УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

30 грудня 2015 року № 623

Про скасування постанов Криворізької міської виборчої комісії Дніпропетровської області від 17 грудня 2015 року за № 197 – 202

До Центральної виборчої комісії 21 грудня 2015 року надійшли належним чином завірені копії постанов Криворізької міської виборчої комісії Дніпропетровської області (далі – Криворізька міська виборча комісія) від 17 грудня 2015 року № 197 – 202.

Відповідно до частини другої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія здійснює, зокрема, контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною першою статті 16 указаного Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку.

Розглянувши наявні в Центральній виборчій комісії матеріали, Комісія встановила.

Спеціальним законом, яким врегульовано основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост, є Закон України "Про місцеві вибори" (далі – Закон).

Частиною першою статті 20 Закону встановлено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Згідно з частиною третьою статті 19 Закону виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Закону та інших законів України.

Криворізька міська виборча комісія 17 грудня 2015 року прийняла постанови:

№ 197 "Про дострокове припинення повноважень складу Тернівської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015 року";

№ 198 "Про дострокове припинення повноважень складу Жовтневої районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015 року";

№ 199 "Про дострокове припинення повноважень складу Довгинцівської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015 року";

№ 200 "Про дострокове припинення повноважень складу Дзержинської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015 року";

№ 201 "Про дострокове припинення повноважень складу Центрально- Міської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015 року";

№ 202 "Про дострокове припинення повноважень складу Саксаганської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015 року".

Указаними постановами Криворізька міська виборча комісія встановила факти одноразових грубих порушень Дзержинською, Довгинцівською, Жовтневою, Саксаганською, Тернівською, Центрально-Міською районними у місті Кривому Розі виборчими комісіями вимог Закону, які виявилися в неналежній організації приймання скарг 17 листопада 2015 року, що, у свою чергу, зумовило у причинно-наслідковому зв’язку неможливість поновлення порушених прав суб’єкта виборчого процесу у вигляді неможливості об’єктивного розгляду відповідних скарг у подальшому, після прийняття постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2015 року в справі № 804/15866/15 та взяла до уваги встановлення факту одноразового грубого порушення вказаними районними виборчими комісіями вимог Закону постановами Криворізької міської виборчої комісії від 4 грудня 2015 року.

Крім того, міська виборча комісія постановила у зв’язку з установленням двох фактів одноразового грубого порушення відповідними районними у місті Кривому Розі виборчими комісіями достроково припинити повноваження складу вказаних комісій, який діяв станом на 4 грудня 2015 року, та підтвердила повноваження складу цих виборчих комісій, сформованого відповідно до постанови Криворізької міської виборчої комісії від 5 грудня 2015 року № 191.

Зазначені вище постанови Криворізької міської виборчої комісії вмотивовані тим, що 30 листопада 2015 року цією комісією прийнято постанову № 175 "Про дострокове припинення повноважень усього складу Жовтневої, Дзержинської, Довгинцівської, Саксаганської, Тернівської, Центрально-Міської районних у місті Кривому Розі виборчих комісій Дніпропетровської області, через одноразове грубе порушення відповідними комісіями Конституції України та Закону України "Про місцеві вибори".

Разом з тим, постановою Криворізької міської виборчої комісії від 5 грудня 2015 року № 191 "Про розгляд подань суб’єктів виборчого процесу щодо формування складу Жовтневої, Дзержинської, Довгинцівської, Саксаганської, Тернівської, Центрально-Міської районних у місті Кривому Розі виборчих комісій Дніпропетровської області" сформовано новий склад відповідних районних у місті Кривому Розі виборчих комісій.

На думку Криворізької міської виборчої комісії, з формальних підстав постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2015 року в справі № 804/16050/15 з урахуванням постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 5 грудня 2015 року постанову Криворізької міської виборчої комісії від 30 листопада 2015 року № 175 скасовано, у зв’язку з чим виникла необхідність вирішити питання про припинення одного із складів Дзержинської, Довгинцівської, Жовтневої, Саксаганської, Тернівської, Центрально-Міської районних у місті Кривому Розі виборчих комісій.

Також Криворізька міська виборча комісія зазначила, що, беручи до уваги факт скасування її постанови від 30 листопада 2015 року № 175 рішеннями Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2015  року в справі № 804/16050/15 та Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 5 грудня 2015  року з формальних підстав, указані судові рішення не заважають повторно розглянути питання щодо наявності чи відсутності одноразового грубого порушення Закону в діях та бездіяльності відповідних виборчих комісій.

Під час вирішення питання про те, чи було допущено одноразове грубе порушення Конституції України та Закону відповідними районними у місті Кривому Розі виборчими комісіями у зв’язку з поверненням скарг офіційних спостерігачів без розгляду по суті 18 – 19 листопада 2015 року, Криворізька міська виборча комісія виходила з того, що постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2015 року в справі 804/15866/15 встановлено протиправність дій шести районних у місті Кривому Розі виборчих комісій щодо незабезпечення прийняття скарг у відповідні строки.

При цьому Криворізька міська виборча комісія зазначила, що "виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2015 року по справі 804/15866/15 про зобов’язання розглянути по суті відповідні скарги станом на 30.11.2015 року фактично не могло бути здійснено об’єктивно та всесторонньо, оскільки на цей час у зв’язку з припиненням повноважень дільничних виборчих комісій неможливо здійснити повторний підрахунок голосів виборців, що призвело до унеможливлення поновлення порушених прав суб’єктів виборчого процесу або у всякому разі спричиняє значні зусилля та витрати для їх відновлення".

Крім того, Криворізька міська виборча комісія вказала, що прийняття відповідними районними у місті Кривому Розі виборчими комісіями постанов про відмову в задоволенні зазначених скарг, скасованих нею 4 грудня 2015 року постановою № 183 з формальних підстав (через порушення порядку розгляду скарг), порушує гарантоване статтею 38 Конституції України право громадян вільно обирати та бути обраними, що свідчить про одноразове грубе порушення Дзержинською, Довгинцівською, Жовтневою, Саксаганською, Тернівською, Центрально-Міською районними у місті Кривому Розі виборчими комісіями положень Конституції України та Закону.

У зв’язку з наведеним Центральна виборча комісія зазначає.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2015 року в справі № 804/15866/15 визнано протиправними та скасовано постанови: Довгинцівської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії від 18 листопада 2015 року № 112; Жовтневої районної у місті Кривому Розі виборчої комісії від 18 листопада 2015 року № 102; Центрально-Міської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії від 19 листопада 2015 року № 50; Саксаганської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії від 19 листопада 2015 року № 53, Дзержинської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії від 19 листопада 2015 року № 58; визнано протиправною бездіяльність Тернівської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії щодо нерозгляду скарги офіційного спостерігача Лаштоби О.Ю. від 17 листопада 2015 року; зобов’язано Дзержинську, Довгинцівську, Жовтневу, Саксаганську, Тернівську, Центрально-Міську районні у місті Кривому Розі виборчі комісії розглянути по суті скарги офіційних спостерігачів Лаштоби О.Ю., Москаленко Є.А., Кравченко А.С. від 17 листопада 2015 року; зобов’язано Дзержинську, Довгинцівську, Жовтневу, Саксаганську, Тернівську, Центрально-Міську районні у місті Кривому Розі виборчі комісії за результатами розгляду скарг вирішити питання щодо можливості проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 121508 – 121510, 121552, 121553, 121607 – 121610, 121690 – 121693, 121730 – 121733, 121775, 121776.

При цьому судом зазначено, що "положення частин 6, 7 ст 83 Закону № 595-VIII передбачають випадки, коли ТВК має право прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців та обов’язок прийняття рішення, а саме.

За наявності відповідно оформлених актів, складених уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами – суб’єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що дозволяє територіальній виборчій комісії поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців.

У разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної комісії територіальна комісія зобов’язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці.

Отже, при наявності перерахованих в скаргах позивачем порушень виборчого законодавства, у відповідної виборчої комісії виникає право прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів".

Таким чином, судовим рішенням зобов’язано Дзержинську, Довгинцівську, Жовтневу, Саксаганську, Тернівську, Центрально-Міську районні у місті Кривому Розі виборчі комісії розглянути по суті скарги і лише за результатами їх розгляду та за наявності в скаргах відповідних порушень виборчого законодавства вирішити питання щодо можливості проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях

№ 121508 – 121510, 121552, 121553, 121607 – 121610, 121690 – 121693, 121730 – 121733, 121775, 121776.

Прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів на вказаних виборчих дільницях було одним із способів реагування з боку відповідних комісій з метою виконання судового рішення, а не обов’язком зазначених виборчих комісій, який вони могли реалізувати лише за певних умов  –  наявності в скаргах належно підтверджених фактів відповідних порушень виборчого законодавства.

Згідно з частиною п’ятою статті 124 Конституції України та частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов’язковими до виконання на всій території України.

На виконання вказаного рішення суду районними у місті Кривому Розі виборчими комісіями було розглянуто по суті зазначені скарги та прийнято відповідні рішення, а саме: Довгинцівською районною у місті Кривому Розі виборчою комісією – постанову від 30 листопада 2015 року № 126, Дзержинською районною у місті Кривому Розі виборчою комісією – постанову від 1 грудня 2015 року № 61, Саксаганською районною у місті Кривому Розі виборчою комісією – постанову від 1 грудня 2015 року № 57, Жовтневою районною у місті Кривому Розі виборчою комісією – постанову від 1 грудня 2015 року № 124, Тернівською районною у місті Кривому Розі виборчою комісією – постанову від 1 грудня 2015 року № 58, Центрально-Міською районною у місті Кривому Розі виборчою комісією – постанову від 1 грудня 2015 року № 55, якими в задоволенні скарг відмовлено.

Разом з тим, Криворізька міська виборча комісія постановою від 4 грудня 2015 року № 183 скасувала вказані постанови районних у місті Кривому Розі виборчих комісій з формальних підстав – нібито через порушення порядку розгляду скарг.

