УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

4 лютого 2011 року № 23

Про відмову в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 24 грудня 2010 року в селищі Солоне Дніпропетровської області

До Центральної виборчої комісії 21 січня 2011 року надійшло подання голови Солонянської районної ради від 10 січня 2011 року № 20/11-1 щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Розглянувши зазначене подання та додані до нього документи, Центральна виборча комісія встановила.

У селищі Солоне Дніпропетровської області 24 грудня 2010 року за адресою: вул. Гагаріна, 5, відбулися збори громадян України для утворення ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в яких відповідно до протоколу цих зборів узяли участь 213 осіб. Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:

"1. Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання?

2. Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?

3. Чи підтримуєте ви пенсійну реформу, а саме збільшення пенсійного віку для жінок до 60 років, для чоловіків до 65 років?"

Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених законами України.

Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення всеукраїнського референдуму.

Рішенням Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп (справа про здійснення влади народом) встановлено, що "результати народного волевиявлення у визначених Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов’язковими".

Конституційний Суд України висловив правову позицію, що у разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою). Відповідно до цього Рішення метою референдуму є з’ясування позиції громадян України щодо низки актуальних питань та внесення у зв’язку з цим відповідних змін до Основного Закону України.

Таким чином, Конституція України та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов’язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень, відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України.

Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.

Враховуючи викладене, Центральною виборчою комісією здійснено перевірку відповідності предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, який запропонований на вищезазначених зборах громадян України, Конституції України з таких питань:

"1. Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання?

2. Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?

3. Чи підтримуєте ви пенсійну реформу, а саме збільшення пенсійного віку для жінок до 60 років, для чоловіків до 65 років?"

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія зазначає. 

Правовий статус Верховної Ради України, її повноваження, порядок та підстави дострокового припинення її повноважень встановлено  Конституцією України.

Згідно з частиною другою статті 90, пунктом 8 частини першої статті 106 Конституції України Президент України може достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Таким чином, Конституцією України встановлено єдину підставу для дострокового припинення повноважень парламенту.

Питання "Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VІ скликання?", яке пропонуються винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, за своїм змістом нерозривно пов’язане з пропозицією щодо внесення змін до вищезазначених статей Конституції України. Проте відповідна пропозиція учасниками зборів не виноситься.

Крім того, згідно зі статтею 3 Закону предметом всеукраїнського референдуму може бути, зокрема, прийняття рішень, які визначають основний зміст Конституції України.

Натомість зазначене питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативною, не може вважатися таким, що може визначити основний зміст Конституції України, оскільки стосуються дострокового припинення повноважень Верховної Ради України VІ скликання.

Також необхідно зазначити, що внесення до Конституції України змін щодо дострокового припинення повноважень Верховної Ради України певного скликання, у тому числі VІ скликання, є неможливим. Такі зміни у разі їх підтримання громадянами України на всеукраїнському референдумі позбавляють можливості врахувати результати такого референдуму при прийнятті рішень відповідними державними органами, що є неприпустимим з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року у справі № 6 – рп /2005 (справа про здійснення влади народом).

Отже, вказане питання не може бути винесене на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як таке, що не відповідає Конституції України та не є предметом всеукраїнського референдуму, який визначений статтею 3 Закону.

Відповідно до частини другої статті 77 та пункту 7 частини першої статті 106 Конституції України позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в період шістдесяти днів з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України.

Організація і порядок проведення виборів згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України визначаються виключно законами України. Зокрема, Законом України "Про вибори народних депутатів України" встановлено порядок проведення позачергових виборів народних депутатів України.

Позачергові вибори народних депутатів України призначаються Президентом України з підстав і в порядку, встановлених Конституцією України і відбуваються в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України, виданого відповідно до Конституції України (статті 15, 16 Закону України "Про вибори народних депутатів України").

Проте учасниками зборів також не вноситься пропозиція щодо змін до Конституції України та Законів України "Про вибори народних депутатів України" стосовно порядку та строків призначення та проведення позачергових виборів до Верховної Ради України.

Таким чином, питання "Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?" не може бути винесене на всеукраїнський референдум, оскільки не відповідає Основному Закону України та не є предметом всеукраїнського референдуму, який визначений статтею 3 Закону.

Крім того, питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, повинні бути чітко сформульованими, а також містити назву проекту (проектів) закону, рішення, що виноситься на референдум, і надавати можливість громадянину відповісти "так" або "ні" на питання про прийняття або відхилення цього проекту (проектів) (частина восьма статті 16, частина перша статті 36 Закону).

Відповідно до пунктів 1, 6 частини першої статті 92 Конституції України права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод,  основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами.

Питання "Чи підтримуєте ви пенсійну реформу, а саме збільшення пенсійного віку для жінок до 60 років, для чоловіків до 65 років?" за своїм змістом пов’язане з пропозицією щодо внесення змін до законів України, якими встановлений пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат. Разом з тим, відповідна пропозиція учасниками зборів не виноситься.

Отже, вказане питання не може бути винесене на всеукраїнський референдум, оскільки не є предметом всеукраїнського референдуму, який визначений статтею 3 Закону.

Крім того, формулювання зазначеного питаннямістить, по суті, два окремих питання, що не забезпечує можливість громадянину однозначно відповісти на нього "так" або "ні".   

Враховуючи викладене, питання, затверджені зазначеними зборами громадян, згідно з Конституцією України та статтями 3, 5 Закону за своїм змістом не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму, оскільки не відповідають Конституції України та не передбачають затвердження законів щодо внесення змін до Конституції України, прийняття, зміни або скасування законів України чи їх окремих положень, прийняття рішень, що визначають основний зміст Конституції України, законів України та інших правових актів.

