УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

21 серпня 2019 року № 1888

Про виконання судових рішень

Рішенням Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12 серпня 2019 року в справі № 9901/441/19 визнано протиправним та скасовано протокол Центральної виборчої комісії про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 5 серпня 2019 року; визнано протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 5 серпня 2019 року; зобов’язано Центральну виборчу комісію продовжити дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 з урахуванням постанов Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року в справі № 580/2437/19.

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 17 серпня 2019 року в указаній справі рішення Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 12 серпня 2019 року в частині визнання протиправними дій Центральної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 5 серпня 2019 року скасовано з ухваленням нового рішення, яким у задоволенні цієї позовної вимоги відмовлено. В іншій частині рішення Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 12 серпня 2019 року залишено без змін.

Згідно зі статтею 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.

Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Вирішуючи на виконання зазначених судових рішень питання стосовно продовження дій зі встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 з урахуванням постанов Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року в справі № 580/2437/19, Центральна виборча комісія зазначає.

Згідно з частиною третьою статті 77, пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюються законом. Спеціальним законом, який регламентує відповідне питання, є Закон України "Про вибори народних депутатів України" (далі – Закон).

Відповідно до частини першої статті 11 Закону виборчий процес – це здійснення суб’єктами, визначеними статтею 12 Закону, передбачених ним виборчих процедур.

Виборчий процес включає вказані в частині п’ятій, а у визначених Законом випадках й у частині шостій статті 11 Закону етапи.

Так, серед етапів виборчого процесу Закон вирізняє окремими етапами підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування, а також встановлення результатів виборів народних депутатів України та їх офіційне оприлюднення.

Виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів у часі та неможливість їх поновлення.

За правовою позицією, висловленою Конституційним Судом України у Рішенні від 10 червня 2009 року № 14-рп/2009, строки проведення виборів є важливим інститутом гарантії реалізації виборчих прав громадян.

Також відповідно до позиції Верховного Суду, викладеної в постанові від 6 серпня 2019 року в справі № 855/342/19, "дотримання вимог Закону є беззаперечно важливим для принципу правової визначеності, проте таке дотримання повинно відповідати меті, установленої Законом, а перевірка дотримання цих норм не повинна зводитися до виключно формальних дій з боку органу, уповноваженого здійснювати контроль за дотриманням Закону.

Верховний Суд у своїй практиці (постанова від 08 липня 2019 року у справі № 855/244/19) наголошував, що системний аналіз Закону свідчить, що виборчий процес є незворотнім та безперервним, усі виборчі процедури жорстко взаємопов’язані та здійснюються в чіткій послідовності та регламентовані строки, які не підлягають поновленню.

Тобто виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб’єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі.

Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб’єктів виборчого процесу".

Процедуру підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією, встановлення підсумків голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатних виборчих округах, прийняття та розгляду протоколів окружних виборчих комісій Центральною виборчою комісією визначено статтями 88 – 97 Закону.

Зокрема, за змістом частин першої, четвертої статті 94 Закону з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатному виборчому окрузі.

На вказаному засіданні голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатному виборчому окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 Закону.

Згідно з частиною п’ятою статті 94 Закону за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії і скарг про порушення вимог Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці та під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та в одномандатному виборчому окрузі приймає одне рішень, а саме: 1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу; 2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному багатомандатному виборчому округу в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому округу від дільничної виборчої комісії та зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому Законом по виборах у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) в одномандатному виборчому окрузі.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов’язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 94 Закону, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п’ятої статті 94 Закону, із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності (частина сьома статті 94 Закону).

Водночас обставини, які обумовлюють проведення окружною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлено частинами десятою, одинадцятою статті 94 Закону.

Так, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами в народні депутати України, їх довіреними особами, уповноваженими особами політичних партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 Закону, про порушення вимог Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі.

У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі та (або) одномандатному виборчому окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному багатомандатному виборчому округу та (або) одномандатному виборчому округу окружна виборча комісія зобов’язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) одномандатному виборчому окрузі.

Окружна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях встановлює підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та одномандатному виборчому окрузі, про що складає відповідні протоколи у визначеному статтями 95, 96 Закону порядку.

За змістом статті 97 Закону Центральна виборча комісія на своєму засіданні розглядає та приймає окремо протоколи окружних виборчих комісій про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та протоколи окружних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі.

У разі виявлення у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу або у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі виправлень, помилок, неточностей Центральна виборча комісія своїм рішенням може зобов’язати окружну виборчу комісію внести зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного виборчого округу в порядку, встановленому частиною сьомою статті 94 Закону, про що зазначається у протоколі засідання Центральної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання окружною виборчою комісією подані до Центральної виборчої комісії примірники протоколів про підсумки голосування в межах одномандатного виборчого округу та додані до нього документи зберігаються в Центральній виборчій комісії.

Окружна виборча комісія зобов’язана у строк, визначений Центральною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу або в одномандатному виборчому окрузі, за необхідності здійснюючи повторний підрахунок голосів на окремих виборчих дільницях цього одномандатного округу. Протокол з поміткою "Уточнений" складається у порядку, передбаченому частиною шостою статті 95 та частиною шостою статті 96 Закону. Зазначений протокол та інші необхідні виборчі документи транспортуються до Центральної виборчої комісії в порядку, встановленому частиною дев’ятою статті 95 Закону.

Протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу або в одномандатному виборчому окрузі з поміткою "Уточнений" приймається Центральною виборчою комісією у порядку, встановленому частиною першою статті 97 Закону.

Так, Комісія на засіданні 29 липня 2019 року заслухала відомості протоколу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 (далі – окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 198) про підсумки голосування в цьому окрузі, складеного та підписаного того самого дня, і прийняла його для розгляду та подальшого опрацювання.

Разом з тим до Центральної виборчої комісії 30 липня 2019 року надійшло рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року в справі № 580/2351/19, яким указану виборчу комісію зобов’язано провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 710239, 710243, 710249, 710511, 710520, 710523, 710529, 710532, 710534, 710537, 710539, 710737, 710902, 710915, 710916.

Зважаючи на виявлення в протоколі окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 низки помилок та неточностей, Центральною виборчою комісією 30 липня 2019 року прийнято рішення про зобов’язання цієї комісії розглянути питання про внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців у межах указаного округу в порядку, передбаченому Законом, виконавши при цьому зазначене судове рішення, а також скласти протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений", транспортувати його та інші необхідні виборчі документи до Центральної виборчої комісії не пізніше 16 години 1 серпня 2019 року.

У період з 30 липня до 2 серпня 2019 року окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 198 здійснювала повторний підрахунок голосів згідно з постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року в справі № 580/2351 /19 на виборчих дільницях № 710239, 710243, 710249, 710511, 710520, 710523, 710529, 710532, 710534, 710537, 710539, 710737, 710902, 710915, 710916 та відповідно до постанови окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 від 29 липня 2019 року № 41 на виборчій дільниці № 710261, а також вносила зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах цього округу на виконання рішення Центральної виборчої комісії від 30 липня 2019 року.

Окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 2 серпня 2019 року на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 198, у тому числі з поміткою "Уточнений", протоколів окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 про повторний підрахунок голосів виборців на окремих виборчих дільницях цього округу складено протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" та того самого дня транспортовано до Комісії.

Центральна виборча комісія на засіданні 2 серпня 2019 року прийняла зазначений протокол окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі.

У ході його опрацювання передбачених частиною другою статті 97 Закону обставин для зобов’язання окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 внести зміни до встановлених згідно з протоколом цієї комісії від 2 серпня 2019 року з поміткою "Уточнений" підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного виборчого округу Центральною виборчою комісією виявлено не було, а отже, відповідний протокол підлягав врахуванню як правова підстава для встановлення Комісією результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 та складання протоколу Центральної виборчої комісії про результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в зазначеному одномандатному виборчому окрузі.

Водночас 2 серпня 2019 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 Д’яченко Н.О. подала до суду позов про визнання протиправною бездіяльності окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 щодо нерозгляду заяв про порушення виборчого законодавства від 27 липня 2019 року № 501 – 510, 513, 515,  517 – 525, 527 – 531, 533 – 543 та зобов’язання вказаної виборчої комісії розглянути ці заяви. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 3 серпня 2019 року в задоволенні позову Д’яченко Н.О. було відмовлено (справа № 580/2433/19).

Крім того, 2 серпня 2019 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 Кармазін Ю.А. оскаржив до суду дії окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198, здійснені 29 липня 2019 року, щодо складення протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198; у позові також просив суд визнати протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 29 липня 2019 року протиправним і провести повторний повний підрахунок голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі № 198. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 5 серпня 2019 року в задоволенні позову відмовлено (справа № 580/2437/19).

Порядок встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів народних депутатів України регламентовано статтею 99 Закону, відповідно до частини першої якої Комісія на своєму засіданні на підставі протоколів окружних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатних виборчих округах, у тому числі з поміткою "Уточнений", не пізніш як на п’ятнадцятий день з дня голосування встановлює результати виборів народних депутатів України у відповідних одномандатних виборчих округах, про що складає протоколи.

Так, 5 серпня 2019 року, тобто в останній п’ятнадцятий день установленого Законом строку, Центральна виборча комісія на виконання вказаної статті Закону, враховуючи відсутність обставин, які б унеможливлювали встановлення нею результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198,  на підставі протоколу окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування в цьому одномандатному виборчому окрузі від 2 серпня 2019 року з поміткою "Уточнений" встановила результати таких виборів, про що склала відповідний протокол.

Згідно із зазначеним протоколом на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198 обраним народним депутатом України є Рудик С.Я.

Разом з тим Шостим апеляційним адміністративним судом 6 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 відкрито апеляційне провадження з перегляду рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 3 серпня 2019 року, яке станом на 5 серпня 2019 року не набрало законної сили, а постановою від 7 серпня 2019 року зазначене рішення скасовано та ухвалено нове, яким визнано протиправною бездіяльність окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 щодо нездійснення розгляду заяв від 27 липня 2019 року № 501 – 510, 513, 515, 517 – 525, 527 – 531, 533 – 543 про порушення виборчого законодавства, поданих Стаценком В.В., довіреною особою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "СЛУГА НАРОДУ", Д’яченко Н.О., та зобов’язано вказану виборчу комісію розглянути ці заяви.

Також 6 серпня 2019 року Шостим апеляційним адміністративним судом у справі № 580/2437/19 відкрито апеляційне провадження з перегляду рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 3 серпня 2019 року, а 10 серпня 2019 року прийнято постанову про його часткове скасування та ухвалення нового, яким визнано протиправними "дії окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 від 29.07.2019 щодо складання протоколу про підсумки голосування на дільничних виборчих комісіях № 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262; визнано протиправним протокол про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі № 198 від 29.07.2019 на дільничних виборчих комісіях № 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262".

У Постанові Великої Палати Верховного Суду від 17 серпня 2019 року в справі № 9901/441/19 указано, що "висновки зазначених судових рішень стосуються підсумків голосування на окремих виборчих дільницях, на яких були допущені порушення до складення ЦВК протоколу про результати виборів. А тому такі висновки у сукупності є такими, що можуть вплинути на результати виборів в одномандатному окрузі".

За таких обставин Велика Палата Верховного Суду погодилася з висновками суду першої інстанції у цій справі про визнання протиправним та скасування протоколу Центральної виборчої комісії про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 5 серпня 2019 року з покладанням на Комісію обов’язку продовжити дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 з урахуванням постанов Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року в справі № 580/2437/19.

Досліджуючи можливість впливу викладених у постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 висновків суду на результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі  № 198, Комісія зазначає.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 визнано протиправною бездіяльність окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 щодо нездійснення розгляду заяв від 27 липня 2019 року № 501 – 510, 513, 515,  517 – 525, 527 – 531, 533 – 543 про порушення виборчого законодавства, поданих Стаценком В.В., довіреною особою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "СЛУГА НАРОДУ", Д’яченко Н.О., зобов’язано вказану окружну виборчу комісію розглянути зазначені заяви.

У ході розгляду вказаної справи судами встановлено, що всі зазначені заяви Стаценка В.В. стосувалися тільки порушення Закону під час транспортування та пакування виборчої документації дільничними виборчими комісіями одномандатного виборчого округу № 198.

Відповідні заяви подано Стаценком В.В. до окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 27 липня 2019 року, тобто після завершення прийняття окружною виборчою комісією виборчих документів від дільничних виборчих комісій зазначеного виборчого округу.

Суд апеляційної інстанції вказав на те, що системний аналіз положень законодавства України дає підстави стверджувати, що законодавством передбачено право довіреної особи кандидата в народні депутати України звернутися до окружної виборчої комісії із заявою щодо встановлення порушень виборчого законодавства, підтверджених відповідними актами, та обов’язок окружної виборчої комісії розглянути таку заяву і вирішити питання про можливість застосування наслідків, передбачених статтею 94 Закону.

У зв’язку з цим Комісія звертає увагу, що за змістом статті 94 Закону прийняття окружною виборчою комісією одного з передбачених частиною п’ятою вказаної статті Закону рішень, у тому числі про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці з визначених частинами десятою, одинадцятою статті 94 Закону підстав, здійснюється під час прийняття документів дільничних виборчих комісій за результатами розгляду таких документів та скарг про порушення вимог Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії.

Однак заяви Стаценка В.В., довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "СЛУГА НАРОДУ", Д’яченко Н.О., обов’язок розгляду яких на окружну виборчу комісію покладено постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19, надійшли до зазначеної окружної виборчої комісії 27 липня 2019 року, тобто після вирішення окружною виборчою комісією питання щодо прийняття документів дільничних виборчих комісій одномандатного виборчого округу № 198.

Таким чином, на момент подання Стаценком В.В. заяв установлений Законом час для розгляду окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 на підставі цих заяв питання щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 198 минув, а отже, підстави для ухвалення за наслідками їх розгляду рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях в окружної виборчої комісії відсутні.

Аналогічний висновок викладено в постанові Верховного Суду від 6 серпня 2019 року в справі № 855/341/19.

З огляду на вказане наслідком розгляду окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 заяв Стаценка В.В. від 27 липня 2019 року № 501 – 510, 513, 515, 517 – 525, 527 – 531, 533 – 543 не може бути відповідно до положень Закону прийняття цією виборчою комісією рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, а отже, рішення окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 за результатами розгляду на виконання вказаного судового рішення зазначених заяв Стаценка В.В. не вплине на результати виборів в одномандатному виборчому окрузі № 198. 

Водночас Комісія бере до уваги викладений у рішенні Черкаського окружного адміністративного суду від 9 серпня 2019 року в справі № 580/2494/19 та підтриманий Шостим апеляційним адміністративним судом у постанові від 16 серпня 2019 року в указаній справі висновок про те, що наявність нерозглянутих заяв Стаценка В.В. від 27 липня 2019 року не є перешкодою для складання окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 протоколу про підсумки голосування в цьому одномандатному виборчому окрузі. Предметом дослідження у справі  № 580/2494/19 була правомірність складання окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 протоколу про підсумки голосування в цьому окрузі від 2 серпня 2019 року з поміткою "Уточнений", в задоволенні позовних вимог судами відмовлено.

Аналізуючи можливість впливу викладених у постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року в справі № 580/2437/19 висновків суду на результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі  № 198, Комісія зазначає.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10  серпня 2019 року в справі № 580/2437/19 частково скасовано рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 5 серпня 2019 року та винесено нове рішення, яким визнано "протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198  від 29.07. 2019 щодо складання протоколу про підсумки голосування на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262" та визнано "протиправним протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 29.07.2019 на дільничних виборчих комісіях №№ 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262".

Відповідно до змісту судових рішень предметом дослідження у справі № 580/2437/19 був протокол окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 від 29 липня 2019 року.

Водночас виявлення Комісією під час опрацювання протоколу окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 29 липня 2019 року низки помилок та неточностей, проведення цією виборчою комісією на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року в справі № 580/2351/19 та постанови вказаної комісії від 29 липня 2019 року № 41 повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 710239, 710243, 710249, 710261, 710511, 710520, 710523, 710529, 710532, 710534, 710537, 710539, 710737, 710902, 710915, 710916 обумовило складання зазначеною виборчою комісією 2  серпня 2019 року нового протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений".

Отже, після складання окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198 протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" від 2 серпня 2019 року цей протокол є єдиною правовою підставою для встановлення Центральною виборчою комісією результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198 та врахування відомостей, зазначених у цьому протоколі, в протоколі Комісії про результати вказаних виборів.

При цьому Комісія бере до уваги, що рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 3 серпня 2019 року в справі № 580/2430/19 та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 8 серпня 2019 року в указаній справі встановлено правомірність протоколу окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" від 2 серпня 2019 року.

Також відповідність законодавству України протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" від 2 серпня 2019 року, складеного окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 198, підтверджено рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 9 серпня 2019 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2019 року в справі № 580/2494/19.

Крім того, Центральна виборча комісія наголошує, що правомірність дій Комісії стосовно прийняття та врахування відомостей протоколу окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування від 2 серпня 2019 року з поміткою "Уточнений" досліджувалась Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду в справі № 855/348/19 як судом апеляційної інстанції. Так, позивач у цій справі просив визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо прийняття та врахування протоколу окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування з поміткою "Уточнений" від 2 серпня 2019 року. Проте Верховний Суд постановою від 12 серпня 2019 року в справі № 855/348/19 відмовив у задоволенні позовних вимог, підтвердивши тим самим правомірність відповідних дій Комісії.

За таких обставин викладені в постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року в справі № 580/2437/19 висновки не можуть вплинути на встановлення результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198.

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія, продовжуючи дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 з урахуванням постанов Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року в справі № 580/2437/19, вважає за необхідне встановити результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198 на підставі протоколу окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" від 2 серпня 2019 року, про що скласти відповідний протокол.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 1291 Конституції України, частини другої статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України, статті 99 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями 11 – 13, пунктами 1, 12 частини першої статті 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Врахувати постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року в справі № 580/2437/19 під час продовження дій щодо встановлення результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198.

2. Визначити, що результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198 встановлюватимуться на підставі протоколу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" від 2 серпня 2019 року.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   Т. СЛІПАЧУК