УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

23 грудня 2022 року № 117

Про скаргу Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 25 листопада 2022 року за № 21-34-3369

До Центральної виборчої комісії надійшла скарга Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, суб’єктом оскарження в якій визначено Здолбунівську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області (далі – Здолбунівська міська територіальна виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить визнати неправомірною бездіяльність Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії щодо невизнання обраним депутатом Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області (далі – Здолбунівська міська рада) наступного за черговістю кандидата у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та зобов’язати Здолбунівську міську територіальну виборчу комісію визнати обраним наступного за черговістю кандидата у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” на місцевих виборах 25 жовтня 2022 року.

Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що 15 жовтня 2022 року до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії передано рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року № 06-11-402 про відкликання депутата Здолбунівської міської ради Капітули В.В. за народною ініціативою.

Також суб’єкт звернення зі скаргою повідомляє, що 15 жовтня 2022 року до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії надійшли заяви наступних за черговістю кандидатів у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” Чумака В.Ф. про відмову від депутатського мандата та Кісільчука М.А. про реєстрацію його депутатом Здолбунівської міської ради.

Як зазначено у скарзі, на 19 жовтня 2022 року було скликано та відповідно проведено засідання Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії, на якому розглядалося питання про визнання обраним депутатом Здолбунівської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА”. Однак відповідне рішення не було підтримано членами Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії у кількості, визначеній Виборчим кодексом України (далі – Кодекс).

Рівненська обласна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, посилаючись на положення частини дев’ятої статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, зауважує, що Здолбунівська міська територіальна виборча комісія зобов’язана була в порядку, передбаченому Кодексом, визнати обраним депутатом Здолбунівської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”. При цьому скаржником наголошено, що стаття 283 Кодексу “не допускає прийняття іншого рішення, ніж про реєстрацію обраної особи депутатом місцевої ради у разі отримання виборчою комісією у визначений Кодексом строк необхідних для реєстрації документів”.

На переконання Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” неприйняття Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією рішення всупереч указаним вимогам Кодексу та Закону є неправомірною бездіяльністю цієї виборчої комісії, перешкоджає реалізації встановленого статтею 38 Конституції України права громадян України обирати і бути обраним до органів місцевого самоврядування, а також, як вважає скаржник, свідчить про одноразове грубе порушення Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією Конституції України та Кодексу.

На підтвердження викладеного до скарги додано копії, зокрема: рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року № 06-11-402, протоколу засідання Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії від 19 жовтня 2022 року № 33, Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, висунутих Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 19 вересня 2020 року.

На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі – Порядок), копії скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги.

До Комісії надійшли письмові пояснення Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії (далі – пояснення) за підписом її голови, в яких ідеться про те, що 15 жовтня 2022 року до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії надійшло рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАІНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року № 06-11-402 про відкликання за народною ініціативою депутатки Здолбунівської міської ради Капітули Валентини Василівни, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”. На засіданні Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії 19 жовтня 2022 року, в якому брали участь 13 членів цієї виборчої комісії, розглядалося питання щодо зазначеного рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАІНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА”. Зокрема, до порядку денного засідання виборчої комісії було внесено питання про визнання обраним депутатом Здолбунівської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, яке за результатами голосування не було схвалено членами Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії у визначеній Кодексом кількості.

Наступне засідання вказаної територіальної виборчої комісії відбулося 18 листопада 2022 року. До проєкту порядку денного цього засідання комісії було внесено, зокрема, питання про “відтермінування прийняття рішення Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією по питанню, порушеному у рішенні Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”. Під час обговорення зазначеного питання порядку денного головою Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії було поінформовано присутніх на засіданні 12 її членів про документи, що надійшли до цієї комісії, зокрема про ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року, якою відкрито провадження в адміністративній справі № 460/37812/22 за позовом Капітули В.В. до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії та політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” в особі Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” про скасування рішення цієї політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутатки Здолбунівської міської ради Капітули В.В., а також про призначення до розгляду цієї справи в судовому засіданні на 16 листопада   2022 року та 07 грудня 2022 року.

Крім того, в ході розгляду відповідного питання на засіданні виборчої комісії обговорювалися негативні наслідки ухвалення комісією до закінчення судового розгляду справи № 460/37812/22 рішення про заміщення депутатки Здолбунівської міської ради Капітули В.В., повноваження якої достроково припинено згідно з рішенням політичної партії про відкликання за народною ініціативою, що оскаржується у зазначеній справі. Зокрема, йшлося про те, що в разі прийняття рішення про визнання обраним депутатом Здолбунівської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії “Всеукраїнське об’єднання “Батьківщина”, набуття цією особою депутатських повноважень Капітула В.В. втратить можливість ефективного захисту своїх прав та інтересів, позбавиться дієвого механізму поновлення порушених прав за результатами судового оскарження вказаного рішення партії (у разі його скасування), оскільки чинне законодавство не передбачає відновлення за особою статусу депутата місцевої ради у разі, якщо рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата буде визнано протиправним та скасовано судом, як і не передбачає підстав для подальшої втрати статусу іншим депутатом, якого буде визнано обраним як наступного за черговістю кандидата в депутати від відповідної місцевої організації політичної партії.

Поставлену на голосування пропозицію щодо відтермінування прийняття рішення Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією стосовно питання, порушеного у рішенні вищого керівного органу політичної партії Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, на засіданні цієї виборчої комісії 18 листопада 2022 року було підтримано лише 7 членами комісії, тож відповідне рішення Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією не прийнято.

