УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

21 червня 2011 року № 87

Про відмову в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, подання щодо реєстрації яких надійшли до Центральної виборчої комісії 14, 16 та 17 червня 2011 року

До Центральної виборчої комісії 14 червня 2011 року надійшли подання щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, які підписали:

голова Радомишльської районної ради Житомирської області Тужик В.А., від 9 червня 2011 року № 23/188;

заступник голови Коломийської районної ради Івано-Франківської області М. Угорський, від 10 червня 2011 року № 225/1-36/02;

голова Калуської районної ради Івано-Франківської області В. Дзундза, від 7 червня 2011 року № 1-28/165-р/01;

Коростенський міський голова В. Москаленко (Житомирська область), від 9 червня 2011 року № 02-16-02/1128;

Новодністровський міський голова Р. Панчишин (Чернівецька область), від 3 червня 2011 року № 993;

Славутський міський голова Сидор В.Б. (Хмельницька область),  від 7 червня 2011 року № 843/01-13;

Трускавецький міський голова Р. Козир (Львівська область), від 6 червня 2011 року № 18/12-1092/1;

Коломийський міський голова І. Слюзар (Івано-Франківська область), від 8 червня 2011 року № 50/02-21;

голова Старосамбірської районної ради Львівської області В. Горбовий, від 7 червня 2011 року № 413/04-27;

голова Ізяславської районної ради Хмельницької області М. Борисюк, від 8 червня 2011 року № 260/01-11;

голова Городенківської районної ради Івано-Франківської області Б. Кобилянський, від 10 червня 2011 року № 1-8/286;

голова Чортківської районної ради Тернопільської області Чортківський Р.В., від 7 червня 2011 року № 04-183/4-3;

Черкаський міський голова Одарич С.О., від 3 червня 2011 року № 3861-2.

16 червня 2011 року до Комісії надійшли подання щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, які підписали:

голова Заліщицької районної ради Тернопільської області Дрозд І.П., від 10 червня 2011 року № 2-159/2-2;

голова Борщівської районної ради Тернопільської області Роздольський Я.В., від 7 червня 2011 року № 296/01-5.

17 червня 2011 року до Комісії надійшло подання щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, яке підписав голова Галицької районної ради Івано-Франківської області Стрембіцький П.Є., від 15 червня 2011 року № 01-39/60.

Також до Центральної виборчої комісії разом із зазначеними поданнями надійшли документи проведених зборів громадян України щодо утворення відповідних ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум:

"Чи підтримуєте Ви заборону купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення і пов’язане у зв’язку з цим внесення відповідних змін до Земельного кодексу України?"

Здійснивши в межах своїх повноважень перевірку питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо його відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі – Закон), Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення всеукраїнського референдуму (стаття 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

Статтею 69 Конституції України встановлено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп/2000 (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян для всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія здійснила перевірку відповідності Конституції України предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, який запропоновано на вищевказаних зборах громадян України, а саме питання:

"Чи підтримуєте Ви заборону купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення і пов’язане у зв’язку з цим внесення відповідних змін до Земельного кодексу України?", та зазначає.

Статтею 8 Основного Закону України встановлено, що Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії.

Згідно з частиною четвертою статті 13 Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб’єктів права власності. Усі суб’єкти права власності рівні перед законом.

Основний Закон України гарантує право власності на землю, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (частина друга статті 14).

Конституцією України закріплено, що кожен має право, зокрема, володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю; право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності, право приватної власності є непорушним (частини перша, друга, четверта статті 41).

Статтею 78 Земельного кодексу України визначено, що земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Право власності на землю – це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками, яке набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Відповідно до частини третьої статті 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам, сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам, несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об’єднанням громадян, оптовим ринкам сільськогосподарської продукції.

Громадяни України та юридичні особи набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами (статті 81, 82 Земельного кодексу України).

Крім того, статтею 90 Земельного кодексу України власникам земельних ділянок надається право, зокрема, продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину. Порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Таким чином, Конституція України гарантує право володіти, користуватися і розпоряджатися землею, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. При цьому в законі визначаються саме умови і порядок набуття та реалізації права власника володіти, користуватися і розпоряджатися відповідною земельною ділянкою, а не зміст та обсяг цього права.

Зазначене дає підстави для висновку, що Основним Законом України та Земельним кодексом України гарантується право власності на земельні ділянки, включаючи й сільськогосподарського призначення, зокрема закріплюється можливість суб’єктів цього права розпоряджатися такими ділянками, у тому числі відчужуючи їх за договором купівлі-продажу.

Відповідно до статті 22 Основного Закону України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

У Рішенні Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками викладено правову позицію, за якою звуження змісту та обсягу прав і свобод є їх обмеженням.

Статтею 64 Основного Закону України встановлено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Водночас необхідно зазначити, що згідно з пунктом 15 Розділу X Земельного кодексу України до набрання чинності законами України про державний земельний кадастр та про ринок земель, але не раніше 1 січня 2012 року, не допускається купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Однак таке обмеження є тимчасовим, а не безумовним, і встановлюється з метою впорядкування відповідних правовідносин, а отже, спрямоване на забезпечення належних умов реалізації конституційного права власності на землю.

Враховуючи викладене, питання "Чи підтримуєте Ви заборону купівлі-продажу земель сільського господарського призначення і пов’язане у зв’язку з цим внесення відповідних змін до Земельного кодексу України?" не може бути винесене на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як таке, що не відповідає Конституції України.

Крім того, учасниками зборів пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативною питання, формулювання якого свідчить про законодавчий характер такого референдуму.

Варто відзначити, що здійснення народного волевиявлення у формах безпосередньої демократії є реалізацією народом своєї влади, зокрема, шляхом затвердження відповідних рішень (законів) (Рішення Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом). У цьому ж Рішенні Конституційний Суд України дійшов висновку, що результати народного волевиявлення, отримані через вибори й референдум, є обов’язковими.

Також Конституційний Суд України в Рішенні від 16 квітня 2008 року № 6-рп/2008 (справа про прийняття Конституції та законів України на референдумі) висловив правову позицію, що "за змістом статей 5, 72, 74 Конституції України народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, приймати закони, вносити до них зміни".

У вказаному Рішенні Конституційний Суд України, зокрема, зазначив, що "можливість проведення законодавчого референдуму випливає також із статті 74 Конституції України, згідно з якою референдум не допускається щодо законопроектів з питань податків, бюджету та амністії".

Відповідно до частини першої статті 36 Закону питання, що виносяться на всеукраїнський референдум, повинні містити назву проекту (проектів) закону, рішення, що виноситься на референдум, і надавати можливість громадянину відповісти "так" або "ні" на питання про прийняття або відхилення цього проекту (проектів).

Отже, законодавчий референдум проводиться щодо відповідних законопроектів.

Разом з тим, відповідного проекту (проектів) закону учасниками зборів не пропонується винести на всеукраїнський референдум.

Також перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону та Роз’ясненню щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (далі – Роз’яснення), дотримання якого є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму, встановлено, що документи вищезазначених зборів не відповідають вимогам Закону та Роз’ясненню з таких підстав.

Згідно з частиною першою статті 17 Закону ініціативні групи всеукраїнського референдуму реєструються Центральною виборчою комісією за поданням голів районних рад, міських голів відповідно районів та міст, на території яких проведено збори громадян.

Крім того, згідно з абзацом п’ятим пункту 3.3 Роз’яснення право підписувати подання до Центральної виборчої комісії має міський голова, голова районної ради або особа, яка відповідно до законодавства України виконує його обов’язки.

Відповідно до частини шостої статті 56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" заступник голови районної ради здійснює повноваження голови відповідної ради за відсутності голови ради на підставі його розпорядження, а також у разі неможливості виконання головою ради своїх обов’язків з інших причин.

До Центральної виборчої комісії заступником голови Коломийської районної ради Івано-Франківської області М. Угорським не подано документа, що підтверджує його повноваження виконувати обов’язки голови.

Отже, не можна вважати його повноважним подавати до Центральної виборчої комісії документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян, які відбулися 29 травня 2011 року в селі Перерив Коломийського району Івано-Франківської області.

Частиною сьомою статті 16 Закону та пунктом 2.6 Роз’яснення визначено, що про проведення зборів складається протокол, в якому зазначаються дата (число, місяць, рік), точна адреса місця проведення зборів, кількість учасників, прізвища, імена та по батькові обраних голови та секретаря зборів, результати голосування з питань порядку денного.

Усупереч вказаним вимогам не зазначено точну адресу місця проведення зборів у протоколах зборів, що відбулися:

20 травня 2011 року в містах Новодністровськ Чернівецької області та Славута Хмельницької області;

22 травня 2011 року в місті Чортків Тернопільської області та селі Дзвиняч Заліщицького району Тернопільської області;

29 травня 2011 року в смт Войнилів Калуського району та селі Перерив Коломийського району Івано-Франківської області, а також селі Горошова Борщівського району Тернопільської області;

2 червня 2011 року в місті Ізяслав Хмельницької області.

Згідно з частиною восьмою статті 16 Закону документом проведених зборів є, зокрема, точне формулювання питання, що пропонується винести на референдум, яке підписується головою та секретарем зборів.

На порушення вказаної вимоги Закону окремий документ із точним формулюванням питання, що пропонується винести на референдум, відсутній в документах щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, утворених на зборах громадян:

20 травня 2011 року в місті Новодністровськ Чернівецької області;

22 травня 2011 року в містах Радомишль Житомирської області та Трускавець Львівської області;

29 травня 2011 року в місті Старий Самбір Львівської області, смт Войнилів Калуського району та селі Перерив Коломийського району Івано-Франківської області;

2 червня 2011 року в місті Ізяслав Хмельницької області;

3 червня 2011 року в місті Коломия Івано-Франківської області.

Частинами четвертою та восьмою статті 16 Закону, пунктом 2.3 Роз’яснення визначено, що на зборах із числа учасників обираються голова та секретар, які підписують документи проведених зборів – список їх учасників, протокол зборів, точне формулювання питання, що пропонується винести на референдум, та список членів ініціативної групи із зазначенням даних документів, що посвідчують їх особи.

На порушення вказаних вимог до списку учасників зборів, проведених 20 травня 2011 року в місті Славута Хмельницької області, не включено особу, обрану головою цих зборів.

Відповідно до частини першої статті 7, частини першої статті 16 Закону та пункту 2.1 Роз’яснення ініціативна група всеукраїнського референдуму утворюється на зборах, в яких беруть участь не менш як 200 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України.

Частиною четвертою статті 16 Закону визначено, що перед початком зборів проводиться реєстрація учасників зборів, складається їх список із зазначенням прізвищ, імен та по батькові, місця проживання. На зборах обираються їх голова і секретар.

Згідно з пунктом 2.3 Роз’яснення перед початком зборів проводиться поіменна реєстрація учасників зборів, складається їх список за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (додаток 2), який повинен містити прізвище, власне ім’я, по батькові; число, місяць, рік народження; місце проживання; назву документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серію та номер. Напроти свого прізвища у списку кожний учасник зборів ставить особистий підпис, що підтверджує його участь у зборах.

Проте на порушення вказаних вимог:

у списку учасників зборів, проведених 22 травня 2011 року в місті Радомишль Житомирської області, щодо 10 із 212 осіб не зазначено повних відомостей стосовно їх імен та по батькові, у 5 осіб – місця проживання, у 2 – назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, в 1 особи вказано тризначний номер паспорта, в 1 особи – п’ятизначний, у 3 осіб – семизначний;

у списку учасників зборів, проведених 21 травня 2011 року в місті Коростень Житомирської області, щодо 18 із 215 осіб не зазначено місце їх проживання, в 11 осіб – серію та номер документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, в 1 особи не вказано рік народження, в 4 осіб замість документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, зазначено пенсійне посвідчення, щодо 1 особи відсутній підпис учасника зборів;

у списку учасників зборів, проведених 20 травня 2011 року в місті Новодністровськ Чернівецької області, щодо 204 із 208 осіб не зазначено назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, а лише вказано серію та номер документа, в 1 особи – число, місяць, рік народження, місце проживання, серію та номер документа, що посвідчує її особу та громадянство України, а також відсутній підпис учасника зборів, 1 особа на день проведення зборів не досягла 18 років;

у списку учасників зборів, проведених 22 травня 2011 року в місті Трускавець Львівської області, щодо 33 із 205 осіб не зазначено назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, а лише вказано серію та номер документа, 2 особи на день проведення зборів не досягли 18 років, у 37 осіб не зазначено повних відомостей стосовно їх імен та по батькові, в 1 особи відсутній номер документа, що посвідчує її особу та громадянство України;

у списку учасників зборів, проведених 20 травня 2011 року в місті Черкаси, щодо 124 із 242 осіб не зазначено їх місця проживання, в 1 особи – серію та номер документа, який посвідчує її особу та громадянство України, в 1 особи замість документа, який посвідчує її особу та громадянство України, зазначено пенсійне посвідчення, 1 особа на день проведення зборів не досягла 18 років;

у списку учасників зборів, проведених 7 червня 2011 року в місті Галич Івано-Франківської області, щодо 216 із 218 осіб не зазначено назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, а лише вказано серію та номер документа, а також у 21 особи не вказано місця їх проживання.

Відповідно до частини шостої статті 16 Закону та пункту 2.5 Роз’яснення ініціативна група складається не менш як із 20 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України. При цьому список членів ініціативної групи складається за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (додаток 3), і повинен містити прізвище, власне ім’я, по батькові; число, місяць, рік народження; назву документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серію та номер. Члени ініціативної групи у списку ставлять свої підписи. Відповідний список повинен бути підписаний головою та секретарем зборів із зазначенням дати його складання.

На порушення вказаних вимог:

у всіх осіб, включених до складу ініціативних груп, утворених на зборах громадян України, які відбулися 22 травня 2011 року в місті Радомишль Житомирської області, не зазначено назви документа, що посвідчує їх особу та громадянство України;

список членів ініціативної групи, утвореної на зборах громадян України, які відбулися 21 травня 2011 року в місті Коростень Житомирської області, не містить їх підписів та дати складання цього списку;

у списку членів ініціативної групи, утвореної на зборах громадян України, які відбулися 22 травня 2011 року в місті Трускавець Львівської області, не зазначено їх власних імен та по батькові;

список членів ініціативної групи, утвореної на зборах громадян України, які відбулися 22 травня 2011 року в селі Дзвиняч Заліщицького району Тернопільської області, не містить дати його складання.

Частиною третьою статті 17 Закону встановлено, що для реєстрації ініціативної групи голові відповідної ради подаються документи передбачені статтею 16 Закону, а також підписане членами ініціативної групи зобов’язання про додержання ними законодавства України про референдум. Проте таке зобов’язання підписано 19 із 20 членів ініціативної групи, утвореної на зборах громадян України, проведених 22 травня 2011 року в місті Трускавець Львівської області.

Згідно з частиною шостою статті 17 Закону Центральна виборча комісія реєструє ініціативну групу всеукраїнського референдуму в разі відповідності поданих документів щодо реєстрації ініціативної групи вимогам Закону.

Подані до Центральної виборчої комісії головою Радомишльської районної ради Житомирської області Тужиком В.А., заступником голови Коломийської районної ради Івано-Франківської області М. Угорським, головою Калуської районної ради Івано-Франківської області В. Дзундзою, Коростенським міським головою В. Москаленком (Житомирська область), Новодністровським міським головою Р. Панчишиним (Чернівецька область), Славутським міським головою Сидором В.Б. (Хмельницька область), Трускавецьким міським головою Р. Козирем (Львівська область), Коломийським міським головою І. Слюзарем (Івано-Франківська область), головою Старосамбірської районної ради Львівської області В. Горбовим, головою Ізяславської районної ради Хмельницької області М. Борисюком, головою Городенківської районної ради Івано-Франківської області Б. Кобилянським, головою Чортківської районної ради Тернопільської області Чортківським Р.В., Черкаським міським головою Одаричем С.О., головою Заліщицької районної ради Тернопільської області Дроздом І.П., головою Борщівської районної ради Тернопільської області Роздольським Я.В., головою Галицької районної ради Івано-Франківської області Стрембіцьким П.Є. документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, які відбулися 20 травня – 7 червня 2011 року в містах Радомишль, Коростень Житомирської області, Новодністровськ Чернівецької області, Славута Хмельницької області, Трускавець Львівської області, Коломия Івано-Франківської області, Старий Самбір Львівської області, Ізяслав Хмельницької області, Галич, Городенка Івано-Франківської області, Чортків Тернопільської області, Черкаси, смт Войнилів Калуського району Івано-Франківської області, селах Перерив Коломийського району Івано-Франківської області, Дзвиняч Заліщицького району, Горошова Борщівського району Тернопільської області, не відповідають вимогам Закону, що обумовлює відмову в їх реєстрації.

Разом з тим, Центральна виборча комісія звертає увагу відповідних виконуючого обов’язки голови районної ради та голів районних рад на те, що згідно з частиною четвертою статті 17 Закону та пунктом 3.3 Роз’яснення міський голова, голова районної ради подає документи щодо ініціативної групи всеукраїнського референдуму до Центральної виборчої комісії лише в разі їх відповідності вимогам Закону та Роз’ясненню, яке є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 8, частини четвертої статті 13, частини другої статті 14, статті 22, частин першої, другої, четвертої статті 41, статей 64, 69, 70 Конституції України, статей 22, 78, 81, 82, 90 Земельного кодексу України, частини шостої статті 56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частини першої статті 7, статті 16, частин першої, четвертої, шостої статті 17, частини першої статті 36 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" та Роз’яснення щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77, керуючись статтею 1, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, пунктом 3 статті 17, статтею 20, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питання:

"Чи підтримуєте Ви заборону купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення і пов’язане у зв’язку з цим внесення відповідних змін до Земельного кодексу України?",

утворених на зборах громадян України, що відбулися 20 травня – 7 червня 2011 року в містах Радомишль, Коростень Житомирської області, Новодністровськ Чернівецької області, Славута Хмельницької області, Трускавець Львівської області, Коломия Івано-Франківської області, Старий Самбір Львівської області, Ізяслав Хмельницької області, Галич, Городенка Івано-Франківської області, Чортків Тернопільської області, Черкаси, смт Войнилів Калуського району Івано-Франківської області, селах Перерив Коломийського району Івано-Франківської області, Дзвиняч Заліщицького району, Горошова Борщівського району Тернопільської області, документи щодо реєстрації яких надійшли до Центральної виборчої комісії 14, 16 та 17 червня 2011 року.

2. Цю постанову надіслати голові Радомишльської районної ради Житомирської області Тужику В.А., заступнику голови Коломийської районної ради Івано-Франківської області М. Угорському, голові Калуської районної ради Івано-Франківської області В. Дзундзі, Коростенському міському голові В. Москаленку (Житомирська область), Новодністровському міському голові Р. Панчишину (Чернівецька область), Славутському міському голові Сидору В.Б. (Хмельницька область), Трускавецькому міському голові Р. Козиру (Львівська область), Коломийському міському голові І. Слюзару (Івано-Франківська область), голові Старосамбірської районної ради Львівської області В. Горбовому, голові Ізяславської районної ради Хмельницької області М. Борисюку, голові Городенківської районної ради Івано-Франківської області Б. Кобилянському, голові Чортківської районної ради Тернопільської області Чортківському Р.В., Черкаському міському голові Одаричу С.О., голові Заліщицької районної ради Тернопільської області Дрозду І.П., голові Борщівської районної ради Тернопільської області Роздольському Я.В., голові Галицької районної ради Івано-Франківської області Стрембіцькому П.Є., відповідним районним та міським радам, а також розмістити на сайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   А. МАГЕРА