УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

27 вересня 2007 року №500

Про скаргу Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) – Виборчий блок політичних партій Партії "Союз", політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "ЦЕНТР" в особі представника цього блоку в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Білоуса В.В., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 22 вересня 2007 року за № 21-34-8978

До Центральної виборчої комісії 22 вересня 2007 року надійшла скарга Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) – Виборчий блок політичних партій Партії "Союз", політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "ЦЕНТР" (скорочена назва – Виборчий блок політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) в особі представника цього блоку в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Білоуса Василя Васильовича на дії Національної телекомпанії Україна.

У скарзі суб’єкт звернення просить: визнати дії Національної телекомпанії України з підготовки та проведення 24–27 вересня 2007 року в ефірі Першого національного каналу циклу програм під назвою "Дебати на Першому", присвячених позачерговим виборам до Верховної Ради України за участю лідерів (представників) лише кількох (п’яти) політичних сил, що є суб’єктами виборчого процесу на позачергових парламентських виборах 30 вересня 2007 року, такими, що не відповідають вимогам Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі – Закон), порушують права та законні інтереси Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм); зобов’язати Національну телекомпанію України утриматися від поширення в ефірі Першого національного каналу 24 – 27 вересня 2007 року циклу програм під назвою "Дебати на Першому" до усунення порушень законодавства України; зобов’язати Національну телекомпанію України здійснити передбачені законодавством України дії з метою усунення порушень виборчого законодавства України під час висвітлення виборчого процесу з позачергових парламентських виборів 30 вересня 2007 року.

Викладені у скарзі вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що 18 вересня 2007 року прес-службою Національної телекомпанії України було розповсюджено інформацію про підготовку та проведення  24–27 вересня 2007 року в ефірі Першого національного каналу циклу програм під назвою "Дебати на Першому", присвячених позачерговим виборам до Верховної Ради України 30 вересня 2007 року. Як стверджує скаржник, до участі в оголошеному циклі програм запрошені згідно із зазначеною інформацією, лідери лише кількох політичних сил, що є суб’єктами виборчого процесу, а саме: Блок "НАША УКРАЇНА – НАРОДНА САМООБОРОНА", Партія регіонів, "Блок Юлії Тимошенко", Комуністична партія України та Соціалістична партія України. У скарзі також вказано на те, що 20 вересня 2007 року на адресу суб’єкта оскарження суб’єктом звернення зі скаргою надіслано листа з проханням надати можливість участі у зазначеному циклі програм Виборчому блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашзм), відповідь на який не було отримано.

Суб’єкт звернення зі скаргою вважає, що трансляція 24–27 вересня 2007 року суб’єктом оскарження циклу передач "Дебати на Першому" відповідно до пункту 3 частини другої статті 66 Закону буде свідчити про поширення інформації, яка має ознаки політичної реклами. Внаслідок чого, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, має місце порушення  з боку суб’єкта оскарження вимог частини десятої статті 69, частини шостої статті 70 Закону. Крім того, суб’єкт звернення зі скаргою вважає, що грубим порушенням виборчого законодавства України є позбавлення можливості участі в цих програмах інших учасників виборчого процесу, зокрема суб’єкта звернення зі скаргою, що, на його думку, є порушенням умов рівності доступу до засобів масової інформації всім учасникам виборчого процесу.

На підтвердження викладеного у скарзі суб’єктом звернення до скарги додано сторінку з  інтернет-сайту з повідомленням прес-служби Першого національного каналу; копія листа Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) до Національної телекомпанії України від 20 вересня 2007 року з проханням поінформувати про можливість участі цього блоку в циклі програм під назвою "Дебати на Першому".

Під час розгляду цієї скарги Центральна виборча комісія виходить з такого.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 103 Закону суб’єктом звернення зі скаргою, що стосується процесу виборів народних депутатів України, може бути партія (блок) – суб’єкт виборчого процесу в особі її керівника (керівників блоку), представника партії (блоку) в Центральній виборчій комісії, уповноваженої особи партії (блоку) чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії (керівного органу блоку).

Виборчий блок політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) висунув кандидатів у народні депутати України 9 серпня 2007 року на Міжпартійному з’їзді цього блоку, відтак набув статусу суб’єкта виборчого процесу з позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня 2007 року.

Зазначений виборчий блок звернувся зі скаргою до Центральної виборчої комісії в особі представника  цього блоку в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Білоуса В.В., повноваження якого підтверджуються посвідченням № 247, виданим в порядку, встановленому Законом.

Отже, скаргу до Центральної виборчої комісії подано належним суб’єктом звернення зі скаргою.

Згідно з частиною першою статті 104 Закону скарга, що стосується призначення, підготовки і проведення виборів народних депутатів України, з урахуванням особливостей, встановлених статтями 111–115 Закону, може бути подана відповідним суб’єктом звернення зі скаргою, зокрема, на дії засобу масової інформації, його посадової чи службової особи або творчого працівника.

Частиною першою статті 114 Закону встановлено, що кандидат у депутати, партія (блок) – суб’єкт виборчого процесу може оскаржити дії чи бездіяльність засобу масової інформації, його власника, службової особи чи творчого працівника, які порушують встановлений законом порядок діяльності засобів масової інформації під час виборчого процесу, у тому числі стосовно здійснення права на відповідь згідно з частиною дванадцятою статті 71 цього Закону, інших вимог закону щодо ведення передвиборної агітації.

Згідно з пунктом 1 частини четвертої статті 114 Закону скарга, зазначена у частині першій цієї статті, подається до Центральної виборчої комісії стосовно дій чи бездіяльності загальнодержавного засобу масової інформації, його власника, посадової особи чи творчого працівника.

Перевіркою встановлено, що Національна телекомпанія України, яка здійснює мовлення на Першому національному каналі, є загальнодержавним засобом масової інформації за сферою свого поширення.

Таким чином, Центральна виборча комісія є належним суб’єктом розгляду скарги Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм)  в особі представника цього блоку в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Білоуса В.В. на дії Національної телекомпанії України.

Відповідно до частини першої статті 106 Закону скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після вчинення дії суб’єктом оскарження.

Суб’єктом звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії подано скаргу 22 вересня 2007 року.

Суб’єкт звернення зі скаргою оскаржує дії Національної телекомпанії України  щодо підготовки і проведення 24–27 вересня 2007 року в ефірі Першого національного каналу циклу програм під назвою "Дебати на Першому" за участю лідерів (представників) лише п’яти політичних сил – партій (блоків) – суб’єктів виборчого процесу, інформацію про трансляцію яких було розповсюджено 18 вересня 2007 року прес-службою Першого національного каналу.

Таким чином, скарга в частині оскарження дій Національної телекомпанії України з підготовки циклу програм під назвою "Дебати на Першому", присвячених позачерговим виборам до Верхової Ради України, за участю лідерів (представників) лише кількох (п’яти) політичних сил, що є суб’єктами виборчого процесу на позачергових парламентських виборах 30 вересня 2007 року, такими, що не відповідають вимогам Закону і порушують права та законні інтереси Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм), а також щодо зобов’язання суб’єкта оскарження утриматись від вчинення дій та усунення порушень виборчого законодавства України подана належним суб’єктом зверненні зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги в установлений Законом строк.

Разом з тим, скаргу суб’єкта звернення в частині оскарження проведення 24–27 вересня 2007 року в ефірі Першого національного каналу циклу програм під назвою "Дебати на Першому" подано до Центральної виборчої комісії до вчинення оскаржуваної дії, тобто з порушенням строку на оскарження, встановленого частиною першої статті 106 Закону.

Відповідно до частини дванадцятої статті 108 Закону суб’єкт розгляду скарги приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана, зокрема з порушенням строків оскарження.

Враховуючи викладене, скарга Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) в особі представника цього блоку в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Білоуса В.В. у частині вимог про визнання дій Національної телекомпанії України з проведення 24–27 вересня 2007 року в ефірі Першого національного каналу циклу програм під назвою "Дебати на Першому", присвячених позачерговим виборам до Верховної Ради України за участю лідерів (представників) лише кількох (п’яти) політичних сил, що є суб’єктами виборчого процесу на позачергових парламентських виборах 30 вересня 2007 року, такими, що не відповідають вимогам Закону, порушують права та законні інтереси Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм), підлягає залишенню без розгляду по суті.

На виконання вимог частини одинадцятої статті 108, частини другої статті 109 Закону копії зазначеної скарги та доданих до неї документів Центральною виборчою комісією надіслано суб’єкту оскарження листом від 24 вересня 2007 року, в якому повідомлено про передбачене Законом право подати Центральній виборчій комісії письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 25 вересня 2007 року надійшли письмові пояснення суб’єкта оскарження, в яких він зазначає, що, на його думку, викладені у скарзі звинувачення є безпідставними, зокрема, тому, що:

– Національна телекомпанія України організувала телевізійний проект "Дебати на Першому" як власну телевізійну програму, створену на засадах об’єктивності, неупередженості та збалансованості відповідно до вимог частини дванадцятої статті 68 Закону для висвітлення виборчого процесу;
– для забезпечення вказаних принципів, склад учасників телевізійного проекту "Дебати на Першому" формувався на основі результатів останніх парламентських виборів. Критерій відбору застосовано відповідно до частини дванадцятої статті 68 Закону, Кодексу належної практики виборів  та Зводу правил належної практики виборів, ухвалених Венеціанською комісією Ради Європи 18–19 жовтня 2002 року;
– змістовна складова програми не несе передвиборної агітації суб’єктів виборчого процесу, а є лише висвітленням виборчого процесу у відповідних дискусіях та дебатах з учасниками телевізійного проекту "Дебати на Першому";
– ефірний час надається за рахунок Національної телекомпанії України і не оплачується за рахунок коштів виборчих фондів партій (блоків) – суб’єктів виборчого процесу чи коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку і проведення виборів;
– суб’єкт оскарження готовий надати та надає ефірний час суб’єкту звернення зі скаргою для розміщення матеріалів передвиборної агітації в порядку, встановленому Законом.

Розглянувши скаргу, додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.

На думку суб’єкта звернення зі скаргою, участь партій (блоків) –  суб’єктів виборчого процесу в теледебатах є формою передвиборної агітації, оскільки згідно з пунктом 3 частини другої статті 66 Закону проведення публічних дебатів, дискусій, "круглих столів", прес-конференцій є формою передвиборної агітації.

Разом з тим, зазначеним положенням Закону передбачено, що однією із форм передвиборної агітації є проведення вищевказаних публічних заходів саме стосовно положень передвиборних програм та політичної діяльності партій (блоків) – суб’єктів виборчого процесу чи кандидатів у народні депутати.      

Крім того, Центральна виборча комісія вважає, що положення частини другої статті 66 Закону, зокрема її пункту 3, необхідно розглядати у системному зв’язку з іншими положеннями Закону, в першу чергу –  з частиною першою цієї статті.

Відповідно до частини першої статті 66 Закону передвиборна агітація –  це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати "за" або "проти" певного суб’єкта виборчого процесу.

Виходячи з цього, формою передвиборної агітації в розумінні пункту 3 частини другої статті 66 Закону є проведення не будь-яких публічних дебатів, дискусій, "круглих столів", прес-конференцій, а лише тих, які мають на меті спонукання виборців голосувати "за" або "проти" певного суб’єкта виборчого процесу.

Як вбачається з пояснень суб’єкта оскарження, телевізійний проект "Дебати на Першому" організовано в порядку, передбаченому частиною дванадцятою статті 68 Закону.

Відповідно до частини дванадцятої статті 68 Закону висвітлення виборчого процесу в засобах масової інформації всіх форм власності в інтерв’ю, дискусіях та дебатах, інформаційних повідомленнях, у програмах новин і поточних подій має здійснюватися на засадах об’єктивності, неупередженості та збалансованості.

Частинами другою та третьою статті 5 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" встановлено, що телерадіоорганізація є незалежною у визначенні змісту програм та передач; не вмотивоване законодавством України втручання, зокрема, органів державної влади, їх посадових осіб чи працівників у сферу професійної діяльності телерадіоорганізацій не допускається.

Отже, висвітлення виборчого процесу в засобах масової інформації всіх форм власності відповідно до частини дванадцятої статті 68 Закону не є передвиборною агітацією. При цьому висвітлення виборчого процесу в засобах масової інформації повинно мати на меті не спонукання виборців голосувати "за" або "проти" того чи іншого суб’єкта виборчого процесу, а інформування виборців про перебіг виборчого процесу, партії та блоки, які беруть у ньому участь. Висвітлення виборчого процесу в засобах масової інформації відбувається з ініціативи самого засобу масової інформації і здійснюється на засадах об’єктивності, неупередженості та збалансованості. При цьому відповідний засіб масової інформації може самостійно обирати ті чи інші аспекти виборчого процесу, які будуть висвітлюватися, визначати критерії та порядок такого висвітлення.

Центральною виборчою комісією встановлено, що цикл передач "Дебати на Першому" є програмою власного виробництва Національної телекомпанії України, створеною з метою висвітлення виборчого процесу у формі теледебатів на засадах об’єктивності, неупередженості та збалансованості, а не з метою спонукання виборців голосувати "за" або "проти" певного суб’єкта виборчого процесу. Ефірний час надається за рахунок засобу масової інформації і не оплачується за рахунок коштів виборчих фондів партій (блоків) – суб’єктів виборчого процесу чи коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку і проведення виборів.

З огляду на зазначене вбачається, що цикл програм під назвою "Дебати на Першому" підготовлено відповідно до частини дванадцятої статті 68 Закону з метою висвітлення виборчого процесу в засобах масової інформації у формі теледебатів на засадах об’єктивності, неупередженості та збалансованості, а тому не є формою передвиборної агітації в розумінні Закону.

Відповідно до частини першої статті 68 Закону передвиборна агітація з використанням засобів масової інформації усіх форм власності проводиться з дотриманням принципу рівних умов та в порядку, передбаченому цим Законом. Частина друга зазначеної статті Закону передбачає, що передвиборна агітація у засобах масової інформації, у тому числі політична реклама, повинні здійснюватися у формах та з дотриманням вимог, встановлених цією статтею та статтями 66, 69–71 Закону.

Обмеження, встановленні статтями 66, 68–71 Закону, стосуються саме передвиборної агітації і не поширюють свою дію на висвітлення виборчого процесу в засобах масової інформації відповідно до частини дванадцятої статті 68 Закону на засадах об’єктивності, неупередженості та збалансованості.

Таким чином, Центральна виборча комісія не вбачає підстав вважати, що оскаржувані дії Національної телекомпанії Україна порушують принцип рівності умов доступу суб’єктів виборчого процесу до засобів масової інформації та порядок проведення передвиборної агітації, передбачений Законом.

Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону усі партії (блоки) –  суб’єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених Законом.

Пункт 5 частини п’ятої цієї ж статті Закону передбачає, що рівність прав і можливостей кандидатів у депутати, партій (блоків) – суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі забезпечується рівним та неупередженим ставленням засобів масової інформації до кандидатів у депутати, партій (блоків) – суб’єктів виборчого процесу.
Відповідно до частини першої статті 109 Закону виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, на підставі поданих ними доказів та доказів, додатково витребуваних виборчою комісією.

Згідно з частиною сьомою цієї ж статті Закону виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатній і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись Законом.

До скарги суб’єктом звернення не додано належних доказів, які дали б можливість встановити факт порушення прав та законних інтересів Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна –Честь – Мир – Антифашизм).

Разом з тим, із наданих пояснень суб’єкта оскарження вбачається, що  Національна телекомпанія України готова надавати та надає відповідно до Договору від 31 серпня 2007 року № 719-29 Виборчому блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) ефірний час для розміщення матеріалів передвиборної агітації в порядку, встановленому Законом.

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія не встановила того, що оскаржувані дії вчинені суб’єктом оскарження без законних підстав та порушують принципи і засади виборчого процесу, вимоги виборчого законодавства України щодо проведення передвиборної агітації або спрямовані на порушення прав та охоронюваних законом інтересів суб’єкта звернення зі скаргою.

Враховуючи викладене, відповідно до частини четвертої, пункту 5 частини п’ятої статті 3, пункту 1 частини другої статті 30, частини першої, пункту 3 частини другої статті 66, частин першої, другої, дванадцятої статті 68, пункту 2 частини першої статті 103, пункту 4 частини першої статті 104, частин першої, шостої статті 106, статей 108, 109, частин першої, третьої, четвертої, дев’ятої та десятої статті 110, частини першої, пункту 1 частини четвертої статті 114 Закону України "Про вибори народних депутатів України", частин другої, третьої статті 5 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", керуючись частиною другою статті 3, статтями 11, 12, 13, 15, пунктом 19 статті 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) – Виборчий блок політичних партій Партії "Союз", політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "ЦЕНТР" в особі представника цього блоку в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Білоуса Василя Васильовича в частині вимог про визнання дій Національної телекомпанії України з проведення 24–27 вересня 2007 року в ефірі Першого національного каналу циклу програм під назвою "Дебати на Першому", присвячених позачерговим виборам до Верховної Ради України за участю лідерів (представників) лише кількох (п’яти) політичних сил, що є суб’єктами виборчого процесу на позачергових парламентських виборах 30 вересня 2007 року, такими, що не відповідають вимогам Закону, порушують права та законні інтереси Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм), залишити без розгляду по суті.

2. У задоволенні інших вимог Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) – Виборчий блок політичних партій Партії "Союз", політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "ЦЕНТР" в особі представника цього блоку в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Білоуса Василя Васильовича відмовити.

3. Цю постанову видати представнику Виборчого блоку політичних партій "КУЧМА" (Конституція – Україна – Честь – Мир – Антифашизм) у Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Білоусу В.В.  та надіслати Національній телекомпанії України.

Голова Центральної виборчої комісії В. ШАПОВАЛ