УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

29 грудня 2020 року № 583

Про забезпечення встановлення результатів перших виборів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області  та Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року

Відповідно до статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” (далі – Закон) Центральна виборча комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Центральна виборча комісія в межах повноважень, визначених частиною першою статті 2, статтями 16, 17, 21 Закону, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є Виборчий кодекс України (далі – Кодекс).

Частиною першою статті 32, частинами першою, четвертою, восьмою статті 33 Кодексу встановлено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Частиною третьою статті 32 Кодексу передбачено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

За змістом статті 206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено Кодексом та законами України. Зокрема, до повноважень територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних виборів, належить встановлення результатів виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом, здійснення офіційного оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів та реєстрація обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови (пункти 17, 18 частини другої статті 206 Кодексу).

25 жовтня 2020 року відбулись перші вибори депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області (далі – Гостомельська селищна рада) та Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області (далі – Гостомельський селищний голова).

Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області (далі – Гостомельська селищна територіальна виборча комісія) 6 листопада 2020 року складено протокол про результати голосування з виборів Гостомельського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, а 8 листопада 2020 року – протокол про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Водночас правомірність дій та рішень Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів Гостомельської селищної ради та визнання обраним Гостомельського селищного голови були предметом судового розгляду в низці адміністративних справ, а також досліджувались Центральною виборчою комісією.

Так, рішенням Київського окружного адміністративного суду від  15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року, зокрема, визнано протиправним та скасовано “рішення від  8 листопада 2020 року, оформлене протоколом Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі”, а також зобов’язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.

Проте станом на 8 грудня 2020 року зазначене рішення Київського окружного адміністративного суду Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією виконано не було – повторний підрахунок голосів виборців було здійснено лише на восьми виборчих дільницях з десяти, що входять до меж єдиного багатомандатного виборчого округу з відповідних виборів.

Крім того, 8 грудня 2020 року Гостомельська селищна територіальна виборча комісія прийняла постанову № 127 “Про визнання особи такою, що відмовилася від посади селищного голови та призначення повторних виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області”.

Зважаючи на вказані обставини, постановою Центральної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 554 “Про окремі питання діяльності Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області” достроково припинено повноваження семи членів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням ними законодавства України про місцеві вибори, а також зобов’язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію невідкладно привести свою діяльність у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.

На виконання постанови Центральної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 554 Гостомельська селищна територіальна виборча комісія 9 та 10 грудня 2020 року провела повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 і встановила результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради, про що склала відповідні протоколи.

Крім того, 10 грудня 2020 року вказана виборча комісія прийняла постанову № 129 “Про забезпечення реалізації виборчих прав та додержання виборчого законодавства шляхом скасування постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 08.12.2020 № 127, визнання обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області Прилипка Юрія Ілліча та здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року”, якою, зокрема, скасувала свою постанову від 8 грудня 2020 року № 127 та визнала обраним Гостомельським селищним головою  Прилипка Ю.І., оскільки, як було з’ясовано, таке рішення виборчою комісією не приймалось.

Однак указані дії, протоколи та рішення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії було оскаржено до суду.

Так, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2020 року у справі № 320/13224/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року, визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, які вчинено 9 грудня 2020 року, та визнано протиправними і скасовано протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних дільницях від 9 грудня 2020 року.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 320/13226/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року, визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які вчинені 10 грудня 2020 року, визнано протиправним та скасовано рішення від 10 грудня 2020 року, оформлене протоколом указаної виборчої комісії про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, а також зобов’язано цю виборчу комісію встановити результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Гостомельської селищної ради в порядок та спосіб, визначені законодавством.

Крім того, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року у справі № 320/13371/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2020 року,  визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії з проведення засідання 10 грудня 2020 року неповноважним складом, а також визнано протиправною та скасовано постанову вказаної виборчої комісії від 10 грудня 2020 року № 129 “Про забезпечення реалізації виборчих прав та додержання виборчого законодавства шляхом скасування постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 08.12.2020 № 127, визнання обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області Прилипка Юрія Ілліча та здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року”.

Підставою для визнання протиправними дій і рішень Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії та скасування відповідних рішень стало встановлення судом під час розгляду вказаних справ факту, що вони вчинялись виборчою комісією в неповноважному складі.

Таким чином, після набрання зазначеними судовими рішеннями законної сили було відновлено становище, що існувало на момент прийняття Центральною виборчою комісією постанови від 8 грудня 2020 року № 554, а саме: повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради не проведено, протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях не складено, виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 не завершено, результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради не встановлено. Також відновлено дію постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127, щодо якої Комісія дійшла висновку про її незаконність.

Водночас 21 грудня 2020 року на інтернет-ресурсі “Сайт міста Ірпінь” з’явилось повідомлення “В Гостомелі оголосили результати виборів по депутатам” (https://www.04597.com.ua/news/2974601/v-gostomeli-ogolosili-rezultati-viboriv-po-deputatam), у якому з посиланням на Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію зазначався перелік “обраних депутатів”.

Проте наявними в Комісії матеріалами не було підтверджено, що Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією проведено із дотриманням вимог Кодексу повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях  № 321310 та № 321311, а результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради встановлено у порядку та спосіб, визначені Кодексом, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях.

Комісія, розглянувши наведені вище та з’ясовані нею раніше обставини виконання Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією повноважень щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів, установила, що вказана виборча комісія систематично затягує виконання судових рішень, ігнорує запити заступника Голови Центральної виборчої комісії, направлені ним відповідно до пункту 1 частини третьої статті 29 Закону, а також своєю бездіяльністю щодо встановлення відповідно до вимог Кодексу та з урахуванням судових рішень результатів виборів відповідної селищної ради фактично позбавляє Гостомельську селищну територіальну громаду гарантованого Конституцією України права на місцеве самоврядування, а прийняттям незаконного рішення стосовно обраного селищного голови порушує його виборчі права.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія постановою від  22 грудня 2020 року № 570 “Про окремі питання діяльності  Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії  Бучанського району Київської області”, зокрема, достроково припинила повноваження всього складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії у зв’язку із систематичним порушенням Конституції України, Кодексу та законів України та зобов’язала Бучанську районну територіальну виборчу комісію Київської області не пізніше 20 години 25 грудня 2020 року сформувати новий склад указаної селищної виборчої комісії.

Цією ж постановою Комісія визнала незаконною та скасувала постанову Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від  8 грудня 2020 року № 127 “Про визнання особи такою, що відмовилася від посади селищного голови та призначення повторних виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області”, а також зобов’язала цю виборчу комісію не пізніш як на другий день з дня формування її нового складу:

а) провести у визначеному Кодексом порядку повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, про що скласти відповідні протоколи;

б) на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях, зокрема № 321310 та № 321311, у визначеному Кодексом порядку, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, встановити підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у відповідних територіальних виборчих округах, про що скласти відповідні протоколи;

в) на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у відповідних територіальних виборчих округах у визначеному Кодексом порядку, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили,  встановити результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради, про що скласти відповідний протокол;

г) прийняти рішення про визнання Прилипка Юрія Ілліча обраним Гостомельським селищним головою на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

д) офіційно оприлюднити результати виборів Гостомельського селищного голови шляхом опублікування відповідного повідомлення у місцевому друкованому засобі масової інформації.

Згідно з наявною в Комісії інформацією, Бучанська районна територіальна виборча комісія Київської області постановою від 25 грудня 2020 року № 95, зокрема, сформувала новий склад Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії у кількості 18 членів.

Отже, не пізніше 27 грудня 2020 року Гостомельська селищна територіальна виборча комісія повинна була вчинити дії та прийняти рішення на виконання постанови Центральної виборчої комісії від 22 грудня  2020 року № 570.

З метою з’ясування стану виконання вказаної постанови Комісії заступник Голови Центральної виборчої комісії звернувся з відповідним запитом до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії з проханням надати відповідну інформацію та належним чином засвідчені копії документів на її підтвердження.

Проте станом на 28 грудня 2020 року інформації та/або документів про виконання Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією постанови Комісії від 22 грудня 2020 року № 570 не надходило.

Крім того, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 24 грудня 2020 року у справі № 320/13793/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 грудня 2020 року, визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії зі встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, вчинені 21 грудня 2020 року, визнано протиправним та скасовано протокол указаної виборчої комісії від 21 грудня 2020 року про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

При цьому судом під час розгляду вказаної справи встановлено, що Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією не здійснено повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях № 321310, № 321311 та не складено протоколів про підсумки голосування, що є необхідною передумовою для складання протоколу про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Комісія наголошує, що за приписами статті 1291 Конституції України, частини другої статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання.

Рішення Центральної виборчої комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами, організаціями (частина перша статті 13 Закону, частина третя статті 202 Кодексу).

Водночас на момент розгляду цього питання на засіданні Центральної виборчої комісії постанову Комісії від 22 грудня 2020 року № 570 з урахуванням відповідних судових рішень, що набрали законної сили, Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією не виконано, результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради не встановлено, порушені виборчі права обраного Гостомельського селищного голови не поновлено, що свідчить про протиправну бездіяльність указаної виборчої комісії.

Частиною третьою статті 208 Кодексу визначено, що повноваження всього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Зазначені обставини протиправної бездіяльності Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії свідчать про вчинення нею грубого порушення вимог Конституції України, Кодексу, законів України, невиконання постанов Комісії, та відповідно є підставою для дострокового припинення повноважень усього її складу згідно з частиною третьою  статті 208 Кодексу.

Також Комісія зазначає.

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів визначено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.

Так,  відповідно до пункту 6 частини першої статті 205 Кодексу в разі невиконання відповідною територіальною виборчою комісією вимог Кодексу щодо встановлення в порядку та строки, визначені Кодексом, результатів відповідних місцевих виборів Центральна виборча комісія встановлює результати таких місцевих виборів. Порядок транспортування до Центральної виборчої комісії виборчої документації з відповідної територіальної виборчої комісії встановлено постановою Центральної виборчої комісії від 19 жовтня 2020 року № 398.  

Викладений вище висновок про невиконання Гостомельською  селищною територіальною виборчою комісією вимог Кодексу щодо встановлення у визначеному ним порядку результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили, обумовлює необхідність застосування Комісією положень пункту 6 частини першої статті 205 Кодексу, а саме: здійснення Комісією повноважень Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів указаних виборів відповідно до вимог Кодексу та зазначених судових рішень.

При цьому Комісія зауважує, що згідно з частиною першою статті 20 Кодексу виборчий процес – це здійснення протягом установленого Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Виборчий процес місцевих виборів включає визначені частинами першою, другою статті 196 Кодексу етапи, зокрема, підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу, відповідно до положень якого встановлення результатів місцевих виборів є сукупністю послідовних, взаємопов’язаних дій відповідних виборчих комісій, які підлягають реалізації за визначеною Кодексом процедурою та в установлені ним строки.

Частиною першою статті 256 Кодексу, пунктом 1 Роз’яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 23 жовтня 2020 року № 419, визначено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою “Уточнений”) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

За змістом частини третьої статті 206, частин першої, четвертої, шостої, шістнадцятої – вісімнадцятої статті 255, частини першої статті 256 Кодексу, підпункту 3 пункту 3 Роз’яснення щодо застосування окремих положень Кодексу під час встановлення підсумків голосування на  місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 22 жовтня  2020 року № 410, сільська, селищна, міська виборча комісія встановлює підсумки голосування шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) у межах територіального виборчого округу.

Водночас підсумки голосування у відповідному територіальному виборчому окрузі відповідно до частини другої статті 255 Кодексу встановлюються територіальною виборчою комісією на підставі протоколів (у тому числі з позначкою “Уточнений”) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців – протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, про що складається відповідний протокол.

