УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

31 січня 2006 року №357

Про відмову в реєстрації ініціативної групи
всеукраїнського референдуму за народною ініціативою,
утвореної на зборах громадян України, що відбулися
10 січня 2006 року в м. Тернівка  Дніпропетровської області

До Центральної виборчої комісії 16 січня 2006 року надійшло подання Тернівського міського голови Дудіна С.Ф. від 13 січня 2006  року № 82/01-17 щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Розглянувши зазначене подання та додані до нього документи, Центральна виборча комісія встановила.

У м. Тернівка Дніпропетровської області 10 січня 2006 року за адресою вул. Маяковського, 29, відбулися збори громадян України для утворення ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в яких згідно з протоколом цих зборів взяли участь 220 осіб. Учасниками зборів одноголосно схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою:

“Чи згодні Ви з необхідністю обмеження депутатської недоторканності народних депутатів України, обмеження недоторканності Президента України, суддів, депутатів та голів місцевих рад і вилученням у зв‘язку з цим:

– частини третьої статті 80 Конституції України: “Народні депутати України не можуть бути без згоди Верховної Ради України притягненні до кримінальної відповідальності, затримані чи заарештовані?”;

– частини першої статті 105 Конституції України: “Президент України користується правом недоторканності на час виконання повноважень?”;

– частин першої та третьої статті 126 Конституції України: “Незалежність і недоторканність суддів гарантується Конституцією і законами України та Суддя не може бути без згоди Верховної Ради України затриманий чи заарештований до винесення обвинувального вироку судом?”;

– частини сьомої статті 30 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”: “7. Депутата місцевої ради не може бути притягнено до кримінальної відповідальності, арештовано або піддано заходам адміністративного стягнення, що накладаються в судовому порядку, без попереднього розгляду питання місцевою радою”;

– частин другої, третьої четвертої та п‘ятої статті 31 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”:

2. Запобіжний захід щодо депутата місцевої ради у вигляді підписки про невиїзд або взяття під варту може застосовуватися виключно судом після надання згоди відповідною місцевою радою.

3. Для одержання згоди місцевої ради на притягнення депутата до кримінальної відповідальності, його арешт або застосування до нього заходів адміністративного стягнення, що накладаються в судовому порядку, відповідний прокурор вносить у раду подання. Воно може бути внесено і прокурором вищого рівня.

Прокурор вищого рівня може відкликати подання про одержання згоди на притягнення депутата місцевої ради до відповідальності, внесене в раду прокурором нижчого рівня.

Подання вноситься перед пред’явленням депутату обвинувачення або дачею санкції на арешт, або направлення справи про адміністративне правопорушення до суду.

4. Рада розглядає подання прокурора не пізніше ніж у місячний строк, приймає вмотивоване рішення і в триденний строк повідомляє про нього прокурора. Депутат має право брати участь у розгляді радою питання про притягнення його до кримінальної відповідальності.

5. У разі відмови сільської, селищної, міської (міста районного значення), районної у місті ради в наданні згоди на притягнення депутата до кримінальної відповідальності, його арешт або застосування до нього заходів адміністративного стягнення, що накладаються в судовому порядку, для вирішення цього питання по суті прокурор має право внести подання до відповідної районної чи міської ради. У разі відмови міської або районної ради надати таку згоду питання може бути вирішено по суті за поданням прокурора Автономної Республіки Крим або прокурора області Верховною Радою Автономної Республіки Крим чи відповідною обласною радою. У разі незгоди з рішенням обласної, міської ради, Київської міської ради та Севастопольської міської ради про відмову в наданні згоди на притягнення депутата до кримінальної відповідальності, його арешт або застосування до нього заходів адміністративного стягнення, що накладаються в судовому порядку, Генеральний прокурор України має право звернутися з поданням про вирішення питання по суті до Верховної Ради України?”

Перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” (далі – Закон) встановлено, що документи зборів не відповідають вимогам цього Закону з таких підстав.

Згідно з частиною п’ятою статті 16 Закону у разі схвалення більшістю учасників зборів пропозиції про проведення референдуму та затвердження формулювання питання, що пропонується на нього винести, обирається ініціативна група, якій доручається організація збирання підписів громадян. Відповідно до частини сьомої зазначеної статті Закону про проведення зборів складається протокол із зазначенням результатів голосування з питань порядку денного.

За змістом протоколу зборів громадян прийняте рішення про затвердження ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою у кількості 22 осіб, проте в порушення зазначених вимог Закону не зазначено їх прізвищ, імен та  по батькові.

Згідно з частиною восьмою статті 16 Закону документи проведених
зборів – список їх учасників, точне формулювання питання, що пропонується винести на референдум, підписуються головою та секретарем зборів.

Під час перевірки поданих до Центральної виборчої комісії матеріалів встановлено, що на порушення зазначеної вимоги Закону окремий документ із точним формулюванням питання, що пропонується винести на референдум, відсутній.

Зазначене порушення унеможливлює здійснення Центральною виборчою комісією перевірки щодо відповідності Конституції України питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.

При перевірці списку учасників зборів встановлено, що в ньому зазначено лише рік народження учасників зборів.

Крім того, у списку членів ініціативної групи не вказано дату народження Бєлової Валентини Ріхордівни.

Згідно з частиною третьою статті 17 Закону для реєстрації ініціативної групи також подається підписане членами ініціативної групи зобов’язання про додержання ними законодавства України про референдум.

До подання щодо реєстрації ініціативної групи додані заяви членів ініціативної групи про згоду працювати в ініціативній групі, а також про зобов’язання дотримуватися законодавства України про всеукраїнський та місцеві референдуми.

Перевіркою встановлено, що заяви Бобрової Лариси Вікторівни, Атрошенко Наталії Сергіївни, Радіонович Наталії Юріївни, Радіоновича Олега Володимировича, Боброва Станіслава Михайловича, Самуйльонок Олени Костянтинівни, Бєлової Валентини Ріхордовни, Янчєнка Євгена Петровича, Мамедової Тетяни Михайлівни, Савчука Володимира Людвиковича, Дмитрука Степана Якимовича, Бойка Олександра Миколайовича підписані 28 грудня 2005 року, заяви Корнілової Тамари Семенівни, Буйовської Світлани Миколаївни – 9 січня 2006 року, заява Мансурової Лариси Іванівни – 11 січня 2005 року; в заяві Павлюк Любові Василівни вказано, що ініціативна група утворена зборами громадян
м. Павлограда.

На порушення частини третьої статті 17 Закону до списку членів ініціативної групи включені громадяни Павлюк Любов Петрівна, Жданова Анна Степанівна, а зобов’язання підписали відповідно Павлюк Любов Василівна, Жданова Ганна Степанівна.

Вказані порушення не дають підстав для встановлення відповідності положенням Закону поданих до Центральної виборчої комісії документів щодо реєстрації ініціативної групи, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 10 січня 2006 року в м. Тернівка Дніпропетровської області.

Відповідно до частини шостої статті 17 Закону Центральна виборча комісія реєструє ініціативну групу всеукраїнського референдуму в разі відповідності поданих документів щодо ініціативної групи вимогам цього Закону.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 2, 7, 15, 16, частин першої, третьої, четвертої, шостої статті 17 Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми та керуючись статтею 2, частиною другою статті 3, частиною першою статті 11, частиною першою статті 12, пунктом 3 статті 17, статтею 20 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питання: “Чи згодні Ви з необхідністю обмеження депутатської недоторканності народних депутатів України, обмеження недоторканності Президента України, суддів, депутатів та голів місцевих рад і вилученням у зв‘язку з цим:

– частини третьої статті 80 Конституції України: “Народні депутати України не можуть бути без згоди Верховної Ради України притягненні до кримінальної відповідальності, затримані чи заарештовані?”;

– частини першої статті 105 Конституції України: “Президент України користується правом недоторканності на час виконання повноважень?”;

– частин першої та третьої статті 126 Конституції України: “Незалежність і недоторканність суддів гарантується Конституцією і законами України та Суддя не може бути без згоди Верховної Ради України затриманий чи заарештований до винесення обвинувального вироку судом?”;

– частини сьомої статті 30 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”: “7. Депутата місцевої ради не може бути притягнено до кримінальної відповідальності, арештовано або піддано заходам адміністративного стягнення, що накладаються в судовому порядку, без попереднього розгляду питання місцевою радою”;

– частин другої, третьої четвертої та п‘ятої статті 31 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”:

2. Запобіжний захід щодо депутата місцевої ради у вигляді підписки про невиїзд або взяття під варту може застосовуватися виключно судом після надання згоди відповідною місцевою радою.

3. Для одержання згоди місцевої ради на притягнення депутата до кримінальної відповідальності, його арешт або застосування до нього заходів адміністративного стягнення, що накладаються в судовому порядку, відповідний прокурор вносить у раду подання. Воно може бути внесено і прокурором вищого рівня.

Прокурор вищого рівня може відкликати подання про одержання згоди на притягнення депутата місцевої ради до відповідальності, внесене в раду прокурором нижчого рівня.

Подання вноситься перед пред’явленням депутату обвинувачення або дачею санкції на арешт, або направлення справи про адміністративне правопорушення до суду.

4. Рада розглядає подання прокурора не пізніше ніж у місячний строк, приймає вмотивоване рішення і в триденний строк повідомляє про нього прокурора. Депутат має право брати участь у розгляді радою питання про притягнення його до кримінальної відповідальності.

5. У разі відмови сільської, селищної, міської (міста районного значення), районної у місті ради в наданні згоди на притягнення депутата до кримінальної відповідальності, його арешт або застосування до нього заходів адміністративного стягнення, що накладаються в судовому порядку, для вирішення цього питання по суті прокурор має право внести подання до відповідної районної чи міської ради. У разі відмови міської або районної ради надати таку згоду питання може бути вирішено по суті за поданням прокурора Автономної Республіки Крим або прокурора області Верховною Радою Автономної Республіки Крим чи відповідною обласною радою. У разі незгоди з рішенням обласної, міської ради, Київської міської ради та Севастопольської міської ради про відмову в наданні згоди на притягнення депутата до кримінальної відповідальності, його арешт або застосування до нього заходів адміністративного  стягнення,  що   накладаються  в    судовому
порядку, Генеральний прокурор України має право звернутися з поданням про вирішення питання по суті до Верховної Ради України?”, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 10 січня 2006 року в м. Тернівка Дніпропетровської області.

2. Копію цієї постанови надіслати Тернівській міській раді Дніпропетровської області та рекомендувати їй опублікувати відомості про відмову в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою в місцевих засобах масової інформації.

Голова Центральної виборчої комісії   Я. ДАВИДОВИЧ