УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 18 серпня 2017 року № 162

Про відсутність правових підстав для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади та Товстенського селищного голови (Тернопільська область) і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів

До Центральної виборчої комісії 5 травня 2017 року надійшло звернення Тернопільської обласної державної адміністрації разом із супровідним листом від 3 травня 2017 року № 01-1981/39-06, зареєстроване в Комісії за № 21-40-3392, щодо призначення перших виборів депутатів Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади Заліщицького району Тернопільської області та Товстенського селищного голови Заліщицького району Тернопільської області (далі – Товстенська селищна рада об’єднаної територіальної громади, Товстенський селищний голова) у зв’язку з утворенням на території Тернопільської області Товстенської селищної об’єднаної територіальної громади.

До звернення додано оригінали (засвідчені копії) звернення Товстенського селищного голови до Тернопільської обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів, рішення відповідних місцевих рад щодо добровільного об’єднання територіальних громад, а також висновку про відповідність проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад Конституції та законам України і розпоряджень голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 21 липня 2015 року № 433-од та від 26 вересня 2016 року № 560-од про його затвердження.

На заміну раніше надісланого звернення до Центральної виборчої комісії 29 травня 2017 року надійшло звернення Тернопільської обласної державної адміністрації разом із супровідним листом, підписаним заступником голови обласної державної адміністрації, від 25 травня 2017 року № 04-2387/39-06, зареєстроване в Комісії за № 21-40-4046, з того самого питання.

Розглянувши вказані документи, Центральна виборча комісія встановила.

Частиною третьою статті 7 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" (далі – Закон) визначено, що схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад у п’ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об’єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об’єднання територіальних громад.

У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об’єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об’єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку (частини четверта, п’ята, сьома статті 7 Закону).

Згідно з частиною восьмою статті 7 Закону Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об’єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою вказаної статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Частиною сьомою статті 14 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією в порядку, визначеному законом.

Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови (частина восьма статті 15 указаного Закону).

За змістом частини тринадцятої статті 8 Закону в разі якщо до складу об’єднаної територіальної громади увійшли територіальні громади, розташовані на територіях суміжних районів, рішення Центральної виборчої комісії про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови об’єднаної територіальної громади приймається до зміни меж відповідних районів.

Таким чином, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів призначаються Комісією за відповідними зверненнями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій, а їх призначення є підставою для оголошення Комісією виборчого процесу таких виборів.

Постановою Центральної виборчої комісії від 12 лютого 2016 року № 32 (із змінами) затверджено Порядок призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів (далі – Порядок), яким визначено процедуру призначення Комісією перших виборів депутатів місцевих рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів за результатами розгляду звернень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій щодо призначення таких виборів, а також встановлено форму зазначеного звернення.

Пунктом 3 Порядку передбачено відомості, які повинно містити відповідне звернення, зокрема обласних державних адміністрацій, щодо призначення перших місцевих виборів, а пунктом 5 Порядку – перелік документів, оригінали або засвідчені копії яких додаються до нього.

Вирішуючи питання щодо призначення та оголошення виборчого процесу перших виборів депутатів Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади та Товстенського селищного голови, Центральна виборча комісія виходить з такого.

Як вбачається з рішень місцевих рад щодо добровільного об’єднання територіальних громад, до складу Товстенської селищної об’єднаної територіальної громади увійшли Товстенська селищна територіальна громада (Товстенська селищна рада (смт Товсте), Буряківська сільська територіальна громада (Буряківська сільська рада (село Буряківка), Ворвулинська сільська територіальна громада (Ворвулинська сільська рада (села Ворвулинці, Гиньківці), Головчинська сільська територіальна громада (Головчинська сільська рада (села Головчинці, Королівка), Дорогичівська сільська територіальна громада (Дорогичівська сільська рада (село Дорогичівка), Кошилівська сільська територіальна громада (Кошилівська сільська рада (села Кошилівці, Попівці), Лисівська сільська територіальна громада (Лисівська сільська рада (село Лисівці), Литячівська сільська територіальна громада (Литячівська сільська рада (село Литячі), Нирківська сільська територіальна громада (Нирківська сільська рада (села Нирків, Нагоряни), Подільська сільська територіальна громада (Подільська сільська рада (села Поділля, Ангелівка), Садківська сільська територіальна громада (Садківська сільська рада (село Садки), Слобідська сільська територіальна громада (Слобідська сільська рада (село Слобідка), Солоненська сільська територіальна громада (Солоненська сільська рада (села Солоне, Рожанівка), Хмелівська сільська територіальна громада (Хмелівська сільська рада (села Хмелева, Свершківці), Шипівецька сільська територіальна громада (Шипівецька сільська рада (село Шипівці), Шутроминська сільська територіальна громада (Шутроминська сільська рада (село Шутроминці), що згідно з відомостями електронного довідника "Україна. Адміністративно-територіальний устрій", розміщеного на офіційному веб-порталі Верховної Ради України, належать до Заліщицького району Тернопільської області, а також Свидівська сільська територіальна громада (Свидівська сільська рада (села Свидова, Антонів), яка за даними зазначеного довідника належить до Чортківського району вказаної області.

Отже, Товстенську селищну об’єднану територіальну громаду утворено територіальними громадами, розташованими на території двох суміжних адміністративно-територіальних одиниць – Заліщицького та Чортківського районів Тернопільської області.

Центральна виборча комісія зазначає, що звернення Тернопільської обласної державної адміністрації щодо призначення перших виборів депутатів Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади та Товстенського селищного голови відповідає формі звернення, затвердженій постановою Комісії від 12 лютого 2016 року № 32 (зі змінами), та містить усі необхідні відомості.

Разом з тим, до Комісії 5 жовтня 2016 року надійшло рішення Кошилівської сільської ради Заліщицького району Тернопільської області від 22 вересня 2016 року № 62 "Про скасування рішення сесії сільської ради", яким скасовано рішення цієї місцевої ради від 27 липня 2015 року № 174 "Про добровільне об’єднання територіальних громад". Також 10 жовтня 2016 року надійшли рішення Дорогичівської сільської ради Заліщицького району Тернопільської області від 3 жовтня 2016 року № 38 "Про скасування рішення сесії сільської ради", яким скасовано рішення вказаної місцевої ради від 27 липня 2015 року № 196 "Про добровільне об’єднання територіальних громад"; Хмелівської сільської ради Заліщицького району Тернопільської області від 27 вересня 2016 року № 64 "Про скасування рішення сесії Хмелівської сільської ради", яким скасовано рішення зазначеної місцевої ради від 27 липня 2015 року № 200 "Про добровільне об’єднання територіальних громад"; Шутроминської сільської ради Заліщицького району Тернопільської області від 3 жовтня 2016 року № 48 "Про скасування рішення сесії сільської ради", яким скасовано рішення цієї місцевої ради від 27 липня 2015 року № 206 "Про добровільне об’єднання територіальних громад".

Крім того, до Центральної виборчої комісії 13 лютого та 19 липня 2017 року надійшло рішення Свидівської сільської ради Чортківського району Тернопільської області від 14 вересня 2016 року № 65 "Про призупинення добровільного об’єднання сіл Свидова та Антонів Свидівської сільської ради в Товстенську територіальну громаду з центром у селищі Товсте, Заліщицького району, Тернопільської області", яким призупинено дію рішення вказаної місцевої ради від 27 липня 2015 року № 305 "Про добровільне об’єднання сіл Свидова та Антонів Свидівської сільської ради в Товстенську територіальну громаду з центром у селищі Товсте, Заліщицького району, Тернопільської області", а 27 березня 2017 року та 19 липня 2017 року – рішення зазначеної місцевої ради від 14 березня 2017 року № 107 "Про скасування рішення сільської ради від 27 липня 2015 року № 305".

Отже, п’ять сільських із шістнадцяти сільських та однієї селищної рад скасували раніше прийняті ними рішення, на підставі яких відповідні сільські територіальні громади увійшли до складу Товстенської селищної об’єднаної територіальної громади.

Також Комісія зауважує, що в переліку сільських рад, які прийняли рішення про входження відповідних територіальних громад до складу Товстенської селищної об’єднаної територіальної громади, зазначеному в рішеннях Подільської сільської ради Заліщицького району та Свидівської сільської ради Чортківського району Тернопільської області, вказано назву "Шипівська сільська рада", що не відповідає відомостям електронного довідника "Україна. Адміністративно-територіальний устрій", розміщеного на офіційному веб-порталі Верховної Ради України, в якому цю раду названо як "Шипівецька сільська рада". Також за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань зареєстрованим органом місцевого самоврядування є "Шипівецька сільська рада" з місцем розташування – село Шипівці Заліщицького району Тернопільської області.

Разом з тим, у рішеннях усіх місцевих рад про добровільне об’єднання територіальних громад у складі Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади та центром "Товстенської територіальної громади" зазначено "селище Товсте" без урахування того, що згідно з відомостями вказаного електронного довідника до складу Товстенської селищної ради Заліщицького району Тернопільської області входить "селище міського типу Товсте".

Центральна виборча комісія звертає увагу, що питання призначення та оголошення виборчого процесу перших виборів депутатів Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади та Товстенського селищного голови вже розглядалося нею і за результатами було прийнято постанову від 7 жовтня 2016 року № 428 "Про відсутність правових підстав для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади та Товстенського селищного голови (Тернопільська область) і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів".

Однією з підстав для прийняття вказаної постанови стало, зокрема, надходження до Комісії рішення Кошилівської сільської ради Залішицького району Тернопільської області від 22 вересня 2016 року № 62 "Про скасування рішення сесії сільської ради", яким скасовано рішення сесії вказаної місцевої ради від 27 липня 2015 року № 174 "Про добровільне об’єднання територіальних громад".

Згідно з пунктом 1 Порядку за зверненнями, які відповідають вимогам Конституції України, законів України, а також Порядку, Центральна виборча комісія за наявності відповідних бюджетних призначень для організації підготовки та проведення місцевих виборів призначає перші місцеві вибори не пізніше ніж за сімдесят днів до дня таких виборів на останню неділю відповідного місяця.

Водночас за містом пункту 7 Порядку в разі невідповідності звернення та/або доданих до нього документів, передбачених Порядком, вимогам Конституції України, законів України та Порядку, а також у разі надходження до Центральної виборчої комісії рішення відповідної ради про скасування рішення про добровільне об’єднання в територіальну громаду Центральна виборча комісія встановлює відсутність правових підстав для призначення перших місцевих виборів та у зв’язку з цим приймає рішення про повернення звернення разом з усіма документами Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації.

За таких обставин Центральна виборча комісія дійшла висновку щодо відсутності у Комісії правових підстав для призначення перших виборів депутатів Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади та Товстенського селищного голови і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів та необхідності у зв’язку з цим повернення звернення Тернопільської обласної державної адміністрації щодо призначення відповідних перших місцевих виборів разом із доданими до нього документами суб’єкту звернення.

Частиною другою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності. Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України (частина друга статті 3 вказаного Закону).

Враховуючи викладене, відповідно до частин третьої – п’ятої, сьомої, восьмої статті 7, тринадцятої статті 8 Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад", частини сьомої статті 14, частини восьмої статті 15, пунктів 1, 11, 8 частини першої статті 24 Закону України "Про місцеві вибори", Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 12 лютого 2016 року № 32 (із змінами), керуючись частиною другою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, пунктами 1, 2, 13 статті 17, пунктами 2, 9 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Встановити відсутність правових підстав для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади Заліщицького району Тернопільської області та Товстенського селищного голови Заліщицького району Тернопільської області за зверненням Тернопільської обласної державної адміністрації (лист від 3 травня 2017 року № 01-1981/39-06) і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів.

2. Повернути звернення Тернопільської обласної державної адміністрації щодо призначення перших виборів депутатів Товстенської селищної ради об’єднаної територіальної громади Заліщицького району Тернопільської області та Товстенського селищного голови Заліщицького району Тернопільської області разом із доданими до нього документами суб’єкту звернення.

3. Цю постанову надіслати Тернопільській обласній державній адміністрації та оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   М. ОХЕНДОВСЬКИЙ