УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

18 січня 2011 року № 11

Про відмову в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 6 грудня 2010 року в місті Донецьку

До Центральної виборчої комісії 4 січня 2011 року надійшло подання від 31 грудня 2010 року № 01/8-5168 щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Розглянувши зазначене подання та додані до нього документи, Центральна виборча комісія встановила.

У місті Донецьку 6 грудня 2010 року за адресою площа ім. Леніна відбулися збори громадян України для утворення ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в яких відповідно до протоколу цих зборів узяли участь 211 осіб. Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджені формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:

"1. Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання?
2. Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?
3. Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Президента України Януковича Віктора Федоровича?
4. Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів Президента України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?"

Здійснивши у межах своїх повноважень перевірку питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" (далі – Закон), Центральна виборча комісія відзначає.

Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення всеукраїнського референдуму.

Рішенням Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп (справа про здійснення влади народом) встановлено, що "результати народного волевиявлення у визначених Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов’язковими".

Конституційний Суд України висловив правову позицію, що у разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою). Відповідно до цього Рішення метою референдуму є з’ясування позиції громадян України щодо низки актуальних питань та внесення у зв’язку з цим відповідних змін до Основного Закону України.

Таким чином, Конституція України та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов’язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов’язковими для розгляду і прийняття рішень, відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України та законами України.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.

Враховуючи викладене, Центральною виборчою комісією здійснено перевірку відповідності предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, який запропонований на вищезазначених зборах громадян України, Конституції України з таких питань:

"Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VІ скликання?
Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?
Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Президента України Януковича Віктора Федоровича?
Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів Президента України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?".

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія зазначає. 

Правовий статус Верховної Ради України та Президента України, їх повноваження, порядок та підстави дострокового припинення їх повноважень встановлено  Конституцією України.

Згідно з частиною другою статті 90, пунктом 8 частини першої статті 106 Конституції України Президент України може достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Частиною другою статті  108 Основного Закону України  визначено перелік підстав дострокового припинення повноважень Президента України: відставка; неможливість виконувати свої повноваження за станом здоров’я; усунення з поста Верховною Радою України в порядку імпічменту; смерть.

Таким чином, Конституцією України встановлено вичерпний перелік  підстав дострокового припинення повноважень парламенту та глави держави.

Питання "Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VІ скликання?" та "Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Президента України Януковича Віктора Федоровича?", які пропонуються винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, за своїм змістом нерозривно пов’язані з пропозицією щодо внесення змін до вищезазначених статей Конституції України. Проте відповідна пропозиція учасниками зборів не виноситься.

Крім того, згідно зі статтею 3 Закону предметом всеукраїнського референдуму може бути, зокрема, прийняття рішень, які визначають основний зміст Конституції України.

Натомість зазначені питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативною, не можуть вважатися такими, що можуть визначити основний зміст Конституції України, оскільки стосуються дострокового припинення повноважень Верховної Ради України VІ скликання, а також конкретної особи, яка займає пост Президента України – Януковича В.Ф.

Також необхідно зазначити, що внесення до Конституції України змін щодо дострокового припинення повноважень саме "Верховної Ради України VІ скликання" та "Президента України Януковича Віктора Федоровича" є неможливим. Такі зміни у разі їх підтримання громадянами України на всеукраїнському референдумі позбавляють можливості врахувати результати такого референдуму при прийнятті рішень відповідними державними органами, що є неприпустимим з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року у справі № 6–рп/2005 (справа про здійснення влади народом).

Отже, вказані питання не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як такі, що не відповідають Конституції України та не є предметом всеукраїнського референдуму, який визначений статтею 3 Закону.

Учасниками зборів також не вноситься пропозиція щодо змін до Конституції України та Законів України "Про вибори народних депутатів України", "Про вибори Президента України" стосовно порядку та строків призначення та проведення позачергових виборів до Верховної Ради України та Президента України.

Проте відповідно до частини другої статті 77 та пункту 7 частини першої статті 106 Конституції України позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в період шістдесяти днів з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України.

Згідно з пунктом 7 частини першої статті 85 та частини п’ятої статті 103 Основного Закону України в разі дострокового припинення повноважень Президента України вибори Президента України призначаються Верховною Радою України та проводяться в період дев’яноста днів з дня припинення повноважень.

Організація і порядок проведення виборів згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України визначаються виключно законами України. Зокрема, Законами України "Про вибори народних депутатів України", "Про вибори Президента України" відповідно встановлено порядок проведення позачергових виборів народних депутатів України та Президента України.

Позачергові вибори народних депутатів України призначаються Президентом України з підстав і в порядку, встановлених Конституцією України і відбуваються в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України, виданого відповідно до Конституції України (статті 15, 16 Закону України "Про вибори народних депутатів України"). Позачергові вибори Президента України проводяться у зв’язку із достроковим припиненням повноважень Президента України у випадках, передбачених Конституцією України, та відбуваються в останню неділю дев’яностоденного строку з дня:

1) проголошення Президентом України особисто заяви про свою відставку на засіданні Верховної Ради України;

2) опублікування рішення Верховної Ради України про підтвердження неможливості виконання Президентом України своїх повноважень за станом здоров’я;

3) опублікування рішення Верховної Ради України про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту;

4) прийняття постанови Верховної Ради України про призначення позачергових виборів у зв’язку із смертю Президента України (статті 15, 17 Закону України "Про вибори Президента України").

Таким чином, питання "Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?" та "Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів Президента України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?" не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум, оскільки не відповідають Основному Закону України та не є предметом всеукраїнського референдуму, який визначений статтею 3 Закону.

Крім того, питання, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, повинні бути чітко сформульованими, а також містити назву проекту (проектів) закону, рішення, що виноситься на референдум, і надавати можливість громадянину відповісти "так" або "ні" на питання про прийняття або відхилення цього проекту (проектів) (частина восьма статті 16, частина перша статті 36 Закону).

Враховуючи викладене, питання, затверджені зазначеними зборами громадян, згідно з Конституцією України та статтями 3, 5 Закону за своїм змістом не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму, оскільки не відповідають Конституції України та не передбачають затвердження законів щодо внесення змін до Конституції України, прийняття, зміни або скасування законів України чи їх окремих положень, прийняття рішень, що визначають основний зміст Конституції України, законів України та інших правових актів.

Також перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону і Роз’ясненню щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженому постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77 (далі – Роз’яснення), дотримання якого є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму, встановлено, що документи вищезазначених зборів не відповідають вимогам Закону та Роз’ясненню з таких підстав.

Відповідно до частини першої статті 7, частини першої статті 16 Закону та пункту 2.1 Роз’яснення ініціативна група всеукраїнського референдуму утворюється на зборах, в яких беруть участь не менш як 200 громадян України, які на день проведення зборів досягли 18 років, мають право голосу і проживають на території України.

Частиною четвертою статті 16 Закону визначено, що перед початком зборів проводиться реєстрація учасників зборів, складається їх список із зазначенням прізвищ, імен та по батькові, місця проживання. На зборах обираються їх голова і секретар.

У пункті 2.3 Роз’яснення зазначено, що список учасників зборів повинен містити відомості, передбачені частиною першою статті 7, частинами першою та четвертою статті 16 Закону, а саме: прізвище, власне ім’я, по батькові; число, місяць, рік народження; місце проживання; назву документа, що посвідчує особу та громадянство України, його серію та номер. Напроти свого прізвища у списку кожний учасник зборів ставить особистий підпис, що підтверджує його участь у зборах.

На порушення вказаних вимог громадяни Бондаренко В.Ф., Каравченко А.В., Лукашов Р.И., Матулевський К.М., Филиппова Е.Л., Одаева О.А., Шовкопляс-Кирьянкова О.В., Митина И.В. у списку учасників зборів не зазначили повністю свої власні імена та по батькові.

Учасниками зборів, включеними до списку під № 12, 16, 34, 37, 117 – 159, 165 – 167, 218, не вказано число та місяць їх народження.

Має місце кратне включення громадян до списку учасників зборів. Так, Зайц Людмила Миколаївна включена до цього списку під № 43 та № 205, Клименко Юлія Олександрівна – під № 102 та № 106.

Більшістю громадян у списку учасників зборів не вказано населених пунктів, в яких вони проживають, а відтак не зазначено їх місця проживання, що порушує вимоги пункту 2.3 Роз’яснення.

Відповідно до пункту 2.6 Роз’яснення про проведення зборів складається протокол, в якому зазначаються дата (число, місяць, рік), точна адреса місця проведення зборів, кількість учасників, прізвища, імена та по батькові обраних голови та секретаря зборів, результати голосування з питань порядку денного.

Усупереч вимогам пункту 2.6 Роз’яснення кількість учасників зборів, зазначена у протоколі зборів, не відповідає кількості осіб, включених до списку учасників цих зборів.

Учасниками зборів обрано ініціативну групу у складі 21 особи, якій доручено збирання підписів громадян під вимогою про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Під час перевірки поданих документів установлено, що у списку учасників зборів дату народження члена ініціативної групи Бучок Валентини Миколаївни зазначено 1959 рік, а в списку членів ініціативної групи, в якому вказано ті ж прізвище, ім’я, по батькові, серія та номер паспорта,  – 13 серпня 1965 року; у списках учасників зборів та членів ініціативної групи зазначено різні відомості щодо серії та номера паспорта члена ініціативної групи Краснощока Сергія Івановича; у списку учасників зборів дату народження члена ініціативної групи Гречка Сергія Володимировича вказано 8 травня 1955 року, тоді як у списку членів ініціативної групи – 19 серпня 1947 року.

Відповідно до частини третьої статті 17 Закону, пункту 3.2 Роз’яснення після проведення зборів міському голові, голові районної ради подаються документи, передбачені частиною восьмою статті 16 Закону, а також підписане всіма членами ініціативної групи зобов’язання про додержання ними законодавства України про референдуми.

На порушення вказаної вимоги у зобов’язанні членів ініціативної групи про додержання ними законодавства України про референдуми немає підпису члена ініціативної групи Зайц Л.М. Натомість зазначене зобов’язання двічі підписано іншим членом цієї ініціативної групи Дудченком А.Ю.

Частиною першою статті 17 Закону визначено, що ініціативні групи всеукраїнського референдуму реєструються Центральною виборчою комісією за поданням голів районних, міських (міст республіканського та обласного підпорядкування) рад, на території яких проведено збори громадян, які обрали ініціативну групу.

Згідно з абзацом п’ятим пункту 3.3 Роз’яснення право підписувати подання до Центральної виборчої комісії має міський голова, голова районної ради або особа, яка відповідно до законодавства України виконує його обов’язки.

Частиною шостою статті 17 Закону встановлено, що Центральна виборча комісія реєструє ініціативну групу всеукраїнського референдуму в разі відповідності поданих документів щодо ініціативної групи вимогам Закону.

Подані до Центральної виборчої комісії документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 6 грудня 2010 року в місті Донецьку, не відповідають вимогам Закону, що обумовлює відмову в реєстрації цієї ініціативної групи.

Разом з тим, Центральна виборча комісія звертає увагу Донецького міського голови на те, що відповідно до частини четвертої статті 17 Закону та пункту 3.3 Роз’яснення міський голова, голова районної ради подає документи щодо ініціативної групи всеукраїнського референдуму до Центральної виборчої комісії лише у разі їх відповідності вимогам Закону.

Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 77, пункту 7 частини першої статті 85, частини другої статті 90, пункту 20 частини першої статті 92, частини п’ятої статті 103, пунктів 7, 8 частини першої статті 106, частини другої статті 108 Конституції України, статей 15, 16 Закону України "Про вибори народних депутатів України", статей 15, 17 Закону України "Про вибори Президента України", статей 2, 3, 5, частини першої статті 7, статті 16, частин першої, четвертої та шостої статті 17, частини першої статті 36 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" та Роз’яснення щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року № 77, керуючись статтею 1, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, пунктом 3 статті 17, статтею 20, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питань:

"1. Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання?
2. Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів до Верховної Ради України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?
3. Чи підтримуєте ви дострокове припинення повноважень Президента України Януковича Віктора Федоровича?
4. Чи підтримуєте ви проведення дострокових виборів Президента України в період 60 днів з дня оголошення результатів волевиявлення громадян на Всеукраїнському референдумі за народною ініціативою?".

2. Цю постанову надіслати Донецькому міському голові та Донецькій міській раді, а також розмістити на сайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії     А. МАГЕРА