініціативи у разі бездіяльності територіальної виборчої комісії прийняти відповідне рішення.

Зауважуємо, що вказане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку приймати в такому випадку рішення замість територіальної виборчої комісії, такий захід є її дискреційним правом. Наразі Комісія не вбачає підстав для вирішення зазначеного питання замість Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка встановлювала результати перших виборів депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року, а тому відповідна вимога скарги задоволенню не підлягає.

У разі задоволення скарги виборча комісія може прийняти рішення, яким, зокрема, зобов’язати суб’єкта оскарження здійснити передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів, дії, які випливають із факту скасування рішення, визнання оскаржених дій або бездіяльності протиправними, чи поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян (частина десята статті 72 Кодексу).

З огляду на зазначене та дострокове припинення цією постановою повноважень усього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, з метою забезпечення реалізації виборчих прав громадян України, керуючись наданими законами України повноваженнями, Центральна виборча комісія вважає за необхідне зобов’язати Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу вирішити не пізніше 25 липня 2023 року в установленому законодавством порядку питання щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” замість депутата Лохвицької міської ради Литвиненко Н.С., чиї повноваження достроково припинено рішенням ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 3, про що невідкладно поінформувати Центральну виборчу комісію в установленому порядку.

При цьому Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії та її членів на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень, зокрема щодо заміщення депутатів місцевої ради, та організації своєї роботи.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 19, 32, 33, 38, 63 – 72, 202, 203, 205, 206, 208, 283, 284 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, керуючись частинами першою, другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 06 червня 2023 року за № 21-34-3003, у частині вимог, що стосуються питання визнання обраними депутатами Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради від названої організації партії замість Лісовського Олександра Миколайовича та Коленка Богдана Миколайовича, залишити без розгляду по суті.

2. Скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 06 червня 2023 року за № 21-34-3003, у частині вимог, що стосуються питання визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від названої організації партії замість Литвиненко Ніни Сергіївни, задовольнити частково.

3. Визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” замість депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Литвиненко Ніни Сергіївни, чиї повноваження достроково припинено рішенням ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 3, та невиконанні в цій частині постанови Центральної виборчої комісії від 19 травня 2023 року № 31 “Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 квітня 2023 року № 21-34-1966″.

4. Встановити факт одноразового грубого порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Миргородського району Полтавської області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня.

5. Достроково припинити повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконанням рішення виборчої комісії вищого рівня.

6. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 18 години 06 липня 2023 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.

7. У задоволенні інших вимог скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 06 червня 2023 року за № 21-34-3003, відмовити.

8. Зобов’язати Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області після сформування її нового складу вирішити не пізніше 25 липня 2023 року в установленому законодавством порядку питання щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” замість депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Литвиненко Н.С., чиї повноваження достроково припинено рішенням ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА” від 06 березня 2023 року № 3, про що невідкладно поінформувати Центральну виборчу комісію в установленому порядку.

9. Звернути увагу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області та її членів на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень, зокрема щодо заміщення депутатів місцевої ради, та організації своєї роботи.

10. Копію цієї постанови надіслати ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ДОВІРА”, Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії Миргородського району Полтавської області.

11. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО