УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

23 вересня 2009 року № 136

Про відмову в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 15 серпня 2009 року в селищі Новогуйвинське Житомирського району Житомирської області

До Центральної виборчої комісії 11 вересня 2009 року надійшло подання голови Житомирської районної ради Крутія С.Г. від 8 вересня 2009 року № 375-18/62 щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Розглянувши зазначене подання та додані до нього документи, Центральна виборча комісія встановила.

У селищі Новогуйвинському Житомирського району Житомирської області 15 серпня 2009 року за адресою: вул. Дружби народів, 3а, відбулися збори громадян України для утворення ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в яких згідно з протоколом цих зборів взяли участь 222 особи. Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:

"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті 71 Конституції України наступного змісту:

"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?

– так
– ні.

2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту:

"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?

– так
 – ні.

3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:

"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов’язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?

– так
– ні".

Здійснивши у межах своїх повноважень перевірку питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми", Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму.

Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.

Центральна виборча комісія також бере до уваги те, що Конституційний Суд України у Рішенні від 5 жовтня 2005 року по справі № 6-рп (справа про здійснення влади народом) встановив, що "результати народного волевиявлення у визначених Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов’язковими". Конституція України та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов’язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України. 

У зв’язку з цим Конституційний Суд України, виходячи з положень статей 69, 72 Конституції України, вважає, що у разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України, зокрема її розділом XIII "Внесення змін до Конституції України", та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою).

Крім того, Конституційний Суд України (Рішення від 16 квітня 2008 року № 6-рп/2008 (справа про прийняття Конституції та законів України на референдумі) висловив правову позицію, що "народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, приймати закони України (вносити до них зміни), крім законів, прийняття яких на референдумі не допускається згідно з Конституцією України".

Частиною першою статті 156 Конституції України встановлено порядок внесення змін до розділів I, III, XIII Основного Закону України. Зокрема, законопроект про внесення змін до цих розділів подається до Верховної Ради України Президентом України або не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України і, за умови його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України, затверджується всеукраїнським референдумом, який призначається Президентом України.

Враховуючи викладене, схвалені учасниками зборів питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, щодо затвердження (схвалення) нової редакції частини першої статті 71 у редакції: "Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"? та частини другої статті 154 Конституції України у редакції: "Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов’язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"? не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як такі, що обумовлюють порушення частини першої статті 156 Конституції України, оскільки передбачають внесення змін до розділів I та XIII Конституції України в порядку, що суперечить встановленому спеціальною нормою Основного Закону України.

Формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту: "Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?", яке учасники зборів пропонують винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, дезорієнтує виборця щодо чинної редакції частини першої статті 90 Конституції України. Фактично учасники зборів пропонують доповнити частину першу статті 90 Конституції України новою нормою такого змісту: "Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану". Відтак у разі винесення цього питання на всеукраїнський референдум за народною ініціативою виборець буде поставлений перед необхідністю одночасно висловити свою волю як щодо нині чинної норми Конституції України, так і щодо необхідності внесення до Конституції України пропонованої учасниками зборів зміни, що не дозволяє однозначно встановити зміст волевиявлення виборця. Отже, вказане питання також не може бути предметом всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Зазначене стосується і формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:

"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов’язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?".

Також перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі – Закон) і Роз’ясненню щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженому постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (далі – Роз’яснення), дотримання якого є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму, встановлено, що документи вищезазначених зборів не відповідають вимогам Закону та Роз’ясненню з таких підстав.

Разом з тим, Центральна виборча комісія звертає увагу на те, що абзацами другим і третім пункту 2.2 та абзацом другим пункту 2.6 Роз’яснення передбачено, що голова районної ради (особа, яка згідно із законодавством України виконує його повноваження) бере участь у зборах або письмовим дорученням чи розпорядженням забезпечує участь у зборах іншої посадової особи відповідного органу місцевого самоврядування. Зазначена посадова особа, присутня на зборах, здійснює перевірку дотримання законодавства щодо проведення зборів, про що зазначається в протоколі зборів. Про участь посадової особи на зборах зазначається у протоколі зборів, який підписується головою і секретарем цих зборів.

Натомість подані до Центральної виборчої комісії документи не дають можливості встановити факт належного повідомлення голови Житомирської районної ради про проведення зборів відповідно до частини третьої статті 16 Закону. Дотримання законодавства під час проведення зборів громадян відповідною посадовою особою місцевого самоврядування не перевірялося.

Відповідно до частини першої статті 7, частини першої статті 16 Закону та пункту 2.1 Роз’яснення ініціативна група всеукраїнського референдуму утворюється на зборах, в яких беруть участь не менш як 200 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України.
Частиною четвертою статті 16 Закону та абзацами першим – четвертим пункту 2.3 Роз’яснення визначено, що перед початком зборів проводиться поіменна реєстрація учасників зборів, складається їх список із зазначенням прізвища, власного імені та по батькові; числа, місяця, року народження; місця проживання; назви документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серію та номер.

У пункті 2.3 Роз’яснення зазначено, що список учасників зборів повинен містити відомості, передбачені частиною першою статті 7, частинами першою та четвертою статті 16 Закону, а саме: прізвище, власне ім’я, по батькові; число, місяць, рік народження; місце проживання; назву документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серію та номер. Напроти свого прізвища у списку кожний учасник зборів ставить особистий підпис, що підтверджує його участь у зборах.

На порушення вказаних вимог учасником зборів Юркіною Ніною Федорівною не повністю вказане місце проживання (не зазначена назва населеного пункту).

У списку учасників зборів зареєстровано Дворського Михайла Михайловича під № 113, який вказав серію та номер паспорта громадянина України ВМ 1782424. Така інформація виключає можливість ідентифікації цього документа як паспорта громадянина України.

Крім того, учасниками зборів зареєстровано Синенос Анастасію Володимирівну 19 жовтня 1998 року народження та Пилипчук Кристину Сергіївну 30 травня 1992 року народження, які на день проведення зборів не досягли 18 років. Про ці порушення зазначено в поданні голови Житомирської районної ради, в якому також вказано, що за результатами проведеної перевірки встановлено, що рік народження Синенос А. В. – 1988, а не 1998, як вказано у списку учасників зборів.
У списку учасників зборів зареєстровано Павловську Тамару Володимирівну під № 76 та Павловську Тамару Володимирівну під № 90, відомості щодо яких (число, місяць, рік народження; місце проживання; назва документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серія та номер) співпадають, а також Петровську Людмилу Миколаївну під № 35 та Петровську Людмилу Миколаївну під № 80, відомості щодо яких (число, місяць, рік народження; місце проживання; назва документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серія та номер, а також особистий підпис) співпадають.

Відповідно до частини п’ятої статті 16 Закону та пункту 2.4 Роз’яснення у разі схвалення більшістю учасників зборів пропозиції про проведення референдуму та затвердження формулювання питання (питань), що пропонується винести на референдум, обирається ініціативна група, якій доручається організація збирання підписів громадян України.

Частиною шостою статті 16 Закону та пунктом 2.5 Роз’яснення передбачено, що ініціативна група складається не менш як із 20 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України.

Учасниками зборів обрано ініціативну групу в складі 20 осіб, якій доручено збирання підписів громадян під вимогою про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Під час перевірки поданих документів установлено, що згідно з протоколом проведених зборів членами ініціативної групи обрано Якобчука Анатолія Володимировича, Лукашевича Володимира Анатолійовича, Семчук Валентину Броніславівну, Семчука Віктора Ігоревича, які не зазначені у списку членів ініціативної групи, а також не підписали зобов’язання про додержання ними законодавства України про референдум. Натомість до вказаного списку включено Якобчук Валентину Павлівну, Лукашевича Володимира Анатоліївича, Семчук Валентину Брониславівну та Семчука Виктора Ігоровича, які підписали зобов’язання про додержання ними законодавства України про референдум.

Таким чином, до складу ініціативної групи включено 16 громадян України, які мають право брати участь у референдумі та щодо яких повною мірою дотримано вимоги статті 16 Закону та пункту 2.5 Роз’яснення, що становить менше 20 осіб.

Згідно з частиною шостою статті 17 Закону Центральна виборча комісія реєструє ініціативну групу всеукраїнського референдуму в разі відповідності поданих документів щодо ініціативної групи вимогам Закону.

Подані до Центральної виборчої комісії головою Житомирської районної ради Крутієм С.Г. документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 15 серпня 2009 року в селищі Новогуйвинському Житомирського району Житомирської області, не відповідають вимогам Закону, що обумовлює відмову в реєстрації цієї ініціативної групи.

Разом з тим, Центральна виборча комісія звертає увагу голови Житомирської районної ради Крутія С.Г. на те, що відповідно до частини четвертої статті 17 Закону та пункту 3.3 Роз’яснення голова районної ради подає документи щодо ініціативної групи всеукраїнського референдуму до Центральної виборчої комісії лише у разі їх відповідності вимогам Закону та Роз’ясненню, яке є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 156 Конституції України, статті 2, частини першої статті 7, статті 16, частин четвертої та шостої статті 17 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" та Роз’яснення щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77, керуючись статтею 1, частиною другою статті 3, статтями 12, 13, пунктом 3 статті 17, статтею 20, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питань:

"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті 71 Конституції України наступного змісту:

"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?

2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту:

"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?

3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:

"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов’язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?",

утвореної на зборах громадян України, що відбулися 15 серпня 2009 року в селищі Новогуйвинському Житомирського району Житомирської області.

2. Звернути увагу голови Житомирської районної ради Крутія С.Г. на те, що відповідно до частини четвертої статті 17 Закону та пункту 3.3 Роз’яснення голова районної ради подає документи щодо ініціативної групи всеукраїнського референдуму до Центральної виборчої комісії лише у разі їх відповідності вимогам Закону та Роз’ясненню, яке є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму.

3. Цю постанову надіслати голові Житомирської районної ради та Житомирській районній раді Житомирської області.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії        А. МАГЕРА