Також перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону і Роз’ясненню щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженому постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (далі – Роз’яснення), дотримання якого є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму, встановлено, що документи вищезазначених зборів не відповідають вимогам Закону та Роз’ясненню з таких підстав.

Відповідно до частини першої статті 7, частини першої статті 16 Закону та пункту 2.1 Роз’яснення ініціативна група всеукраїнського референдуму утворюється на зборах, в яких беруть участь не менш як 200 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України.

Частиною четвертою статті 16 Закону визначено, що перед початком зборів проводиться реєстрація учасників зборів, складається їх список із зазначенням прізвищ, імен та по батькові, місця проживання. На зборах обираються їх голова і секретар.

Згідно з пунктом  2.3 Роз’яснення перед початком зборів проводиться поіменна реєстрація учасників зборів, складається їх список за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (додаток 2).

Список учасників зборів повинен містити відомості, передбачені частиною першою статті 7, частинами першою та четвертою статті 16 Закону, а саме: прізвище, власне ім’я, по батькові; число, місяць, рік народження; місце проживання; назву документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серію та номер. Напроти свого прізвища у списку кожний учасник зборів ставить особистий підпис, що підтверджує його участь у зборах.

Проте серед надісланих до Центральної виборчої комісії документів список учасників зборів відсутній. Натомість є реєстраційний лист, який не містить формулювання питань, що пропонується винести на референдум, також у ньому не зазначено місця проведення зборів, не вказано дату складання цього списку, число, місяць, рік народження кожного учасника зборів, назву документів, що посвідчують їх особи та громадянство України, серій та номерів цих документів.

Відтак можливість встановлення віку учасників зборів та їх приналежності до громадянства України відсутня, а отже, право зазначених у списку осіб на участь у референдумі, встановлене статтею 70 Конституції України, частиною першою статті 7 Закону, не підтверджене.

Відповідно до пункту 2.6 Роз’яснення про проведення зборів складається протокол, в якому зазначаються дата (число, місяць, рік), точна адреса місця проведення зборів, кількість учасників, прізвища, імена та по батькові обраних голови та секретаря зборів, результати голосування з питань порядку денного.

Усупереч вказаним вимогам Роз’яснення у протоколі зборів не зазначено точної адреси місця їх проведення.

Учасниками зборів обрано ініціативну групу у складі 25 осіб, якій доручено збирання підписів громадян під вимогою про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Пунктом 2.5 Роз’яснення визначено, що ініціативна група складається не менш як із 20 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України.

Список членів ініціативної групи із зазначенням прізвища, власного імені та по батькові; числа, місяця, року народження; назви документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серії та номера складається за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (додаток 3), яка, зокрема, передбачає формулювання питань, що пропонується винести на референдум, зазначення місця проведення зборів та дати складання списку членів ініціативної групи.

На порушення вказаних вимог список членів ініціативної групи не містить формулювання питань, що пропонується винести на референдум, у ньому не вказано місце проведення зборів та дата складання цього списку.

Також у списку членів ініціативної групи відсутні їх підписи, не зазначені дати народження членів ініціативної групи, що унеможливлює перевірку виконання вимог частини шостої статті 16 Закону та пункту 2.5 Роз’яснення.

Під час перевірки поданих документів також установлено, що згідно з протоколом зборів членами ініціативної групи обрано, зокрема, Строгуш Світлану Вікторівну, Рендигевич Любов Василівну та Карабаза Володимира Михайловича, проте у списку членів ініціативної групи та зобов’язаннях членів ініціативної групи зазначено Строгуш Світлану Миколаївну, Рендегевич Любов Василівну та Карабаза Володимира Миколайовича.

Також у протоколі зборів членом ініціативної групи зазначено Колесник Л.В., а зобов’язання підписане Колєснік Л.В.   

Крім того, пунктом 2.2 Роз’яснення встановлено, що міський голова, голова районної ради (особа, яка згідно із законодавством України виконує його повноваження) бере участь у зборах або письмовим дорученням чи розпорядженням забезпечує участь у зборах іншої посадової особи відповідного органу місцевого самоврядування.

Натомість у протоколі зборів зазначено, що на зборах був присутній "голова Солонянської селищної ради", який не є посадовою особою Солонянської районної ради.

Частиною шостою статті 17 Закону встановлено, що Центральна виборча комісія реєструє ініціативну групу всеукраїнського референдуму в разі відповідності поданих документів щодо ініціативної групи вимогам Закону.

Проте подані до Центральної виборчої комісії документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, які відбулися 24 грудня 2010 року в селищі Солоне Дніпропетровської області, не відповідають вимогам Закону, що обумовлює відмову в реєстрації цієї ініціативної групи.

Разом з тим, Центральна виборча комісія звертає увагу голови Солонянської районної ради на те, що відповідно до частини четвертої статті 17 Закону та пункту 3.3 Роз’яснення міський голова, голова районної ради подає документи щодо ініціативної групи всеукраїнського референдуму до Центральної виборчої комісії лише у разі їх відповідності вимогам Закону.

Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 77, частини другої статті 90, пункту 20 частини першої статті 92, пунктів 7, 8 частини першої статті 106 Конституції України, статей 15, 16 Закону України "Про вибори народних депутатів України", статей 2, 3, 5, частини першої статті 7, статті 16, частин першої, четвертої та шостої статті 17, частини першої статті 36 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми", Роз’яснення щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77, керуючись статтею 1, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, пунктом 3 статті 17, статтею 20  Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питань:

"1. Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання?

2. Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?

3. Чи підтримуєте ви пенсійну реформу, а саме збільшення пенсійного віку для жінок до 60 років, для чоловіків до 65 років?"

2. Цю постанову надіслати голові Солонянської районної ради та Солонянській районній раді Дніпропетровської області, а також розмістити на сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії     В. ШАПОВАЛ