Разом з тим рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 зобов’язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради  в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня  2020 року.

Комісія зазначає, що голосування на перших виборах депутатів Гостомельської селищної ради 25 жовтня 2020 року відбулось в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на виборчих дільницях  № 320222, 320602 – 320604, 321309 – 321314.

На виконання судового рішення у справі № 320/11645/20 Гостомельська селищна територіальна виборча комісія провела повторний підрахунок голосів виборців на восьми з десяти виборчих дільницях, про які зазначено в його мотивувальній частині.

За таких обставин з урахуванням висновків, викладених у судових рішеннях, що набрали законної сили, в адміністративних справах № 320/11645/20, 320/13224/20, 320/13226/20, 320/13793/20 встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у порядку та спосіб, визначених законодавством, має бути здійснено на підставі протоколів про підсумки голосування у відповідних територіальних виборчих округах, що складені на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях, розташованих у межах єдиного багатомандатного виборчого округу з указаних виборів, зокрема, на виборчих дільницях № 321310, № 321311.

Відповідно до частини другої статті 19 Кодексу дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Забезпечення дотримання передбачених Кодексом та законами України принципів і засад виборчого процесу належить до основних повноважень Центральної виборчої комісії.

Отже, з метою забезпечення встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради 25 жовтня 2020 року у визначеному Кодексом порядку з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, Комісія вважає за необхідне взяти на себе повноваження щодо встановлення результатів указаних виборів та вчинити передбачені Кодексом дії: провести на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради та скласти протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, установити відповідно до положень Кодексу підсумки голосування з виборів  депутатів Гостомельської селищної ради в територіальних виборчих округах, про що скласти відповідні протоколи, встановити результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що скласти відповідний протокол.

Крім того, враховуючи протиправну бездіяльність Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії щодо прийняття рішення про визнання Прилипка Юрія Ілліча обраним Гостомельським селищним головою на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, Комісія зазначає.

Відповідно до частини третьої статті 16 Закону в разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду, зокрема, прийняти рішення по суті питання; поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу (частина третя статті 16 Закону).

За змістом частин першої, другої статті 278 Кодексу сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень:  про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою; про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови; про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв’язку з цим повторних виборів. Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраним сільським, селищним, міським (міст з кількістю виборців до  75 тисяч осіб) головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців.

Таким чином, з метою забезпечення прав Прилипка Ю.І., обраного Гостомельським селищним головою, Комісія вважає за необхідне на підставі протоколу про результати голосування з перших виборів Гостомельського селищного голови 25 жовтня 2020 року прийняти відповідне рішення.

За наявною в Комісії інформацією, виборча документація з указаних виборів зберігається у приміщенні Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії.

З огляду на зазначене, беручи до уваги наведені приписи Кодексу та Закону, Порядку транспортування до Центральної виборчої комісії виборчих документів з територіальної виборчої комісії, затверджений постановою Комісії від 19 жовтня 2020 року № 398, Центральна виборча комісія вбачає підстави здійснити попередні підготовчі дії, а саме:

зобов’язати голову, заступника голови, секретаря та інших членів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії передати уповноваженим представникам Центральної виборчої комісії виборчу документацію з перших виборів депутатів Гостомельської селищної ради  25 жовтня 2020 року, зокрема, протоколи про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, у тому числі з позначкою “Уточнений” (за наявності), протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів, у тому числі з позначкою “Уточнений”, протоколи територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, рішеннями територіальних виборчих комісій про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним (за наявності) разом з документами, на підставі яких приймалися такі рішення, пакети з виборчими бюлетенями з указаних виборів (у тому числі невикористаними, такими, що не підлягають врахуванню, недійсними), контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також за наявності окремими думками членів виборчих комісій, актами, заявами, скаргами та рішеннями територіальної виборчої комісії, прийнятими за результатами їх розгляду (за наявності), протокол (протоколи) безперервного засідання територіальної виборчої комісії, а також протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії про результати голосування з перших виборів Гостомельського селищного голови 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі, в тому числі з позначкою “Уточнений” (за наявності);

визначити представників Центральної виборчої комісії, уповноважених здійснити приймання зазначеної виборчої документації від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії;

звернутись до Національної поліції України для забезпечення охорони під час приймання, передачі та транспортування від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії до Центральної виборчої комісії вказаних документів.