Разом з тим у поясненнях зазначено, що розбіжності у думках членів виборчої комісії зумовлені відсутністю опису в законодавстві України чітких дій територіальних виборчих комісій у такій ситуації.

До пояснень Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії додано, зокрема, копії: рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року № 06-11-402, протоколів засідання цієї виборчої комісії від 19 жовтня 2022 року № 33 та від 18 листопада 2022 року № 35.

Порядок подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон).

Так, згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою вказаної статті, та розглядаються нею на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України.

Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.

Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до Центральної виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається Комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.

Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку).

Разом з тим частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.

Крім того, відповідно до частини четвертої статті 15 Закону якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга залишається без розгляду по суті.

Так, досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Центральна виборча комісія враховує таке.

З наявних у Комісії документів вбачається, що 15 жовтня 2022 року Здолбунівська міська територіальна виборча комісія отримала рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року № 06-11-402 “Про відкликання за народною ініціативою депутатки Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Капітули Валентини Василівни”.

Водночас за інформацією Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії та Єдиного державного реєстру судових рішень, Рівненський окружний адміністративний суд ухвалою від 07 листопада 2022 року відкрив провадження в адміністративній справі № 460/37812/22 за позовом Капітули В.В. до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії та політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” в особі Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” про скасування рішення цієї політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутатки Здолбунівської міської ради Капітули В.В., обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від місцевої організації зазначеної партії. На сьогодні суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження (ухвала від 07 грудня 2022 року в указаній справі).

Таким чином, правомірність рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації цієї політичної партії, яке є підставою для заміщення такого депутата та ухвалення територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, оспорюється в судовому порядку.

Як вбачається зі скарги та наданих пояснень, Здолбунівська міська територіальна виборча комісія збиралася двічі на засідання, 19 жовтня та 18 листопада 2022 року, з метою розгляду рішення Політичної ради політичної партії “ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ “БАТЬКІВЩИНА” від 05 жовтня 2022 року № 06-11-402 про відкликання депутата Здолбунівської міської ради Капітули В.В. за народною ініціативою та прийняття за результатами розгляду відповідного рішення. Обидва рази засідання виборчої комісії були повноважні для ухвалення рішень, однак відповідного рішення не було ухвалено, оскільки проєкти рішень комісії, поставлені на голосування, не набрали необхідної кількості голосів.

Ураховуючи викладене, Центральна виборча комісія зауважує, що за змістом статті 1 Закону Центральна виборча комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, статті 16, 17 Закону).

За змістом частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).

Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Частиною другою статті 33, пунктом 1 частини першої статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

За таких обставин обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено сферою організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю саме з цих питань. Положеннями Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка в межах наданих законом повноважень контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.

Згідно з частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі – Роз’яснення), в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 Роз’яснення).

Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої статті 5 зазначеного Закону визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Як ідеться у пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:

від відповідної ради – належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);

від інших осіб – належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.

Також частиною дев’ятою статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії.

Отже, обов’язковими умовами для ухвалення міською територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії обраним депутатом міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) є наявність факту дострокового припинення повноважень депутата міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії.

Комісія зазначає, що Закон України “Про статус депутатів місцевих рад”, який регулює правила відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а однією з підстав для дострокового припинення повноважень депутата визначає його відкликання за народною ініціативою саме в установленому цим Законом порядку, водночас передбачає, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5).

Тож у разі оскарження в судовому порядку рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради, обраного шляхом висування місцевою організацією цієї політичної партії, єдиним суб’єктом, уповноваженим законом на правову оцінку відповідних правовідносин, зокрема питання додержання визначеної Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а отже, й правомірності дострокового припинення повноважень такого депутата, є лише суд.

Відповідно до статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Щодо можливості оцінки Центральною виборчою комісією таких обставин Комісія зауважує, що відповідно до статті 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Крім того, правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою закріплено Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”, предметом правового регулювання якого є інша, ніж організація і порядок проведення виборів та референдумів, сфера. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень.

 За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки правомірності реалізації процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Підсумовуючи вказане, Центральна виборча комісія зауважує, що наявність судового спору щодо законності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації цієї політичної партії, а отже, й правомірності процедури відкликання депутата місцевої ради, яка має наслідком дострокове припинення повноважень відповідного депутата, що у свою чергу є підставою для його заміщення, з огляду на обсяг компетенції Комісії та конституційну заборону на привласнення функцій судів і їх підміну унеможливлює здійснення Центральною виборчою комісією контрольних функцій стосовно територіальної виборчої комісії під час вирішення нею питання щодо розгляду рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради та зобов’язання її до прийняття рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу.

Викладене згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу (пунктом 10.6 Порядку), частиною четвертою статті 15 Закону є підставою для залишення Центральною виборчою комісією скарги Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина” без розгляду по суті.

При цьому Комісія зазначає, що згідно з частиною першою статті 19 Кодексу виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку.

Водночас відповідно до законодавства України, зокрема положень Кодексу та Кодексу адміністративного судочинства України, рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії можуть бути оскаржені до адміністративного суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 38, 65 – 72, 284 Виборчого кодексу України, статей 5, 41, 46 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020  року № 192, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3,   статтями 11 – 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, статтями 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 25 листопада 2022 року за № 21-34-3369, залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати Рівненській обласній організації Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Здолбунівській міській територіальній виборчій комісії Рівненського району Рівненської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО