УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

29 листопада 2011 року № 140

Про відмову в реєстрації ініціативних  груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, подання щодо реєстрації яких надійшли до Центральної виборчої комісії 17, 21 та 25 листопада 2011 року

До Центральної виборчої комісії 17, 21 та 25 листопада 2011 року надійшли подання щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, які підписали:

голова Жовківської районної ради Львівської області Т. Швай, від 10 листопада 2011 року № 01-24/824;

Стрийський міський голова Р. Шрамов’ят (Львівська область), від 16 листопада 2011 року № 3.24/2331;

виконуючий обов’язки голови Городоцької районної ради Львівської області В. Більовський, від 22 листопада 2011 року № 976 (виконання обов’язків голови Городоцької районної ради з 16 до 25 листопада 2011 року покладено на В. Більовського згідно з розпорядженням голови Городоцької районної ради Львівської області від 14 листопада 2011 року № 23).

Також до Центральної виборчої комісії разом із зазначеними поданнями надійшли документи проведених зборів громадян України, які відбулися 2, 23 жовтня та 13 листопада 2011 року відповідно в містах Жовква, Стрий та Городок Львівської області, щодо утворення ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Учасниками вказаних зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум:

"Чи схвалюєте (приймаєте) Ви Закон України "Про заборону торгівлі землею сільськогосподарського призначення", проект якого опублікований в газеті "Всеукраїнське об’єднання "Свобода" № 114 (37 в цьому році), 15 – 21 вересня 2011 року, індекс видання 37619".

Здійснивши в межах своїх повноважень перевірку питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо його відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі – Закон), Центральна виборча комісія зазначає.

Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп/2000 (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян для всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Враховуючи, що учасниками зборів у документах проведених зборів до Центральної виборчої комісії подано проект Закону України "Про заборону торгівлі землею сільськогосподарського призначення", питання стосовно схвалення (прийняття) якого пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, Комісією здійснено перевірку щодо відповідності Конституції України питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум.

Зазначеним проектом Закону (стаття 2) (далі – Проект) надається можливість громадянам України мати у власності землю сільськогосподарського призначення, набуту ними законним способом у ході розпаювання, а також одержану в спадщину за законом.

Разом з тим, Основний Закон України гарантує право власності на землю, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (частина друга статті 14).

Конституцією України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом (частина друга статті 41).

Статтею 78 Земельного кодексу України встановлено, що земля в Україні може перебувати, зокрема, у приватній власності. Право власності на землю – це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками, яке набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України, а також інших законів.

Громадяни України згідно із статтею 81 Земельного кодексу України набувають права власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності, приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування, прийняття спадщини, виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю). Також право власності набувається за рішенням суду, зокрема, як конфісковане майно.

Проте Проектом не надається можливості громадянам України мати у власності землю сільськогосподарського призначення, вже набуту ними іншим законним способом, ніж у ході розпаювання, а також одержану в спадщину за законом.

Таким чином, Проектом ставиться під сумнів гарантоване Конституцією України право власності громадян України на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, набуте ними на іншій підставі, ніж у ході розпаювання та спадщини, а також можливість реалізувати таке право – володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Статтею 8 Основного Закону України встановлено, що Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії.

Згідно з частиною четвертою статті 13 Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб’єктів права власності. Усі суб’єкти права власності рівні перед законом.

Конституцією України закріплено, що кожен має право, зокрема, володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності, право приватної власності є непорушним (частини перша, четверта статті 41).

Статтею 3 Проекту передбачається, що продаж землі сільськогосподарського призначення можливий тільки державі Україна в особі спеціально уповноваженого державного органу в порядку і на умовах, визначених спеціальним законом України.

Тобто Проектом пропонується підтримати або відхилити на всеукраїнському референдумі спеціальний закон України щодо порядку та умов продажу землі сільськогосподарського призначення, зміст якого невідомийгромадянам України.

У Рішенні Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом) Конституційний Суд України дійшов висновку, що результати народного волевиявлення, отримані через вибори й референдум, є обов’язковими.

У зв’язку із цим виникає необхідність конкретизувати порядок та умови продажу землі сільськогосподарського призначення.

З огляду на викладене питання "Чи схвалюєте (приймаєте) Ви Закон України "Про заборону торгівлі землею сільськогосподарського призначення", проект якого опублікований в газеті "Всеукраїнське об’єднання "Свобода" № 114 (37 у цьому році), 15 – 21 вересня 2011 року, індекс видання 37619" не може бути винесене на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як таке, що не відповідає Конституції України.

Також перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону та Роз’ясненню щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженому постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (далі − Роз’яснення), дотримання якого є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму, встановлено, що документи вищезазначених зборів не відповідають вимогам Закону та Роз’ясненню з таких підстав.

Відповідно до частини четвертої статті 16 Закону та пункту 2.3 Роз’яснення перед початком зборів проводиться поіменна реєстрація учасників зборів, складається їх список із зазначенням прізвищ, імен та по батькові, місця проживання. На зборах із числа учасників обираються голова і секретар.

Згідно з частиною восьмою статті 16 Закону та пунктом 2.7 Роз’яснення документи проведених зборів – список їх учасників, протокол зборів, точне формулювання питання, що пропонується винести на референдум, та список членів ініціативної групи підписуються головою і секретарем зборів.

Так, на зборах громадян, які відбулися 13 листопада 2011 року в місті Городок Львівської області, згідно із протоколом цих зборів головою зборів було обрано Магуру О.М., проте прізвище такої особи відсутнє у списку учасників зборів.

Таким чином, на порушення вказаних вимог Закону та Роз’яснення документи проведених зборів підписані особою, яка не є учасником цих зборів, а відтак не мала права на підписання документів проведених зборів громадян.

Також на порушення вказаних вимог один аркуш списку учасників зборів, проведених 2 жовтня 2011 року в місті Жовква Львівської області, який містить 13 осіб, не  підписаний головою цих зборів.

Крім того, як вбачається із протоколів зборів громадян, які відбулися 2, 23 жовтня та 13 листопада 2011 року відповідно в містах Жовква, Стрий та Городок Львівської області, їх учасники голосували за визнання доцільним проведення всеукраїнського референдуму з ухвалення (прийняття) Закону України "Про заборону торгівлі землею сільськогосподарського призначення", проект якого опублікований в газеті "Всеукраїнське об’єднання "Свобода" № 114 (37 в цьому році), 15 – 21 вересня 2011 року, індекс видання 37619".

Проте за результатами голосування учасниками зборів, які відбулися 2 жовтня 2011 року в місті Жовква Львівської області, вирішено визнати доцільним проведення всеукраїнського референдуму з іншого питання, а саме: з ухвалення (прийняття) Закону України "Про землю", проект якого опублікований в газеті "Всеукраїнське об’єднання "Свобода" № 96 (19 у цьому році), 12 – 18 травня 2011 року, індекс видання 37619.

За результатами голосування учасниками зборів, які відбулися 23 жовтня 2011 року в місті Стрий Львівської області, також вирішено визнати доцільним проведення всеукраїнського референдуму з іншого питання, а саме: з ухвалення (прийняття) Закону України "Про землю", проект якого опублікований в газеті "Всеукраїнське об’єднання "Свобода" № 114 (37 у цьому році), 15 – 21 вересня 2011 року, індекс видання 37619.

Також за результатами голосування учасниками зборів, які відбулися 13 листопада 2011 року в місті Городок, Львівської області, вирішено визнати доцільним проведення всеукраїнського референдуму з іншого питання, а саме: з ухвалення (прийняття) Закону України "Про землю", проект якого опублікований в газеті "Всеукраїнське об’єднання "Свобода" № 114 (37 у цьому році), 15 – 21 2011 року, індекс видання 37619.

Надіслані до Центральної виборчої комісії газети "Всеукраїнське об’єднання "Свобода" № 114 (37 в цьому році), 15 – 21 вересня 2011 року, індекс видання 37619, разом із документами проведених зборів громадян, які відбулися 23 жовтня та 13 листопада 2011 року відповідно в містах Стрий та Городок Львівської області, не містять проекту Закону України "Про землю".

Крім того, встановити конкретний номер газети "Всеукраїнське об’єднання "Свобода" практично неможливо, оскільки даються посилання на різні її номери та дати, а саме: № 96 (19 у цьому році), 12 – 18 травня 2011 року та № 114 (37 у цьому році), 15 – 21 вересня 2011 року.

Наступним питанням порядку денного зборів, які відбулися 2, 23 жовтня та 13 листопада 2011 року відповідно в містах Жовква, Стрий та Городок Львівської області, визначено затвердження точного формулювання питання, що пропонується винести на всеукраїнський референдум. За результатами обговорення на вказаних зборах громадян затверджено точне формулювання питання, яке не відповідає тому питанню, щодо якого вирішено доцільним проведення всеукраїнського референдуму.

Також на зборах громадян, які відбулися 2, 23 жовтня та 13 листопада 2011 року відповідно в містах Жовква, Стрий, Городок Львівської області, обрано ініціативні групи, яким доручено організацію збирання підписів громадян України для проведення всеукраїнського референдуму з питання, щодо якого не було вирішено доцільним проведення всеукраїнського референдуму, та членами цих ініціативних груп підписано зобов’язання про додержання ними законодавства України про референдуми під питанням, стосовно якого також не було вирішено доцільним проведення всеукраїнського референдуму.

Згідно з частиною шостою статті 17 Закону Центральна виборча комісія реєструє ініціативну групу всеукраїнського референдуму в разі відповідності поданих документів щодо реєстрації ініціативної групи вимогам Закону.

Подані до Центральної виборчої комісії головою Жовківської районної ради Львівської області Т. Швайєм, Стрийським міським головою Р. Шрамов’ятом (Львівська область) та виконуючим обов’язки голови Городоцької районної ради Львівської області В. Більовським документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, які відбулися 2, 23 жовтня та 13 листопада 2011 року відповідно в містах Жовква, Стрий та Городок Львівської області, не відповідають вимогам Закону, що обумовлює відмову в їх реєстрації.

Згідно з частиною четвертою статті 17 Закону та пунктом 3.3 Роз’яснення міський голова, голова районної ради подає документи щодо ініціативної групи всеукраїнського референдуму до Центральної виборчої комісії лише в разі їх відповідності вимогам Закону та Роз’ясненню, яке є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму.

Центральна виборча комісія в мотивувальній частині постанови від 15 липня 2011 року № 97 «Про відмову в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, подання щодо реєстрації яких надійшли до Центральної виборчої комісії 11 та 15 липня 2011 року» зазначала, зокрема Стрийському міському голові Р. Шрамов’яту (Львівська область), що документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму подаються до Комісії лише у разі їх відповідності вимогам Закону та Роз’ясненню.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 8, частини четвертої статті 13, частини другої статті 14, частин першої, другої та четвертої статті 41 Конституції України, статей 78 та 81 Земельного кодексу України, частин четвертої, сьомої та восьмої статті 16, частин четвертої та шостої статті 17 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми", Роз’яснення щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77, керуючись статтею 1, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, пунктом 3 статті 17, статтею 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, що відбулися 2, 23 жовтня та 13 листопада 2011 року відповідно в містах Жовква, Стрий та Городок Львівської області, з питання:

"Чи схвалюєте (приймаєте) Ви Закон України "Про заборону торгівлі землею сільськогосподарського призначення", проект якого опублікований в газеті "Всеукраїнське об’єднання "Свобода" № 114 (37 в цьому році), 15 – 21 вересня 2011 року, індекс видання 37619".

2. Цю постанову надіслати Стрийському міському голові (Львівська область), голові Жовківської районної ради Львівської області, голові Городоцької районної ради Львівської області, відповідним міській та районним радам, а також розмістити на сайті Центральної виборчої комісії.

3. Звернути увагу Стрийського міського голови Р. Шрамов’ята (Львівська область) на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства України про референдуми та Роз’яснення щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77.

Голова Центральної виборчої комісії   В. Шаповал