УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

19 травня 2021 року № 214

Про виконання постанови Великої Палати Верховного Суду від 1 травня 2021 року в справі № 9901/114/21

28 березня 2021 року відбулося голосування виборців на проміжних виборах народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 (Івано-Франківська область).

Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87 (далі – окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 87) 4 квітня 2021 року складено протокол про підсумки голосування в цьому виборчому окрузі.

Центральна виборча комісія на засіданні 5 квітня 2021 року отримала від окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 на зазначених виборах та іншу виборчу документацію, передбачену Законом України “Про вибори народних депутатів України” (далі – Закон).

За наслідками аналізу вказаного протоколу та інших документів, отриманих від окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87, враховуючи надходження до Комісії низки судових рішень у справах щодо оскарження рішень та дій цієї окружної виборчої комісії, що набрали законної сили та можуть вплинути на підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі, а також інформації про наявність на розгляді суду інших справ щодо організації підготовки та проведення зазначених виборів, Центральна виборча комісія 12 квітня 2021 року прийняла рішення про зобов’язання вказаної окружної виборчої комісії скласти протокол з поміткою “Уточнений” з урахуванням судових рішень Івано-Франківського окружного та Восьмого апеляційного адміністративних судів, які набрали законної сили та згідно зі статтею 1291 Конституції України, частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України підлягають обов’язковому виконанню, та не пізніше 17 години 15 квітня 2021 року доставити його до Центральної виборчої комісії.

До Комісії 15 квітня 2021 року окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 87 доставлено протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року з поміткою “Уточнений”, складений 14 квітня 2021 року, відомості якого того самого дня оголошено на засіданні Комісії.

До Центральної виборчої комісії окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 87 було подано також акти, складені нею 2 та 3 квітня 2021 року під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030 у зв’язку з виявленням невідповідності кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідній виборчій дільниці, сумі кількостей недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів з голосами виборців, поданими за кандидатів у народні депутати України, згідно з якими встановлено відсутність виборчих бюлетенів на таких виборчих дільницях: № 260019 – 47, № 260025 – 45, № 260028 – 93, № 260536 – 116, № 261029 – 101, № 261030 – 100.

Комісія 22 квітня 2021 року на підставі протоколу окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року з поміткою “Уточнений”, складеного 14 квітня 2021 року, зважаючи на інформацію Івано-Франківського окружного адміністративного суду та Восьмого апеляційного адміністративного суду (листи від 22 квітня 2021 року № 01-20/1558/21 та № 11-16/31/21) щодо завершення розгляду судових спорів, які мали значення та вплив на визначення результатів указаних проміжних виборів, встановила результати виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року, про що склала відповідний протокол, згідно з яким народним депутатом України обрано Вірастюка В.Я., який одержав більшу відносно інших кандидатів у народні депутати України, які балотувалися в одномандатному виборчому окрузі № 87, кількість голосів виборців, які взяли участь у голосуванні в такому окрузі, а саме – 15 536. Кандидат у народні депутати України Шевченко О.Л., 1971 року народження, згідно з відомостями протоколу набрав 15 114 голосів виборців.

Крім того, Комісія, враховуючи обставини виявлення окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 87 під час повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030 нестачі виборчих бюлетенів на зазначених виборчих дільницях, що, на її думку, можуть свідчити про незаконне знищення (викрадення) виборчої документації і відповідно до Кримінального кодексу України є кримінальним правопорушенням, а також звернення, що надійшли до Комісії та містили інформацію щодо окремих обставин встановлення підсумків голосування в указаному виборчому окрузі, в тому числі щодо нестачі виборчих бюлетенів, постановою від 22 квітня 2021 року № 164 звернулася до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин порушення законодавства України про вибори під час встановлення підсумків голосування на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87 та вжиття згідно із законодавством України заходів реагування.

Результати виборів народних депутатів України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87 офіційно оприлюднено Центральною виборчою комісією 27 квітня 2021 року в газетах “Голос України” (№ 79) та “Урядовий кур’єр” (№ 80).

Водночас дії Центральної виборчої комісії щодо встановлення 22 квітня 2021 року результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року та результати цих виборів, оформлені відповідним протоколом Комісії, було оскаржено до Верховного Суду кандидатом у народні депутати України в цьому виборчому окрузі Шевченком О.Л. (справа № 9901/114/21) та ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ “ЗА МАЙБУТНЄ” як суб’єктом висування зазначеного кандидата (справа № 9901/117/21).

Так, ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ “ЗА МАЙБУТНЄ” у позові просила:

визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії від 22 квітня 2021 року щодо встановлення результатів виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року;

визнати неможливим встановлення достовірних результатів проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87;

визнати протиправним і скасувати протокол Комісії від 22 квітня 2021 року про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 87;

зобов’язати Центральну виборчу комісію прийняти рішення про проведення повторних виборів в одномандатному виборчому окрузі № 87.

Рішенням Верховного Суду від 29 квітня 2021 року в справі № 9901/117/21, що набрало законної сили з 2 травня 2021 року, в задоволенні адміністративного позову ПОЛІТИЧНІЙ ПАРТІЇ “ЗА МАЙБУТНЄ” було відмолено.

Верховний Суд, дослідивши матеріали вказаної справи, а також проаналізувавши судові рішення, що набрали законної сили, стосовно обставин проведення окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 87 повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030 та встановлення нею підсумків голосування з проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року в цьому виборчому окрузі, дійшов висновку, що на момент прийняття оскаржуваних рішень, 22 квітня 2021 року, Центральна виборча комісія мала в розпорядженні протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування з позначкою “Уточнений” від 14 квітня 2021 року, правомірність рішень та дій окружної виборчої комісії, що передували його складанню, було перевірено судами і жодних інших оскаржень та застережень не існувало, а отже, Комісія не мала правових підстав не враховувати відомостей про підсумки голосування на цих дільницях, зазначених у протоколі окружної виборчої комісії від 14 квітня 2021 року з поміткою “Уточнений”.

Також у вказаному рішенні Верховного Суду йдеться про те, що протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування з позначкою “Уточнений” від 14 квітня 2021 року не оскаржувався, а позивач покладає в основу підстав пред’явленого позову до Центральної виборчої комісії про визнання протиправними встановлення результатів виборів саме дії та рішення, які відбувалися не на рівні Комісії, а на рівні окружної виборчої комісії.

Крім того, Верховний Суд узяв до уваги, що під час проведення проміжних виборів в одномандатному виборчому окрузі № 87 28 березня 2021 року ні судовим рішенням, ні Комісією не було встановлено фактів грубих порушень виборчого законодавства, у зв’язку з якими можливо визнати порушення засад виборчого процесу. Отже, обсяг установлених обставин та досліджених доказів у цій справі не дав змоги суду дійти висновку про неможливість встановлення достовірних результатів проміжних виборів.

Стосовно позовних вимог щодо зобов’язання Центральної виборчої комісії прийняти рішення про проведення повторних виборів в одномандатному виборчому окрузі № 87 Верховний Суд зазначив, що відповідно до частини четвертої статті 15, частини першої статті 104 Закону України “Про вибори народних депутатів України” повторні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі призначаються Комісією в разі визнання виборів народного депутата в цьому окрузі такими, що не відбулися, або якщо особа після її обрання не набула депутатського мандата в порядку, встановленому Законом.

При цьому згідно зі статтею 62 Закону вибори в одномандатному виборчому окрузі вважаються такими, що не відбулися, лише в разі, коли у цьому окрузі після закінчення строку реєстрації кандидатів у народні депутати України не зареєстровано жодного кандидата в народні депутати України, або якщо у виборах брав участь один кандидат у народні депутати України і за нього віддали голоси менше половини виборців, що взяли участь у голосуванні. Особа, обрана народним депутатом України в одномандатному виборчому окрузі, визнається такою, яка не набула депутатського мандата, у разі невиконання нею у строки, зазначені у частинах першій і другій статті 101 Закону, вимог частини першої вказаної статті або подання цією особою до Комісії заяви про відмову від депутатського мандата, або виникнення (виявлення) обставин, зазначених у пунктах 3 – 7 частини п’ятої та частині восьмій статті 61 Закону (частина п’ята статті 101 Закону).

У вказаному рішенні Верховного Суду йдеться, що “наведене законодавче регулювання в сукупності з обставинами справи, вчиненими відповідачем діями свідчить про відсутність сумнівів у тому, що у спірних правовідносинах ЦВК діяла згідно з установленим у Законі № 4061-VI порядком, який з урахуванням принципу res judicata надав достатні гарантії проти вчинення свавілля ЦВК, дії якої були об’єктивно зумовленими та достатньо обґрунтованими”.

За таких обставин Верховний Суд зробив висновок, що рішення та дії Центральної виборчої комісії, які є спірними у цій справі, вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені виборчим законодавством України. Отже, рішення Комісії від 22 квітня 2021 року про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 87, оформлене протоколом, та дії, вчинені щодо його складання, є правомірними.

Водночас за наслідками розгляду справи № 9901/114/21 за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 Шевченка О.Л. постановою Великої Палати Верховного Суду від 1 травня 2021 року визнано протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року, а також визнано протиправним і скасовано протокол Центральної виборчої комісії від 22 квітня 2021 року про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 87.

У задоволенні позовних вимог Шевченка О.Л. про зобов’язання Центральної виборчої комісії продовжити дії із встановлення результатів виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року та прийняти рішення, яким зобов’язати окружну виборчу комісію внести зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах одномандатного виборчого округу № 87 шляхом складання протоколу (з поміткою “Уточнений”) про підсумки голосування в цьому окрузі з урахуванням відомостей про підрахунок голосів виборців, зазначених у протоколах дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030, відмовлено.

При цьому Велика Палата Верховного Суду в постанові від 1 травня 2021 року в справі № 9901/114/21, аргументуючи свою позицію щодо визнання протиправними дій Центральної виборчої комісії із встановлення результатів виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року та протоколу про результати цих виборів, зазначила таке:

 

“Відсутність (втрата) 504 виборчих бюлетенів з голосами за одного кандидата, безперечно, за наявності встановлених виборчими комісіями кількості поданих голосів за кожного кандидата в народні депутати, впливає на встановлення результатів виборів в окрузі № 87” (пункт 109 мотивувальної частини постанови).

“З огляду на зазначені вище завдання ЦВК цей орган має вчинити всі можливі дії задля забезпечення законності під час проведення виборів, а тому за наявності інформації про спотворення волевиявлення виборців має всі можливості для відновлення порушених прав виборців будь-яким законним шляхом.

Ураховуючи мету та завдання проведення виборів, ЦВК, керуючись повноваженнями, серед яких – забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян, забезпечення принципів і засад виборчого процесу та процесу референдуму, здійснення контролю за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, мала б зважити на те, що відсутність такої кількості виборчих бюлетенів, з урахуванням незначної різниці голосів свідчить про сумніви у перемозі будь-якого кандидата у народні депутати в розумінні чесних, прозорих виборів, таких, які відображають реальне волевиявлення виборців.

ЦВК має компетенцію, в тому числі дискреційні повноваження, щодо встановлення результатів виборів або прийняття будь якого рішення задля забезпечення права на вільне волевиявлення громадян України. Проте такі дії (встановлення результатів виборів) за наявності встановлених фактів спотворення реального волевиявлення виборців, мають вчинятися з дотриманням мети виборів.

Велика Палата Верховного Суду звертає увагу на те, що з огляду на виявлену різницю між кількістю голосів, поданих за двох учасників справи – кандидатів у народні депутати, а також на кількість бюлетенів, щодо якої встановлена невідповідність, можливість установлення того, хто з кандидатів набрав найбільшу кількість голосів, викликає обґрунтований сумнів. Об’єктивні (очевидні) сумніви, які були виявлені під час підрахунку голосів, численні судові процеси, порушення кримінальних проваджень щодо обставин, відсутність яких впливає на реальні результати виборів, мали бути предметом ретельної перевірки ЦВК, за наслідками якої слід було прийняти рішення, яке б відповідало принципам, меті та завданню проведення виборів, задля збереження цінності виборів як безпосереднього демократичного прояву народовладдя” (пункти 111 – 114 мотивувальної частини постанови).

Також Велика Палата Верховного Суду вважає, що “за аналогією інститут повторного голосування може бути використаний і на окремих виборчих дільницях, коли через вказані вище обставини під час підрахунку голосів на виборчих дільницях не буде можливо встановити, хто з кандидатів на цих дільницях набрав найбільшу кількість голосів” (пункт 115 мотивувальної частини постанови).

При цьому Велика Палата Верховного Суду зауважила, що “за змістом пункту 101 вищевказаної Пояснювальної доповіді (стосовно підпункту “е” пункту 3.3 розділу ІІ “Умови реалізації принципів” Керівних принципів щодо виборів) не обов’язково анулювати результати по всьому округу: цілком можливо анулювати результати лише на якійсь виборчій дільниці”.

Відповідно до частини п’ятої статті 13 Закону України “Про судоустрій і статус суддів” висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов’язковими для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

З метою визначення шляхів розв’язання ситуації щодо встановлення результатів виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87, враховуючи висновки, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 1 травня 2021 року в справі № 9901/114/21, Комісією було вжито певних заходів.

Так, 8 травня 2021 року до Національної поліції України було надіслано лист № 21-24-1678 щодо надання відомостей про наявність кримінальних проваджень, порушених за наслідками перевірки обставин, викладених у постанові Комісії від 22 квітня 2021 року № 164, а також порушених органами досудового розслідування у зв’язку з втручанням сторонніх осіб у виборчу документацію окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87, та про результати їх розслідування.

За наявною в Комісії інформацією, слідчим управлінням Національної поліції в Івано-Франківській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12021090000000144 від 2 квітня 2021 року за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених частиною третьою статті 158-1 Кримінального кодексу України, у зв’язку з виявленням членами окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 нестачі виборчих бюлетенів на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030.

Проте станом на момент розгляду цього питання на засіданні Комісії інформації щодо остаточних результатів розслідування в указаному провадженні та наявності інших проваджень із зазначеного питання Національною поліцією України не надано.

Крім того, 11 травня 2021 року Центральною виборчою комісією до Великої Палати Верховного Суду в порядку статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України подано заяву про роз’яснення постанови від 1 травня 2021 року в справі № 9901/114/21, у якій Комісія з огляду на вимоги частини п’ятої статті 13 Закону України “Про судоустрій і статус суддів” просила роз’яснити зміст пункту 115 цієї постанови в його поєднанні з її пунктом 111 щодо наявності в неї можливості організувати повторне голосування на окремих виборчих дільницях, зокрема щодо можливості прийняття такого рішення без законодавчого врегулювання відповідної процедури чи лише за умови попереднього унормування цього питання Верховною Радою України, роз’яснити пункт 116 зазначеної постанови в поєднанні з її пунктом 110 щодо наявності у Комісії можливості прийняти рішення про визнання недійсним голосування на окремих виборчих дільницях, а також роз’яснити пункт 113 постанови стосовно повноважень Комісії щодо прийняття рішення за наявності встановлених фактів спотворення реального волевиявлення виборців.

Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 14 травня 2021 року в справі № 9901/114/21, що надійшла до Комісії 18 травня 2021 року, Комісії відмовлено в роз’ясненні зазначеного судового рішення.

Відмовляючи в наданні роз’яснення, Великою Палатою Верховного Суду наголошено на такому:

“Під час розгляду цієї справи Велика Палата Верховного Суду встановила обставини, які свідчили про неможливість визначення дійсного волевиявлення виборців на відповідних виборчих дільницях у відповідному одномандатному окрузі, що ставить під сумнів результати виборів у цілому, зокрема, зазначила, що відсутність (втрата) 504 виборчих бюлетенів з голосами за одного кандидата, безперечно, за наявності встановлених виборчими комісіями кількості поданих голосів за кожного кандидата в народні депутати, впливає на встановлення результатів виборів в окрузі № 87, і встановлення результатів виборів з урахуванням цих дільниць не може вважатися достовірним, у тому числі, через необхідність врахування дійсних голосів виборців.

У постанові Великої Палати Верховного Суду наголошено на тому, що чинним законодавством для ЦВК визначено достатньо повноважень для виконання покладених на неї завдань, однак, зважаючи на те, що положення Закону № 4061-VI не визначають безпосереднього механізму вирішення цієї ситуації, Велика Палата Верховного Суду, не втручаючись у дискреційні повноваження ЦВК щодо встановлення результатів виборів, навела ймовірні варіанти розв’язання проблемних питань.

У своїй практиці Європейський Суд з прав людини неодноразово підкреслював, що Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод є живим документом, який має тлумачитися у світлі сьогоденних реалій (див., наприклад, рішення Великої Палати Європейського Суду з прав людини у справі “Феррацціні проти Італії (Ferrazzini v. Italy) від 12 липня 2001 року, заява № 44759/98, пункт 24). Це твердження стосується і будь-якого закону.

Означені в постанові висновки зводяться не до можливості діяти в непередбачений законом спосіб, а стосуються можливості, діючи в межах закону, застосувати свої дискреційні повноваження з врахуванням міжнародних принципів щодо виборів, з неухильним дотриманням засад верховенства права.

При цьому реалізація таких дискреційних повноважень передбачає прийняття рішення безпосередньо Комісією, а не іншими суб’єктами, з метою встановлення дійсних результатів волевиявлення”.

Крім того, для додаткового з’ясування обставин проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030 Комісія 7 травня 2021 року надіслала лист окружній виборчій комісії одномандатного виборчого округу № 87 щодо надання відповідних пояснень, у відповідь на який окружна виборча комісія детально поінформувала щодо повторного підрахунку голосів виборців на кожній з указаних виборчих дільниць, а саме:

– щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260019

Окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 87 постановою від 30 березня 2021 року № 21-П вирішила провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261019 у зв’язку з виявленням порушення цілісності пакування пакета “Невикористані виборчі бюлетені”, що, на думку її членів, могло бути пов’язано з розпечатуванням пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії.

Кандидат у народні депутати України Шевченко О.Л. (1971 року народження) звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправним та скасування такого рішення окружної виборчої комісії та зобов’язання її прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 260019 і врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260019 у межах одномандатного виборчого округу № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року під час встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу № 87 (справа № 300/1395/21).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 квітня 2021 року закрито провадження у цій справі за заявою позивача про відмову від позовної заяви.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260019 було розпочато 2 квітня 2021 року о 10 год 10 хв.

Під час перерахунку виборчих бюлетенів, що містились у пакеті із виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження), виявлено, що кількість голосів виборців, поданих за цього кандидата, становить 97 (дев’яносто сім). У протоколі дільничної виборчої комісії вказано кількість 144 (сто сорок чотири). При цьому перед відкриттям пакета з бюлетенями, поданими за вказаного кандидата, ознак його розпакування виявлено не було.

Таким чином, за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260019 було встановлено невідповідність кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, сумі недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів з голосами виборців, поданими за кандидатів у народні депутати України. Різниця становила 47 (сорок сім) голосів, про що було складено відповідний акт.

Члени дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 260019, присутні на засіданні, причини такої розбіжності назвати не змогли.

За рішенням окружної виборчої комісії було викликано представників поліції, яким члени цієї комісії та присутні члени дільничної виборчої комісії надали відповідні пояснення.

Протокол окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260019 був складений та підписаний усіма її членами без окремих думок та членами дільничної виборчої комісії, які були присутні під час повторного підрахунку голосів виборців.

4 квітня 2021 року у зв’язку з виявленням у вказаному протоколі арифметичної помилки під час визначення кількості голосів виборців, які взяли участь у голосуванні, було складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260019 з позначкою “Уточнений” і затверджено його рішенням окружної виборчої комісії того самого дня о 18 год 40 хв.

Відомості цього протоколу враховано у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року та протоколі цієї виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 14 квітня 2021 року з позначкою “Уточнений”.

Указані протоколи окружної виборчої комісії не оскаржувались.

– щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260025

Окружна виборча комісія постановою від 29 березня 2021 року № 36-П вирішила провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260025 у зв’язку з тим, що перший і другий примірники протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці було доставлено до окружної виборчої комісії незапакованими в пакети зі спеціальною системою захисту.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 квітня 2021 року у справі № 300/1406/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 7 квітня 2021 року, було відмовлено у задоволенні позову кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження) до окружної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261025, зобов’язання прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії № 261025 та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 261025 у межах одномандатного виборчого округу № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року під час встановлення підсумків голосування в межах цього округу.

У процесі розгляду вказаної справи суди дійшли висновку про правильність кваліфікації виявлених відповідачем обставин як таких, що вказують на наявність ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії № 260025, та правильну кваліфікацію окружною виборчою комісією цих обставин як обов’язкової підстави для прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, передбаченої частиною одинадцятою статті 94 Закону.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260025 було розпочато 2 квітня 2021 року о 23 год 30 хв.

Окружною виборчою комісією під час перевірки контрольних талонів та витягу зі списку виборців було встановлено, що до витягу із списку виборців було незаконно включено 50 осіб. На п’яти контрольних талонах від виборчих бюлетенів, виданих за місцем перебування, було виявлено відсутність підписів виборців. Члени дільничної виборчої комісії не змогли пояснити причини вказаних фактів.

Також окружною виборчою комісією було виявлено, що кількість голосів виборців, поданих за кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження), становить 105 (сто п’ять). У протоколі дільничної виборчої комісії вказано 150 (сто п’ятдесят). Члени окружної виборчої комісії звернули увагу на те, що дільнична виборча комісія не забезпечила належного пакування пакета з бюлетенями за вказаного кандидата, що давало можливість для доступу до бюлетенів.

Таким чином, за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260025 було встановлено невідповідність кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, сумі недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів з голосами виборців, поданими за кандидатів у народні депутати. Різниця становила 45 (сорок п’ять) голосів, про що було складено відповідний акт.

Члени дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 260025 причини такої розбіжності пояснити не змогли.

За рішенням окружної виборчої комісії було викликано представників поліції, яким її члени та присутні члени дільничної виборчої комісії надали відповідні пояснення.

Окружна виборча комісія постановою від 2 квітня 2021 року № 41 визнала недійсним голосування на виборчій дільниці № 260025, а також того самого дня склала протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260025.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 8 квітня 2021 року у справі № 300/1486/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2021 року, було задоволено позов кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження) до окружної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови окружної виборчої комісії від 2 квітня 2021 року № 41 про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 260025.

Водночас відомості з протоколу від 2 квітня 2021 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260025 було внесено до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року.

Кандидат у народні депутати України Шевченко О.Л. (1971 року народження) звернувся з адміністративним позовом до окружної виборчої комісії про визнання протиправними її дій у частині встановлення відомостей, передбачених пунктами 7 – 16 частини 1 статті 96 Закону, та їх занесення до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 261029, 260012, 260028, 260025, 261027; визнання протиправним та скасування протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року; зобов’язання окружної виборчої комісії встановити підсумки голосування в межах одномандатного виборчого округу № 87, занести їх до протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року з урахуванням усіх судових рішень, що набрали законної сили та які впливають на відомості, що встановлюються та вносяться до протоколу про підсумки голосування, під час встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу № 87.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2021 року у справі № 300/1555/21 позов задоволено частково, визнано протиправним протокол окружної виборчої комісії від 4 квітня 2021 року в частині невідображення у ньому даних, визначених у пунктах 10 – 14 частини третьої статті 91 Закону, про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 260025 та № 261027.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року у справі № 300/1555/21 рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог скасовано та в цій частині прийнято нове рішення про відмову в задоволенні позову. У решті рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2021 року в цій справі залишено без змін.

У мотивувальній частині вказаної постанови суд апеляційної інстанції зазначив, що окружна виборча комісія “реалізувала постанови про повторний підрахунок голосів, шляхом складення відповідних протоколів, які в розумінні статті 94 Закону є самостійним рішенням окружної виборчої комісії. Дії відповідача по складанню таких протоколів не оскаржувалися ні до Центральної виборчої комісії, ні до суду. Отже, відповідач зобов’язаний був їх врахувати при складанні протоколу від 04.04.2021 про підсумки голосування по окрузі”.

Аналогічні висновки викладено у постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року у справі № 300/1556/21, якою було скасовано рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2021 року, яким було частково задоволено позов кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року Жолоб М.М. до окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 про визнання протиправним протоколу окружної виборчої комісії від 4 квітня 2021 року в частині невідображення у ньому даних, визначених у пунктах 10 – 14 частини третьої статті 91 Закону, про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 260025 та № 261027, та в цій частині прийнято нове рішення про відмову в задоволенні позову.

На виконання протокольного рішення Центральної виборчої комісії від 12 квітня 2021 року про зобов’язання окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 скласти протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 з поміткою “Уточнений” з урахуванням судових рішень Івано-Франківського окружного адміністративного суду та Восьмого апеляційного адміністративного суду, які набрали законної сили, окружна виборча комісія 14 квітня 2021 року провела засідання, на якому, враховуючи рішення судів у справах № 300/1406/21 та № 300/1486/21, що набрали законної сили, вирішила врахувати результати повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260025, зазначені в протоколі окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260025 від 2 квітня 2021 року о 23 год 30 хв і протоколі безперервного засідання окружної виборчої комісії, яким результати повторного підрахунку голосів виборців було зафіксовано. На виконання вказаного рішення окружна виборча комісія склала і затвердила протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260025 від 14 квітня 2021 року. Відомості цього протоколу було враховано у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 з поміткою “Уточнений” від 14 квітня 2021 року.

– щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260028

Окружна виборча комісія постановою від 31 березня 2021 року № 27-П одномандатного виборчого округу № 87 вирішила провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260028 у зв’язку з виявленням під час приймання виборчої документації порушення цілісності пакетів з невикористаними виборчими бюлетенями, а також факту, що виборча документація була транспортована трьома, а не чотирма членами дільничної виборчої комісії.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 квітня 2021 року у справі № 300/1397/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 8 квітня 2021 року, було частково задоволено позов кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження) до окружної виборчої комісії і визнано протиправним та скасовано її рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260028, оскільки під час розгляду справи суди не встановили наявності підстав для прийняття окружною виборчою комісією рішення про повторний перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260028, передбаченої частиною десятою статті 94 Закону, якими окружна виборча комісія обґрунтовувала прийняття такого рішення.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260028 було розпочато 3 квітня 2021 року о 12 год 25 хв.

Під час перерахунку виборчих бюлетенів, що містились у пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження), виявлено, що кількість голосів виборців, поданих за цього кандидата, становить 79 (сімдесят дев’ять). У протоколі дільничної виборчої комісії вказано 172 (сто сімдесят два). Перед відкриттям пакета з бюлетенями, поданими за вказаного кандидата в народні депутати України, ознак його розпакування виявлено не було.

Таким чином, за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260028 було встановлено невідповідність кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, сумі недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів з голосами виборців, поданими за кандидатів у народні депутати. Різниця становила 93 (дев’яносто три) голоси, про що було складено відповідний акт.

Члени дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 260028 причини такої розбіжності пояснити не змогли.

За рішенням окружної виборчої комісії було викликано представників поліції, яким її члени та присутні члени дільничної виборчої комісії надали відповідні пояснення.

Також окружною виборчою комісією під час перевірки витягу зі списку виборців було встановлено безпідставне включення до нього 36 осіб.

Крім того, було виявлено, що серед виборчої документації немає контрольних листів, які члени вказаної дільничної виборчої комісії привезли вже на процедуру повторного підрахунку голосів виборців.

За результатами повторного підрахунку голосів виборців окружна виборча комісія 3 квітня 2021 року прийняла постанову № 35, якою визнала недійсним голосування на виборчій дільниці № 260028, а також того самого дня склала протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260028.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 9 квітня 2021 року у справі № 300/1485/21 було задоволено позов кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження) до окружної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови окружної виборчої комісії від 3 квітня 2021 року № 35 про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 260028. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року у справі № 300/1485/21 рішення суду першої інстанції було змінено в частині мотивів задоволення позову, в решті – залишено без змін.

Водночас відомості з протоколу окружної виборчої комісії від 3 квітня 2021 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260028 було внесено до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року.

При цьому внесення відомостей протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на вказаній виборчій дільниці до протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року було предметом дослідження Івано-Франківського окружного адміністративного суду та Восьмого апеляційного адміністративного суду у справах № 300/1555/21 та № 300/1556/21, за результатами якого судами підтверджено правомірність указаних дій окружної виборчої комісії.

Окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 87 14 квітня 2021 року прийнято протокольне рішення про врахування результатів повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260028, зазначених у протоколі окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців від 3 квітня 2021 року о 12 год 20 хв та протоколі безперервного засідання, яким зафіксовано результати повторного підрахунку голосів виборців та складення відповідного протоколу підрахунку голосів виборців із зазначенням у ньому всіх відомостей для зарахування.

Кандидат у народні депутати України Шевченко О.Л. (1971 року народження) звернувся з позовом до окружної виборчої комісії, в якому просив суд визнати протиправними її дії в частині підсумування шляхом складення протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260028 в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 14 квітня 2021 року дій, вчинених 3 квітня 2021 року, а також визнати протиправним та скасувати протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260028 в одномандатному виборчому окрузі від 14 квітня 2021 року.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 квітня 2021 року у справі № 300/1677/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 квітня 2021 року, у задоволенні позову відмовлено. Указаними судовими рішеннями підтверджено правомірність дій окружної виборчої комісії про врахування результатів повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 261028.

– щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260536

Постановою окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 від 29 березня 2021 року № 34-П було вирішено провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260536, оскільки всупереч вимогам Закону виборча документація цієї виборчої комісії була транспортована її секретарем та іншими трьома особами, а також було виявлено порушення в пакуванні невикористаних бюлетенів, контрольних талонів та виборчих бюлетенів з голосами, поданими за кандидатів у народні депутати України. Указані порушення в сукупності були оцінені комісією як такі, що можуть свідчити про перепаковування виборчої документації.

Кандидат у народні депутати України Шевченко О.Л. (1971 року народження) звернувся до суду з адміністративним позовом до окружної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення відповідача про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260536; зобов’язання відповідача прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії № 260536 та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 260536 у межах одномандатного виборчого округу № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року під час встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу № 87.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 5 квітня 2021 року у справі № 300/1404/21 позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260536. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 8 квітня 2021 року у справі № 300/1404/21 рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 5 квітня 2021 року у справі № 300/1404/21 скасовано в частині задоволеної позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення окружної виборчої комісії про призначення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260536 та ухвалено в цій частині нове рішення, яким у задоволенні цієї частини позову відмовлено. У решті рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 5 квітня 2021 року у справі № 300/1404/21 залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для прийняття окружною виборчою комісією оскаржуваного рішення через виявлені порушення транспортування та оформлення виборчої документації дільничної виборчої комісії № 260536.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260536 було розпочато 2 квітня 2021 року о 16 год 55 хв.

Під час перерахунку виборчих бюлетенів, що містились у пакеті із виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження), виявлено, що кількість голосів виборців, поданих за нього, становить 315 (триста п’ятнадцять), що на 116 (сто шістнадцять) менше порівняно з даними протоколу дільничної виборчої комісії, про що складено відповідний акт. Перед розпечатуванням указаного пакета його детально оглянули всі члени окружної виборчої комісії та присутні члени дільничної виборчої комісії. Жодних ознак розпакування виявлено не було.

Члени дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 260536 причини такої розбіжності пояснити не змогли.

За рішенням окружної виборчої комісії було викликано представників поліції, яким її члени та присутні члени дільничної виборчої комісії надали відповідні пояснення.

За результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 260536 2 квітня 2021 року о 20 год 45 хв було складено протокол окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260536, а 4 квітня 2021 року у зв’язку з виявленням у вказаному протоколі арифметичної помилки у відомостях щодо кількості виборців, які взяли участь у голосуванні – відповідний протокол з поміткою “Уточнений”, відомості якого було враховано у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року та протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 14 квітня 2021 року з позначкою “Уточнений”.

Указані протоколи окружної виборчої комісії не оскаржувались.

– щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 261029

Постановою окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 від 31 березня 2021 року № 20-П було вирішено провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029, оскільки під час приймання виборчої документації відповідної дільничної виборчої комісії було виявлено, що пакети з протоколами про підрахунок голосів виборців не містять відтиску печатки цієї виборчої комісії та підписів її членів.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 квітня 2021 року в справі 300/1402/21 було відмовлено кандидату в народні депутати України Шевченку О.Л. (1971 року народження) в задоволенні позову до окружної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування її рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029, зобов’язання прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії № 261029 та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029 у межах одномандатного виборчого округу № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року під час встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу № 87.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 8 квітня 2021 року рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 квітня 2021 року в справі 300/1402/21 було скасовано та прийнято постанову, якою адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправною та скасовано постанову окружної виборчої комісії № 20-П від 31 березня 2021 року. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029 було розпочато 3 квітня 2021 року о 18 год 30 хв. Тобто на момент скасування судом указаної постанови окружної виборчої комісії про проведення повторного підрахунку голосів виборців її вже було виконано.

Під час перерахунку виборчих бюлетенів, що містились у пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження), виявлено, що кількість голосів виборців, поданих за нього, становить 299 (двісті дев’яносто дев’ять). Також було виявлено 1 (один) бюлетень за кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1974 року народження). Тобто загальна кількість виявлених бюлетенів – 300 (триста). Указана кількість на 101 (сто один) менша кількості, зазначеної у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029.

Таким чином, за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 261029 було встановлено невідповідність кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, сумі недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів з голосами виборців, поданими за кандидатів у народні депутати України. Різниця становила 101 (сто один), про що складено відповідний акт.

Члени дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 261029 причини такої розбіжності пояснити не змогли.

