УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 20 серпня 2021 року № 309

Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії  від 6 жовтня 2020 року № 351

Законом України від 16 квітня 2020 року № 562-IX “Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад” внесено зміни до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, якими уповноважено Кабінет Міністрів України до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України здійснювати визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад (пункт 7-1  розділу V “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”).

Так, розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року  № 707 – 730 визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад усіх областей України.

Верховна Рада України 17 липня 2020 року прийняла Постанову № 807-IX “Про утворення та ліквідацію районів”, якою ліквідувала 490 районів та утворила 136 нових районів.

Указаними рішеннями Кабінету Міністрів України та Постановою Верховної Ради України змінено адміністративно-територіальний устрій України на базовому та субрегіональному рівнях.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення загальнодержавних та місцевих виборів, є Виборчий кодекс України (далі – Кодекс).

Організацію підготовки та проведення місцевих виборів у межах визначених Кодексом повноважень забезпечують територіальні виборчі комісії, які утворюються і діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів (частини перша, друга статті 32, частини перша, четверта статті 33 Кодексу).

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів (пункт 2 частини другої статті 202 Кодексу).

За змістом частин четвертої, шостої статті 203 Кодексу не пізніш як  за 75 днів до дня чергових виборів Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у містах Києві, Севастополі виборчих комісій, а не пізніш як за 60 днів до дня чергових виборів районні виборчі комісії формують склад сільських, селищних виборчих комісій.

Так, 10 серпня 2020 року Центральна виборча комісія утворила обласні, районні, міські, районні у місті Києві територіальні виборчі комісії, у свою чергу районні територіальні виборчі комісії до 25 серпня 2020 року утворили сільські, селищні територіальні виборчі комісії.

Суб’єктами внесення подань щодо кандидатур до складу територіальних виборчих комісій, які здійснювали організацію підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, були зареєстровані в установленому законом порядку місцеві організації політичних партій (частини перша, друга статті 203 Кодексу).

Слід зазначити, що відповідно до частини восьмої статті 33 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування у порядку, передбаченому Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.

Разом з тим статтею 208 Кодексу встановлено порядок та підстави дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії, окремого члена виборчої комісії. Виборча комісія, яка достроково припинила повноваження усього складу виборчої комісії, окремого члена виборчої комісії, не пізніше наступного дня повідомляє про це суб’єктів, за поданням яких до складу виборчої комісії було включено осіб, повноваження яких достроково припинено. Такі суб’єкти можуть не пізніше наступного дня з дня отримання такого повідомлення внести подання з новими кандидатурами до складу відповідної виборчої комісії (абзац перший частини п’ятої  статті 208 Кодексу).

Також суб’єктом, за поданням якого кандидатуру члена виборчої комісії було включено до її складу, може бути внесено подання про заміну відповідного члена виборчої комісії (пункти 1, 2 частини четвертої статті 208 Кодексу).

Тобто відповідне подання щодо включення нового члена виборчої комісії до її складу (замість вибулого або внаслідок заміни) може бути внесено місцевою організацією політичної партії, яка брала участь у формуванні територіальної виборчої комісії і за поданням якої до складу виборчої комісії було включено відповідну кандидатуру.

У зв’язку з цим слід зазначити, що відповідно до пункту 1.5 Роз’яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 6 жовтня 2020 року № 351  (далі – Роз’яснення), суб’єктом, за поданням якого кандидатуру члена комісії було включено до складу виборчої комісії (далі – суб’єкт подання кандидатури), є місцева організація політичної партії, яка внесла подання щодо кандидатур до складу відповідної виборчої комісії, незалежно від того, чи включено кандидатуру до складу комісії в обов’язковому порядку  (пункти 1, 2 частини другої статті 203, пункти 1, 2 частини першої статті 204 Кодексу), чи за результатами жеребкування (пункт 3 частини другої  статті 203, пункт 3 частини першої статті 204 Кодексу).

При цьому згідно з пунктом 5.2 Роз’яснення відповідне подання про заміну члена виборчої комісії залишається без розгляду в разі внесення подання на заміну не суб’єктом подання кандидатури (зокрема, місцевою організацією політичної партії іншого рівня).

На сьогодні до Центральної виборчої комісії надходять звернення щодо надання роз’яснень стосовно правосуб’єктності новоутворених місцевих організацій політичних партій (у разі приведення політичною партією своєї організаційної структури у відповідність із новим адміністративно-територіальним устроєм України) в частині внесення подання про заміну члена територіальної виборчої комісії після припинення діяльності місцевих організацій політичних партій, за чиїм поданням до складу територіальних виборчих комісій було включено відповідні кандидатури.

Водночас, враховуючи можливість дострокового припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії або її окремого члена, актуальним також є питання правосуб’єктності новоутворених місцевих організацій політичних партій щодо внесення подання з новими кандидатурами до складу відповідної територіальної виборчої комісії.

Отже, постає питання визначення належного суб’єкта внесення подання з новими кандидатурами до складу територіальної виборчої комісії чи подання про заміну члена територіальної виборчої комісії  замість місцевої організації політичної партії, яка була суб’єктом подання відповідної кандидатури до складу виборчої комісії та діяльність якої припинено.

За змістом положень Основного Закону України держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України (частина четверта статті 15); громадяни України мають право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, установлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей. Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах (частини перша, друга статті 36).

Правові засади діяльності політичних партій в Україні визначає Закон України “Про політичні партії в Україні” (далі – Закон), відповідно до  статті 1 якого право громадян на свободу об’єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України.

Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до Конституції України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, визначених Конституцією України.

Права політичних партій регламентує стаття 12 Закону, серед яких право вільно провадити свою діяльність у межах, передбачених Конституцією та законами України, брати участь у виборах Президента України, до Верховної Ради України, до інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.

За змістом частини першої статті 3, пункту 5 частини першої статті 8, частини восьмої статті 10 Закону політичні партії провадять свою діяльність відповідно до статуту, який має містити відомості, зокрема, про порядок створення, загальну структуру та повноваження обласних, міських, районних організацій політичної партії та її первинних осередків. Обласні, міські, районні організації, первинні осередки партії або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, утворюються в порядку, визначеному статутом партії.

Втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених Законом (частина третя статті 4 Закону).

Відповідно до положень частин першої, третьої статті 11 Закону реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”, після перевірки поданих матеріалів.

Про утворення обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом партії, повідомляється суб’єкт державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань у 10-денний строк з дня їх утворення.

З наведеного вбачається, що структурні утворення політичної партії, передбачені її статутом (місцеві організації політичних партій), можуть бути утворені та припиняють свою діяльність на підставі рішення керівного органу політичної партії, в порядку, визначеному статутом.

При цьому із системного аналізу норм Закону вбачається, що розгалужена структура місцевих організацій політичних партій має відповідати також новому адміністративно-територіальному устрою країни.

Враховуючи принцип незалежності партійної діяльності, в разі змін адміністративно-територіального устрою України та приведення політичною партією структури її місцевих організацій у відповідність із такими змінами суб’єктом подання кандидатури вважатиметься новоутворена та/або зареєстрована в установленому законом порядку місцева організація цієї політичної партії того самого рівня, діяльність якої поширюється на відповідну територію, на яку поширювала свою діяльність місцева організація політичної партії, яка внесла подання щодо кандидатур до складу відповідної виборчої комісії та діяльність якої припинено.

З метою забезпечення дотримання рівних прав і можливостей на участь у виборах, дотримуючись принципів та засад виборчого процесу, ґрунтуючись на принципі верховенства права, відповідно до статей 8, 15, 36 Конституції України, частин першої, другої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, частини другої статті 202, статей 203, 208 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 2, 11 – 13, пунктом 1 частини другої статті 16, пунктами 4, 5 статті 17, пунктами 2, 9 частини першої статті 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Внести зміни до пункту 1.5 Роз’яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 6 жовтня 2020 року № 351, доповнивши його після абзацу першого новим абзацом другим такого змісту:

“При цьому в разі змін адміністративно-територіального устрою України та приведення політичною партією структури її місцевих організацій у відповідність із такими змінами суб’єктом подання кандидатури вважатиметься новоутворена та/або зареєстрована в установленому законом порядку місцева організація цієї політичної партії того самого рівня, діяльність якої поширюється на відповідну територію, на яку поширювала свою діяльність місцева організація політичної партії, яка внесла подання щодо кандидатур до складу відповідної виборчої комісії та діяльність якої припинено”.

У зв’язку з цим абзац другий пункту 1.5 зазначеного Роз’яснення вважати абзацом третім.

2Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО

Додатки та посилання