УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 15 червня 2017 року № 123

Про скасування постанов Плосківської сільської виборчої комісії Броварського району Київської області

До Центральної виборчої комісії 2 червня 2017 року надійшло звернення Плосківської сільської виборчої комісії Броварського району Київської області (далі – Плосківська сільська виборча комісія) разом із доданими документами щодо дострокового припинення повноважень депутатів Плосківської сільської ради Броварського району Київської області (далі – Плосківська сільська рада) та призначення проміжних виборів депутатів вказаної ради на 6 серпня 2017 року.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України.

Згідно з частиною другою статті 1 зазначеного Закону Комісія здійснює, зокрема, контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Розглянувши звернення Плосківської сільської виборчої комісії та інші додані документи, Комісія встановила.

25 травня 2017 року на засіданні Плосківської сільської виборчої комісії було розглянуто заяви депутатів Плосківської сільської ради Кошолапа Ю.П., Лугіна Ю.М., Карпенко Н.М., Мухи В.І., Овдієнка Р.І., Листопада О.І., Волохи О.М., Голівця В.П., Хан І.Б., датовані 17 травня 2017 року, про складення ними депутатських повноважень та прийнято постанову № 1 про їх задоволення.

31 травня 2017 року Плосківська сільська виборча комісія постановою № 2 призначила проміжні вибори депутатів Плосківської сільської ради на 6 серпня 2017 року.

Того самого дня Плосківська сільська виборча комісія розглянула заяви Кошолапа Ю.П., Лугіна Ю.М., Карпенко Н.М., Мухи В.І., Овдієнка Р.І., Листопада О.І., Волохи О.М., Голівця В.П., датовані 19 травня 2017 року, в яких вони просять "вважати недійсними та неподаними" їх заяви про складення повноважень депутатів Плосківської сільської ради, оскільки вони були написані під тиском, з порушенням вимог чинного законодавства. За результатом розгляду таких заяв зазначена виборча комісія відмовила в їх задоволенні, про що ухвалила постанову № 3.

Враховуючи вказані обставини, Центральна виборча комісія зазначає.

Частиною першою статті 20 Закону України "Про місцеві вибори" (далі – Закон) передбачено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Територіальні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог Закону (частина перша статті 25 Закону).

Згідно з частиною третьою статті 19 Закону виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України та законів України.

Частиною п’ятою статті 14 Закону визначено, що проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Правовий статус депутата місцевої ради, у тому числі підстави та порядок дострокового припинення його повноважень, визначено Законом України "Про статус депутатів місцевих рад".

Повноваження депутата місцевої ради у визначених цим Законом випадках припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради або за її рішенням (стаття 5 указаного Закону).

Відповідно до пункту 2 частини другої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" за наявності особистої заяви депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень дострокове припинення його повноважень як депутата відбувається за рішенням відповідної ради.

Згідно з частиною першою статті 49 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" рада невідкладно інформує відповідну територіальну виборчу комісію про дострокове припинення повноважень депутата ради.

Таким чином, питання дострокового припинення повноважень депутатів місцевої ради законодавством України до повноважень територіальної виборчої комісії не віднесено, а отже, Плосківська сільська виборча комісія під час розгляду та прийняття рішення із зазначеного питання перевищила надані їй повноваження і діяла всупереч вимогам Закону.

Крім того, у процесі ухвалення постанови від 25 травня 2017 року № 1 Плосківська сільська виборча комісія порушила встановлений Законом порядок ухвалення рішень виборчою комісією.

Так, організацію роботи територіальної виборчої комісії регламентовано статтею 27 Закону та Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 228 (далі – Порядок).

За змістом частини чотирнадцятої статті 27 Закону, пунктів 7.4, 8.2, 9.1, 9.6 Порядку виборчою комісією на засіданні розглядаються у встановленому порядку питання затвердженого нею порядку денного, і за результатами розгляду питання відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії приймається рішення у формі постанови.

Склад Плосківської сільської виборчої комісії становить 17 осіб, однак із протоколу її засідання 25 травня 2017 року вбачається, що за рішення з другого питання порядку денного засідання "задоволення заяв депутатів Плосківської сільської ради про складання ними своїх повноважень" проголосувало 7 членів виборчої комісії, тобто менше половини від складу, а отже, вказане рішення ухвалено з порушенням вимог Закону.

Центральна виборча комісія звертає увагу, що постанова Плосківської сільської виборчої комісії від 25 травня 2017 року № 1 на порушення вимог частини п’ятнадцятої статті 27 Закону, пункту 9.7 Порядку є немотивованою та необґрунтованою.

Таким чином, постанова Плосківської сільської виборчої комісії від 25 травня 2017 року № 1, якою задоволено заяви депутатів Плосківської сільської ради про припинення їх повноважень, прийнята всупереч вимогам законодавства, у непередбачений Законом спосіб, з перевищенням наданих виборчій комісії повноважень, є незаконною і юридичних наслідків не створила.

Підставою призначення територіальною виборчою комісією проміжних виборів депутата сільської ради в одномандатному виборчому окрузі відповідно до частини п’ятої статті 14 Закону є дострокове припинення повноважень відповідного депутата.

Разом з тим, з огляду на вказані обставини дострокового припинення повноважень депутатів Плосківської сільської ради у визначеному законодавством порядку не відбулось, а отже, підстав для призначення Плосківською сільською виборчою комісією проміжних виборів депутатів цієї сільської ради немає.

Також постанова Плосківської сільської виборчої комісії від 31 травня 2017 року № 2 є немотивованою та необґрунтованою, оскільки не містить посилання на обставини, що зумовили розгляд відповідного питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення, а також нормативно-правового обґрунтування її ухвалення виборчою комісією, що свідчить про її протиправність.

Таким чином, постанова Плосківської сільської виборчої комісії від 31 травня 2017 року № 2, якою призначено проміжні вибори депутатів Плосківської сільської ради, є безпідставною і протиправною.

Крім того, Центральна виборча комісія звертає увагу, що постанова Плосківської сільської виборчої комісії від 31 травня 2017 року № 3 є немотивованою та необґрунтованою, оскільки на порушення вимог частини п’ятнадцятої статті 27 Закону, пункту 9.7 Порядку не містить посилань на встановлені факти та підстави для ухвалення рішення, а також на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія під час її прийняття.

Отже, вказана постанова Плосківської сільської виборчої комісії суперечить вимогам законодавства і є незаконною.

У зв’язку з викладеним Комісія зазначає.

Територіальні виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України та законів України (частина третя статті 19 Закону).

Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.

Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом (частина дев’ятнадцята статті 27 Закону).

Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України (пункт 1 частини першої статті 24 Закону).

Частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Наявні в Комісії копії заяв депутатів Плосківської сільської ради, датовані 19 травня 2017 року, містять інформацію, що написання ними 17 травня 2017 року заяв про складення депутатських повноважень відбувалось під тиском та із застосуванням погроз життю і здоров’ю, що, на думку Центральної виборчої комісії, свідчить про наявність ознак вчинення кримінальних правопорушень.

Враховуючи викладене, відповідно до пункту 5 частини першої статті 24, частини дев’ятнадцятої статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, статтями 11 – 13, частиною першою статті 16, пунктами 1 – 2, 9 статті 21, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скасувати постанови Плосківської сільської виборчої комісії Броварського району Київської області від 25 травня 2017 року № 1, від 31 травня 2017 року № 2 та № 3.

2. Копії заяв депутатів Плосківської сільської ради Броварського району Київської області, датовані 17 та 19 травня 2017 року, надіслати Головному управлінню Національної поліції в Київській області для проведення перевірки.

3. Звернути увагу Плосківської сільської виборчої комісії Броварського району Київської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України.

4. Копії цієї постанови надіслати Плосківській сільській виборчій комісії Броварського району Київської області та Головному управлінню Національної поліції в Київській області.

5. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   Ж. УСЕНКО-ЧОРНА