Також Комісія зауважує, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу).

Відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права, перешкоджання роботі виборчої комісії, ухилення члена виборчої комісії від виконання своїх обов’язків у роботі комісії без поважних причин є кримінально караними діяннями.

Крім того, статтею 382 указаного Кодексу передбачено кримінальне покарання за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.

Частиною четвертою статті 13 Закону визначено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України “Про Національну поліцію” поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.

За таких обставин Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки зазначених у цій постанові фактів та в разі виявлення підстав вжиття відповідних заходів реагування згідно із законодавством України.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 1291 Конституції України, статей 19, 20, 21,частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини четвертої статті 38, статті 202, пункту 6 частини першої статті 205, статей 206, 208, 250 – 260, 278 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Визнати протиправним невиконання Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області вимог Виборчого кодексу України щодо встановлення у визначеному ним порядку з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, результатів перших виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року.

2. Встановити факт одноразового грубого порушення Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області вимог  Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

3. Достроково припинити повноваження всього складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконанням рішень виборчої комісії вищого рівня.

4. Зобов’язати Бучанську районну територіальну виборчу комісію Київської області не пізніше 23 години 29 грудня 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 20 години 30 грудня 2020 року до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії.

5. Зобов’язати Бучанську районну територіальну виборчу комісію Київської області не пізніше 20 години 1 січня 2021 року сформувати новий склад Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію.

6. Визначити, що повноваження щодо встановлення результатів перших виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, здійснює Центральна виборча комісія.

7. Зобов’язати голову, заступника голови, секретаря та інших членів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, повноваження яких дострокового припинено цією постановою, передати уповноваженим представникам Центральної виборчої комісії:

виборчу документацію з перших виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року, зокрема, протоколи про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, у тому числі з позначкою “Уточнений” (за наявності), протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів, у тому числі з позначкою “Уточнений”, протоколи територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, рішеннями територіальних виборчих комісій про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним (за наявності) разом з документами, на підставі яких приймалися такі рішення, пакети з виборчими бюлетенями з указаних виборів (у тому числі невикористаними, такими, що не підлягають врахуванню, недійсними), контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також за наявності окремими думками членів виборчих комісій, актами, заявами, скаргами та рішеннями територіальної виборчої комісії, прийнятими за результатами їх розгляду (за наявності), протокол (протоколи) безперервного засідання територіальної виборчої комісії;

протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про результати голосування з перших виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі, а за наявності – також з позначкою “Уточнений”.

8. Уповноважити виконувача обов’язків начальника управління організації підготовки та проведення виборів і референдумів Секретаріату Центральної виборчої комісії Клебана Олександра Степановича, головного консультанта першого відділу управління організації підготовки та проведення виборів і референдумів Секретаріату Центральної виборчої комісії Кушніренка Юрія Івановича та головного консультанта другого відділу управління організації підготовки та проведення виборів і референдумів Секретаріату Центральної виборчої комісії Омелюх Інну Олександрівну отримати від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області документацію, визначену пунктом 7 цієї постанови.

9. Встановити, що приймання та передача документації, визначеної пунктом 7 цієї постанови, здійснюються за актом приймання-передачі.

10. Звернутись до Національної поліції України для забезпечення охорони під час приймання, передачі та транспортування від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області до Центральної виборчої комісії документації, визначеної пунктом 7 цієї постанови, а також проведення перевірки зазначених у цій постанові фактів та в разі виявлення підстав вжиття відповідних заходів реагування згідно із законодавством України.

11. Копію цієї постанови надіслати Національній поліції України, Бучанській районній територіальній виборчій комісії Київської області та Гостомельській селищній територіальній виборчій комісії Бучанського району Київської області.

12. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО