УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

26 січня 2021 року № 27

Про заходи щодо виконання постанови Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20

Постановою Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20 (далі – Постанова Верховного Суду) визнано протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії, яка полягає в нездійсненні заходів на поновлення порушених виборчих прав позивачів бути обраними, а також зобов’язано Комісію з урахуванням висновків, що викладені в Постанові Верховного Суду, прийняти рішення, спрямовані на відновлення порушених виборчих прав Кісенка В’ячеслава Петровича, Бачурського Вячеслава Борисовича, Бєлграда Сергія Миколайовича, Задир Алли Володимирівни, Громика Олександра Олександровича, Сирбула Андрія Миколайовича, Кучера Ігоря Юрійовича, Діденко Наталі Дмитріївни, Чередниченка Юрія Анатолійовича.

Ухвалою Верховного Суду від 2 грудня 2020 року в зазначеній справі задоволено заяву вказаних осіб про встановлення судового контролю за виконанням Постанови Верховного Суду та зобов’язано Центральну виборчу комісію не пізніше 14 грудня 2020 року подати звіт про її виконання.

Центральною виборчою комісією 11 грудня 2020 року подано звіт про виконання Постанови Верховного Суду, в якому зазначено, що на виконання постанов Комісії від 18 листопада 2020 року № 495 та від 1 грудня 2020 року№ 535 Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія) ухвалено постанову від 9 грудня 2020 року № 273, якою визнано вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазька сільська рада) 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 такими, що не відбулись, та призначено на 7 лютого 2021 року повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7, а також визнано вибори Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі – Кароліно-Бугазький сільський голова) 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулись, та призначено на 7 лютого 2021 року повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови. За таких обставин, на думку Комісії, Постанову Верховного Суду нею було виконано у повному обсязі.

Водночас 24 грудня 2020 року Кісенко В.П., Бачурський В.Б., Бєлград С.М., Задир А.В., Громик О.О., Сирбул А.М., Кучер І.Ю., Діденко Н.Д., Чередниченко Ю.А. звернулися до Верховного Суду із заявою про встановлення нового строку подання звіту про виконання Постанови Верховного Суду оскільки, на їх думку, Комісією вказана Постанова не виконується.

В обґрунтування своєї позиції зазначені особи вказали на нескасування Комісією на підставі пункту п’ятого частини першої статті 205 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) постанов Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, внаслідок чого, незважаючи на визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів, неправомірно обрані депутати та сільський голова продовжують виконувати повноваження та створювати перешкоди у проведенні повторних виборів шляхом відмови у виділенні коштів на їх підготовку та проведення, а також не надають доступ до приміщення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії для подання документів для реєстрації їх кандидатами на повторних виборах.

Верховний Суд ухвалою від 19 січня 2021 року у справі № 855/111/20 задовільнив указану заяву та зобов’язав Центральну виборчу комісію подати до 15 березня 2021 року новий звіт про виконання Постанови Верховного Суду.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, що наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених указаним та іншими законами України.

Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України (частина друга статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”).

За змістом частини другої статті 1, статті 2, пунктів 1 – 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України, а також забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, здійснення контролю за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми.

Також повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів, крім передбачених Законом України “Про Центральну виборчу комісію”, визначено статтею 205 Кодексу, системний аналіз яких також свідчить, що такі повноваження спрямовані на консультативно-методичне забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій, або здійснення контрольних повноважень у разі визнання незаконними відповідних дій/рішень/бездіяльності територіальних виборчих комісій.

Безпосередніми повноваженнями щодо організації і проведення місцевих виборів (зокрема, утворення виборчих округів, відкриття відповідних рахунків, реєстрація (скасування реєстрації) кандидатів, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб місцевих організацій політичних партій, офіційних спостерігачів, затвердження тексту виборчого бюлетеня та виготовлення виборчих бюлетенів, встановлення результатів виборів, реєстрація обраних) за змістом статті 206 Кодексу наділені саме територіальні виборчі комісії.

Отже, повноваження Центральної виборчої комісії під час проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів є контрольними та консультативно-методичними, на відміну від безпосередніх повноважень Центральної виборчої комісії при організації і проведенні виборів Президента України, народних депутатів України. Такий правовий висновок міститься також в постанові Великої Палати Верховного Суду від 7 січня 2021 року (справа № 9901/1/21).

У межах реалізації наданих їй контрольних повноважень Центральна виборча комісія неодноразово розглядала питання організації діяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії.

Зокрема, постановами від 1 грудня 2020 року № 535, від 24 грудня 2020 року № 577, від 30 грудня 2020 року № 588, від 3 січня 2021 року № 1, від 15 січня 2020 року № 12 Комісія вживала заходів, спрямованих на забезпечення ефективного відновлення порушених виборчих прав Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Чередниченка Ю.А., а саме: прийняття Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією рішень про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови та забезпечення проведення цих виборів.

Частиною третьою статті 32 Кодексу визначено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України. Водночас Комісія зазначає, що згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу забезпечення організації та проведення місцевих виборів, зокрема повторних, у межах повноважень та в порядку, передбачених законами України, покладено саме на територіальні виборчі комісії.

Комісія зауважує, що за змістом указаних приписів Закону України “Про Центральну виборчу комісію” та Кодексу вона наділена функцією контролю за діяльністю територіальних виборчих комісій, натомість не може здійснювати замість територіальної виборчої комісії організацію підготовки та проведення відповідних місцевих виборів.

У Постанові Верховного Суду вказано, що Комісією не надавалась оцінка законності постанов Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 27 жовтня 2020 року щодо визнання депутатів та сільського голови обраними в контексті встановлених судами порушень виборчого законодавства (що було доведено до відома Комісії), а отже, судові рішення залишилися без належного реагування Комісії, яка, маючи можливості застосувати свої контрольні повноваження, ухилилася від цього, що і є проявом бездіяльності.

Центральна виборча комісія неодноразово (зокрема, у постановах від 1 грудня 2020 року № 535, від 3 січня 2021 року № 1) висловлювала позицію з приводу того, що рішення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів, сільського голови не можуть бути перешкодою для поновлення порушених виборчих прав та не потребують скасування, оскільки є актами одноразової дії, які вичерпують свою дію після їх реалізації.

У свою чергу в Ухвалі від 19 січня 2021 року у справі № 855/111/20 Верховний Суд, аналізуючи питання виконання Комісією його Постанови, вказав про відсутність доказів того, що заходи Комісії на її виконання були ефективними, і дійшов висновку, що “на даний час, Центральна виборча комісія не забезпечила відновлення порушеного права позивачів, яке має бути, як зазначив Верховний Суд в ухвалі від 02 грудня 2020 року у цій справі, ефективним і таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність”. Приводом для прийняття зазначеної ухвали було, зокрема, звернення позивачів із заявою про встановлення Комісії відповідного строку подання звіту про виконання Постанови Верховного Суду, яке було мотивоване тим, що нескасування рішень Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови є свідченням невиконання Комісією Постанови Верховного Суду.
З огляду на викладене Комісія зазначає.

Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 269 Кодексу сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі, приймає, зокрема, рішення про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі.

Крім того, сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає, зокрема, рішення про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою (частина перша статті 278 Кодексу).

За змістом частини першої статті 282 Кодексу територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів не пізніш як на п’ятий день з дня встановлення результатів виборів офіційно оприлюднює шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, міської, районної в місті, районної, селищної, сільської ради, сільських, селищних, міських голів.

Після офіційного оприлюднення результатів виборів відповідно до положень статті 283 Кодексу відбувається реєстрація обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови.

Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія 27 жовтня 2020 року прийняла постанови № 221 “Про визнання Апанасенка Андрія Володимировича обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазької сільської об’єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області”; № 246 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 1”; № 247 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 2”; № 248 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 3”; № 249 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 4”; № 250 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 5”; № 252 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 7”.

Також того самого дня Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія оприлюднила результати вказаних виборів та зареєструвала обраних депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голову.

Водночас Комісія зауважує, що відповідно до частини другої статті 4 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування” на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону (частина перша статті 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”).

Таким чином, наслідком прийняття Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією вказаних постанов від 27 жовтня 2020 року стало набуття депутатами Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазьким сільським головою відповідних повноважень згідно із Законами України “Про статус депутатів місцевих рад” та “Про місцеве самоврядування в Україні”.

При цьому підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, визначені статтею 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”, а також підстави дострокового припинення повноважень сільським, селищним, міським головою, передбачені частинами першою та другою статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, є вичерпними і такої підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, сільського, селищного, міського голови як скасування незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною депутатом місцевої ради, відповідним головою вказані закони не містять.

Отже, скасування постанов Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови не призведе до правових наслідків у вигляді дострокового припинення депутатських повноважень цих осіб та повноважень сільського голови.

Аналогічну позицію щодо відсутності законодавчого механізму відновлення порушеного виборчого права шляхом скасування рішень виборчої комісії про визнання обраними та реєстрацію обраних депутатів після набрання ними своїх повноважень висловлено Комісією також у постанові від 15 січня 2021 року № 10 “Про окремі питання діяльності Андрушівської міської територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області”.

При цьому виявлення непоодиноких випадків порушень виборчого законодавства та підстав для скасування Комісією незаконних постанов територіальних виборчих комісій після набуття повноважень депутатами місцевих рад і відповідними головами в кінцевому результаті не сприяє поновленню порушених виборчих прав та обумовило необхідність звернення Комісії до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання додаткової підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради в разі скасування Центральною виборчою комісією або судом незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною депутатом місцевої ради та реєстрації депутатом місцевої ради (пункт 4 постанови Комісії від 15 січня 2021 року № 10).

Водночас Комісія зазначає, що згідно зі статтею 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.

Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.

Відповідно до частини п’ятої статті 13 Закону України “Про судоустрій і статус суддів” висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов’язковими для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Таким чином, з огляду на позицію Верховного Суду, висловлену ним у своїх рішеннях, Центральна виборча комісія вважає за можливе, з метою забезпечення ефективності заходів на виконання Постанови Верховного Суду та виключення подальших можливих протиправних рішень, дій чи бездіяльності стосовно забезпечення проведення повторних виборів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови скасувати постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року № 221, 246 – 249, 252, якими визнано обраними Кароліно-Бугазького сільського голову та депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах 1 – 4, 7.

При цьому Комісія бере до уваги, що постанову Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року № 250 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 5” визнано протиправною та скасовано рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року у справі № 420/11489/20, яке набрало законної сили 3 листопада 2020 року.

Враховуючи викладене, зважаючи на позицію Верховного Суду у справі № 855/111/20, викладену ним у постанові від 12 листопада 2020 року та в ухвалі від 19 січня 2021 року, відповідно до статті 1291 Конституції України, статей 205, 206 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 16, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скасувати постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 27 жовтня 2020 року:

№ 221 “Про визнання Апанасенка Андрія Володимировича обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазької сільської об’єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області”;

№ 246 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 1”;

№ 247 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 2”;

№ 248 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 3”;

№ 249 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 4”;

№ 252 “Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 7”.

2. Копію цієї постанови надіслати Кароліно-Бугазькій сільській територіальній виборчій комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО