УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

22 травня 2007 року №31

Про виконання рішення Печерського районного суду м. Києва від 11 травня 2007 року у справі № 2-а-515/07 за позовом виборчого блоку політичних партій „Блок Юлії Тимошенко” до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності та зобов’язання вчинити дії

Постановою Печерського районного суду міста Києва від 11 травня 2007 року у справі № 2-а-515/07 задоволено позов виборчого блоку політичних партій „Блок Юлії Тимошенко” до Центральної виборчої комісії. Зазначеною постановою визнано „протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо нестворення у визначений законодавством про вибори строк окружних виборчих комісій з підготовки та проведення позачергових виборів до Верховної Ради України, що призначені на 24 червня 2007 року і зобов’язано Центральну виборчу комісію у триденний строк з моменту набрання чинності постанови у даній справі створити окружні виборчі комісії, що здійснюватимуть підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України, проведення яких призначено на 24 червня 2007 року”. Ця постанова суду набрала законної сили.

Мотивувальна частина зазначеного рішення суду містить, зокрема, посилання на статті 6, 19 Конституції України. А відтак Центральна виборча комісія на виконання положень Конституції України, законів України та рішення суду, повинна виходити з того, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження в установлених Конституцією межах і відповідно до законів України.

Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено  законодавством України. 

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Президентом України 26 квітня 2007 року видано та оприлюднено Указ „Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів”, яким призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 24 червня 2007 року. Згідно з частиною третьою статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції та законів України видає укази і розпорядження, які є обов’язковими до виконання на території України.

Разом з тим, Верховною Радою України прийнято постанови від 30 квітня 2007 року № 998-V (із змінами, внесеними Постановою Верховної Ради України від 4 травня 2007 року № 1001-V) „Про вибори Президента України та народних депутатів України” та від 17 травня 2007 року № 1030-V „Про спроби маніпулювання Печерським районним судом м. Києва у впливі на діяльність Центральної виборчої комісії”.

Відповідно до частини третьої статті 15 Закону України „Про вибори народних депутатів України” (далі – Закон) позачергові вибори депутатів призначаються Президентом України з підстав і в порядку, встановлених Конституцією України.

Згідно з частиною другою статті 77 Конституції України, частиною третьою статті 16 Закону позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України.

У загальному конституційному порядку, передбаченому, зокрема, пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України, встановлено, що організація та порядок проведення виборів визначаються виключно законами України. Частиною третьою статті 77 Конституції України також визначено, що порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України „Про Центральну виборчу комісію” Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення, зокрема, виборів народних депутатів України.

Згідно  з  частиною  першою  статті  2 цього  ж Закону Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених  Конституцією  України  та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.

Відповідно до частини другої статті 2 цього ж самого Закону Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

Порядок проведення виборів до Верховної Ради України визначається Законом України „Про вибори народних депутатів України”, у тому числі щодо проведення позачергових виборів депутатів – їх порядок передбачено розділом ХІ „Позачергові вибори” цього Закону, який містить лише одну статтю 102 під назвою „Особливості підготовки і проведення позачергових виборів депутатів”.

До такого ж висновку дійшов і Печерський районний суд м. Києва у справі № 2-а-515/07 за позовом виборчого блоку політичних партій „Блок Юлії Тимошенко” до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов’язання вчинити дії, який своїм рішенням встановив, що „особливості підготовки і проведення позачергових виборів народних депутатів визначені положеннями розділу ХІ Закону, які мають спеціальний статус” (стор. 4 рішення суду). У цьому рішенні також містяться посилання на частину третю статті 77 Конституції України, якою визначено, що порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом (стор. 3 рішення суду).

У постанові Печерського районного суду м. Києва міститься також посилання на конкретні положення частини першої статті 27 Закону. Судом також встановлено дату, до якої Центральна виборча комісія зобов’язана була утворити окружні виборчі комісії.

Враховуючи порядок обчислення строків, встановлений  статтею 17 Закону, Центральна виборча комісія виходить з того, що строк утворення окружних виборчих комісій на позачергових виборах народних депутатів України 24 червня 2007 року – це 4 травня 2007 року включно.

У своєму рішенні Печерський районний суд м. Києва зазначає, що у визначений термін окружні виборчі комісії на порушення статей 27, 102 Закону утворені не були, що свідчить про порушення законодавства України про вибори та протиправну бездіяльність Центральної виборчої комісії. У зв’язку із цим у рішенні суду і містяться посилання на статті 27, 102 Закону (стор. 4 рішення суду).

У відкритому судовому засіданні у справі за позовом виборчого блоку політичних партій „Блок Юлії Тимошенко” до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності Комісії та зобов’язання її вчинити дії щодо створення окружних виборчих комісій з підготовки та проведення позачергових виборів до Верховної Ради України на 24 червня 2007 року взагалі не вирішувалося питання, яким чином згідно із законодавством України в частині проведення позачергових виборів народних депутатів України Центральна виборча комісія повинна утворити окружні виборчі комісії.

Центральна виборча комісія констатує, що належний механізм утворення окружних виборчих комісій для проведення позачергових виборів народних депутатів України, який би забезпечив дотримання загальних засад виборчого процесу, встановлених частиною восьмою статті 2, частиною першою, пунктами 2, 6 частини другої статті 11 Закону, відсутній.

При цьому Центральна виборча комісія виходить з того, що частина третя статті 102 Закону встановлює особливий, спеціальний, правовий механізм формування окружних виборчих комісій під час організації та проведення позачергових виборів народних депутатів України. Зокрема, положеннями частини третьої статті 102 Закону встановлено, що окружні виборчі комісії утворюються не пізніш як за п’ятдесят днів до дня виборів за поданнями партій (блоків), що представлені партійними фракціями у поточному складі Верховної Ради України, що вносяться до Центральної виборчої комісії не пізніш як за п’ятдесят три дні до дня виборів. Саме це положення Закону містить перелік суб’єктів внесення до Центральної виборчої комісії подань кандидатур до складу окружних виборчих комісій в сенсі особливостей організації та проведення позачергових виборів народних депутатів України. Так само положенням частини третьої статті 102 Закону встановлено спеціальні строки внесення подань кандидатур до складу окружних виборчих комісій та спеціальні строки утворення таких комісій.

При цьому ні положеннями частини третьої статті 102 Закону, ні іншими положеннями цієї статті законодавчо не визначено ні загальної чисельності складу окружних виборчих комісій, ні чисельності (квоти) представництва партій (блоків), що представлені партійними (депутатськими) фракціями у поточному складі Верховної Ради України. Не встановлено також положеннями цієї статті Закону порядку вчинення дій, прийняття рішень Центральною виборчою комісією, у разі якщо до Комісії не надійдуть відповідні подання від відповідних суб’єктів, передбачених частиною третьою статті 102 Закону.

Варто також відзначити, що на відміну від частини четвертої статті 102 Закону, в якій йдеться про спеціальний правовий порядок утворення дільничних виборчих комісій на позачергових виборах народних депутатів України, і відповідно міститься посилання на статтю 28 Закону, якою визначено загальний порядок утворення дільничних виборчих комісій, у частині третій статті 102 Закону відсутнє відповідне посилання на статтю 27 Закону, якою регламентується загальний порядок утворення окружної виборчої комісії.
Цілком очевидно, що стаття 27 Закону встановлює відмінний, більш того, такий, що суперечить положенням частини третьої статті 102 Закону, механізм формування окружних виборчих комісій. Практичне застосування під час формування окружних виборчих комісій для проведення позачергових виборів народних депутатів України можуть мати лише частини четверта, п’ята, шоста, сьома, дев’ята, одинадцята, частково могли б використовуватися частини друга, восьма та десята статті 27 Закону. Проте при їх застосуванні Центральна виборча комісія під час позачергових виборів народних депутатів України змушена вдаватися до вільного тлумачення положень Закону і діяти на власний розсуд, а відтак порушувати положення статті 19 Конституції України та частини другої статті 3 Закону України „Про Центральну виборчу комісію”, що підтверджується правозастосовчою практикою.

Відповідно до частини восьмої статті 27 Закону в разі якщо у встановлений частиною четвертою цієї статті строк не надійшли подання щодо складу окружної виборчої комісії або якщо кількість запропонованих до складу окружної виборчої комісії осіб становить менше дванадцяти, окружна виборча комісія утворюється Центральною виборчою комісією за поданням її Голови у кількості дванадцяти осіб з обов’язковим урахуванням поданих кандидатур від партій (блоків), передбачених частиною другою цієї статті.

Статтею 27 Закону, в тому числі її частиною восьмою, визначено пріоритетний статус кандидатур, поданих партіями (блоками), які в поточному складі Верховної Ради України мають свої депутатські фракції, та партіями (блоками) – суб’єктами виборчого процесу, порівняно з кандидатурами, які включаються до складу окружних виборчих комісій за поданням Голови Центральної виборчої комісії лише після врахування поданих кандидатур від партій (блоків), передбачених частиною другою статті 27 Закону. При цьому перелік суб’єктів, визначених частиною другою статті 27 Закону, суттєво відрізняється від суб’єктів формування окружних виборчих комісій для проведення позачергових виборів народних депутатів України, встановлених статтею 102 Закону.

Також Законом не визначені вимоги до подання Голови Центральної виборчої комісії та процедури формування такого подання, що призводить до вільного тлумачення Закону.

Крім того, особи, включені до пропозиції щодо складу окружних виборчих комісій з позачергових виборів депутатів за поданням Голови Центральної виборчої комісії, надавали згоду на роботу в цих комісіях від відповідних партій (блоків), а не за поданням Голови Комісії, що свідчить про порушення принципу виборчого процесу, визначеного статтею 5 Закону, щодо добровільності участі у виборах.

Розглянувши подання партій та блоків щодо кандидатур до складу окружних виборчих комісій з позачергових виборів народних депутатів України 24 червня 2007 року, Центральною виборчою комісією встановлено.

У період з 29 квітня по 1 травня 2007 року до Центральної виборчої комісії відповідно до вимог частини третьої статті 102 Закону було внесено подання щодо кандидатур до складу окружних виборчих комісій з позачергових виборів народних депутатів України 24 червня 2007 року від блоків політичних партій, які представлені депутатськими фракціями у Верховній Раді України – „Блок Юлії Тимошенко” та Блок „НАША УКРАЇНА”, загальною кількістю кандидатур на посади керівного складу та членів окружних виборчих комісій територіальних виборчих округів відповідно 1474 та 1127 осіб.

При цьому подання кандидатур щодо включення до складу окружних виборчих комісій від Блоку „НАША УКРАЇНА” не містить підпису керівника Партії промисловців і підприємців України та не скріплено печаткою цієї партії.

За повідомленням керівника Апарату Верховної Ради України від 3 травня 2007 року, у Верховній Раді України п’ятого скликання 25 травня 2006 року зареєстровано, зокрема, депутатську фракцію Блоку „НАША УКРАЇНА” (Політична партія „Народний Союз Наша Україна”, Народний Рух України, Партія промисловців і підприємців України, Конгрес Українських Націоналістів, Українська республіканська партія „Собор”, Партія Християнсько-Демократичний Союз). Іншої інформації щодо депутатської фракції Блоку „НАША УКРАЇНА” у цьому повідомленні не надається.

Відповідно до частини першої статті 58 Регламенту Верховної Ради України, прийнятого постановою Верховної Ради України від 16 березня 2006 року № 3547-IV, депутатські фракції формуються на партійній основі народними депутатами України, обраними за списком політичних партій (виборчих блоків політичних партій), які за результатами виборів отримали депутатські мандати.

Разом з тим, як вбачається із рішення Печерського районного суду м. Києва від 11 травня 2007 року у справі № 2-а-320-1/07 Блок „НАША УКРАЇНА”: Народний Союз „Наша Україна”, Народний Рух України, Конгрес Українських Націоналістів, Українська республіканська партія „Собор”, Партія Християнсько-Демократичний Союз є належним суб’єктом відповідної виборчої процедури. Проте зазначене рішення суду не набрало законної сили у зв’язку з його апеляційним оскарженням.

Таким чином, на теперішній час у Центральної виборчої комісії відсутня правова визначеність з питання належності суб’єкта подання кандидатур до складу окружних виборчих комісій з позачергових виборів народних депутатів України 24 червня 2007 року Блоку „НАША УКРАЇНА”: Народний Союз „Наша Україна”, Народний Рух України, Конгрес Українських Націоналістів, Українська республіканська партія „Собор”, Партія Християнсько-Демократичний Союз, а отже, на сьогодні відсутні також підстави чіткого, встановленого законодавством України порядку включення до складу окружних виборчих комісій 1127 кандидатур, поданих цим Блоком.

Крім того, відповідно до телеграми, надісланої 2 травня 2007 року Головою Центральної виборчої комісії партіям (блокам), що не представлені депутатськими фракціями у Верховній Раді України, щодо подання ними кандидатур для включення до складу окружних виборчих комісій за поданням Голови Комісії, внесені до Центральної виборчої комісії подання 15 політичними партіями, а саме: Народною Партією – про включення до складу комісій 217 кандидатур, Українською Народною Партією – 224 кандидатур, Всеукраїнським об’єднанням „Свобода” – 56 кандидатур, Всеукраїнською Чорнобильською Народною Партією „За добробут та соціальний захист народу” – 2 кандидатур, Народною Екологічною партією – 1 кандидатури, Політичною партією „Вперед Україно! ” – 221 кандидатури, Політичною партією „Наша партія” – 62 кандидатур, Партією Захисту Пенсіонерів України – 8 кандидатур, Партією „Реформи і порядок” –118 кандидатур, Партією відродження села – 11 кандидатур, Зеленою екологічною партією України „Райдуга” – 7 кандидатур, Всеукраїнською партією трудящих – 73 кандидатур, Соціально-Християнською Партією – 35 кандидатур, Демократичною партією України – 66 кандидатур, Партією „Національно-демократичне об’єднання „Україна” – 38 кандидатур. Усього зазначеними суб’єктами подання до складу окружних виборчих комісій було запропоновано 1139 осіб.

Членами Центральної виборчої комісії та працівниками Секретаріату Комісії відповідно до частини сьомої статті 27 Закону було опрацьовано внесені подання щодо їх відповідності вимогам Закону, за результатами чого, зокрема, виявлено таке.

Відповідно до частини третьої статті 26 Закону до складу окружної виборчої комісії не можуть входити посадові та службові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування. На порушення цих вимог Закону до складу комісій було подано 20 таких осіб.

Крім того, всупереч вимогам частини шостої статті 27 Закону щодо подання разом із списком запропонованих осіб також їх заяв про згоду на участь у роботі відповідної окружної виборчої комісії від відповідної партії (блоку), не були подані до Центральної виборчої комісії 30 заяв відповідних кандидатур, а 27 кандидатур надали згоду на участь у роботі окружних виборчих комісій одночасно від двох партій.

На порушення названих вимог Закону Демократичною партією України
3 травня 2007 року подано список кандидатур до складу окружних виборчих комісій за підписом голови цієї партії Козаченка С.В. у кількості 66 осіб, у той же час до цього списку було додано лише 38 заяв про згоду на участь у роботі відповідної окружної виборчої комісії від цієї партії. Наступного дня, 4 травня 2007 року, до Центральної виборчої комісії надійшла заява Козаченка С.В. щодо долучення до раніше поданого списку цієї партії ще 28 відповідних заяв.

У цілому із загальної кількості поданих цією партією заяв навіть наочний порівняльний аналіз свідчить, що 57 із них написано кількома особами, що не відповідає вимогам частини шостої статті 27 Закону щодо внесення разом з поданням власноручно написаних заяв осіб, запропонованих до складу окружної виборчої комісії, про згоду на участь у її роботі від відповідної партії (блоку).

Подібне мало місце і при внесенні подання до складу окружних виборчих комісій Партією „Національно-демократичне об’єднання „Україна” щодо 38 осіб, яке надійшло до Центральної виборчої комісії 3 травня 2007 року, причому відомості щодо двох із них дописано у тексті від руки. До списку було додано лише 15 заяв осіб про згоду на участь у роботі окружної виборчої комісії від цієї партії. Ще 25 заяв подано до Комісії за поданням голови партії Кузьмича Г.В. уже 4 травня 2007 року.

Згідно з частиною четвертою статті 27 Закону подання партії (блоку) щодо включення кандидатур до складу відповідних окружних виборчих комісій підписується керівником партії (керівниками партій, що входять до блоку) та скріплюється печаткою партії (печатками партій, що входять до блоку). Всупереч цим вимогам подання політичної партії „Вперед, Україно!”, що надійшло до Комісії 3 травня 2007 року, щодо включення до складу комісій 221 особи підписано замість голови цієї партії Мусіяки В.Л. іншою особою. Крім того, в більшості доданих заяв осіб про згоду на участь у роботі відповідної окружної виборчої комісії від цієї партії слова щодо надання ними згоди для включення їх до складу комісій саме від цієї партії дописані почерком однієї особи. Такі заяви не можна вважати власноручно написаними, як того вимагає частина шоста статті 27 Закону. Також не можна вважати, що особи давали згоду на участь у роботі окружної виборчої комісії від цієї партії, а тим більше від Голови Центральної виборчої комісії.

У свою чергу в поданні Партії відродження села щодо 11 кандидатур від 3 травня 2007 року замість власноручного підпису голови цієї партії Томича І.Ф. використано його факсиміле. 

Народною партією 28 квітня 2007 року внесено подання за підписом голови цієї партії щодо включення до складу окружних виборчих комісій 217 кандидатур, 83 з яких написано декількома особами.

У списку із 7 осіб, поданого Зеленою екологічною партією „Райдуга” за підписом голови партії Гуцола М.В., дві заяви також написано однією особою.

Із 118 заяв, доданих до подання кандидатур, внесених до складу окружних виборчих комісій партією „Реформи і порядок” за підписом голови цієї партії Пинзеника В.М., 68 написано декількома особами.

Порівняння заяв осіб про згоду на участь у роботі окружної виборчої комісії, поданих Українською Народною Партією 4 квітня 2007 року за
№ 21-34-1082, 5 квітня 2007 року за № 21-34-1095 та 29 квітня 2007 року за № 21-34-1450, виявило, що 193 такі заяви із 210 написані від імені одних і тих же осіб, однак різняться почерками і підписами.

Привертає увагу написання заяв про згоду осіб, запропонованих до складу окружних виборчих комісій, поданих Блоком „НАША УКРАЇНА” та „Блоком Юлії Тимошенко”. Шляхом порівняння заяв одних і тих самих осіб, кандидатури яких вносилися цими блоками в межах виборчих процесів позачергових виборів народних депутатів України 27 травня та 24 червня 2007 року (подання Блоку „НАША УКРАЇНА” від 4 квітня 2007 року
№ 21-34-1084, від 10 квітня 2007 року № 21-34-1143, від 30 квітня 2007 року № 21-34-1453, від 4 травня 2007 року № 21-34-1524 та подання „Блоку Юлії Тимошенко” від 4 квітня 2007 року № 21-34-1083, від 5 квітня 2007 року №21-34-1094, від 6 квітня 2007 року № 21-34-1116, від 29 квітня 2007 року № 21-34-1449 та від 4 травня 2007 року № 21-34-1536), виявлено значну кількість таких заяв, що написані нібито однією і тією ж особою, причому з абсолютно різними почерками та підписами. Центральна виборча комісія має відповідний аналіз поданих документів.

З урахуванням кількісного складу комісій, встановленого частиною першою статті 27 Закону щодо утворення комісій у кількості не менше дванадцяти і не більше вісімнадцяти осіб, до складу окружних виборчих комісій 225 територіальних виборчих округів необхідно було включити від 2700 до 4050 осіб.

Водночас Центральна виборча комісія станом на 4 травня 2007 року мала у своєму розпорядженні лише 951 кандидатуру, документи яких відповідали встановленим Законом вимогам.

Разом з тим, Центральна виборча комісія вкотре констатує, що Закон неналежно регулює здійснення майже всіх виборчих процедур під час підготовки і проведення позачергових виборів народних депутатів України, передовсім щодо утворення окружних виборчих комісій.

На такі обставини звертає увагу і Парламентська Асамблея Ради Європи у своїй Резолюції від 19 квітня 2007 року № 1549(2007), у якій зазначає, що „для того, щоб будь-які вибори вважалися демократичними, вони мають бути організовані відповідно до законної процедури, що робить можливим проведення справедливої виборчої кампанії та вільний вибір людей. Стосовно цього Асамблея із занепокоєнням відзначає, що існуючі положення виборчого законодавства України, що регулюють проведення дострокових виборів у межах встановлених Конституцією часових рамок (60 днів), є недостатніми та не гарантують належних умов для вільних та справедливих виборів. Асамблея порекомендувала українським органам влади терміново ухвалити конкретні заходи з тим, щоб усунути причини кризи та запобігти подальшій недієздатності демократичних інституцій в Україні, серед яких зміна Закону про вибори народних депутатів України з метою встановлення належної процедури організації дострокових виборів у випадку розпуску парламенту”.

Правову позицію щодо недосконалості виборчого законодавства України в частині організації та проведення позачергових виборів народних депутатів України викладено також у Зверненні окремих членів Центральної виборчої комісії до Президента України, Верховної Ради України, Конституційного Суду України від 11 квітня 2007 року.

З огляду на неналежне правове регулювання виборчого процесу з позачергових виборів народних депутатів України Центральна виборча комісія 10 травня 2007 року переважною більшістю голосів членів Центральної виборчої комісії (утримався один член Комісії) прийняла постанову № 28 „Про пропозиції щодо проекту Закону України „Про внесення змін до деяких законів України”, якою запропоновано зміни до Закону України „Про вибори народних депутатів України”, зокрема в частині порядку формування окружних виборчих комісій на позачергових виборах народних депутатів України.

Крім того, частиною першою статті 49 Закону встановлено, що фінансове забезпечення підготовки і проведення виборів народних депутатів України за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів, здійснюється Центральною виборчою комісією, яка є головним розпорядником цих коштів. Відповідно до частини другої зазначеної статті обсяг коштів для підготовки і проведення виборів депутатів за поданням Центральної виборчої комісії передбачається окремим рядком у законі про Державний бюджет України. Згідно з частиною четвертою статті 49 Закону кошти на підготовку і проведення виборів депутатів, передбачені Державним бюджетом України, перераховуються Державним казначейством України Центральній виборчій комісії у триденний строк з дня оголошення про початок виборчого процесу.

Також відповідно до частини першої статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення. Такі призначення Центральній виборчій комісії як головному розпоряднику бюджетних коштів для організації на проведення позачергових виборів народних депутатів України не встановлені, Комісія відповідних коштів не отримала.

Відповідно до частини першої статті 50 Закону робота члена комісії, який виконує повноваження у виборчій комісії на платній основі, оплачується в установленому законодавством України порядку за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів народних депутатів України.

Таким чином, на Центральну виборчу комісію також покладаються повноваження щодо оплати праці членів окружних виборчих комісій, які виконують свої повноваження у виборчій комісії на платній основі, та здійснення інших виплат, передбачених Законом.
При цьому належна оплата праці є гарантованим статтею 43 Конституції України правом кожного громадянина.

Отже, Центральна виборча комісія не може також на теперішній час забезпечити гарантоване Конституцією України право, зокрема, членів окружних виборчих комісій на оплату їх праці.

З метою виконання постанови Печерського районного суду м. Києва від 11 травня 2007 року у справі № 2-а-515/07 за позовом виборчого блоку політичних партій „Блок Юлії Тимошенко” до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов’язання вчинити дії та у зв’язку, у тому числі, з відсутністю належного правового механізму утворення окружних виборчих комісій на позачергових виборах народних депутатів України, відповідно до статті 19, частини третьої статті 77, пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України, частини восьмої статті 2, частини першої, пунктів 2, 6 частини другої статті 11, статті 26, частин першої, четвертої–десятої статті 27, частини третьої статті 102 Закону України „Про вибори народних депутатів України”, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11, 12, 13, частиною другою статті 16, статтею 17, пунктами 1–3 статті 19, частиною третьою статті 29 Закону України „Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутися до Президента України, Верховної Ради України з проханням невідкладно вжити відповідних заходів щодо внесення змін до Закону України „Про вибори народних депутатів України” в частині організації підготовки і проведення позачергових виборів народних депутатів України, зокрема порядку формування окружних виборчих комісій територіальних виборчих округів.

2. Звернути увагу політичних партій, блоків політичних партій, що представлені депутатськими фракціями у поточному складі Верховної Ради України, інших політичних партій на їх обов’язок неухильно дотримуватися положень Закону України „Про вибори народних депутатів України” в частині підготовки і подання до Центральної виборчої комісії документів щодо формування окружних виборчих комісій для організації та проведення виборів народних депутатів України.

3. Цю постанову надіслати Президенту України, Верховній Раді України, політичним партіям, блокам політичних партій, що представлені депутатськими фракціями у поточному складі Верховної Ради України, та іншим політичним партіям, зареєстрованим у встановленому законодавством України порядку.

Голова Центральної виборчої комісії Я. ДАВИДОВИЧ