УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

18 лютого 2022 року № 56

Про запит на інформацію  Всеукраїнської громадської організації “Громадянська мережа “ОПОРА”, зареєстрований у Центральній виборчій комісії  14 лютого 2022 року за № 21-17-1080

До Центральної виборчої комісії 14 лютого 2022 року надійшов запит на інформацію Всеукраїнської громадської організації “Громадянська мережа “ОПОРА” щодо надання в електронному вигляді списків учасників зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою із частково виокремленими даними, а саме: зазначенням прізвищ, власних імен та по батькові осіб, які брали участь у таких зборах, та вилученням відомостей про їх дату народження, виборчу адресу, документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, на підставі яких Центральна виборча комісія прийняла постанови про реєстрацію ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою від 06 грудня  2021 року № 482 – 485.

Запитувач інформації обґрунтовує свої вимоги, зокрема, тим, що відповідно до частини першої статті 14 Закону України “Про всеукраїнський референдум” (далі – Закон) підготовка та проведення всеукраїнського референдуму здійснюються публічно і відкрито, а згідно з частиною шостою цієї статті Закону представникам засобів масової інформації, офіційним спостерігачам гарантується безперешкодний доступ на всі публічні заходи, пов’язані з всеукраїнським референдумом.

Всеукраїнська громадська організація “Громадянська мережа “ОПОРА” зазначає, що запитувана нею інформація становить значний суспільний інтерес, тому має бути надана на запит неурядової організації, яка виконує функції “суспільного контролера” чи “громадського спостерігача”. На переконання цієї громадської організації, інформація, що перебуває у володінні Центральної виборчої комісії як колегіального державного органу, є власністю громадськості, має відповідати принципу відкритості і публічності процесу всеукраїнського референдуму.

На обґрунтування належності запитуваної інформації до суспільно необхідної (такої, що є предметом суспільного інтересу) запитувач, зокрема, повідомляє, що без отримання відповідної інформації громадськість не має можливості проаналізувати дотримання процедури ініціювання всеукраїнського референдуму за народною ініціативою і встановити, чи застосовувався під час прийняття Центральною виборчою комісією адміністративних актів однаковий підхід. На думку Всеукраїнської громадської організації “Громадянська мережа “ОПОРА”, запитувана інформація належить до інформації, що становить суспільний інтерес, оскільки потенційні порушення або зловживання, які можуть бути виявлені в документах, стосуються реалізації конституційних прав, свобод і обов’язків у сфері всеукраїнського референдуму; аналіз запитуваної інформації потенційно може виявити спроби введення громадськості в оману щодо кількості учасників зборів та дотримання ними вимог щодо ініціювання всеукраїнського референдуму; без доступу до запитуваної інформації зацікавлені громадяни та громадськість не матимуть повноцінної можливості перевірити наявність або відсутність зловживань правом ініціювати всеукраїнський референдум або порушень відповідної процедури. Крім того, у запиті йдеться, що важливим аспектом визнання суспільної значущості запитуваної інформації є створення умов для ініціювання громадянами розслідувань потенційних зловживань правом ініціювати всеукраїнський референдум, які безпосередньо впливають на конституційні права усіх громадян України. Також суспільний інтерес щодо запитуваної інформації спрямовується на формування переконання в усіх учасників ініціювання і проведення всеукраїнського референдуму, що їхні дії є публічними, прозорими і підзвітними. Постійна можливість зацікавлених громадян та неурядових організацій перевірити документи з питань ініціювання всеукраїнського референдуму є дієвим механізмом підвищення готовності майбутніх ініціаторів референдуму відповідати цим стандартам публічності, прозорості та підзвітності.

Розглянувши запит на інформацію Всеукраїнської громадської організації “Громадянська мережа “ОПОРА”, Центральна виборча комісія зазначає.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Правові засади здійснення народного волевиявлення через всеукраїнський референдум, його організацію та порядок проведення визначає Закон.

За змістом частини першої статті 30 Закону ініціативна група всеукраїнського референдуму за народною ініціативою (далі – ініціативна група) утворюється на зборах громадян України, в яких беруть участь не менш як триста виборців.

Перед початком зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою (далі – збори) проводиться реєстрація учасників, складається їх список із зазначенням прізвища, власного імені, по батькові, дати народження, виборчої адреси, відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, кожного учасника. Кожний учасник зборів навпроти свого прізвища ставить особистий підпис, що засвідчує його участь у зборах. Персональні дані учасників є конфіденційною інформацією. Особи, які мають доступ до цієї інформації для виконання вимог Закону, несуть відповідальність за її незаконну обробку (частина шоста статті 30 Закону).

Згідно з частиною чотирнадцятою статті 30 Закону в десятиденний строк з дня проведення зборів уповноважений представник ініціативної групи передає до Центральної виборчої комісії підписані головою і секретарем зборів документи проведених зборів, а саме:

1) протокол зборів (з додатками);

2) письмові заяви кожного з членів ініціативної групи про згоду бути членом ініціативної групи;

3) рішення зборів про призначення уповноваженого представника ініціативної групи;

4) письмову заяву особи про згоду бути уповноваженим представником ініціативної групи.

Список учасників зборів і список членів ініціативної групи подаються до Центральної виборчої комісії з дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних в електронному вигляді у формі відкритих даних шляхом їх надсилання на офіційну електронну пошту Центральної виборчої комісії у строк, визначений цією частиною.

За наслідками аналізу дотримання вимог Закону під час утворення ініціативної групи, а також аналізу документів, передбачених частиною чотирнадцятою статті 30 Закону, на предмет їх відповідності вимогам Закону, Конституції України Центральна виборча комісія приймає постанову про реєстрацію ініціативної групи або про відмову в реєстрації ініціативної групи із зазначенням мотивів такого рішення. У разі встановлення Центральною виборчою комісією ознак порушення вимог Закону під час утворення ініціативної групи, невідповідності поданих документів вимогам Закону їх аналіз на предмет відповідності Конституції України не здійснюється (частина перша статті 31 Закону).

До Центральної виборчої комісії 26 листопада 2021 року уповноваженими представниками ініціативних груп з таких питань: “Чи підтримуєте Ви пропозицію, щоб газ, який видобувається на території України постачався, громадянам України з метою використання у побутових потребах та державним і комунальним підприємствам, установам і організаціям за ціною, яка включає ціну його видобутку та надбавку до ціни видобутку не більше ніж  30 відсотків?”, “Чи підтримуєте Ви легалізацію грального бізнесу?”, “Чи підтримуєте Ви можливість продажу земель (земельних ділянок) сільськогосподарського призначення в Україні?”, “Чи підтримуєте Ви продаж об’єктів стратегічної власності України?” для прийняття Комісією рішення стосовно реєстрації кожної з указаних ініціативних груп було подано встановлені Законом документи проведених зборів, зокрема й списки учасників зборів.

Списки учасників таких зборів надійшли до Центральної виборчої комісії також в електронному вигляді.

Крім того, з метою виправлення помилок і неточностей, виявлених у поданих документах, Комісії надавались окремі уточнені документи щодо вказаних зборів.

Проаналізувавши дотримання вимог Закону під час утворення на відповідних зборах указаних ініціативних груп, а також отримані документи  (у тому числі уточнені) на предмет їх відповідності вимогам Закону та Конституції України, беручи до уваги інформацію, надану представниками Центральної виборчої комісії, які направлялися на відповідні збори з метою посвідчення факту їх проведення, Комісія постановами від 06 грудня 2021 року № 482 – 485 зареєструвала зазначені ініціативні групи.

Таким чином, запитувані Всеукраїнською громадською організацією “Громадянська мережа “ОПОРА” списки учасників зборів наявні у розпорядженні Комісії.

