УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

12 січня 2023 року № 1

Про скаргу Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 грудня 2022 року за № 21-34-3806

До Центральної виборчої комісії 15 грудня 2022 року повторно надійшла скарга Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, суб’єктом оскарження в якій визначено Костопільську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області (далі – Костопільська міська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить:

визнати протиправною бездіяльність Костопільської міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення про визнання Беляновської Наталії Миколаївни обраною депутатом Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області (далі – Костопільська міська рада) VIII скликання як наступного за черговістю кандидата в депутати вказаної міської ради у єдиному виборчому списку Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

зобов’язати Костопільську міську територіальну виборчу комісію прийняти рішення щодо визнання Беляновської Н.М. обраною депутатом Костопільської міської ради як наступного за черговістю кандидата в депутати вказаної міської ради у єдиному виборчому списку Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що рішенням Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року № 06-22-402/1 відкликано за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради Самчука Михайла Миколайовича, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, і зазначає, що 17 жовтня 2022 року це рішення було зареєстроване в Костопільській міській територіальній виборчій комісії, про що, на думку суб’єкта звернення, свідчить “відмітка про отримання такого рішення головою ТВК – Чоповенком Леонідом Олексійовичем”.

Проте, як указує суб’єкт звернення, усупереч частині дев’ятій статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” (далі – Закон), статті 284 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс), пункту 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення), Костопільська міська територіальна виборча комісія на час подання скарги не вжила жодних заходів щодо прийняття рішення про визнання обраним депутатом Костопільської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати після Самчука М.М. від указаної місцевої організації політичної партії, а тому, на переконання суб’єкта звернення, указаною виборчою комісією допущено протиправну бездіяльність та порушено виборчі права Беляновської Н.М.

На підтвердження викладеного до скарги додано, зокрема, копію рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року “Про відкликання за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Самчука Михайла Миколайовича” з відміткою про його отримання 17 жовтня 2022 року головою Костопільської міської територіальної виборчої комісії Чоповенком Л.О.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копії скарги з доданими документами надіслано Костопільській міській територіальній виборчій комісії, а також її голові, заступнику голови та секретарю з проханням надати письмові пояснення по суті скарги та надіслати до Комісії належним чином засвідчені копії підтвердних документів.

До Центральної виборчої комісії 05 січня 2023 року надійшло письмове пояснення Костопільської міської територіальної виборчої комісії від 28 грудня 2022 року № 51/22 за підписом заступника голови цієї комісії Толочик О.А., у якому йдеться, що з моменту прийняття постанови Центральної виборчої комісії від 29 жовтня 2021 року № 446, якою до складу вказаної виборчої комісії включено та призначено її головою Чоповенка Л.О., до 06 грудня 2022 року засідання цієї виборчої комісії не проводилися і присягу Чоповенко Л.О. не приймав, а тому на дату отримання указаного рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” (17  жовтня 2022 року) Чоповенко Л.О. не набув статусу члена та голови Костопільської міської територіальної виборчої комісії та не міг виконувати повноваження голови чи секретаря цієї виборчої комісії.

 Також у поясненні зазначено, що скликане на 06 грудня 2022 року засідання Костопільської міської територіальної виборчої комісії не відбулось у зв’язку з неможливістю потрапити до приміщення, де зберігається документація та печатка виборчої комісії (було змінено дверний замок). Водночас 14 грудня 2022 року засідання цієї виборчої комісії відбулось, але оскільки, на думку членів виборчої комісії, місцева організація політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” не дотрималася вимог Закону щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, “підстав, засвідчених офіційними документами, для прийняття рішення Костопільською МТВК про відкликання депутата Самчука Михайла Миколайовича недостатньо”, а тому рішення з цього питання на засіданні Костопільської міської територіальної виборчої комісії у цей день не було прийнято.

До вказаного пояснення додано, зокрема, копії витягу з журналу реєстрації вхідної кореспонденції Костопільської міської територіальної виборчої комісії з відомостями про реєстрацію рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” про відкликання за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Самчука Михайла Миколайовича (реєстр. № 21 від 14 грудня 2022 року), а також протоколу засідання цієї територіальної виборчої комісії від 14 грудня

2022 року № 24, за змістом якого на засіданні були присутні 12 з 18 членів виборчої комісії (голова виборчої комісії Чоповенко Л.О. був відсутній), до порядку денного було включено питання про ознайомлення з відповідним рішенням Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА”, заступник голови виборчої комісії Толочик О.А. ознайомила присутніх із цим рішенням та “дане повідомлення прийняте до уваги”.

Крім того, до Центральної виборчої комісії 05 січня 2023 року надійшло пояснення безпосередньо від заступника голови Костопільської міської територіальної виборчої комісії Толочик О.А. (від 02 січня 2023 року № 53), у якому викладено ті самі обставини, що і в поясненні виборчої комісії від 28 грудня 2022 року № 51/22, а також додано, що внаслідок недотримання місцевою організацією політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” вимог Закону виборча комісія не мала “морального і юридичного права відкликати депутата місцевої ради Самчука М.М.”.

Пояснення голови Костопільської міської територіальної виборчої комісії Чоповенка Л.О та секретаря цієї комісії Лозян Г.М. до Центральної виборчої комісії станом на момент розгляду скарги на засіданні Комісії не надходили.

Вивчивши скаргу з доданими до неї документами, а також пояснення та матеріали, що надійшли до Комісії, Центральна виборча комісія зазначає.

Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.

Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги, беручи до уваги предмет та суб’єкт оскарження, а також положення частин першої, третьої статті 65, статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4 Порядку, зазначає, що підстав для залишення скарги Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” без розгляду по суті у Комісії немає.

Розглядаючи скаргу та наявні в Комісії інформацію і документи, Центральна виборча комісія зазначає.

Громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В Україні гарантується місцеве самоврядування (стаття 7, частина перша статті 38, частина перша статті 64 Конституції України).

Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується (частина друга статті 19 Кодексу).

Відповідно до частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені, визначено положеннями статті 284 Кодексу, а реєстрації обраних депутатів – статтею 283 Кодексу. Водночас з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу, у тому числі й під час вирішення територіальними виборчими комісіями відповідних питань, Центральною виборчою комісією затверджено Роз’яснення.

Згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 Роз’яснення).

Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено статтею 5 Закону, якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої статті 5 Закону визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Як зазначено у пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:

від відповідної ради – належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);

від інших осіб – належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.

Отже, в разі наявності факту дострокового припинення повноважень депутата міської ради, зокрема з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, територіальною виборчою комісією у тридцятиденний строк з дня надходження таких документів ухвалюється рішення щодо заміщення депутата місцевої ради, тобто про визнання обраним депутатом місцевої ради наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від відповідної місцевої організації політичної партії.

Також частиною дев’ятою статті 41 Закону передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі, якщо депутат був обраний шляхом самовисування, – на підставі свого рішення, передбаченого частиною п’ятою вказаної статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

З наявних у Комісії документів вбачається, що 17 жовтня 2022 року Костопільська міська територіальна виборча комісія в особі її голови отримала рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року про відкликання за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради Самчука М.М., обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”.

При цьому стосовно доводів суб’єкта оскарження, що на дату отримання рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” – 17 жовтня 2022 року голова Костопільської міської територіальної виборчої комісії Чоповенко Л.О. не міг виконувати повноважень голови цієї виборчої комісії, оскільки не склав присяги, передбаченої статтею 38 Кодексу, Комісія зауважує таке.

Відповідно до статті 36 Кодексу основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності – заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника – секретарем комісії. Перше засідання виборчої комісії скликається не пізніш як на другий день після дня її утворення, а наступні засідання – за необхідності. Засідання виборчої комісії скликається з обов’язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення та його порядок денний. Членам виборчої комісії надаються проєкти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання. Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник (частини перша, третя – сьома указаної статті Кодексу).

При цьому наведені положення Кодексу не визначають особливостей скликання, підготовки та проведення першого засідання виборчої комісії після сформування її складу, коли жоден член виборчої комісії ще не склав присяги. Це дає підстави для висновку, що після призначення на посаду члена комісії і до моменту складення ним присяги у члена комісії, у тому числі голови комісії, виникає ціла низка прав та обов’язків (право бути повідомленим про час, місце проведення засідання та його порядок денний, отримати відповідні матеріали, обов’язок брати участь у засіданнях, зокрема, прибути на перше засідання після призначення та скласти присягу члена комісії перед його початком). За іншого розуміння було б неможливо скласти присягу всім членам комісії та набути повноважності усій комісії у разі її утворення або сформування після дострокового припинення повноважень попереднього складу комісії.

Статус членів виборчих комісій визначено статтею 38 Кодексу, частиною першою якої встановлено, що член виборчої комісії на першому її засіданні, у якому він бере участь, в обов’язковому порядку ознайомлюється зі своїми правами та обов’язками, передбаченими частиною третьою статті 38 Кодексу, після чого складає присягу члена комісії.

Отже, враховуючи зазначені положення Кодексу, до моменту складення присяги голова, заступник голови, секретар та інші члени виборчої комісії вже наділені певним обсягом прав та обов’язків (повноважень), які вони реалізують індивідуально.

Як зазначалось вище, відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою у встановленому Законом порядку є підставою для дострокового припинення його повноважень, а наявність такого факту та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних підтвердних документів, у цьому випадку – рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, є підставою для ухвалення такою територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку від місцевої організації політичної партії обраним депутатом місцевої ради.

За таких обставин, відповідно до положень статті 284 Кодексу та пункту 5.9 Роз’яснення Костопільська міська територіальна виборча комісія повинна була у визначений строк вирішити питання щодо визнання обраним депутатом Костопільської міської ради наступного за черговістю кандидата у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” у зв’язку із достроковим припиненням повноважень депутата Костопільської міської ради Самчука М.М.

Однак, як указано у скарзі та не спростовано Костопільською міською територіальною виборчою комісією, відповідного питання ця виборча комісія до сьогодні не вирішила, оскільки, на її думку, Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” не дотримано вимог Закону щодо відкликання за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради Самчука М.М..

У зв’язку з цим Комісія наголошує, що відповідно до частини третьої статті 5 Закону спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.

Водночас інформації щодо оскарження в судовому порядку рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року “Про відкликання за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Самчука Михайла Миколайовича” у Центральній виборчій комісії немає.

Згідно з частинами дев’ятою, десятою статті 72 Кодексу, пунктом 10.13 Порядку виборча комісія приймає рішення про задоволення скарги в разі встановлення, що рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта оскарження не відповідають законодавству про вибори. У разі задоволення скарги виборча комісія може задовольнити всі або частину вимог суб’єкта звернення зі скаргою.

Вирішуючи зазначене питання, Комісія керується таким.

За змістом статей 256 – 260 Кодексу територіальна виборча комісія, встановлюючи результати виборів депутатів, зокрема міської ради територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше, встановлює кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до кожного територіального виборчого списку кожної організації партії, яка бере участь у розподілі мандатів, визначає черговість кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної організації партії, встановлену з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, а також кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до єдиного виборчого списку кандидатів від кожної організації партії.

Згідно з вимогами пунктів 5.3, 5.5 Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, відповідна територіальна виборча комісія невідкладно надсилає Центральній виборчій комісії, зокрема, відомості про черговість кандидатів у депутати, включених до територіальних виборчих списків організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів.

Як вбачається з повідомлення про черговість кандидатів у депутати Костопільської міської ради, включених до територіальних виборчих списків від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, отриманих Центральною виборчою комісією від Костопільської міської територіальної виборчої комісії, за результатами перших виборів депутатів указаної ради 25 жовтня 2020 року Самчук Михайло Миколайович був обраний депутатом Костопільської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 1 за відповідним територіальним виборчим списком цієї організації політичної партії.

Однак суб’єкт звернення у вимогах скарги зазначає про необхідність визнання обраним депутатом замість Самчука М.М. наступного за черговістю кандидата, включеного до єдиного виборчого списку Рівненської обласної організації Всеукраїнське об’єднання “Батьківщина”.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія дійшла висновку, що скаргу Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” належить задовольнити частково – визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Костопільської міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Костопільської міської ради на перших виборах депутатів Костопільської міської ради 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” замість депутата, чиї повноваження достроково припинено рішенням Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року, а також з метою поновлення порушених виборчих прав громадян України зобов’язати вказану виборчу комісію вирішити зазначене питання не пізніше 01 лютого 2023 року, про що невідкладно поінформувати в установленому порядку Центральну виборчу комісію.

Окремо Комісія вважає за необхідне вказати на обставини реєстрації документів у Костопільській міській територіальній виборчій комісії.

Правову основу організацію роботи та документування діяльності виборчої комісії визначено статтями 36, 37 Кодексу. Також з метою забезпечення належної організації роботи виборчих комісій постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі – Порядок організації роботи).

Відповідно до положень Порядку організації роботи під час реєстрації та розгляду документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Кодексом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком. Документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням. Документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії (пункти 13.1, 13.2, 13.4).

Організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар виборчої комісії. При цьому відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання Порядку організації роботи покладається на голову відповідної виборчої комісії (пункти 1.19, 1.20 Порядку організації роботи).

Згідно із наявною у Комісії копією витягу з журналу реєстрації вхідної кореспонденції Костопільської міської територіальної виборчої комісії рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” про відкликання депутата Костопільської міської ради за народною ініціативою зареєстровано вказаною територіальною виборчою комісією не в день його отримання головою комісії – 17 жовтня 2022 року, а лише 14 грудня 2022 року, що свідчить про неналежну організацію роботи та документування діяльності Костопільської міської територіальної виборчої комісії.

За таких обставин Комісія звертає увагу Костопільської міської територіальної виборчої комісії та її голови на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень, зокрема, щодо заміщення депутатів місцевої ради, організації своєї роботи та ведення діловодства.

Враховуючи зазначене, відповідно до статей 7, 38, 64 Конституції України, статей 19, 32, 33, 38, 63 – 72, 202, 206, 283, 284 Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 грудня 2022 року за № 21-34-3806, задовольнити частково.

2. Визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області на перших виборах депутатів Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” замість депутата Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області, чиї повноваження достроково припинені рішенням Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року.

3. Зобов’язати Костопільську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області не пізніше 01 лютого 2023 року вирішити із дотриманням вимог статті 284 Виборчого кодексу України питання щодо визнання обраним депутатом Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області на перших виборах депутатів Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” замість депутата Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області, чиї повноваження достроково припинені рішенням Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року, про що невідкладно поінформувати в установленому порядку Центральну виборчу комісію.

4. Звернути увагу Костопільської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області та голови цієї виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України в ході реалізації своїх повноважень, зокрема, щодо заміщення депутатів місцевої ради, організації своєї роботи та ведення діловодства.

5. Копію цієї постанови надіслати Рівненській обласній організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” та Костопільській міській територіальній виборчій комісії Рівненського району Рівненської області.

6. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО