УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

30 січня 2019 року № 161

Про скасування постанов Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області

Центральна виборча комісія постановою від 12 жовтня 2018 року № 156 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року" призначила на 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками, в тому числі в Черкаській селищній об’єднаній територіальній громаді Новомосковського району Дніпропетровської області (далі – Черкаська селищна об’єднана територіальна громада), а також оголосила з 3 листопада 2018 року початок виборчого процесу перших місцевих виборів, призначених цією постановою.

Крім того, Центральною виборчою комісією прийнято постанови (зі змінами) від 19 жовтня 2018 року № 165 "Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року", від 25 жовтня 2018 року № 172 "Про розмір грошової застави на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року", а також № 175 "Про затвердження Розподілів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на підготовку і проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року та виготовлення органами ведення Державного реєстру виборців списків виборців та іменних запрошень для підготовки і проведення цих виборів", якою розподілено на вказані вибори 31 051,5 тисяч гривень.

Також постановою Комісії від 19 жовтня 2018 року № 163 затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року.

Отже, 3 листопада 2018 року розпочався виборчий процес перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року.

Відповідно до частини шостої статті 22, пункту 1 частини першої статті  93 Закону України "Про місцеві вибори" (далі – Закон) Новомосковська районна виборча комісія Дніпропетровської області (далі – Новомосковська районна виборча комісія) не пізніше як за 42 дні до дня виборів, а саме до 10 листопада 2018 року включно, зобов’язана була утворити Черкаську селищну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області (далі – Черкаська селищна виборча комісія) та сформувати її склад у зв’язку з призначенням перших виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області (далі – Черкаська селищна рада) та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області (далі – Черкаський селищний голова).

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року в справі № 160/8511/18, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2018 року, визнано протиправною бездіяльність Новомосковської районної виборчої комісії щодо неутворення Черкаської селищної виборчої комісії та несформування її складу в зв’язку з призначенням перших місцевих виборів на 23 грудня 2018 року.

Згідно зі статтею 1291 Конституції України та частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

З огляду на викладене та на невиконання Новомосковською районною виборчою комісією зазначеного рішення суду Центральна виборча комісія своєю постановою від 23 листопада 2018 року № 226 зобов’язала Новомосковську районну виборчу комісію до 25 листопада 2018 року включно утворити Черкаську селищну виборчу комісію та сформувати її склад у зв’язку з призначенням перших виборів депутатів Черкаської селищної ради та Черкаського селищного голови на 23 грудня 2018 року, а також до 12 години 26 листопада 2018 року повідомити Центральну виборчу комісію про її виконання.

Не отримавши у визначений указаною постановою строк від Новомосковської районної виборчої комісії відповідного повідомлення, натомість отримавши від інших суб’єктів інформацію щодо неутворення Черкаської селищної виборчої комісії та несформування її складу, Центральна виборча комісія постановою від 26 листопада 2018 року № 229 установила факт одноразового грубого порушення вказаною районною виборчою комісією Конституції України та законів України та достроково припинила повноваження всього її складу.

Новий склад Новомосковської районної виборчої комісії сформовано постановою Комісії від 29 листопада 2018 року № 232, після чого до нього внесено низку змін (постанови Центральної виборчої комісії від 4 грудня 2018 року № 237 та № 242, від 14 грудня 2018 року № 243).

Постановою Новомосковської районної виборчої комісії від 14 грудня 2018 року № 2 утворено Черкаську селищну виборчу комісію та сформовано її склад.

Постановами Черкаської селищної виборчої комісії від 27 грудня 2018 року № 3 та № 4 визнано перші вибори депутатів Черкаської селищної ради в одномандатних виборчих округах № 1 – 26 та Черкаського селищного голови 23 грудня 2018 року такими, що не відбулися.

Указаною виборчою комісією 4 січня 2019 року прийнято постанови № 5 та № 6, якими призначено повторні вибори депутатів Черкаської селищної ради в одномандатних виборчих округах № 1 – 26 та Черкаського селищного голови на 3 березня 2019 року і з 12 січня 2019 року оголошено початок виборчого процесу таких виборів.

Водночас 24 січня 2019 року до Комісії надійшло звернення голови Черкаської селищної виборчої комісії Виноградової Л.Е. від 23 січня 2019 року, яким Центральну виборчу комісію повідомлено про прийняття 23 січня 2019 року вказаною виборчою комісією постанов № 8 "Про затвердження нової редакції Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення повторних виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області на неділю 3 березня 2019 року" та № 9 "Про утворення одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області, Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області на неділю 3 березня 2019 року", а також надіслано їх копії.

У зв’язку з викладеним Комісія звертає увагу, що відповідно до частини четвертої статті 14 Закону повторні вибори депутатів (депутата) у відповідному багатомандатному, одномандатному виборчому окрузі призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів у цьому виборчому окрузі такими, що не відбулися, з підстав, визначених цим Законом, чи в разі визнання особи, обраної у відповідному одномандатному виборчому окрузі депутатом, такою, яка відмовилася від депутатського мандата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Повторні вибори сільського, селищного, міського голови, старости призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної сільським, селищним, міським головою, старостою, такою, яка відмовилася від посади сільського, селищного, міського голови, старости.

При цьому Закон встановлює вичерпний перелік обставин, у зв’язку з настанням яких територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання виборів такими, що не відбулися (частини друга – четверта статті 48, частини дев’ята, одинадцята статті 85, абзац четвертий частини восьмої статті 86, частина двадцять перша статті 87 Закону).

Разом з тим Черкаською селищною виборчою комісією не забезпечено проведення у визначені строки виборчих процедур, передбачених Законом та Календарним планом основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 19 жовтня 2018 року № 163, під час підготовки та проведення перших виборів у Черкаській селищній об’єднаній територіальній громаді 23 грудня 2018 року.

Так, для проведення виборів депутатів сільської, селищної ради відповідна сільська, селищна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня перших місцевих виборів утворює одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини третьої статті 16 та частини першої статті 17 Закону.

Утворення одномандатних, територіальних виборчих округів є одним з етапів виборчого процесу, передбачених частиною третьою статті 11 Закону, і здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією під час організації підготовки та проведення відповідних виборів.

Однак під час організації підготовки та проведення перших місцевих виборів у Черкаській селищній об’єднаній територіальній громаді 23 грудня 2018 року, враховуючи, зокрема, сформування Черкаської селищної виборчої комісії за 9 днів до дня виборів, одномандатних виборчих округів у порядку та строки, визначені Законом, а саме до 14 листопада 2019 року, не було утворено.

Як наслідок, неутворення одномандатних виборчих округів унеможливило утворення дільничних виборчих комісій, складання списків виборців, їх перевірку та уточнення, висування та реєстрацію кандидатів та реалізацію права голосу виборцями відповідної територіальної громади в день голосування 23 грудня 2018 року.

У зв’язку з цим передбачені Законом обставини для прийняття Черкаською селищною виборчою комісією рішення про визнання перших виборів депутатів Черкаської селищної ради в одномандатних виборчих округах № 1 – 26 та Черкаського селищного голови 23 грудня 2018 року такими, що не відбулися, не настали.

Крім того слід зазначити, що згідно з частиною другою статті 91 Закону повторні місцеві вибори проводяться по тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку та строки, визначені Законом.

При цьому Закон не передбачає утворення територіальними виборчими комісіями одномандатних виборчих округів під час проведення повторних місцевих виборів.

У свою чергу за змістом частини першої статті 68 Закону витрати на підготовку і проведення повторних виборів депутатів, сільських, селищних, міських голів проводяться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів та коштів власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Пунктом 14 Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2015 року № 700, визначено, що витрати на підготовку і проведення, зокрема, повторних виборів депутатів селищної ради, селищних голів здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

Враховуючи положення пункту 15 зазначеного Порядку, в разі призначення повторних виборів депутатів селищної ради, селищних голів селищна виборча комісія подає відповідній місцевій раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів. У межах виділеного місцевою радою обсягу видатків територіальна виборча комісія складає, затверджує та узгоджує з селищним головою єдиний кошторис, кошторис, план асигнувань загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.

Таким чином, за змістом наведених положень Порядку та Закону фінансування повторних місцевих виборів депутатів селищної ради та селищного голови у разі визнання перших місцевих виборів у відповідній селищній об’єднаній територіальній громаді такими, що не відбулися, здійснюється з місцевого бюджету цієї селищної ради об’єднаної територіальної громади.

Відповідно до частини першої статті 8 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" об’єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об’єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об’єднаною територіальною громадою (частина друга статті 8 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад").

Однак Черкаську селищну раду об’єднаної територіальної громади на сьогодні не обрано, а отже, бюджету відповідної місцевої ради не існує.

Окремо Комісія зазначає, що за змістом пункту 3 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України місцеві бюджети є самостійними.

Згідно з пунктом 23 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.

Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному вказаним Кодексом.

Також відповідно до статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами.

Розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов’язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, установлених зазначеним Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов’язання та не утворюється бюджетна заборгованість.

Зобов’язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, установлених указаним Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов’язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно до частини шостої статті 48 Бюджетного кодексу України) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов’язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов’язань не здійснюються.

Вимоги фізичних і юридичних осіб щодо відшкодування збитків та/або шкоди за зобов’язаннями, взятими розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, установлених Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), стягуються з осіб, винних у взятті таких зобов’язань, у судовому порядку.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку.

Крім того, частиною другою статті 1, пунктом 3 статті 17, пунктом 2 частини першої статті 21 зазначеного Закону, пунктом 1 частини першої статті 24 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо здійснення контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, а також додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

Отже, Черкаська селищна виборча комісія, приймаючи постанови від 27 грудня 2018 року № 3 "Про визнання перших виборів Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року такими, що не відбулися" та № 4 "Про визнання перших виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року в одномандатних виборчих округах № 1 – 26 такими, що не відбулися", від 4 січня 2019 року № 5 "Про призначення повторних виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах № 1 –26" та № 6 "Про призначення повторних виборів Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області", від 23 січня 2019 року № 8 "Про затвердження нової редакції Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення повторних виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області на неділю 3 березня 2019 року" та № 9 "Про утворення одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області, Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області на неділю 3 березня 2019 року", вийшла за межі повноважень, установлених Законом.

Згідно з частинами першою, третьою статті 20, частиною першою статті 25 Закону територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень та у порядку, визначених законами України, забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України та законів України (частина третя статті 19 Закону).

Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення. Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом (частина дев’ятнадцята статті 27 Закону).

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанови Черкаської селищної виборчої комісії від 27 грудня 2018 року № 3 "Про визнання перших виборів Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року такими, що не відбулися" та № 4 "Про визнання перших виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року в одномандатних виборчих округах № 1 – 26 такими, що не відбулися", від 4 січня 2019 року № 5 "Про призначення повторних виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих  округах № 1 –26" та № 6 "Про призначення повторних виборів Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області", від 23 січня 2019 року № 8 "Про затвердження нової редакції Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення повторних виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області на неділю 3 березня 2019 року" та № 9 "Про утворення одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області, Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області на неділю 3 березня 2019 року" як такі, що суперечать законодавству України про місцеві вибори.

Враховуючи викладене, відповідно до частини третьої статті 19, пункту 5 частини першої статті 24, частини дев’ятнадцятої статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, статтями 11 – 13, частиною першою статті 16, пунктом 3 статті 17, пунктами 1, 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скасувати постанови Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області від 27 грудня 2018 року № 3 "Про визнання перших виборів Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року такими, що не відбулися" та № 4 "Про визнання перших виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року в одномандатних виборчих округах № 1 – 26 такими, що не відбулися", від 4 січня 2019 року № 5 "Про призначення повторних виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах № 1 – 26" та № 6 "Про призначення повторних виборів Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області", від 23 січня 2019 року № 8 "Про затвердження нової редакції Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення повторних виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області на неділю 3 березня 2019 року" та № 9 "Про утворення одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області, Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області на неділю 3 березня 2019 року".

2. Звернути увагу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства під час підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

3. Копію цієї постанови надіслати Черкаській селищній виборчій комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та Новомосковській районній виборчій комісії Дніпропетровської області.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   Т. СЛІПАЧУК