За рішенням окружної виборчої комісії було викликано представників поліції, яким її члени та присутні члени дільничної виборчої комісії надали відповідні пояснення.

За результатами повторного підрахунку голосів виборців окружна виборча комісія 3 квітня 2021 року о 22 год 03 хв склала протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 260029, а 4 квітня 2021 року у зв’язку з виявленням арифметичної помилки у відомостях щодо кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029 з позначкою “Уточнений”, відомості якого було враховано у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду та постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду у справі № 300/1555/21 у задоволенні вимог кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження) до окружної виборчої комісії про визнання протиправними її дій у частині встановлення відомостей, передбачених пунктами 7 – 16 частини першої статті 96 Закону, та їх занесення до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року на підставі, зокрема, протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029, було відмовлено.

Окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 87 14 квітня 2021 року прийнято протокольне рішення про врахування відомостей протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029.

Не погоджуючись з такими діями окружної виборчої комісії, кандидат у народні депутати України Шевченко О.Л. (1971 року народження) звернувся з позовом до суду, у якому просив визнати протиправним та скасувати протокольне рішення окружної виборчої комісії від 14 квітня 2021 року, яким вирішено питання про врахування відомостей протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029; визнати протиправними дії окружної виборчої комісії в частині врахування відомостей протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261029 під час встановлення відомостей та їх занесення до протоколу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 з поміткою “Уточнений”.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2021 року у справі № 300/1712/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 квітня 2021 року, у задоволенні вказаного позову відмовлено.

Залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції зазначив, що “окружна виборча комісія при встановленні відомостей, передбачених пунктами частини першої статті 96 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, та їх занесенні до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87, зобов’язана прийняти рішення та виконати всі передбачені законом дії з метою встановлення законних та достовірних підсумків голосування. При цьому окружна виборча комісія за наявності протоколу про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, який не скасований в установленому порядку, а дії по складанню якого не визнавалися судом протиправними, та який містить всі відомості передбачені, пунктами частини 1 статті 96 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, наділена повноваженнями прийняти рішення про встановлення підсумків голосування з врахуванням таких відомостей по виборчій дільниці, які відображені в такому протоколі”.

– щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 261030

Окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 87 постановою від 29 березня 2021 року № 30-П вирішила провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261030 у зв’язку з виявленням під час приймання виборчої документації порушень під час її запакування. Указаний факт було зафіксовано актом довіреної особи кандидата в народні депутати України Вірастюка В.Я. Ковальова Є.С., який подав заяву про проведення повторного підрахунку голосів виборців на вказаній виборчій дільниці.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 квітня 2021 року у справі № 300/1393/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 8 квітня 2021 року, було відмовлено у задоволенні позову кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження) до окружної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261030, зобов’язання прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії № 261030 та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261030 у межах одномандатного виборчого округу № 87 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року під час встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу № 87. Відмовляючи у задоволенні вказаного позову, суди встановили правомірність рішення окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261030 було розпочато 2 квітня 2021 року о 01 год 45 хв.

Окружною виборчою комісією під час перевірки витягу зі списку виборців було встановлено, що до нього було безпідставно включено 30 осіб.

Під час повторного підрахунку голосів виборців встановлено, що кількість голосів виборців, поданих за кандидата в народні депутати України Шевченка О.Л. (1971 року народження), становить 277 (двісті сімдесят сім), що на 100 (сто) менше порівняно з даними протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців. Перед проведенням перерахунку жодних зауважень до цілісності пакування заявлено не було.

Таким чином, за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 261030 було встановлено невідповідність кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, сумі недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів з голосами виборців, поданими за кандидатів у народні депутати України. Розбіжність становила 100 (сто) голосів, про що окружна виборча комісія склала відповідний акт.

Члени дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 261030 причини такої розбіжності пояснити не змогли.

За рішенням окружної виборчої комісії було викликано представників поліції, яким її члени та присутні члени дільничної виборчої комісії надали відповідні пояснення.

У зв’язку з виявленням фактів незаконного голосування та зі зменшенням кількості виявлених бюлетенів окружна виборча комісія постановою від 2 квітня 2021 року № 33 визнала недійсним голосування на виборчій дільниці № 261030, а також склала протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261030.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 9 квітня 2021 року у справі № 300/1440/21, зміненим у частині мотивів задоволення адміністративного позову постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2021 року, було визнано протиправною та скасовано постанову окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 від 2 квітня 2021 року № 33 про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 261030.

Під час розгляду цієї справи суд апеляційної інстанції окремо зауважив: “з огляду на предмет позову у даній справі, оцінка протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі прийнятого 2 квітня 2021 року о 02 год. 20 хв. на підставі пункту 3 частини 5, частин 13 – 15 статті 94 Закону України “Про вибори народних депутатів України” не може бути надана судом одночасно із оцінкою рішення про визнання недійсним голосування на цій виборчій дільниці”.

Водночас відомості протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 261030 від 2 квітня 2021 року були враховані нею у протоколі про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року.

Не погоджуючись з викладеним, кандидат у народні депутати України Жолоб М.М. просила суд визнати протиправними дії окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 у частині встановлення відомостей, передбачених частиною першою, та їх занесення до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 від 4 квітня 2021 року, без урахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців, зокрема, на виборчій дільниці № 261030, а також визнати протиправним та скасувати протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87, складений 4 квітня 2021 року о 17 год 25 хв (справа № 300/1556/21).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 квітня 2021 року у справі № 300/1556/21, якою переглянуто в апеляційному порядку рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2021 року в цій справі, у позові Жолоб М.М. відмовлено у повному обсязі.

Окружною виборчою комісією 14 квітня 2021 року о 14 год 53 хв прийнято протокольне рішення про врахування результатів повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 261030, проведеного 2 квітня 2021 року о 02 год 20 хв, результати якого оформлено відповідним протоколом.

Протокольне рішення окружної виборчої комісії від 14 квітня 2021 року про врахування результатів повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 261030 не оскаржувалося.

Указані судові рішення свідчать, що судами було перевірено та надано відповідну оцінку обставинам проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030, а також включення їх результатів до протоколу окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 з поміткою “Уточнений” від 14 квітня 2021 року. Зазначений протокол окружної виборчої комісії залишився чинним і не скасованим.

При цьому, як повідомлено окружною виборчою комісією, під час повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030 були присутні всі її члени, члени дільничної виборчої комісії (підписи яких є у першому примірнику протоколу про повторний підрахунок), представники засобів масової інформації (фіксували весь процес повторного підрахунку голосів виборців безперервно на відео) та офіційні спостерігачі.

З огляду на викладене Комісія зазначає.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.

Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (стаття 2 вказаного Закону).

Статтею 17 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” передбачено, що до загальних повноважень Комісії належать забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, здійснення контролю за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, забезпечення однакового застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

При цьому за змістом частини другої статті 3 зазначеного Закону Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно з частиною першою статті 11 Закону, положення якого відповідно до підпункту 2 пункту 2 розділу XXXXII “Прикінцеві та перехідні положення” Виборчого кодексу України щодо організації підготовки та проведення проміжних виборів народних депутатів України є чинними до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України, виборчий процес з виборів народних депутатів України – це здійснення суб’єктами, визначеними статтею 12 Закону, зокрема виборчими комісіями, виборчих процедур, передбачених Законом.

Виборчий процес виборів народних депутатів України передбачає визначені частинами п’ятою, шостою статті 11 Закону етапи, в тому числі підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування, встановлення результатів виборів народних депутатів України та їх офіційне оприлюднення.

Частиною другою статті 106 Закону визначено, що виборчі процедури на проміжних виборах народного депутата України проводяться в порядку, встановленому Законом, з особливостями, передбаченими у статті 107 Закону.

Порядок проведення голосування та встановлення результатів виборів народних депутатів України регламентовано розділом ХІ Закону, відповідно до положень якого встановлення результатів указаних виборів є сукупністю послідовних, взаємопов’язаних дій відповідних виборчих комісій, які підлягають реалізації за визначеною Законом процедурою та в установлені ним строки.

Так, порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією визначено статтею 94 Закону, за змістом частин першої, четвертої та п’ятої якої з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі.

Окружна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі, у тому числі з поміткою “Уточнений”, на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі, а в разі повторного підрахунку голосів виборців – також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі встановлює підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі, про що складає відповідний протокол (частини перша, друга статті 96 Закону).

Згідно з частиною восьмою статті 96 Закону перший примірник протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі, а в разі внесення змін до цього протоколу – також протокол, у якому були допущені неточності (описки чи помилки у цифрах), та протокол з поміткою “Уточнений” разом з відповідними протоколами та актами дільничних виборчих комісій, що стосуються голосування в одномандатному виборчому окрузі, рішеннями, прийнятими на підставі цих актів, та за наявності протоколами окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі, окремими думками членів окружної виборчої комісії, викладеними в письмовій формі, заявами і скаргами про порушення окружною виборчою комісією порядку встановлення підсумків голосування та рішеннями, прийнятими окружною виборчою комісією за результатами їх розгляду, окружна виборча комісія транспортує до Центральної виборчої комісії.

Частинами першою, другою статті 97 Закону передбачено, що Центральна виборча комісія на своєму засіданні розглядає та приймає протоколи окружних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі. У разі виявлення у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу або у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі виправлень, помилок, неточностей Центральна виборча комісія своїм рішенням може зобов’язати окружну виборчу комісію внести зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного виборчого округу в порядку, встановленому частиною сьомою статті 94 Закону, про що зазначається у протоколі засідання Центральної виборчої комісії.

Окружна виборча комісія зобов’язана у строк, визначений Центральною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців у загальнодержавному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу або в одномандатному виборчому окрузі, за необхідності здійснюючи повторний підрахунок голосів виборців на окремих виборчих дільницях цього одномандатного виборчого округу. Протокол з поміткою “Уточнений” складається у порядку, передбаченому частиною шостою статті 95 та частиною шостою статті 96 Закону. Зазначений протокол та інші необхідні виборчі документи транспортуються до Центральної виборчої комісії в порядку, встановленому частиною дев’ятою статті 95 Закону (частина третя статті 97 Закону).

На підставі протоколів окружних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатних виборчих округах, у тому числі з поміткою “Уточнений”, не пізніш як на п’ятнадцятий день з дня голосування Центральна виборча комісія на своєму засіданні встановлює результати виборів депутатів у відповідних одномандатних виборчих округах, про що складає протоколи (частина перша статті 99 Закону).

Обраним вважається кандидат у депутати, який одержав більшу відносно інших кандидатів, які балотувалися у цьому одномандатному виборчому окрузі, кількість голосів виборців, які взяли участь у голосуванні у відповідному одномандатному виборчому окрузі (частина друга статті 99 Закону).

Згідно з частиною першою статті 100 Закону Центральна виборча комісія не пізніш як на п’ятий день з дня встановлення результатів виборів офіційно оприлюднює результати виборів депутатів у газетах “Голос України” та “Урядовий кур’єр”.

Комісія зазначає, що на проміжних виборах народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87, що відбулись 28 березня 2021 року, указані етапи виборчого процесу реалізовано.

Разом з тим постановою Великої Палати Верховного Суду скасовано протокол Центральної виборчої комісії від 22 квітня 2021 року про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 87.

Отже, результатів проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87 у визначений Законом спосіб на сьогодні не встановлено.

Комісія зазначає, що у виборчій практиці України траплялись ситуації, за яких неможливо було реалізувати процедури, встановлені відповідним виборчим законом, що унеможливлювало організацію та проведення відповідних виборів, встановлення їх результатів.

До них належить прийняття Верховним Судом України рішення від 3 грудня 2004 року, яким визнано дії Центральної виборчої комісії по встановленню результатів повторного голосування з виборів Президента України та складанню протоколу про результати повторного голосування з виборів Президента України від 24 листопада 2004 року неправомірними, а також скасовано постанову Комісії від 24 листопада 2004 року № 1264 “Про результати виборів Президента України 21 листопада 2004 року та обрання Президента України” і зобов’язано Комісію призначити повторне голосування по виборах Президента України в установлений судом строк та провести його в порядку, визначеному статтею 85 Закону України “Про вибори Президента України”; прийняття Центральною виборчою комісією постанови від 5 листопада 2012 року № 1931 “Про неможливість достовірного встановлення підсумків голосування та результатів виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в одномандатних виборчих округах № 94, 132, 194, 197 та 223”, якою визнано неможливість достовірного встановлення підсумків голосування та результатів виборів указаних виборів у цих виборчих округах та необхідність проведення в них повторних виборів; непроведення голосування з виборів депутатів Красноармійської, Маріупольської міських рад Донецької області, а також Красноармійського, Маріупольського міських голів у день чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року, що мало місце внаслідок незабезпечення передачі Красноармійською та Маріупольською міськими виборчими комісіями Донецької області виготовлених виборчих бюлетенів з відповідних місцевих виборів виборчим комісіям нижчого рівня.

В умовах, коли Основний Закон України (пункт 20 частини першої статті 92) покладає на законодавця зобов’язання визначити організацію і порядок проведення виборів, розв’язання указаних ситуацій перебуває в компетенції Верховної Ради України як єдиного законодавчого органу держави шляхом прийняття окремих законів, якими унормовувались відповідні правовідносини та встановлювались спеціальні механізми відновлення порушених виборчих прав громадян.

Так, для вирішення питань організації та проведення зазначених виборів Верховною Радою України було ухвалено такі закони України: “Про особливості застосування Закону України “Про вибори Президента України” при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року” від 8 грудня 2004 року № 2221-IV, “Про повторні вибори народних депутатів України в одномандатних виборчих округах № № 94, 132, 194, 197, 223” від 5 вересня 2013 року № 457-VII, “Про особливості проведення голосування на чергових виборах депутатів Красноармійської міської ради, Красноармійського міського голови (Донецька область) та депутатів Маріупольської міської ради, Маріупольського міського голови (Донецька область) 25 жовтня 2015 року” від 10 листопада 2015 року № 775-VIII.

Однак згідно з викладеною позицією Великої Палати Верховного Суду розв’язання ситуації щодо встановлення результатів виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 належить до сфери дискреційних повноважень Центральної виборчої комісії; при цьому реалізація таких дискреційних повноважень передбачає прийняття рішення безпосередньо Комісією, а не іншими суб’єктами, з метою встановлення дійсних результатів волевиявлення.

Разом з тим зі змісту постанови Великої Палати Верховного Суду від 1 травня 2021 року в справі № 9901/114/21 та ухвали від 14 травня 2021 року в цій справі вбачається, що за виявлених обставин нестачі 504 виборчих бюлетенів та різниці у 422 голоси між переможцем виборів та кандидатом у народні депутати України, який набрав наступну за ним кількість голосів виборців, що свідчили про неможливість визначення дійсного волевиявлення виборців на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030, підсумки голосування з проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87, встановлені відповідною окружною виборчою комісією і зафіксовані в її протоколі від 14 квітня 2021 року з поміткою “Уточнений”, не можуть бути використані Центральною виборчою комісією для встановлення результатів цих виборів з урахуванням зазначених дільниць.

Водночас з огляду на обставини встановлення підсумків голосування з урахуванням таких, що набрали законної сили, рішень судів стосовно розгляду правомірності вчинення окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 87 дій та прийнятих нею рішень протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі, складений у визначеному Законом порядку, в тому числі з поміткою “Уточнений”, згідно із Законом є єдиною підставою для встановлення Центральною виборчою комісією результатів відповідних виборів.

Отже, з огляду на вказані висновки Великої Палати Верховного Суду результатів проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87 не може бути встановлено, як передбачено частиною першою статті 99 Закону, на підставі протоколу окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 87 про підсумки голосування з проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87 з поміткою “Уточнений” від 14 квітня 2021 року, з урахуванням відомостей щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030.

У зв’язку з цим Комісія зазначає.

Відповідно до статті 5 Конституції України єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Однією із форм безпосередньої демократії є вибори (стаття 69 Основного Закону України), в процесі яких громадяни України реалізують закріплене статтею 38 Конституції України право обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Гарантією реалізації цього права є забезпечення вільного волевиявлення громадян України.

Держава повинна сприяти у реалізації виборчих прав громадян у такий спосіб, щоб забезпечити їх непорушність, рівність та реалізацію.

Відповідно до частини другої статті 3, частини першої статті 8 Конституції України головним обов’язком держави є утвердження і забезпечення прав і свобод людини. Забезпечення прав і свобод, крім усього іншого, потребує, зокрема, законодавчого закріплення механізмів (процедур), які створюють реальні можливості для здійснення кожним громадянином прав і свобод; в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Також слід зауважити, що Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував на особливій важливості принципу “належного урядування”, який передбачає, що в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема якщо справа впливає на основоположні права людини (в цьому разі виборчі права), державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (пункт 70 рішення ЄСПЛ у справі “Рисовський проти України”, заява № 29979/04).

Згідно з позицією Венеційської комісії можливість анулювати результати виборів має бути передбачена як для виборів у цілому, так і для результатів по окремих виборчих округах чи дільницях. Це дозволяє уникнути двох крайнощів: анулювання виборів взагалі у ситуації, коли порушення вплинули лише на невелику територію, і відмови від анулювання під приводом, що територія, на якій порушення далися взнаки, була досить малою (підпункт “е” пункту 3.3 розділу II “Умови реалізації принципів” Керівних принципів щодо виборів, затверджених Венеційською комісією на 51-й сесії (Венеція, 5 – 6 липня 2002 року), пункт 101 Пояснювальної доповіді стосовно пункту 3.3 розділу II “Умови реалізації принципів” Керівних принципів щодо виборів, ухваленої Венеційською комісією на 52-й пленарній сесії (Венеція, 18 – 19 жовтня 2002 року).

На зазначену позицію Венеційської комісії вказала у пункті 116 мотивувальної частини своєї постанови Велика Палата Верховного Суду як на один із варіантів імовірного розв’язання проблемного питання.

Комісія зауважує, що Законом прямо встановлено заборону на визнання голосування недійсним в одномандатному виборчому окрузі (частина дванадцята статті 96 Закону).

Водночас, враховуючи позицію Великої Палати Верховного Суду, передбачено можливість анулювання (визнання голосування недійсним) результатів підрахунку голосів виборців по окремим виборчим дільницям через виявлення виборчою комісією порушень вимог Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, шляхом визнання голосування на таких дільницях недійсним.

Велика Палата Верховного Суду в ухвалі від 14 травня 2021 року встановила обставини, що свідчили про неможливість визначення дійсного волевиявлення виборців на відповідних виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 87, при цьому вказала на необхідність урахування дійсних голосів виборців загалом.

За вказаних обставин, з огляду на встановлений статтею 8 Конституції України принцип верховенства права та принцип права на вільні вибори, передбачений статтею 38 Основного Закону України та статтею 3 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, враховуючи позицію Великої Палати Верховного Суду під час розгляду справи № 9901/114/21, Комісія вважає, що з огляду на межі її дискреційних повноважень виконання рішення суду передбачає визнання голосування на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030 недійсним та встановлення результатів указаних виборів Комісією шляхом складання протоколу про результати зазначених виборів без урахування відомостей про результати голосування на цих дільницях.

З огляду на викладене, на виконання постанови Великої Палати Верховного Суду від 1 травня 2021 року в справі № 9901/114/21, враховуючи висновки, викладені в ухвалі Великої Палати Верховного Суду від 14 травня 2021 року в цій справі, з метою забезпечення дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізації виборчих прав громадян України, забезпечення встановлення результатів виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87, відповідно до частини другої статті 3, статті 5, частини першої статті 8, частини першої статті 38, статті 69, частини першої статті 71, статей 76, 1291 Конституції України, підпункту 2 пункту 2 розділу XXXXII “Прикінцеві та перехідні положення” Виборчого кодексу України, статей 11, 99 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, керуючись статтями 2, 11 – 13, 16, 17, 19 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Визнати недійсним голосування на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030 з проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87.

2. Визначити, що результати проміжних виборів народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87 встановлюватимуться на підставі протоколу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року в одномандатному виборчому окрузі № 87 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 87 з поміткою “Уточнений” від 14 квітня 2021 року, відповідно до постанови Великої Палати Верховного Суду від 1 травня 2021 року в справі № 9901/114/21, ухвали Великої Палати Верховного Суду від 14 травня 2021 року в указаній справі та цієї постанови, без урахування відомостей про результати голосування на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО