УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 23 грудня 2021 року № 493

Про виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2021 року у справі № 855/401/19

До Центральної виборчої комісії з Офісу Президента України 23 вересня 2019 року надійшла скарга, датована 19 вересня 2019 року, підписана окремими членами дільничної виборчої комісії звичайної виборчої дільниці № 631220 одномандатного виборчого округу на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, зокрема Нікітенком Павлом Івановичем.

У скарзі суб’єкти звернення просять “прийняти до окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 174 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року та голови дільничної  виборчої комісії звичайної виборчої дільниці № 631220 Рацулі О.В. заходи згідно діючого законодавства України”.

Обґрунтовуючи свої вимоги, суб’єкти звернення зазначають, що окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 174 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року зменшила суму виплат грошової допомоги для членів дільничної виборчої комісії звичайної виборчої дільниці № 631220. Крім того, 21 та 22 липня 2019 року протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці № 631220 замість члена цієї виборчої комісії Фомченко Т.М. підписувала невідома особа.

Також у скарзі зазначено, що головою дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України звичайної виборчої дільниці № 631220 Рацулею О.В. неправомірно внесені гелієвою авторучкою зміни до постанови цієї виборчої комісії від 27 липня 2019 року № 8 “Про нарахування одноразової грошової допомоги членам виборчої комісії”, а саме суму винагороди голови дільничної виборчої комісії змінено з 3 800 грн на 4 000 гривень. У зв’язку з цим 05 серпня 2019 року окремими членами зазначеної дільничної виборчої комісії подано до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 174 скаргу, відповідь на яку надано листом цієї окружної виборчої комісії від 08 серпня 2019 року № 449.

На підтвердження викладених доводів до скарги додано копію протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці № 631220 від 22 липня 2019 року, а також копії постанови дільничної виборчої комісії від 27 липня 2019 року № 8 “Про нарахування одноразової грошової допомоги членам виборчої комісії”, скарги, поданої до окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 174, та відповіді на цю скаргу.

У зв’язку з тим, що на момент надходження скарги не було сформовано складу Комісії відповідно до вимог Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Нікітенку П.І. було надано відповідь листом керівника Секретаріату Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2019 року № 21-30-8269 з роз’ясненням щодо порядку нарахування та виплати одноразової грошової винагороди членам дільничної виборчої комісії.

До Центральної виборчої комісії 11 жовтня 2019 року надійшла скарга Нікітенка П.І. із аналогічним викладенням обставин та проханням розглянути колективну скаргу від 19 вересня 2019 року.

З огляду на те, що зазначену скаргу оформлено без дотримання вимог статті 110 Закону України “Про вибори народних депутатів України” та розділу 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (зі змінами), листом за підписом члена Центральної виборчої комісії від 11 жовтня 2019 року № 21-30-8365 згідно з частиною другою статті 111 названого Закону та пунктом 6.8 указаного Порядку скаргу було повернуто без розгляду Нікітенку П.І. із зазначенням вичерпного переліку недоліків, які перешкоджали розгляду скарги.

Не погоджуючись із діями Центральної виборчої комісії, Нікітенко П.І. звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, у якому просив суд визнати дії Центральної виборчої комісії неправомірними по розгляду скарг від 19 вересня та 11 жовтня 2019 року, зобов’язати її розглянути зазначені скарги та надати відповідь по суті.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 лютого 2020 року у справі № 855/401/19 у задоволенні позову відмовлено повністю.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2021 року у цій справі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 лютого 2020 року скасовано, прийнято нову постанову, якою визнано дії Центральної виборчої комісії неправомірними по розгляду скарг від 19 вересня та 11 жовтня 2019 року; зобов’язано Центральну виборчу комісію повторно розглянути скарги від 19 вересня та 11 жовтня 2019 року та надати відповіді по суті.

Ухвалою Верховного Суду від 13 грудня 2021 року у справі № 855/401/19 у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Центральної виборчої комісії на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2021 року відмовлено.

Згідно зі статтею 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.

Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Відповідно до частини першої статті 325 Кодексу адміністративного судочинства України постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Так, колегією суддів Шостого апеляційного адміністративного суду в постанові від 02 листопада 2021 року у справі № 855/401/19 зазначено, що “Нікітенку П.І. не було надано відповідь по суті його звернення від 19 вересня 2019 року, не надано оцінку інформації про використання Рацулею О.В. гелевої авторучки та підписання протоколів про результати виборів на виборчій дільниці № 631220 людиною, яка не входила до складу дільничної виборчої комісії № 631220, а також не було направлено скаргу Нікітенка П.І. до правоохоронних органів. Водночас, 11 жовтня 2019 року Нікітенко П.І. звертаючись із скаргою до Центральної виборчої комісії фактично просив розглянути скаргу від 19 вересня 2019 року”.

В ухвалі Верховного Суду від 13 грудня 2021 року у справі № 855/401/19 зазначено, що скарга, яку суд зобов’язав розглянути Центральну виборчу комісію, не стосується безпосередньо процедури виборчого процесу, оскільки порушені в ній питання пов’язані з оплатою праці членів виборчої комісії, зокрема щодо правомірності виплати премії її голові. 

Враховуючи викладене, вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до частини другої статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі ­– Закон) Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Порядок подання до Комісії звернень, а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону.

Так, згідно з частиною четвертою статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.

Частиною четвертою статті 15 Закону передбачено, що скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України.

Згідно з частиною третьою статті 77, пунктом 20 частини першої

статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюються законом. Спеціальним законом, за положеннями якого здійснювалася організація підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, є Закон України “Про вибори народних депутатів України” (далі – Закон № 4061-VI), який з 01 січня 2020 року втратив чинність згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу XXXXII “Прикінцеві та перехідні положення” Виборчого кодексу України, крім положень щодо організації та проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.

Порядок та розміри оплати праці членів виборчих комісій з виборів народних депутатів України врегульовувались статтею 47 Закону № 4061-VI, постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2004 року № 966 “Про умови оплати праці членів виборчих комісій, комісій всеукраїнського референдуму”, Порядком оплати праці членів окружних та дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05 вересня 2012 року № 848, і Порядком нарахування та виплати одноразової грошової винагороди членам окружних і дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 12 липня 2012 року № 108.

Згідно з частиною третьою статті 47 Закону № 4061-VI, пунктом 2 розділу ІІ Порядку нарахування та виплати одноразової грошової винагороди членам окружних і дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 12 липня 2012 року № 108, розмір одноразової грошової винагороди членам дільничної виборчої комісії визначається на засіданні цієї комісії за поданням її голови і залежить від особистого внеску кожного члена комісії в її діяльність, про що приймається відповідне рішення.

Пунктами 3, 4 розділу ІІ вказаного Порядку передбачено, що постанова дільничної виборчої комісії про нарахування та виплату одноразової грошової винагороди затверджується рішенням відповідної окружної виборчої комісії. Розмір одноразової грошової винагороди членам виборчих комісій не може перевищувати розміру місячної заробітної плати, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2004 року № 966 “Про умови оплати праці членів виборчих комісій, комісій всеукраїнського референдуму”, за посадами, які вони займають у цих комісіях.

Отже, виплата одноразової грошової винагороди членам дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України здійснюється відповідною окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України зазначеного округу на підставі рішення дільничної виборчої комісії, затвердженого рішенням окружної виборчої комісії.

Таким чином, питання виплати одноразової грошової винагороди членам дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 631220 одномандатного виборчого округу № 174 під час проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня

2019 року належало виключно до повноважень окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 174, повноваження якої відповідно до частини третьої статті 31 Закону № 4061-VI припинено з 23 серпня 2019 року (тобто до дня подання скарг від 19 вересня та 11 жовтня 2019 року).

При цьому Комісія зазначає, що окружна виборча комісія в п’ятнадцятиденний строк з дня офіційного оголошення результатів виборів складає та подає до Центральної виборчої комісії фінансовий звіт про надходження та використання коштів Державного бюджету України на підготовку і проведення виборів народних депутатів України (частина дев’ята статті 46 Закону № 4061-VI).

Так, згідно з фінансовим звітом про надходження та використання коштів Державного бюджету України на підготовку та проведення виборів народних депутатів України окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 174 зазначена комісія не має заборгованості з оплати праці членів дільничних виборчих комісій.

Водночас Комісія зауважує, що контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів народних депутатів України, здійснюється, зокрема, відповідними органами державного фінансового контролю (частина десята статті 46 Закону № 4061-VI).

Так, за результатами ревізії використання коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, в окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 174 Північно-східним офісом Державної аудиторської служби України 22 серпня 2019 року складено акт № 08-11/26, відповідно до якого “ревізією правильності призначення і виплати одноразових грошових винагород порушень вимог Порядку № 108, ч. 3 Постанови № 213, та п. 15 Порядку № 122 не встановлено”.

Разом з тим у поданих до Комісії скаргах міститься інформація про неправомірно внесені головою дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 631220 Рацулею О.В. гелієвою авторучкою зміни до рішення цієї дільничної виборчої комісії щодо нарахування одноразової грошової допомоги членам виборчої комісії, а також підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 631220 від 22 липня 2019 року людиною, яка не входила до складу цієї дільничної виборчої комісії.

Указані обставини можуть свідчити про наявність у діях окремих осіб ознак кримінальних правопорушень, передбачених статтями 1583, 190, 191 Кримінального кодексу України.

Разом з тим законами України Комісія не уповноважена надавати правову оцінку діянням, які можуть містити ознаки кримінального правопорушення, проводити перевірку обставин, що можуть свідчити про вчинення таких правопорушень, приймати відповідні рішення за результатами проведеної перевірки, вирішувати питання про притягнення винних осіб до кримінальної відповідальності.

Частиною четвертою статті 13 Закону встановлено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

За таких обставин Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України та надіслати їй копії відповідних скарг для проведення перевірки викладених у них обставин та реагування відповідно до законодавства України.

Враховуючи викладене, беручи до уваги постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2021 року у справі № 855/401/19, відповідно до Закону України “Про звернення громадян”, керуючись частиною першою статті 1, статтею 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутися до Національної поліції України та надіслати їй копії скарг, зареєстрованих у Центральній виборчій комісії 23 вересня 2019 року за № 21-19/1-45046 та 11 жовтня 2019 року за № 21-30-45729, для проведення перевірки викладених у них обставин та реагування відповідно до законодавства України.

2. Копію цієї постанови надіслати Нікітенку П.І. та Національній поліції України.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО