УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

1 березня 2021 року № 84

Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України, висунутих в одномандатному виборчому окрузі № 87  на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року

До Центральної виборчої комісії 24 та 25 лютого 2021 року надійшли документи щодо реєстрації кандидатів у народні депутати України Новицького Володимира Владиславовича, Березовського Володимира Івановича, Волянюка Сергія Романовича, Кірсанова Артема Олександровича, Козоріза Володимира Володимировича, Куп’янського Владислава Юрійовича, Сінчука Миколи Леонідовича, Ткаченка Олександра Артуровича, Усова Андрія Володимировича в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року.

В указаних документах ідеться про те, що зазначених осіб висунуто кандидатами в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня  2021 року на позачергових з’їздах політичних партій, що відбулися 15 лютого 2021 року, а саме: Новицького В.В. – політичною партією “Шанс” (код ЄДРПОУ 25256143), Березовського В.І. – політичною партією “Столиця” (код ЄДРПОУ 37689064), Волянюка С.Р. – політичною партією “Зірка” (код ЄДРПОУ 36192344), Кірсанова А.О. – політичною партією “Оберіг” (код ЄДРПОУ 33695729), Козоріза В.В. – політичною партією “Ідея” (код ЄДРПОУ 37133583), Куп’янського В.Ю. – політичною партією “Центр” (код ЄДРПОУ 25886045), Сінчука М.Л. – політичною партією “Консервативна партія України” (код ЄДРПОУ 36515377), Ткаченка О.А. – політичною партією “Український трудовий блок” (код ЄДРПОУ 33306555), Усова А.В. – політичною партією “Соціальна партія” (код ЄДРПОУ 36252151).

Розглянувши вказані документи та наявну в Центральній виборчій комісії інформацію, Комісія встановила.

Згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу XXXXII “Прикінцеві та перехідні положення” Виборчого кодексу України положення Закону України “Про вибори народних депутатів України” (далі – Закон) щодо організації підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України є чинними до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.

Частиною третьою статті 76 Конституції України, частиною четвертою статті 9 Закону передбачено, що не може бути висунутий кандидатом та обраний народним депутатом України громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята в установленому законом порядку.

Виявлення обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у народні депутати України, права бути обраною народним депутатом України, за змістом пункту 7 частини першої статті 60 Закону належить до повноважень Центральної виборчої комісії.

Комісія листом від 24 січня 2021 року № 21-24-883 звернулася до Міністерства внутрішніх справ України з проханням надати інформацію про наявність чи відсутність не погашеної і не знятої в установленому порядку судимості за вчинення умисного злочину в осіб, висунутих кандидатами в народні депутати України, зокрема стосовно Новицького В.В.

Відповідно до надісланого Центральній виборчій комісії листа Департаменту інформатизації Міністерства внутрішніх справ України від   26 січня 2021 року № 7708/16-2021, за даними єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України, Новицький Володимир Владиславович, 1996 року народження, має не погашену і не зняту в установленому порядку судимість за вчинення передбачених статтями Кримінального кодексу України умисних злочинів.

Згідно з пунктом 7 частини першої статті 60 Закону Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в народні депутати України в разі виявлення обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у народні депутати України, права бути обраною народним депутатом України відповідно до статті 9 Закону.

За змістом частини першої статті 59 Закону та пункту 1 Роз’яснення щодо застосування деяких положень Закону України “Про вибори народних депутатів України” під час реєстрації кандидатів у народні депутати України на проміжних виборах народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 16 січня 2020 року № 3 (далі – Роз’яснення), Центральна виборча комісія реєструє кандидата в народні депутати України, висунутого політичною партією у відповідному одномандатному виборчому окрузі, за умови отримання нею документів, передбачених частиною першою статті 55 Закону, які обов’язково повинні містити відомості, зазначені в указаній нормі Закону.

Пунктом 5 частини першої статті 55 Закону визначено, що для реєстрації кандидата в народні депутати України, висунутого політичною партією у відповідному одномандатному виборчому окрузі, до Центральної виборчої комісії подається декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, кандидата в народні депутати України відповідно до статті 57 Закону.

Частиною першою статті 57 Закону встановлено, що декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за рік, що передує року початку виборчого процесу, подається кандидатом у народні депутати України за формою, визначеною відповідно до Закону України “Про запобігання корупції”.

За змістом частини першої статті 45 Закону України “Про запобігання корупції” подання декларації здійснюється шляхом її заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства з питань запобігання корупції за встановленою ним формою.

Згідно з пунктом 2 Роз’яснення щодо застосування деяких положень Закону України “Про вибори народних депутатів України” стосовно декларування майнового стану, доходів, витрат і зобов’язань фінансового характеру під час реєстрації кандидатів у народні депутати України на проміжних виборах народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 16 січня 2020 року № 4, на проміжних виборах народних депутатів України декларація (усі сторінки декларації,  у тому числі ті сторінки її розділів, стосовно яких у суб’єкта декларування та членів його сім’ї відсутні об’єкти для декларування у відповідному розділі) кандидата в народні депутати України разом з іншими документами, передбаченими статтею 55 Закону, подається до Центральної виборчої комісії для реєстрації особи кандидатом у народні депутати України після присвоєння такій декларації унікального ідентифікатора документа в Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на паперових носіях та в електронному вигляді:

на паперових носіях – роздрукована декларація, розміщена в Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, засвідчена підписом кандидата в народні депутати України шляхом проставлення його на останній сторінці декларації;

в електронному вигляді – у форматі PDF (*.pdf) на оптичному носії інформації (CD-R, DVD-R) або на USB-флешнакопичувачі чи іншому пристрої для запам’ятовування, що використовує інтерфейс USB.

Однак усупереч зазначеному подані на паперових носіях та в електронному вигляді для реєстрації кандидатами в народні депутати України декларації Волянюка С.Р., Новицького В.В., Сінчука М.Л., Усова А.В., а Березовського В.І., Кірсанова А.О., Козоріза В.В., Куп’янського В.Ю., Ткаченка О.А. – лише на паперових носіях не розміщено в Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а їх подання здійснювалося не шляхом її заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства з питань запобігання корупції.

Крім того, пунктом 6 частини першої статті 55 Закону передбачено, що для реєстрації кандидата в народні депутати України, висунутого політичною партією у відповідному одномандатному виборчому окрузі, необхідно подати до Центральної виборчої комісії документ про внесення грошової застави відповідно до статті 56 Закону.

Так, згідно з частиною другою статті 56 Закону політична партія, яка висунула кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі, після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації вносить на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії грошову заставу в розмірі десяти розмірів мінімальної заробітної плати. При цьому Центральна виборча комісія зауважує, що на проміжних виборах народного депутата України  28 березня 2021 року розмір грошової застави кандидата в народні депутати України становить 60 000 (шістдесят тисяч) гривень.

За змістом пункту 6 Роз’яснення документ про внесення грошової застави відповідно до статті 56 Закону, який подається до Комісії разом з іншими документами для реєстрації кандидата в народні депутати України, повинен підтверджувати здійснення банківської операції та відображати, зокрема:

внесення грошової застави саме політичною партією, яка висунула кандидата в народні депутати України;

внесення грошової застави в розмірі, встановленому частиною другою статті 56 Закону.

У документі про внесення грошової застави платник повинен зазначити політичну партію в разі внесення нею грошової застави для реєстрації висунутих нею кандидатів у народні депутати України.

Внесення грошової застави політичною партією здійснюється шляхом перерахування коштів з банківського рахунку політичної партії на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії.

Натомість до документів для реєстрації кандидатів у народні депутати України Березовського В.І., Волянюка С.Р., Кірсанова А.О., Козоріза В.В., Куп’янського В.Ю., Сінчука М.Л., Ткаченка О.А., Усова А.В. додано квитанції, у кожній з яких зазначено про сплату коштів у розмірі 1 грн як грошової застави кандидата в народні депутати України. До документів Новицького В.В. додано платіжне доручення про сплату коштів у розмірі 5 грн з призначенням платежу: “грошова застава кандидата в народні депутати України Новицького В.В. від ПП “Шанс”. При цьому платниками у квитанціях та платіжному дорученні вказано цих осіб або взагалі не зазначено платника, якщо оплата здійснювалась шляхом переведення коштів на IBAN з карткового рахунку.

Разом з тим згідно з виписками за 23, 24 та 25 лютого 2021 року зі спеціального рахунку Центральної виборчої комісії, відкритого для зарахування грошової застави кандидатів у народні депутати України, кошти за Березовського В.І., Кірсанова А.О., Куп’янського В.Ю., Ткаченка О.А., Усова А.В. надійшли від Нечепорука Тараса Івановича; за Козоріза В.В. – від ТОВ “ФК “КОНТРАКТОВИЙ ДІМ”; за Волянюка С.Р., Новицького В.В. та Сінчука М.Л. – від самих кандидатів у народні депутати України.

З огляду на викладене такі квитанції та платіжне доручення не можна вважати документами про внесення грошової застави відповідно до статті 56 Закону.

Таким чином, визначеного пунктом 6 частини першої статті 55 Закону документа про внесення грошової застави згідно зі статтею 56 Закону, необхідного для реєстрації кандидатів у народні депутати України Березовського В.І., Волянюка С.Р., Кірсанова А.О., Козоріза В.В., Куп’янського В.Ю., Новицького В.В., Сінчука М.Л., Ткаченка О.А.,  Усова А.В., до Комісії не подано.

Пунктом 7 частини першої статті 55 Закону встановлено, що  для реєстрації кандидата в народні депутати України, висунутого  політичною партією у відповідному одномандатному виборчому окрузі, до Центральної виборчої комісії подається 4 фотографії кандидата розміром  4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді.

Разом з тим для реєстрації кандидатів у народні депутати України  на паперових носіях та в електронному вигляді було подано сканкопії фотографій Волянюком С.Р. – розміром 7 х 9 см, Новицьким В.В. –  розміром 7 х 9 см, Сінчуком М.Л. – розміром 7 х 10 см, Усовим А.В. – розміром 7 х 8,5 см та сканкопії фотографій лише на паперових носіях Березовським В.І. розміром 7 х 9 см, Кірсановим А.О. – розміром 9 х 9,5 см, Козорізом В.В. – розміром 7 х 8,5 см, Куп’янським В.Ю. – розміром 5 х 6 см, Ткаченком О.А. – розміром 6 х 7,5 см.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 60 Закону Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в народні депутати України в разі відсутності документів, зазначених у частині першій статті 55 Закону.

Окремо Центральна виборча комісія зауважує, що відповідно до частини третьої статті 55 Закону разом з документами, передбаченими частиною першою або частиною другою цієї статті, до Центральної виборчої комісії подається в електронному вигляді передвиборна програма кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі, викладена державною мовою, яка оприлюднюється на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Однак передвиборних програм кандидатів у народні депутати України Березовським В.І., Кірсановим А.О., Куп’янським В.Ю., Ткаченком О.А. в електронному вигляді до Центральної виборчої комісії не подано.

Стосовно документів, поданих на підтвердження суб’єктів висування кандидатів у народні депутати України, Комісія звертає увагу, що за змістом Закону України “Про політичні партії в Україні”:

діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її реєстрації; не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій (частина тринадцята статті 10);

реєстрація політичних партій здійснюється в порядку, визначеному Законом України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”, після перевірки поданих матеріалів (частина перша статті 11);

політична партія забезпечує внесення змін до відомостей про політичну партію, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, у порядку, визначеному Законом України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”, у 10-денний строк після прийняття рішень з цих питань (частина дев’ята статті 11).

Згідно із Законом України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань” суб’єктом державної реєстрації політичних партій є Міністерство юстиції України (пункт 14 частини першої статті 1).

Водночас Комісія зауважує, що на момент ухвалення цієї постанови змін до відомостей про політичні партії, від імені яких надійшли документи для реєстрації кандидатів у народні депутати України, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань не внесено. Разом з тим оцінка достовірності наданих зазначеними політичними партіями підтвердних документів щодо зміни попередніх найменувань цих партій, їх керівників та правомірності таких змін виходить за межі компетенції Комісії.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 55, частини другої статті 56, частини першої статті 57, частин першої, шостої статті 59, пункту 2 частини першої, частини другої статті 60 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, підпункту 2 пункту 2  розділу XXXXII “Прикінцеві та перехідні положення” Виборчого кодексу України, керуючись статтями 11 – 13, пунктом 17 статті 19 Закону  України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія  постановляє:

1. Відмовити в реєстрації кандидатів у народні депутати України Новицького Володимира Владиславовича, Березовського Володимира Івановича, Волянюка Сергія Романовича, Кірсанова Артема Олександровича, Козоріза Володимира Володимировича, Куп’янського Владислава Юрійовича, Сінчука Миколи Леонідовича, Ткаченка Олександра Артуровича, Усова Андрія Володимировича, висунутих в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року.

2. Копію цієї постанови видати представникам політичних партій, якими подавалися документи щодо реєстрації кандидатів у народні депутати України, указаних в пункті 1 цієї постанови.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО