УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

17 вересня 2009 року № 132

Про відмову в реєстрації ініціативної групи  всеукраїнського референдуму за народною ініціативою,  утвореної на зборах громадян України, що відбулися  15 серпня 2009 року в місті Зіньків Полтавської області

До Центральної виборчої комісії 3 вересня 2009 року надійшло подання голови Зіньківської районної ради Полтавської області Путрі О.О. від 31 серпня 2009 року № 01-26/228 щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Розглянувши зазначене подання та додані до нього документи, Центральна виборча комісія встановила.

У місті Зіньків Полтавської області 15 серпня 2009 року за адресою: вул. Леніна, 38, відбулися збори громадян України для утворення ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в яких згідно з протоколом цих зборів взяли участь 215 осіб. Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджені формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:

"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті 71 Конституції України наступного змісту:

"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?

– так
– ні.

2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту:

"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?

– так
– ні.

3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:

"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов’язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?

 – так
– ні".

Здійснивши у межах своїх повноважень перевірку питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми", Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму.

Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.

Центральна виборча комісія також бере до уваги те, що Конституційний Суд України у Рішенні від 5 жовтня 2005 року по справі № 6-рп (справа про здійснення влади народом) встановив, що "результати народного волевиявлення у визначених Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов’язковими". Конституція України та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов’язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України. 

У зв’язку з цим Конституційний Суд України, виходячи з положень статей 69, 72 Конституції України, вважає, що у разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України, зокрема її розділом XIII "Внесення змін до Конституції України", та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою).

Крім того, Конституційний Суд України (Рішення від 16 квітня 2008 року № 6-рп/2008 (справа про прийняття Конституції та законів України на референдумі) висловив правову позицію, що "народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, приймати закони України (вносити до них зміни), крім законів, прийняття яких на референдумі не допускається згідно з Конституцією України".

Частиною першою статті 156 Конституції України встановлено порядок внесення змін до розділів I, III, XIII Основного Закону України. Зокрема, законопроект про внесення змін до цих розділів подається до Верховної Ради України Президентом України або не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України і, за умови його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України, затверджується всеукраїнським референдумом, який призначається Президентом України.

Враховуючи викладене, питання, схвалені учасниками зборів, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, щодо затвердження (схвалення) нової редакції частини першої статті 71 у редакції: "Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"? та частини другої статті 154 Конституції України у редакції: "Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов’язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"? не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як такі, що обумовлюють порушення частини першої статті 156 Конституції України, оскільки передбачають внесення змін до розділів I та XIII Конституції України в порядку, що суперечить встановленому спеціальною нормою Основного Закону України.

Формулювання питання „Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту: „Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?”, яке учасники зборів пропонують винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, дезорієнтує виборця щодо чинної редакції частини першої статті 90 Конституції України. Фактично учасники зборів лише пропонують доповнити частину першу статті 90 Конституції України новою нормою такого змісту „Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану”. Таким чином, у разі винесення цього питання на всеукраїнський референдум за народною ініціативою виборець буде поставлений перед необхідністю одночасно висловити свою волю як щодо нині діючої норми Конституції України, так і щодо необхідності внесення до Конституції України пропонованої учасниками зборів зміни, що не дозволяє однозначно встановити зміст волевиявлення виборця. Отже, зазначене питання також не може бути предметом всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Зазначене повною мірою стосується і формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:

"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов’язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?".

Також перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі – Закон) та Роз’ясненню щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (далі – Роз’яснення), дотримання якого є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму, встановлено, що документи вищезазначених зборів не відповідають вимогам Закону та Роз’ясненню з таких підстав.

Згідно з абзацом третім пункту 3.3 Роз’яснення подання голови районної ради повинно містити інформацію, зокрема, про результати перевірки відповідності документів зборів вимогам законодавства України про референдуми та цьому Роз’ясненню. Натомість подання голови Зіньківської районної ради Полтавської області Путрі О.О. не містить такої інформації.

Відповідно до частини першої статті 7, частини першої статті 16 Закону та пункту 2.1 Роз’яснення ініціативна група всеукраїнського             референдуму утворюється на зборах, в яких беруть участь не менш як 200 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України.

Частиною четвертою статті 16 Закону та абзацами першим – четвертим пункту 2.3 Роз’яснення визначено, що перед початком зборів проводиться поіменна реєстрація учасників зборів, складається їх список із зазначенням прізвища, власного імені та по батькові; числа, місяця, року народження; місця проживання; назви документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серію та номер.

Навпроти свого прізвища у списку кожний учасник зборів ставить особистий підпис, що підтверджує його участь у зборах.

На зборах із числа учасників обираються голова та секретар.

На порушення вказаних вимог секретарем зборів обрано Сухомлин Тетяну Вікторівну, яка не була учасником цих зборів.

Крім того, подані до Центральної виборчої комісії документи не містять відомостей, що підтверджують досягнення Сухомлин Т.В. 18-річного віку, її присутність на зазначених зборах, місце проживання на території України та належність до громадянства України.

Частиною восьмою статті 16 Закону передбачено, що документи проведених зборів підписуються, зокрема секретарем зборів.

Таким чином, подані до Центральної виборчої комісії документи проведених зборів не відповідають вимогам частини восьмої статті 16 Закону, оскільки не дозволяють встановити факту участі Сухомлин Т.В. у зборах громадян, а відповідно це не дає можливості встановити правомірність підпису Сухомлин Т.В. на документах проведених зборів – списку учасників зборів, протоколу зборів, списку членів ініціативної групи та точного формулювання кожного окремого питання, що пропонується винести на всеукраїнський референдум.

Учасниками зборів обрано ініціативну групу в складі 39 осіб, якій доручено збирання підписів громадян під вимогою про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Під час перевірки поданих документів установлено, що згідно з протоколом проведених зборів членами ініціативної групи обрано Роставецьку Лідію Степанівну, Бережну Наталію Іванівну, Ківшик Галину Павлівну та Перетятка Олександра Сергійовича, які незазначені у списках учасників зборів та членів ініціативної групи, а також не підписали зобов’язання про додержання ними законодавства України про референдум. Натомість до вказаних списків включено Ростовецьку Лідію Степанівну, Бережну Наталію Михайлівну, Ківшик Ганну Павлівну та Перетятька Олександра Сергійовича, які підписали зобов’язання про додержання ними законодавства України про референдум.

Також членами ініціативної групи обрано Панченко Людмилу Леонідівну та Микульську Оксану Іванівну, прізвища яких відсутні у списку учасників зборів.

Крім того, до списку учасників зборів Лимоня Михайла Васильовича двічі включено під номерами 92 та 181.

Згідно з частиною шостою статті 17 Закону Центральна виборча комісія реєструє ініціативну групу всеукраїнського референдуму в разі відповідності поданих документів щодо ініціативної групи вимогам Закону.

Подані до Центральної виборчої комісії головою Зіньківської районної ради Полтавської області Путрі О.О. документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 15 серпня 2009 року в місті Зіньків Полтавської області, не відповідають вимогам Закону, що обумовлює відмову в реєстрації цієї ініціативної групи.

Разом з тим, Центральна виборча комісія звертає увагу голови Зіньківської районної ради Полтавської області Путрі О.О. на те, що відповідно до частини четвертої статті 17 Закону та пункту 3.3 Роз’яснення голова районної ради подає документи щодо ініціативної групи всеукраїнського референдуму до Центральної виборчої комісії лише у разі їх відповідності вимогам Закону та  Роз’ясненню, яке є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 156 Конституції України, статті 2, частини першої статті 7, статті 16, частин четвертої та шостої статті 17 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" та Роз’яснення щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77, керуючись статтею 1, частиною другою статті 3, статтями 12, 13, пунктом 3 статті 17, статтею 20, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питань:

"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті 71 Конституції України наступного змісту:

"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?

2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту:

"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?

3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:

"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов’язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?",

утвореної на зборах громадян України, що відбулися 15 серпня 2009 року в місті Зіньків Полтавської області.

2. Звернути увагу голови Зіньківської районної ради Полтавської області Путрі О.О. на те, що відповідно до частини четвертої статті 17 Закону та пункту 3.3 Роз’яснення голова районної ради подає документи щодо ініціативної групи всеукраїнського референдуму до Центральної виборчої комісії лише у разі їх відповідності вимогам Закону та  Роз’ясненню, яке є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму.

3. Цю постанову надіслати голові Зіньківської районної ради та Зіньківській районній раді Полтавської області.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії     А. МАГЕРА