УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

1 липня 2011 року № 91

Про відмову в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, подання щодо реєстрації яких надійшли до Центральної виборчої комісії 20, 21 та 29 червня 2011 року

До Центральної виборчої комісії 20 червня 2011 року надійшли подання щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, які підписали:

Нетішинський міський голова Омельчук О.І. (Хмельницька область), від 3 червня 2011 року № 01/01-01-2177/2011;

голова Надвірнянської районної ради Івано-Франківської області Попович В.В., від 17 червня 2011 року № 1-221/235/200;

голова Снятинської районної ради Івано-Франківської області В. Томаш, від 16 червня 2011 року № 01-31/26.

21 червня 2011 року до Комісії надійшло подання секретаря Луганської міської ради О. Філіпського від 16 червня 2011 року № 01/03-01/3378/0/2-11 щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

29 червня 2011 року до Комісії надійшли подання щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, які підписали:

перший заступник Івано-Франківського міського голови З. Фітель, від 25 червня 2011 року б/н;

Тернопільський міський голова Надал С.В., від 22 червня 2011 року № 4320;

голова Долинської районної ради Івано-Франківської області В. Луцький, від 23 червня 2011 року № 07-073/134/01;

Ковельський міський голова О. Кіндер (Волинська область), від 23 червня 2011 року № 3.01-369;

голова Лановецької районної ради Тернопільської області Блажейчук О.П., від 24 червня 2011 року № 281;

голова Локачинської районної ради Волинської області Демидюк В.І., від 21 червня 2011 року № 3.22/151;

голова Теребовлянської районної ради Тернопільської області Попко В.П., від 23 червня 2011 року № 220/5-17.

Також до Центральної виборчої комісії разом із зазначеними поданнями надійшли документи проведених зборів громадян України щодо утворення відповідних ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум:

"Чи підтримуєте Ви заборону купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення і пов’язане у зв’язку з цим внесення відповідних змін до Земельного кодексу України?"

Здійснивши в межах своїх повноважень перевірку питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо його відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі – Закон), Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення всеукраїнського референдуму (стаття 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

Статтею 69 Конституції України встановлено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп/2000 (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян для всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія здійснила перевірку відповідності Конституції України предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, який запропоновано на вищевказаних зборах громадян України, а саме питання:

"Чи підтримуєте Ви заборону купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення і пов’язане у зв’язку з цим внесення відповідних змін до Земельного кодексу України?", та зазначає.

Статтею 8 Основного Закону України встановлено, що Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії.

Згідно з частиною четвертою статті 13 Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб’єктів права власності. Усі суб’єкти права власності рівні перед законом.

Основний Закон України гарантує право власності на землю, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (частина друга статті 14).

Конституцією України закріплено, що кожен має право, зокрема, володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю; право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності, право приватної власності є непорушним (частини перша, друга, четверта статті 41).

Статтею 78 Земельного кодексу України визначено, що земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Право власності на землю – це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками, яке набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Відповідно до частини третьої статті 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам, сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам, несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об’єднанням громадян, оптовим ринкам сільськогосподарської продукції.

Громадяни України та юридичні особи набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами (статті 81, 82 Земельного кодексу України).

Крім того, статтею 90 Земельного кодексу України власникам земельних ділянок надається право, зокрема, продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину. Порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Таким чином, Конституція України гарантує право володіти, користуватися і розпоряджатися землею, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. При цьому в законі визначаються саме умови і порядок набуття та реалізації права власника володіти, користуватися і розпоряджатися відповідною земельною ділянкою, а не зміст та обсяг цього права.

Зазначене дає підстави для висновку, що Основним Законом України та Земельним кодексом України гарантується право власності на земельні ділянки, включаючи й сільськогосподарського призначення, зокрема закріплюється можливість суб’єктів цього права розпоряджатися такими ділянками, у тому числі відчужуючи їх за договором купівлі-продажу.

Відповідно до статті 22 Основного Закону України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

У Рішенні Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками викладено правову позицію, за якою звуження змісту та обсягу прав і свобод є їх обмеженням.

Статтею 64 Основного Закону України встановлено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Водночас необхідно зазначити, що згідно з пунктом 15 Розділу X Земельного кодексу України до набрання чинності законами України про державний земельний кадастр та про ринок земель, але не раніше 1 січня 2012 року, не допускається купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Однак таке обмеження є тимчасовим, а не безумовним, і встановлюється з метою впорядкування відповідних правовідносин, а отже, спрямоване на забезпечення належних умов реалізації конституційного права власності на землю.

Враховуючи викладене, питання "Чи підтримуєте Ви заборону купівлі-продажу земель сільського господарського призначення і пов’язане у зв’язку з цим внесення відповідних змін до Земельного кодексу України?" не може бути винесене на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як таке, що не відповідає Конституції України.

Крім того, учасниками зборів пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативною питання, формулювання якого свідчить про законодавчий характер такого референдуму.

Варто відзначити, що здійснення народного волевиявлення у формах безпосередньої демократії є реалізацією народом своєї влади, зокрема, шляхом затвердження відповідних рішень (законів) (Рішення Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом). У цьому ж Рішенні Конституційний Суд України дійшов висновку, що результати народного волевиявлення, отримані через вибори й референдум, є обов’язковими.

Також Конституційний Суд України в Рішенні від 16 квітня 2008 року № 6-рп/2008 (справа про прийняття Конституції та законів України на референдумі) висловив правову позицію, що "за змістом статей 5, 72, 74 Конституції України народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, приймати закони, вносити до них зміни".

У вказаному Рішенні Конституційний Суд України, зокрема, зазначив, що "можливість проведення законодавчого референдуму випливає також із статті 74 Конституції України, згідно з якою референдум не допускається щодо законопроектів з питань податків, бюджету та амністії".

Відповідно до частини першої статті 36 Закону питання, що виносяться на всеукраїнський референдум, повинні містити назву проекту (проектів) закону, рішення, що виноситься на референдум, і надавати можливість громадянину відповісти "так" або "ні" на питання про прийняття або відхилення цього проекту (проектів).

Отже, законодавчий референдум проводиться щодо відповідних законопроектів.

Разом з тим, відповідного проекту (проектів) закону учасниками зборів не пропонується винести на всеукраїнський референдум.

Також перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону та Роз’ясненню щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (далі − Роз’яснення), дотримання якого є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму, встановлено, що документи вищезазначених зборів не відповідають вимогам Закону та Роз’ясненню з таких підстав.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону ініціативні групи всеукраїнського референдуму реєструються Центральною виборчою комісією за поданням голів районних рад, міських голів відповідно районів та міст, на території яких проведено збори громадян.

Крім того, згідно з абзацом п’ятим пункту 3.3 Роз’яснення право підписувати подання до Центральної виборчої комісії має міський голова, голова районної ради або особа, яка відповідно до законодавства України виконує його обов’язки.

Частиною другою статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що в разі звільнення з посади міського голови у зв’язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження міського голови здійснює секретар міської ради.

Перший заступник Івано-Франківського міського голови З. Фітель не мав права на подання до Центральної виборчої комісії документів щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян, які відбулися 14 червня 2011 року в місті Івано-Франківську.

Також не можна вважати повноважним подавати до Центральної виборчої комісії документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян, які відбулися 27 квітня 2011 року в місті Луганську, секретаря Луганської міської ради О. Філіпського у зв’язку з неподанням до Центральної виборчої комісії документа, що підтверджує його повноваження виконувати обов’язки голови.

Частиною четвертою статті 17 Закону та пунктом 3.3 Роз’яснення визначено, що у разі відповідності поданих документів вимогам Закону та Роз’ясненню міський голова, голова районної ради у 10-денний строк з дня надходження документів подає їх до Центральної виборчої комісії.

На порушення вказаних вимог подання Тернопільського міського голови Надала С.В. щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму, утвореної на зборах громадян, які відбулися 23 травня 2011 року в місті Тернополі, надіслано до Центральної виборчої комісії 22 червня 2011 року. Разом з тим, з поданих матеріалів вбачається, що документи щодо реєстрації вказаної ініціативної групи надійшли до Тернопільської міської ради 27 травня 2011 року.

Частиною сьомою статті 16 Закону та пунктом 2.6 Роз’яснення визначено, що про проведення зборів складається протокол, в якому зазначаються дата (число, місяць, рік), точна адреса місця проведення зборів, кількість учасників, прізвища, імена та по батькові обраних голови та секретаря зборів, результати голосування з питань порядку денного.

Усупереч вказаним положенням не зазначено точну адресу місця проведення зборів у протоколах цих зборів, що відбулися:

22 травня 2011 року в місті Теребовля Тернопільської області;

15 червня 2011 року в місті Ковель Волинської області;

15 червня 2011 року в селі Козлів Локачинського району Волинської області.

Згідно з частиною восьмою статті 16 Закону документом проведених зборів є, зокрема, точне формулювання питання, що пропонується винести на референдум, яке підписується головою та секретарем зборів.

На порушення вказаної вимоги Закону окремий документ із точним формулюванням питання, що пропонується винести на референдум, відсутній в документах щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, утворених на зборах громадян:

27 квітня 2011 року в місті Луганську;

15 червня 2011 року в місті Ковель Волинської області;

15 червня 2011 року в селі Козлів Локачинського району Волинської області.

Відповідно до частини першої статті 7, частини першої статті 16 Закону та пункту 2.1 Роз’яснення ініціативна група всеукраїнського референдуму утворюється на зборах, в яких беруть участь не менш як 200 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України.

Частиною четвертою статті 16 Закону визначено, що перед початком зборів проводиться реєстрація учасників зборів, складається їх список із зазначенням прізвищ, імен та по батькові, місця проживання.

Згідно з пунктом 2.3 Роз’яснення перед початком зборів проводиться поіменна реєстрація учасників зборів, складається їх список за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (додаток 2), який повинен містити прізвище, власне ім’я, по батькові; число, місяць, рік народження; місце проживання; назву документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серію та номер. Напроти свого прізвища у списку кожний учасник зборів ставить особистий підпис, що підтверджує його участь у зборах. Відповідний список повинен бути підписаний головою та секретарем зборів із зазначенням дати його складання.

Проте на порушення вказаних вимог:

у списку учасників зборів, проведених 27 квітня 2011 року в місті Луганську, щодо 26 із 206 осіб не зазначено назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, а лише вказано серію та номер документа. Крім того, згідно з протоколом цих зборів вони відбулися 27 квітня 2011 року, але у списку учасників зборів дата його складання зазначена 27 травня 2011 року;

у списку учасників зборів, проведених 20 травня 2011 року в місті Нетішин Хмельницької області, щодо 219 із 220 осіб не зазначено назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, а лише вказано серію та номер документа, в 1 особи не зазначено назву документа, що посвідчує її особу та громадянство України, його серію та номер;

у списку учасників зборів, проведених 22 травня 2011 року в місті Теребовля Тернопільської області, щодо 29 із 200 осіб не зазначено назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, а лише вказано серію та номер документа, крім того, стосовно всіх осіб, включених до списку учасників зборів, не зазначено їх повних імен та по батькові;

у списку учасників зборів, проведених 3 червня 2011 року в місті Снятин Івано-Франківської області, щодо 137 із 258 осіб не зазначено назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, а лише вказано серію та номер документа;

у списку учасників зборів, проведених 14 червня 2011 року в місті Івано-Франківську, щодо 120 із 262 осіб не зазначено їх місця проживання, у 3 осіб замість документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, зазначено пенсійне посвідчення, у 2 осіб – посвідчення водія, 4 особи на день проведення зборів не досягли 18 років;

у списку учасників зборів, проведених 15 червня 2011 року в місті Ковель Волинської області, в 1 із 202 осіб вказано п’ятизначний номер паспорта, в 1 особи не зазначено серію та номер паспорта, в 1 особи – місця її проживання;

щодо всіх 206 осіб, включених до списку учасників зборів, проведених 15 червня 2011 року в селі Козлів Локачинського району Волинської області, не зазначено назви документа, що посвідчує їх особу та громадянство України, його серії та номера;

у списку учасників зборів, проведених 16 червня 2011 року в місті Долина Івано-Франківської області, щодо 38 із 212 осіб не зазначено назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, а лише вказано серію та номер документа, у 2 осіб замість документа, який посвідчує їх особу та громадянство України, зазначено пенсійне посвідчення, 1 особа на день проведення зборів не досягла 18 років.

Відповідно до частини шостої статті 16 Закону та пункту 2.5 Роз’яснення ініціативна група складається не менш як із 20 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України. При цьому список членів ініціативної групи складається за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (додаток 3), і повинен містити прізвище, власне ім’я, по батькові; число, місяць, рік народження; назву документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серію та номер.

На порушення зазначених вимог у всіх осіб, включених до складу ініціативної групи, утвореної на зборах громадян України 20 травня 2011 року в місті Нетішин Хмельницької області, не зазначено назви документа, який посвідчує їх особу та громадянство України.

Згідно з частиною шостою статті 17 Закону Центральна виборча комісія реєструє ініціативну групу всеукраїнського референдуму в разі відповідності поданих документів щодо реєстрації ініціативної групи вимогам Закону.

Подані до Центральної виборчої комісії Нетішинським міським головою Омельчуком О.І. (Хмельницька область), головою Надвірнянської районної ради Івано-Франківської області Поповичем В.В., головою Снятинської районної ради Івано-Франківської області В. Томашем, секретарем Луганської міської ради О. Філіпським, першим заступником Івано-Франківського міського голови З. Фітелем, Тернопільським міським головою Надалом С.В., головою Долинської районної ради Івано-Франківської області В. Луцьким, Ковельським міським головою О. Кіндером (Волинська область), головою Лановецької районної ради Тернопільської області Блажейчуком О.П., головою Локачинської районної ради Волинської області Демидюком В.І., головою Теребовлянської районної ради Тернопільської області Попком В.П. документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, які відбулися з 27 квітня до 16 червня 2011 року в містах Нетішин Хмельницької області, Надвірна, Снятин Івано-Франківської області, Луганську, Івано-Франківську, Тернополі, Долина Івано-Франківської області, Ковель Волинської області, Ланівці Тернопільської області, селі Козлів Локачинського району Волинської області, місті Теребовля Тернопільської області, не відповідають вимогам Закону, що обумовлює відмову в їх реєстрації.

Разом з тим, Центральна виборча комісія звертає увагу, що згідно з частиною четвертою статті 17 Закону та пунктом 3.3 Роз’яснення міський голова, голова районної ради подає документи щодо ініціативної групи всеукраїнського референдуму до Центральної виборчої комісії лише в разі їх відповідності вимогам Закону та Роз’ясненню, яке є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 8, частини четвертої статті 13, частини другої статті 14, статті 22, частин першої, другої, четвертої статті 41, статей 64, 69, 70 Конституції України, статей 22, 78, 81, 82, 90 Земельного кодексу України, частини другої статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частини першої статті 7, статті 16, частин першої, четвертої, шостої статті 17, частини першої статті 36 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми", Роз’яснення щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77, керуючись статтею 1, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, пунктом 3 статті 17, статтею 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питання:

"Чи підтримуєте Ви заборону купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення і пов’язане у зв’язку з цим внесення відповідних змін до Земельного кодексу України?",

утворених на зборах громадян України, що відбулися з 27 квітня до 16 червня 2011 року в містах Нетішин Хмельницької області, Надвірна, Снятин Івано-Франківської області, Луганську, Івано-Франківську, Тернополі, Долина Івано-Франківської області, Ковель Волинської області, Ланівці Тернопільської області, селі Козлів Локачинського району Волинської області, місті Теребовля Тернопільської області, документи щодо реєстрації яких надійшли до Центральної виборчої комісії 20, 21 та 29 червня 2011 року.

2. Цю постанову надіслати Нетішинському міському голові Омельчуку О.І. (Хмельницька область), голові Надвірнянської районної ради Івано-Франківської області Поповичу В.В., голові Снятинської районної ради Івано-Франківської області В. Томашу, секретарю Луганської міської ради О. Філіпському, першому заступнику Івано-Франківського міського голови З. Фітелю, Тернопільському міському голові Надалу С.В., голові Долинської районної ради Івано-Франківської області В. Луцькому, Ковельському міському голові О. Кіндеру (Волинська область), голові Лановецької районної ради Тернопільської області Блажейчуку О.П., голові Локачинської районної ради Волинської області Демидюку В.І., голові Теребовлянської районної ради Тернопільської області Попку В.П., відповідним районним та міським радам, а також розмістити на сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   В. ШАПОВАЛ