УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 24 листопада 2017 року № 258

Про скаргу Стрєлка Л.І., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2017 року за № 21-30-9700

До Центральної виборчої комісії 21 листопада 2017 року надійшла скарга Стрєлка Леоніда Ігнатовича, суб’єктом оскарження в якій визначено Наталівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області (далі – Наталівська сільська виборча комісія).

У скарзі суб’єкт звернення просить скасувати постанови Наталівської сільської виборчої комісії від 13 жовтня 2017 року № 9 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Стрєлка Леоніда Ігнатовича за народною ініціативою" та від 8 листопада 2017 року № 10, 11, 12, 13 відповідно "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 7 Рябоконь Анжели Анатоліївни за народною ініціативою", "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 6 Русінової Наталії Олександрівни за народною ініціативою", "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 2 Пекульської Анастасії Валеріївни за народною ініціативою", "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 10 Кривоноса Руслана Сергійовича за народною ініціативою" та, встановивши факт систематичного порушення вказаною виборчою комісією Конституції України та законів України, достроково припинити повноваження всього складу цієї комісії.

Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що після скасування Центральною виборчою комісією постанов Наталівської сільської виборчої комісії від 28 вересня 2017 року № 5 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Рябоконь Анжела Анатолівна за народною ініціативою", № 6 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Русінова Наталія Олександрівна за народною ініціативою", № 7 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Пекульська Анастасія Валеріївна за народною ініціативою" та № 8 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Кривонос Руслан Сергійович за народною ініціативою" зазначена сільська виборча комісія повторно прийняла рішення про відкликання вказаних депутатів за народною ініціативою (постанови комісії від 8 листопада 2017 року № 10 – 13) без здійснення нею "всіх етапів процедури" відкликання депутатів, що, на думку суб’єкта звернення, свідчить про незаконність постанов і грубе порушення сільською виборчою комісією вимог Конституції України та Законів України "Про статус депутатів місцевих рад", "Про місцеві вибори" (далі – Закон).

Також суб’єкт звернення вказує на те, що оскаржувані постанови Наталівської сільської виборчої комісії від 13 жовтня 2017 року № 9 та від 8 листопада 2017 року № 10 – 13 є немотивованими та необґрунтованими, що свідчить про систематичне порушення нею Конституції України та законів України.

До скарги суб’єктом звернення додано копії постанов Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2017 року в справі № 317/526/17, від 21 вересня 2017 року в справі № 317/524/17, від 27 вересня 2017 року в справі № 317/523/17, від 28 вересня 2017 року в справі № 317/525/17, яким було визнано протиправними і скасовано протокольні рішення Наталівської сільської виборчої комісії від 10 грудня 2016 року № 02 та № 2, від 19 грудня 2016 року № 2, від 29 грудня 2016 року № 01 про припинення депутатської діяльності депутатів Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі – Наталівська сільська рада) Рябоконь А.А., Русінової Н.О., Пекульської А.В., Кривоноса Р.С.

До Центральної виборчої комісії 23 листопада 2017 року надійшли пояснення Наталівської сільської виборчої комісії щодо викладених у скарзі обставин, у яких сільська виборча комісія вказує, що нею не допущено порушень законодавства України під час прийняття оскаржуваних постанов.

Вивчивши скаргу, додані до неї документи, а також інші наявні в Комісії матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.

Згідно зі статтею 46 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, окремих осіб, які входять до її складу, можуть бути оскаржені у порядку, встановленому законом про місцеві вибори.

Розділом XIII Закону регламентовано оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються місцевих виборів.

З огляду на визначені положеннями вказаного розділу суб’єкти звернення зі скаргами та суб’єкти оскарження, строки подання та розгляду скарг, зміст рішення виборчої комісії, яке може бути прийняте за результатами розгляду скарги, зокрема в разі її задоволення, а також притаманні виборчому процесу особливості, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів у часі та неможливість їх поновлення, у встановленому цим розділом порядку оскаржуються рішення, дії та бездіяльність територіальної виборчої комісії, що стосуються місцевих виборів.

Натомість норм, які б регламентували порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії щодо реалізації нею повноважень під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, Закон не містить.

Таким чином, зазначена вище процедура не може бути застосована для розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії щодо реалізації нею повноважень під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

Частиною першою статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" передбачено, що Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України.

Згідно з частиною другою статті 3 указаного Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених законодавством України повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, частина друга статті 16, пункти 1 – 5 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону встановлено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Враховуючи викладене, Комісія є комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій у частині проведення місцевих виборів та здійснює контроль за дотриманням указаними комісіями лише виборчого законодавства України.

Разом з тим, відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою регламентовано розділом V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", який згідно з Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", іншими законами України визначає правовий статус депутата місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради, а не організацію і порядок проведення виборів та референдумів.

При цьому відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" відкликання депутата місцевої ради виборцями у встановленому цим Законом порядку є підставою для дострокового припинення повноважень такого депутата.

Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5 указаного Закону).

Крім того, Кодекс адміністративного судочинства України надає можливість оскаржити рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії в судовому порядку.

За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки застосуванню територіальними виборчими комісіями положень Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" в ході реалізації ними своїх повноважень під час процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Частиною першою статті 11 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що на засіданні Центральної виборчої комісії може бути розглянуто будь-яке питання, яке відповідно до зазначеного та інших законів України належить до повноважень Комісії.

При цьому Центральна виборча комісія зазначає, що в разі визначення у скарзі суб’єктом оскарження територіальної виборчої комісії законодавством України, а саме Законом, Комісія уповноважена розглянути по суті тільки скаргу, що стосується бездіяльності територіальної виборчої комісії.

Зі змісту скарги вбачається, що об’єктом оскарження є постанови Наталівської сільської виборчої комісії від 13 жовтня 2017 року № 9 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Стрєлка Леоніда Ігнатовича за народною ініціативою" та від 8 листопада 2017 року № 10, 11, 12, 13 відповідно "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 7 Рябоконь Анжели Анатоліївни за народною ініціативою", "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 6 Русінової Наталії Олександрівни за народною ініціативою", "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 2 Пекульської Анастасії Валеріївни за народною ініціативою", "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від виборчого округу № 10 Кривоноса Руслана Сергійовича за народною ініціативою", прийняті вказаною комісією під час реалізації нею визначених Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" повноважень з відкликання депутатів Наталівської сільської ради Стрєлка Л.І., Рябоконь А.А., Русінової Н.О., Пекульської А.В., Кривоноса Р.С. за народною ініціативою.

Викладене обумовлює відсутність підстав для розгляду скарги Стрєлка Л.І. по суті в частині скасування зазначених постанов.

Разом з тим, указане також не дає підстав для розгляду Комісією скарги в частині встановлення факту систематичного порушення Наталівською сільською виборчою комісією вимог Конституції України та законів України, а також дострокового припинення повноважень усього складу цієї виборчої комісії, оскільки відповідні вимоги скарги ґрунтуються на доводах, які, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, свідчать про протиправність рішень сільської виборчої комісії, що оскаржуються.

Таким чином, скарга Стрєлка Л.І. підлягає залишенню без розгляду по суті.

Водночас згідно з частиною першою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку.

Постановою Центральної виборчої комісії від 6 листопада 2017 року № 239 "Про скаргу Рябоконь А.А., Русінової Н.О., Пекульської А.В., Кривоноса Р.С., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 13 жовтня 2017 року за № 21-30-8055" скасовано постанови Наталівської сільської виборчої комісії від 28 вересня 2017 року № 5 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Рябоконь Анжела Анатолівна за народною ініціативою", № 6 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Русінова Наталія Олександрівна за народною ініціативою", № 7 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Пекульська Анастасія Валеріївна за народною ініціативою" та № 8 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Кривонос Руслан Сергійович за народною ініціативою".

Під час вирішення вказаного питання Центральна виборча комісія виходила з того, що порядок організації роботи територіальної виборчої комісії регламентовано статтею 27 Закону та Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Комісії від 5 вересня 2015 року № 228 (далі – Порядок).

Згідно з частиною другою статті 27 Закону, пунктом 2.1 Порядку основною формою роботи виборчої комісії є засідання.

За змістом пунктів 9.1 та 9.6 Порядку за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення у формі постанови, яка оформлюється відповідно до частини п’ятнадцятої статті 27 Закону, пункту 9.7 та розділу 10 Порядку.

Так, постанова виборчої комісії повинна містити, зокрема, час, дату та місце її прийняття, мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року в справі № 317/525/17 встановлено, що Наталівською сільською виборчою комісією в своєму протокольному рішенні про припинення депутатської діяльності депутата Наталівської сільської ради Кривоноса Р.С. не наведено жодної обставини, яка стала підставою для його ухвалення. Суд апеляційної інстанції зазначив, що рішення про припинення повноважень депутата місцевої ради має відповідати критеріям правової визначеності, адже обраний у законний спосіб депутат місцевої ради має право розуміти підстави, за яких прийнято рішення про дострокове припинення його повноважень, та оскаржити таке рішення, в тому числі щодо відсутності підстав, передбачених статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Суд також вказав, що формальне прийняття рішення територіальною виборчою комісією без встановлення всіх обставин, які тягнуть за собою припинення повноважень депутата місцевої ради, суперечить принципу добросовісності та розсудливості. Саме це та недотримання Наталівською сільською виборчою комісією форми прийнятого рішення, що, на думку суду, є ознаками протиправності рішення, стало підставою для скасування судом оскаржуваного рішення виборчої комісії.

Водночас постанови Наталівської сільської виборчої комісії від 28 вересня 2017 року № 5 – 8 про відкликання депутатів Наталівської сільської ради Рябоконь А.А., Русінової Н.О., Пекульської А.В. та Кривоноса Р.С. за народною ініціативою також не містили установлених фактів і підстав для їх ухвалення.

Указане свідчило про невідповідність їх частині п’ятнадцятій статті 27 Закону, пункту 9.7 Порядку і про прийняття Наталівською сільською виборчою комісією рішень, які по суті містять ті самі ознаки протиправності, які навів суд у своєму рішенні щодо обґрунтованості прийнятого рішення та дотримання критеріїв добросовісності і розсудливості під час їх прийняття.

Центральна виборча комісія констатує, що постанова Наталівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 13 жовтня 2017 року № 9 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Стрєлка Леоніда Ігнатовича за народною ініціативою" містить аналогічні тим, що містились у постановах Наталівської сільської виборчої комісії від 28 вересня 2017 року № 5 – 8, ознаки протиправності.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення. Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом (частина дев’ятнадцята статті 27 Закону).

Таким чином, Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанову Наталівської сільської виборчої комісії від 13 жовтня 2017 року № 9 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Стрєлка Леоніда Ігнатовича за народною ініціативою".

Враховуючи викладене, відповідно до частин першої та третьої статті 19, частини першої статті 24, частини п’ятнадцятої статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", керуючись частинами першою та другою статті 1, частиною другою статті 2, частиною другою статті 3, статтею 11, частиною першою статті 16, статтею 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Стрєлка Леоніда Ігнатовича залишити без розгляду по суті.

2. Скасувати постанову Наталівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 13 жовтня 2017 року № 9 "Про відкликання депутата Наталівської сільської ради Стрєлка Леоніда Ігнатовича за народною ініціативою".

3. Копії цієї постанови надіслати Стрєлку Л.І. та Наталівській сільській виборчій комісії Запорізького району Запорізької області.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   М. ОХЕНДОВСЬКИЙ