Проте рішенням Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 4 грудня 2015 року в справі № 804/15866/15 (щодо нерозгляду районними виборчими комісіями скарг офіційних спостерігачів Лаштоби О.Ю., Москаленко Є.А., Кравченко А.С. від 17 листопада 2015 року), яке набрало законної сили, встановлено, що на виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2015 року в справі № 804/15866/15 Дзержинською, Довгинцівською, Жовтневою, Саксаганською, Тернівською, Центрально-Міською районними у місті Кривому Розі виборчими комісіями з дотриманням вимог статей 98, 99 Закону розглянуто по суті скарги офіційних спостерігачів Лаштоби О.Ю., Москаленко Є.А., Кравченко А.С. від 17 листопада 2015 року.

У зв’язку із цим Центральна виборча комісія наголошує, що, як визначено частиною сьомою статті 98 Закону, жодні докази не мають наперед установленої сили, крім обставин, фактів, установлених судовим рішенням, що набрало законної сили.

Частинами другою, третьою статті 99 Закону встановлено вичерпний перелік вимог, яких повинні дотримуватися виборчі комісії під час розгляду скарг на рішення суб’єктів оскарження. Зокрема, під час розгляду скарги на рішення суб’єкта оскарження виборча комісія вирішує, чи було оскаржуване рішення прийняте суб’єктом оскарження на законних підставах, а також, чи було оскаржуване рішення прийняте в межах повноважень та відповідно до визначеної законом процедури.

Таким чином, указаним рішенням суду встановлено, що Довгинцівська, Дзержинська, Жовтнева, Саксаганська, Тернівська, Центрально-Міська районні у місті Кривому Розі виборчі комісії під час розгляду скарг та прийняття рішень діяли на законних підставах, у межах повноважень та з дотриманням визначеної Законом процедури.

Відтак правові підстави для встановлення Криворізькою міською виборчою комісією двох фактів одноразового грубого порушення вимог Конституції України та Закону районними у місті Кривому Розі виборчими комісіями відсутні.

За таких обставин Криворізька міська виборча комісія не мала правових підстав для дострокового припинення повноважень складу вказаних районних у місті Кривому Розі виборчих комісій, який діяв станом на 30 листопада 2015 року, та підтвердження повноважень складу районних у місті Кривому Розі виборчих комісій, сформованих відповідно до постанови Криворізької міської виборчої комісії від 5 грудня 2015 року № 191.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 Закону Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів і здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України (пункт 1 частини першої статті 24 Закону).

Частиною дев’ятнадцятою статті 27 Закону передбачено, що рішення територіальної виборчої комісії, яке суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом.

Крім того, відповідно до пункту 5 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.

З огляду на вказане постанови Криворізької міської виборчої комісії від 17 грудня 2015 року № 197 – 202 підлягають скасуванню як такі, що суперечать законодавству України.

Також Центральна виборча комісія зазначає, що засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі їх відсутності на засіданні виборчої комісії або невиконання ними цієї функції виборча комісія визначає зі свого складу головуючого на засіданні відповідно до частини сьомої статті 27 Закону.

Як вбачається з протоколу засідання Криворізької міської виборчої комісії від 17 грудня 2015 року № 42, у зв’язку з тим, що новопризначений голова комісії Сливко С.Г. ще не склала присягу, головуючим на засіданні було обрано одного з членів цієї комісії – Буяна О.А.

Проте після складення Сливко С.Г. присяги члена комісії на початку засідання Криворізької міської виборчої комісії і набуття нею повноважень голови цієї комісії вона повинна була вести засідання.

Натомість член Криворізької міської виборчої комісії Буян О.А. продовжував головувати на засіданні.

Указане засвідчує факт перевищення членом Криворізької міської виборчої комісії Буяном О.А. наданих йому Законом повноважень.

Враховуючи викладене, відповідно до частин першої, четвертої статті 19, пунктів 1, 5 частини першої статті 24, частини дев’ятнадцятої статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись статтями 11 – 13, частиною першою статті 16, пунктами 1 – 3 статті 17, пунктами 1, 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скасувати постанови Криворізької міської виборчої комісії Дніпропетровської області:

№ 197 "Про дострокове припинення повноважень складу Тернівської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015";

№ 198 Про дострокове припинення повноважень складу Жовтневої районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015";

№ 199 "Про дострокове припинення повноважень складу Довгинцівської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015";

№ 200 "Про дострокове припинення повноважень складу Дзержинської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015";

№ 201 "Про дострокове припинення повноважень складу Центрально- Міської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015";

№ 202 "Про дострокове припинення повноважень складу Саксаганської районної у місті Кривому Розі виборчої комісії Дніпропетровської області, який діяв станом на 04.12.2015".

2. Звернути увагу Криворізької міської виборчої комісії Дніпропетровської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України.

3. Цю постанову надіслати Криворізькій міській виборчій комісії Дніпропетровської області, Дзержинській, Довгинцівській, Жовтневій, Саксаганській, Тернівській, Центрально-Міській районним у місті Кривому Розі виборчим комісіям Дніпропетровської області та оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   М. ОХЕНДОВСЬКИЙ