УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

12 червня 2014 року № 784

Про відмову в реєстрації ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 31 травня 2014 року в місті Києві

До Центральної виборчої комісії 7 червня 2014 року уповноваженим представником ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою Каденюком Л.К. подано документи зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

З указаних документів вбачається, що у місті Києві у ДП "Палац Спорту" 31 травня 2014 року за ініціативою громадян України Мороза О.О., Каденюка Л.К., Супрун Л.П., Петрова О.В., Вікнянського П.М., Єрмолаєва А.В., Чобана Ю.Д., Ющика О.І., Устенка П.І., Головні О.І. відбулися збори громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, у яких згідно із протоколом цих зборів узяли участь 2 347 осіб. Учасниками зборів визнано доцільним проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та схвалено пропозицію про винесення на всеукраїнський референдум за народною ініціативою таких питань:

"1. Чи згодні ви з тим, що Конституція України в новій редакції має бути ухвалена безпосередньо українським народом на всеукраїнському референдумі?

2. Чи ухвалюєте ви Конституцію України в новій редакції, проект якої додається, внесену на всеукраїнський референдум, проголошений Президентом України за народною ініціативою?

3. Чи ухвалюєте ви конституційний Закон "Про введення в дію Конституції України в новій редакції", проект якого додається, внесений на всеукраїнський референдум, проголошений Президентом України за народною ініціативою?"

Учасниками зборів також утворено ініціативну групу в складі 1 533 осіб, якій доручено збирання підписів громадян під вимогою про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Розглянувши документи проведених зборів громадян України, а також здійснивши у межах своїх повноважень перевірку питань та текстів проектів Конституції України та закону України, які пропонуються винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України та законам України, Центральна виборча комісія зазначає.

Згідно з частиною другою статті 5 Конституції України носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії (стаття 69 Конституції України).

Відповідно до частини першої статті 95 Закону України "Про всеукраїнський референдум" (далі – Закон) результати народного волевиявлення на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою є остаточними та не потребують затвердження або схвалення будь-якими органами державної влади і є обов’язковими для виконання громадянами України, органами державної влади України, яких воно стосується та до повноважень яких віднесено.

Конституційний Суд України в Рішенні від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005 дійшов висновку, що "… результати народного волевиявлення, отримані через вибори й референдум, є обов’язковими".

Таким чином, Конституція України та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов’язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов’язковими для виконання громадянами України, органами державної влади України, яких воно стосується та до повноважень яких віднесено.

Згідно із статтею 19 Закону питання референдуму – це текст, яким викладається пропозиція референдуму, у вигляді питального речення, що пропонує учаснику всеукраїнського референдуму чіткі відповіді "так" або "ні".
Відповіді на питання, запропоновані згаданими зборами громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, можуть бути взаємовиключними.

У Рішенні Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005  зазначено, що "влада народу здійснюється в межах території держави у спосіб і формах, встановлених Конституцією та законами України".

Конституційний Суд України Рішенням від 16 квітня 2008 року № 6-рп/2008 висловив позицію, що процес прийняття нової Конституції України (нової редакції) може бути започаткований лише після з’ясування волі Українського народу щодо необхідності прийняття нової Конституції України.

Також у Рішенні Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року № 3-рп/2000 закріплено: "Питання, викладені в … пункті 6 ("Чи згодні Ви з тим, що Конституція України має прийматися всеукраїнським референдумом?") статті 2 Указу, суперечать Конституції України… Викладене в пункті 6 статті 2 Указу питання виноситься на всеукраїнський референдум без з’ясування волі народу щодо необхідності прийняття нової Конституції України і, отже, ставить під сумнів чинність Основного Закону України, що може призвести до послаблення встановлених ним основ конституційного ладу в Україні, прав і свобод людини і громадянина".

Так, з аналізу правової позиції Конституційного Суду України вбачається, що винесення питання щодо схвалення Конституції України в новій редакції на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою можливе лише після з’ясування волі Українського народу про необхідність прийняття таких змін.

Отже, у межах одного референдумного процесу винесення питання щодо необхідності викладення Конституції України в новій редакції та схвалення такої редакції є неможливим.

За змістом частин третьої, четвертої статті 77 Закону форму і текст бюлетеня для голосування затверджує Центральна виборча комісія відповідно до питання, винесеного на всеукраїнський референдум. Текст бюлетеня для голосування викладається державною мовою і повинен бути розміщений на одному аркуші та лише з одного боку.

При цьому згідно з частиною п’ятою цієї ж статті в бюлетені для голосування зазначається формулювання питання, що виноситься на всеукраїнський референдум, а у разі проведення референдуму щодо певного закону або окремих його положень – також назва закону і пропонується учаснику всеукраїнського референдуму відповісти "так" або "ні" на запитання про прийняття чи відхилення проекту, відповідного питання.

Таким чином, Законом не передбачено долучення до бюлетеня для голосування як додатка тексту проекту Конституції України або закону України, що пропонується для схвалення на всеукраїнському референдумі.

Водночас питання "Чи ухвалюєте ви Конституцію України в новій редакції, проект якої додається, внесену на всеукраїнський референдум, проголошений Президентом України за народною ініціативою?" та "Чи ухвалюєте ви конституційний Закон "Про введення в дію Конституції України в новій редакції", проект якого додається, внесений на всеукраїнський референдум, проголошений Президентом України за народною ініціативою?" на порушення положень статті 77 Закону передбачають необхідність долучення текстів проектів нової редакції Конституції України та Конституційного Закону до відповідного бюлетеня для голосування.

Згідно з частиною другою статті 95 Закону нова редакція Конституції України набирає чинності з дня оголошення Центральною виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму про схвалення нової редакції на всеукраїнському референдумі.

Офіційним оголошенням результатів всеукраїнського референдуму є оголошення головуючим на засіданні Центральної виборчої комісії результатів всеукраїнського референдуму.

Натомість запропонована нова редакція Конституції України та окремі положення тексту Конституційного Закону, що виносяться на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, суперечать один одному.

Так, текст нової редакції Конституції України містить положення (стаття 163), відповідно до якого ця Конституція є чинною після оголошення результатів всеукраїнського референдуму про її ухвалення з дня прийняття рішення всеукраїнським референдумом.

Проте за текстом Конституційного Закону "Про введення в дію Конституції України в новій редакції" (стаття 1) Конституція України в новій редакції вводиться в дію з дня її офіційного опублікування в газеті "Голос України" не пізніше ніж на третій день після оголошення результатів всеукраїнського референдуму про її ухвалення.

Відповідно до статті 157 Основного Закону України Конституція України не може бути змінена, якщо зміни передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина.

Частиною третьою статті 20 Закону також передбачено, що тексти нової редакції Конституції України та законопроектів, що виносяться на конституційний та законодавчий референдум, не повинні скасовувати чи обмежувати зміст та обсяг існуючих прав і свобод людини і громадянина.

У тексті нової редакції Конституції України не задекларовано окремі права і свободи, які передбачено чинною Конституцією України, зокрема гарантоване статтею 34 Конституції України право на свободу думки і слова, право бути обраним до органів місцевого самоврядування (стаття 38 Конституції України), а також положення щодо непорушності права приватної власності (стаття 41 Конституції України).

Крім того, частиною другою статті 10 нової редакції Конституції України передбачається надання офіційного статусу в Україні лише одній із мов національних меншин України, проте згідно зі статтею 24 Конституції України громадяни мають рівні права і свободи, не може бути привілеїв та обмежень, зокрема, за мовними ознаками.

За таких обставин питання та тексти нової редакції Конституції України та Конституційного Закону, що пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, не відповідають Конституції України та Закону. 

Водночас, проаналізувавши документи зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою на предмет відповідності вимогам законодавства, Центральна виборча комісія встановила.

Порядок утворення ініціативної групи всеукраїнського референдуму визначено статтею 30 Закону, відповідно до частини першої якої ініціативна група з проведення всеукраїнського референдуму утворюється на зборах громадян України, в яких бере участь не менш як  дві тисячі  громадян України, які мають право голосу на всеукраїнському референдумі.

При цьому частиною четвертою вказаної статті передбачено, що перед початком зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму проводиться реєстрація учасників, складається їх список із зазначенням прізвища, імені, по батькові, дати народження, місця проживання із зазначенням адреси житла, номера та серії паспорта та даних про час та орган видачі паспорта України, відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України. Кожний учасник зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму напроти свого прізвища ставить свій підпис, який засвідчує участь у зборах.

Згідно із протоколом зборів громадян України щодо проведення  всеукраїнського референдуму за народною ініціативою від 31 травня 2014 року загальна кількість зареєстрованих учасників зборів становила 2 347 осіб. Разом з тим, перевіркою списку учасників зборів установлено, що до нього включено 2 367 осіб. При цьому відомості щодо 841 особи, включеної до зазначеного списку, не відповідають вимогам Закону з таких підстав.

За результатами аналізу списку учасників зборів з ініціювання проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, які відбулися 31 травня 2014 року (м. Київ, Спортивна площа, 1, Палац Спорту), встановлено, що на порушення зазначених вимог Закону в них узяли участь та включені до списку учасників зборів 49 осіб, яким на день проведення зборів не виповнилося вісімнадцять років, а отже, вони не мають права голосу на всеукраїнському референдумі.

У відомостях щодо 47 осіб у списку учасників зборів не зазначено, серед іншого, дату або число та/або місяць народження.

Також у списку учасників зборів 71 особа не зазначила повністю своє ім’я та по батькові. Має місце кратне включення 100 осіб до списку учасників зборів.

Крім того, 26 осіб не поставили свої підписи у списку учасників зборів, тобто не засвідчили свою участь у зборах.

До списку учасників зборів включено 513 осіб, навпроти прізвищ яких документом, що посвідчує її особу та громадянство України, зазначено паспорт, який містить чотири -, п’яти – або семизначний номер, або без зазначення номера та (або) дати і назви  органу його видачі, що виключає можливість ідентифікації такого документа як паспорта громадянина України, або зазначено назву та номер документа, який не підтверджує громадянство України (пенсійне посвідчення, учнівський квиток тощо).

У відомостях стосовно 275 учасників зборів у списку не вказано їх місце проживання із зазначенням адреси житла. 
Усього за результатами перевірки у відомостях щодо 841 учасника зборів, включеного до списку, встановлено 1 081 порушення та неточність.

За змістом частин п’ятої, одинадцятої статті 30 Закону на зборах обираються, зокрема, голова та секретар зборів, які підписують документи проведених зборів. Проте перевіркою встановлено, що головою зборів обрано одного із їх організаторів – Супрун Л.П., яка не є учасником зборів, оскільки не включена до списку учасників зборів та не підтвердила своїм підписом участь у зборах.

Також за змістом частин дев’ятої, одинадцятої статті 30 Закону списки учасників зборів є складовими протоколу зборів та підписуються головою і секретарем зборів. На порушення вказаних норм Закону список учасників зборів не підписано головою і секретарем зборів, а отже, не може вважатися списком учасників зборів у розумінні Закону.

На зборах громадян також визначається особа (далі – уповноважений представник ініціативної групи), яка буде представляти інтереси ініціативної групи, про що складається заява, яка підписується головою та секретарем зборів. У заяві про призначення уповноваженого представника ініціативної групи зазначаються прізвище, ім’я, по батькові представника суб’єкта процесу референдуму, його громадянство, день, місяць і рік народження, місце роботи, займана посада (заняття), місце проживання, адреса житла, а також контактний номер телефону (частина восьма статті 30 Закону).

Разом з тим, на порушення вказаних вимог Закону в заяві про призначення уповноваженого представника ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою від 31 травня 2014 року відсутні відомості про громадянство Каденюка Л.К., визначеного зборами громадян уповноваженим представником ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на цих зборах.

Згідно з частиною сьомою статті 30 Закону ініціативна група з проведення всеукраїнського референдуму складається не менш як з п’ятисот громадян України, які на день її утворення мають право голосу. Збори утворюють лише одну ініціативну групу. На зборах складається список членів ініціативної групи із зазначенням прізвища, імені, по батькові, дати народження, місця проживання або місця перебування, відомостей про документи, що посвідчують особу та громадянство України.

Крім того, частиною одинадцятою статті 30 Закону передбачено, що уповноважений представник ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму разом з іншими документами передає до Центральної виборчої комісії підписані головою і секретарем зборів письмові заяви кожного з членів ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму про згоду бути членом ініціативної групи. Відповідно до частини десятої цієї статті письмова заява на згоду бути членом ініціативної групи має обов’язково містити прізвище, ім’я, по батькові такої особи, дату його народження та місце проживання із зазначенням адреси житла, відомості про документи, що посвідчують його особу та громадянство України, згоду на відповідну участь, дату написання заяви та підпис.

Аналіз списку членів ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, які відбулися 31 травня 2014 року (м. Київ, Спортивна площа, 1, Палац Спорту), та заяв осіб про згоду бути членом відповідної ініціативної групи свідчить, що всупереч установленим вимогам Закону до списку членів ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму включено двох осіб, які на день утворення ініціативної групи не мають права голосу. Крім того, у списку членів ініціативної групи та заяві про згоду бути членом ініціативної групи не збігаються: прізвище, ім’я, по батькові в однієї особи,  прізвище – у 23 осіб, ім’я – у 17 осіб, по батькові – у 29 осіб, дата народження – у 38 осіб, відомості щодо адреси місця проживання – у 49 осіб, назва вулиці – у 10 осіб, номер будинку та (або) квартири в адресі місця проживання – в 11 осіб.

Також у 59, 40 та 7 осіб відповідно не збігаються відомості щодо дати видачі паспорта громадянина України, номера паспорта громадянина України, назви органу, що видав паспорт громадянина України. В 11 осіб у списку членів ініціативної групи та заяві про згоду бути членом ініціативної групи відсутня дата видачі паспорта громадянина України, у 7 осіб – зазначені неіснуючі номери паспортів громадян України (п’яти – або семизначний номер).

У списку членів ініціативної групи та (або) заяві про згоду бути членом ініціативної групи стосовно 135 осіб не вказано назву документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, у 2 осіб, включених до списку, відсутні серія та номер паспорта громадянина України.

Заяви про згоду бути членом ініціативної групи містять такі недоліки: відсутня дата народження у 4 осіб, не зазначено відомості про адресу житла особи або зазначено неповні відомості про адресу житла особи (назви області, району, вулиці, номера будинку або квартири) відповідно у 6 та 11 осіб.

У заяві однієї особи про згоду бути членом ініціативної групи відсутні відомості про документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, у заявах 23 осіб відсутня або невірно вказана дата видачі паспорта громадянина України, заяви 5 осіб не містять серії та номера паспорта громадянина України, заяви 4 осіб – інформації про орган, що видав паспорт громадянина України.

У заявах 2 осіб про згоду бути членами ініціативної групи відсутні їх підписи. У 10 заявах про таку згоду зазначено відомості з двома різними адресами житла цих осіб.

Крім того, у списку членів ініціативної групи та заявах про згоду бути членами ініціативної групи у 2 осіб збігаються усі відомості про особу, крім прізвища, а щодо однієї особи вказано всі різні відомості про неї, крім прізвища.

За таких обставин під час утворення ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою на зборах громадян України 31 травня 2014 року порушено визначений статтею 30 Закону порядок.

Згідно з частиною другою статті 31 Закону відмова в реєстрації ініціативної групи може бути прийнята з мотивів порушення Конституції України чи законів України під час її утворення та/або невідповідності питання чи тексту, що пропонується винести на всеукраїнський референдум, вимогам Конституції України та законам України.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 157 Конституції України,  статті 30, частин першої – третьої статті 31 Закону України "Про всеукраїнський референдум", керуючись статтями 11 – 13, пунктом 3 статті 17, статтею 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питань:

"1. Чи згодні ви з тим, що Конституція України в новій редакції має бути ухвалена безпосередньо українським народом на всеукраїнському референдумі?

2. Чи ухвалюєте ви Конституцію України в новій редакції, проект якої додається, внесену на всеукраїнський референдум, проголошений Президентом України за народною ініціативою?

3. Чи ухвалюєте ви конституційний Закон "Про введення в дію Конституції України в новій редакції", проект якого додається, внесений на всеукраїнський референдум, проголошений Президентом України за народною ініціативою?", утвореної на зборах громадян України, які відбулися 31 травня 2014 року в місті Києві.

2. Цю постанову видати уповноваженому представнику ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії     М. ОХЕНДОВСЬКИЙ