УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

27 травня 2016 року № 158

Про відсутність правових підстав для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів Росошанської сільської ради об’єднаної територіальної громади та Росошанського сільського голови (Вінницька область) і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів

До Центральної виборчої комісії 23 травня 2016 року надійшло звернення Вінницької обласної державної адміністрації разом із супровідним листом від 19 травня 2016 року № 01.01-44/3195, зареєстроване в Комісії за № 21-40-4849, щодо призначення перших виборів депутатів Росошанської сільської ради об’єднаної територіальної громади та Росошанського сільського голови у зв’язку з утворенням на території Вінницької області Росошанської сільської об’єднаної територіальної громади.

До звернення додано засвідчені копії рішень відповідних місцевих рад щодо їх добровільного об’єднання, звернення Росошанського сільського голови до Вінницької обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення зазначених перших місцевих виборів, а також висновки про відповідність проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад Конституції та законам України, затверджені розпорядженням голови Вінницької обласної державної адміністрації від 14 серпня 2015 року № 486.

Розглянувши вказані документи, Центральна виборча комісія встановила.

Відповідно до частини третьої статті 7 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад у п’ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації (частина четверта статті 7 зазначеного Закону).

Згідно з частиною восьмою статті 7 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об’єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою вказаної статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Частиною шостою статті 14 Закону України "Про місцеві вибори" (далі – Закон) передбачено, що перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.

Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови (частина сьома статті 15 Закону).

Таким чином, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією за відповідними зверненнями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій, а призначення перших виборів є підставою для оголошення Комісією виборчого процесу таких виборів.

Постановою Центральної виборчої комісії від 12 лютого 2016 року № 32 затверджено Порядок призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів (далі – Порядок), яким визначено процедуру призначення Комісією перших виборів депутатів місцевих рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів за результатами розгляду звернень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій щодо призначення таких виборів, а також встановлено форму зазначеного звернення.

Пунктом 3 указаного Порядку передбачено відомості, які повинно містити відповідне звернення, зокрема обласних державних адміністрацій, щодо призначення перших місцевих виборів, а пунктом 5 Порядку – перелік документів, оригінали або засвідчені копії яких додаються до звернення.

Вирішуючи питання щодо призначення та оголошення виборчого процесу перших виборів депутатів Росошанської сільської ради об’єднаної територіальної громади та Росошанського сільського голови, Центральна виборча комісія виходить з такого.

Як вбачається зі звернення Вінницької обласної державної адміністрації та копій рішень місцевих рад, доданих до нього, до складу Росошанської сільської об’єднаної територіальної громади увійшли Росошанська сільська рада (село Росоша, селище Липовець), що згідно з відомостями електронного довідника "Україна. Адміністративно-територіальний устрій", розміщеному на офіційному веб-порталі Верховної Ради України, відноситься до Липовецького району Вінницької області, а також Очитківська сільська рада (села Очитків, Люлинці), яка за даними зазначеного довідника належить до Оратівського району цієї області.

Отже, Росошанська сільська об’єднана територіальна громада утворена територіальними громадами, розташованими на території двох суміжних адміністративно-територіальних одиниць – Липовецького та Оратівського районів Вінницької області, що унеможливлює без вирішення питання щодо зміни меж відповідних районів віднесення утвореної Росошанської сільської об’єднаної територіальної громади та території відповідної сільської ради, депутати якої обиратимуться на перших місцевих виборах, до території одного із цих районів.

Разом з тим, відповідно до пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України вирішення питання щодо утворення і ліквідації районів, встановлення і зміни меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування та перейменування населених пунктів і районів належить до повноважень Верховної Ради України. Також частиною першою статті 174 Земельного кодексу України визначено, що рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад.

Відповідно до частини другої статті 8 Основного Закону України Конституція України має найвищу юридичну силу, а згідно з частиною третьою цієї статті її норми є нормами прямої дії.

Таким чином, враховуючи зазначені норми Конституції України та Земельного кодексу України, необхідною передумовою призначення перших виборів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів і оголошення виборчого процесу таких місцевих виборів у разі входження територіальної громади, розташованої на території суміжного району, до складу об’єднаної територіальної громади, адміністративний центр якої знаходиться в межах іншого району, є внесення змін до меж відповідних районів.

Згідно з пунктом 4 Порядку в разі добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст суміжних районів або добровільного об’єднання територіальних громад суміжних району (районів) та міста (міст) обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення або добровільного об’єднання територіальних громад суміжних міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення у супровідному листі зазначаються дата, номер та назва постанови Верховної Ради України про встановлення (зміну) меж суміжних районів або про встановлення (зміну) меж суміжних району (районів) та міста (міст) обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення або суміжних міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення.

Центральна виборча комісія зазначає, що у зверненні Вінницької обласної державної адміністрації про призначення перших виборів депутатів Росошанської сільської ради об’єднаної територіальної громади та Росошанського сільського голови вказано відомості про належність територіальних громад, що увійшли до складу цієї об’єднаної територіальної громади, до суміжних адміністративно-територіальних одиниць (районів).

Разом з тим, у супровідному листі від 19 травня 2016 року № 01.01-44/3195 до звернення відсутні дата, номер та назва постанови Верховної Ради України про встановлення (зміну) меж суміжних адміністративно-територіальних одиниць (районів), територіальні громади яких увійшли до складу об’єднаної територіальної громади.

Також до Центральної виборчої комісії не надходила постанова Верховної Ради України про зміну меж Липовецького та Оратівського районів Вінницької області у зв’язку з утворенням Росошанської сільської об’єднаної територіальної громади, до складу якої увійшли територіальні громади зазначених суміжних районів.

З огляду на викладене прийняття рішення щодо віднесення Росошанської сільської об’єднаної територіальної громади до території Липовецького або Оратівського району Вінницької області органами місцевого самоврядування територіальних громад, що вирішили об’єднатися, їх посадовими особами або Вінницькою обласною радою чи Вінницькою обласною державною адміністрацією, Центральною виборчою комісією або будь-яким іншим державним органом чи органом місцевого самоврядування суперечитиме частині другій статті 19 Конституції України, оскільки фактично призведе до зміни меж зазначених суміжних районів, що Основним Законом України віднесено до виключної компетенції Верховної Ради України.

Комісія зауважує, що виключення із Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" положення частини дев’ятої статті 7, яке визначало необхідність попереднього внесення Верховною Радою України змін до меж суміжних адміністративно-територіальних одиниць у разі, якщо передбачалося входження до складу об’єднаної територіальної громади територіальних громад, розташованих на території таких адміністративно-територіальних одиниць, не може бути підставою для незастосування норм Конституції України, що визначають повноваження Верховної Ради України у цій сфері, які є нормами прямої дії та обов’язкові для застосування.

Крім того, на порушення вимог до форми звернення, встановленої постановою Комісії від 12 лютого 2016 року № 32, у найменуваннях місцевих рад територіальних громад, що увійшли до складу об’єднаної територіальної громади, вказаних у зверненні Вінницької обласної державної адміністрації, не зазначено назви районів, до яких належать ці місцеві ради, та назви сіл, селища відповідних місцевих рад, відсутня дата підписання звернення, а підпис першого заступника голови Вінницької обласної державної адміністрації під зверненням не скріплений відповідною печаткою.

За змістом пункту 7 Порядку в разі невідповідності звернення та/або доданих до нього документів, передбачених Порядком, вимогам Конституції, законів України та Порядку, Центральна виборча комісія встановлює відсутність правових підстав для призначення перших місцевих виборів та у зв’язку із цим приймає рішення про повернення звернення разом з усіма документами Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації.

За таких обставин Центральна виборча комісія дійшла висновку щодо невідповідності звернення Вінницької обласної державної адміністрації вимогам Конституції України та Порядку, а відтак у Комісії відсутні правові підстави для призначення перших виборів депутатів Росошанської сільської ради об’єднаної територіальної громади та Росошанського сільського голови і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів.

Частиною другою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності. Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України (частина друга статті 3 зазначеного Закону).

Враховуючи викладене, відповідно до частин другої, третьої статті 8, частини другої статті 19, пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України, частини першої статті 174 Земельного кодексу України, частин третьої, четвертої, восьмої статті 7 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад", частини шостої статті 14, частини сьомої статті 15, пунктів 1, 11, 8 частини першої статті 24 Закону України "Про місцеві вибори", Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 12 лютого 2016 року № 32, керуючись частиною другою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, пунктами 1, 2, 13 статті 17, пунктами 2, 9 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити відсутність правових підстав для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів Росошанської сільської ради об’єднаної територіальної громади та Росошанського сільського голови за зверненням Вінницької обласної державної адміністрації (лист від 19 травня 2016 року № 01.01-44/3195) і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів.

2. Повернути звернення Вінницької обласної державної адміністрації щодо призначення перших виборів депутатів Росошанської сільської ради об’єднаної територіальної громади та Росошанського сільського голови разом з доданими до нього документами суб’єкту звернення.

3. Цю постанову надіслати Вінницькій обласній державній адміністрації та оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії    М. ОХЕНДОВСЬКИЙ