УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

19 листопада 2015 року № 575

Про скаргу Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Черкаси Черкаської області, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 16 листопада 2015 року за № 21-34-20907

До Центральної виборчої комісії 16 листопада 2015 року надійшла скарга Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Черкаси Черкаської області на бездіяльність Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області (далі – Черкаська міська виборча комісія), в якій суб’єкт звернення просить Комісію, зокрема, встановити факт грубого порушення виборчого законодавства Черкаською міською виборчою комісією, що полягає у її бездіяльності, достроково припинити повноваження всього складу цієї виборчої комісії, а також визнати вибори до Черкаської міської ради  Черкаської області (далі – Черкаська міська рада) такими, що не відбулися.

Крім того, суб’єкт звернення зі скаргою просить скасувати постанову Черкаської міської виборчої комісії від 8 листопада 2015 року № 173 "Про дострокове припинення повноважень Придніпровської районної у місті Черкасах виборчої комісії", зобов’язати Придніпровську районну в місті Черкасах виборчу комісію Черкаської області провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 710982, 710990, 711001, 711005, 711006, 711008, 711010, 711020, 711021, 711025 та до його закінчення заборонити вказаній комісії здавати виборчу документацію до місцевої архівної установи.

На обґрунтування своїх вимог суб’єкт звернення зі скаргою зазначає про невиконання Черкаською міською виборчою комісією вимог Закону України "Про місцеві вибори" (далі – Закон) та невстановлення нею станом на 17 листопада 2015 року результатів виборів депутатів Черкаської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі у порядку, визначеному Законом.

 На виконання частини десятої статті 97 Закону копію скарги з доданими до неї матеріалами надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

 До Центральної виборчої комісії 18 листопада 2015 року надійшли пояснення Черкаської міської виборчої комісії, в яких йдеться, зокрема, про те, що виборча комісія встановила результати виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі в межах, на підставі та у спосіб, визначених законодавством. Разом з тим, законність дій Черкаської міської виборчої комісії під час проведення та встановлення результатів чергових виборів депутатів Черкаської міської ради встановлено судом.

Вивчивши скаргу, пояснення суб’єкта оскарження та додані до них матеріали, Комісія зазначає.

Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги подаються до Комісії та розглядаються нею у порядку та строки, встановлені відповідним законом України про вибори або референдуми.

Порядок і строки розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом ХІІІ Закону та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 229 (далі – Порядок).

Відповідно до статті 94 Закону та підпункту 5 пункту 2.1 Порядку суб’єктом звернення зі скаргою до виборчої комісії у передбачених Законом випадках може бути місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах.

За наявною в Центральній виборчій комісії інформацією кандидатів у депутати Черкаської міської ради від Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Черкаси Черкаської області зареєстровано рішенням Черкаської міської виборчої комісії від 29 вересня 2015 року № 35, що підтверджує належність суб’єкта звернення зі скаргою.

За змістом частини сьомої статті 94 Закону та пункту 3.3 Порядку скарга щодо бездіяльності територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана до Центральної виборчої комісії.

Відтак скаргу в частині оскарження бездіяльності Черкаської міської виборчої комісії та похідних вимог подано до належного суб’єкта її розгляду.

Разом з тим, згідно з частиною шостою статті 94 Закону, пунктом 3.2 Порядку  рішення чи дії територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, можуть бути оскаржені виключно до суду.

Отже, Центральна виборча комісія є неналежним суб’єктом розгляду скарги в частині скасування постанови Черкаської міської виборчої комісії та зобов’язання Придніпровської районної в місті Черкасах виборчої комісії Черкаської області вчинити дії та утриматися від вчинення дій.

Частинами першою, п’ятою, шостою статті 95 Закону визначено, що скарга до виборчої комісії може бути подана відповідним суб’єктом звернення зі скаргою у п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності суб’єктом оскарження.

Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги відповідною виборчою комісією.

Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини другої статті 97 Закону.

За змістом частини другої статті 95 Закону скарга, що стосується порушення, яке мало місце до дня голосування, може бути подана у строк, установлений частиною першою цієї статті, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування.

Частиною першою статті 86 Закону передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на десятий день з дня голосування встановлює результати виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Отже, на чергових виборах депутатів Черкаської міської ради 25 жовтня 2015 року їх результати мали бути встановлені Черкаською міською виборчою комісією до 4 листопада 2015 року включно.

Згідно з частиною дванадцятою статті 15 Закону днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути вчинена дія, передбачена цим чи іншими законами України.

Бездіяльність Черкаської міської виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів депутатів Черкаської міської ради могла бути оскаржена до 9 листопада 2015 року включно, тобто скаргу в цій частині подано до Центральної виборчої комісії з порушенням строків оскарження, визначених статтею 95 Закону.

У разі подання скарги неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Законом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті (частина одинадцята статті 97 Закону).

Таким чином, скаргу Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Черкаси Черкаської області повинно бути залишено без розгляду по суті.

Центральна виборча комісія зазначає, що питання визнання протиправними дій Черкаської міської виборчої комісії щодо складання протоколу та оголошення результатів виборів депутатів Черкаської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі, а також визнання протиправною бездіяльності цієї виборчої комісії щодо неприйняття рішень про черговість кандидатів у депутати у виборчому списку від місцевої організації партії, яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, про результати виборів депутатів указаної міської ради було предметом судового розгляду в адміністративній справі № 823/5194/15 за позовом кандидата в депутати від Черкаської міської організації партії "Блок Петра Порошенка "СОЛІДАРНІСТЬ" Школьної І.П.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 7 листопада 2015 року в указаній справі в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю. В апеляційному порядку ця постанова суду не оскаржувалася, а отже, набрала законної сили 10 листопада 2015 року.

При цьому судом визначено, що Черкаська міська виборча комісія встановила результати виборів депутатів Черкаської міської ради на підставі протоколів про підсумки голосування у багатомандатному виборчому окрузі Соснівської та Придніпровської районних у місті Черкасах виборчих комісій Черкаської області, а дії комісії щодо складання протоколу та оголошення результатів указаних виборів не виходять за межі її повноважень.

Також Центральна виборча комісія зазначає, що у зв’язку з надходженням 10 листопада 2015 року до Центральної виборчої комісії звернення Придніпровської районної в місті Черкасах виборчої комісії Черкаської області про виявлення фальсифікації місцевих виборів 25 жовтня 2015 року, яке полягало у відсутності ступеня захисту на виборчих бюлетенях з виборів депутатів Черкаської міської ради, Комісія, керуючись частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", своїм рішенням від 13 листопада 2015 року № 563 постановила передати Головному управлінню Національної поліції в Черкаській області копію вказаного звернення для проведення перевірки та у разі виявлення підстав вжиття заходів реагування відповідно до законодавства України.

Враховуючи викладене, згідно з частинами шостою, сьомою статті 94, частинами першою, другою, п’ятою, шостою статті 95, частиною першою статті 96, частиною одинадцятою статті 97 Закону України "Про місцеві вибори", Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 229, керуючись статтями 11 – 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Черкаси Черкаської області, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 16 листопада 2015 року за № 21-34-20907, залишити без розгляду по суті.

2. Копії цієї постанови надіслати Територіальній організації Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Черкаси Черкаської області та Черкаській  міській виборчій комісії Черкаської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   М. ОХЕНДОВСЬКИЙ