Вирішуючи питання щодо можливості надання інформації на запит Всеукраїнської громадської організації “Громадянська мережа “ОПОРА”, Центральна виборча комісія керується таким.

Відповідно до частин першої, другої статті 32 Конституції України ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Частинами першою, другою статті 11 Закону України “Про інформацію”, статтею 2 Закону України “Про захист персональних даних” передбачено, що інформація про фізичну особу (персональні дані) – це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, а також адреса, дата і місце народження.

За змістом частини другої статті 21 Закону України “Про інформацію” інформація про фізичну особу є конфіденційною та може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом.

Згідно зі статтею 7 Закону України “Про доступ до публічної інформації” конфіденційна інформація – це інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб’єктів владних повноважень, та яка може поширюватися у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов. Розпорядники інформації, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди – лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Відповідно до частини третьої статті 10 Закону України “Про доступ до публічної інформації” розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані використовувати її лише з метою та у спосіб, визначений законом.

Конституційний Суд України в Рішенні від 20 січня 2012 року № 2-рп/2012 у справі за конституційним поданням Жашківської районної ради Черкаської області щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України зазначив, що інформація про особисте та сімейне життя особи (персональні дані про неї) – це будь-які відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована, а саме: національність, освіта, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, матеріальний стан, адреса, дата і місце народження, місце проживання та перебування тощо, дані про особисті майнові та немайнові відносини цієї особи з іншими особами, зокрема членами сім’ї, а також відомості про події та явища, що відбувалися або відбуваються у побутовому, інтимному, товариському, професійному, діловому та інших сферах життя особи, за винятком даних стосовно виконання повноважень особою, яка займає посаду, пов’язану зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування. Така інформація про фізичну особу та членів її сім’ї є конфіденційною і може бути поширена тільки за їх згодою, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Також Конституційним Судом України у пункті 1 резолютивної частини вказаного Рішення визначено, що положення частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України слід розуміти так, що збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди державою, органами місцевого самоврядування, юридичними або фізичними особами є втручанням в її особисте та сімейне життя. Таке втручання допускається винятково у випадках, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Центральна виборча комісія зауважує, що відповідно до частини восьмої статті 6 Закону подання до Центральної виборчої комісії, окружної комісії з всеукраїнського референдуму документів щодо реалізації виборцями прав на участь у процесі всеукраїнського референдуму вважається згодою відповідних осіб на обробку їх персональних даних в обсязі, встановленому законодавством про всеукраїнський референдум.

При цьому Закон встановлює особливості обробки персональних даних осіб на стадії ініціювання всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Як зазначено вище, персональні дані учасників зборів є конфіденційною інформацією. Особи, які мають доступ до цієї інформації для виконання вимог Закону, несуть відповідальність за її незаконну обробку. Список учасників зборів і список членів ініціативної групи подаються до Центральної виборчої комісії з дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних в електронному вигляді у формі відкритих даних шляхом їх надсилання на офіційну електронну пошту Центральної виборчої комісії (частини шоста, чотирнадцята статті 30 Закону).

Частина перша статті 11 Закону України “Про інформацію” ототожнює інформацію про фізичну особу з персональними даними, які відповідно до цієї норми та статті 2 Закону України “Про захист персональних даних” є відомостями чи сукупністю відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.

Частиною другою статті 5 Закону України “Про захист персональних даних” установлено, що персональні дані можуть бути віднесені до конфіденційної інформації про особу законом або відповідною особою.

Згідно з позицією Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, викладеною в листі від 17 січня 2022 року № 294.2/15078/1/21/22/26.2, “вирішення питання щодо того, чи належить та чи інша інформація до персональних даних, залежить від того, чи можна відповідну особу фактично ідентифікувати. Ідентифікованою особу варто вважати, якщо її можна безпомилково виділити серед інших. Таким чином, будь-які відомості про фізичну особу (зокрема, прізвище, ім’я та по батькові), за якими її може бути конкретно ідентифіковано, належатимуть до персональних даних такої особи”.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія констатує, що прізвища, власні імена, по батькові учасників відповідних зборів, відомості про їх дату народження, виборчу адресу та документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, які містяться у поданих до Комісії списках учасників зборів, є персональними даними учасників зборів та конфіденційною інформацією про них.

Аналізуючи встановлені законодавством умови, за яких можливо поширити конфіденційну інформацію щодо учасників зборів, та оцінюючи наведені в запиті на інформацію аргументи щодо наявності суспільного інтересу на отримання конфіденційної інформації, Комісія дійшла такого висновку.

Відповідно до статті 29 Закону України “Про інформацію” інформація з обмеженим доступом може бути поширена, якщо вона є суспільно необхідною, тобто є предметом суспільного інтересу, і право громадськості знати цю інформацію переважає потенційну шкоду від її поширення. Предметом суспільного інтересу вважається інформація, яка свідчить про загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності України; забезпечує реалізацію конституційних прав, свобод і обов’язків; свідчить про можливість порушення прав людини, введення громадськості в оману, шкідливі екологічні та інші негативні наслідки діяльності (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб тощо.

За змістом пункту 5.2 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29 вересня 2016 року № 10 “Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації”, враховуючи положення частини першої статті 7 Закону України “Про доступ до публічної інформації”, частини другої статті 21 Закону України “Про інформацію” та статті 32 Конституції України, конфіденційна інформація може поширюватись, зокрема, у випадку, коли розголошення конфіденційної інформації відповідає суспільному інтересу і право громадськості знати цю інформацію переважає шкоду, яку може бути завдано особі поширенням її конфіденційної інформації. Таке поширення здійснюється відповідно до статті 29 Закону України “Про інформацію” після застосування “трискладового тесту” – вимог, передбачених частиною другою статті 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації”.

При цьому згідно з частиною другою статті 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації” обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог: 1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя; 2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам; 3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Отже, у цьому випадку правомірним інтересом, задля захисту якого розглядається питання щодо обмеження доступу до запитуваної громадською організацією інформації – прізвищ, імен, по батькові учасників зборів, є право учасників зборів на недоторканість особистого життя та захист їх персональних даних. Розголошенням зазначеної інформації може бути завдано шкоди таким правам та інтересам і зумовлено втручання в приватне життя.

Оцінюючи запитувану Всеукраїнською громадською організацією “Громадянська мережа “ОПОРА” інформацію на предмет наявності суспільного інтересу до неї, Комісія бере до уваги, що відповідно до пункту 6.4 вказаної постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України перелік видів інформації, що може бути предметом суспільного інтересу, не є вичерпним; інформація може вважатись суспільно необхідною, якщо її поширення сприяє дискусії з питань, що хвилюють суспільство чи його частину, необхідності роз’яснення питань, які важливі для актуальної суспільної дискусії; з’ясуванню та розумінню причин, які лежать в основі рішень, що приймає державний орган; посиленню підзвітності і підконтрольності влади суспільству загалом, у тому числі шляхом забезпечення прозорості процесу підготовки і прийняття владних рішень; виявленню порушень прав людини.

Як вбачається із запиту, відповідна інформація потрібна запитувачу для аналізу дотримання процедури ініціювання всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, встановленої Законом; здійснення громадського контролю за правильністю прийняття відповідних рішень Центральною виборчою комісією, зокрема застосуванням нею однакових підходів у кожному конкретному випадку; виявлення потенційних зловживань правом ініціювати всеукраїнський референдум, які впливають на право інших громадян України реалізувати конституційне право на участь у всеукраїнському референдумі з відповідних питань, запобігання таким зловживанням у майбутньому.

За таких обставин Комісія доходить висновку, що запитувана інформація спрямована на реалізацію конституційного права громадян на участь у всеукраїнському референдумі та є суспільно необхідною.

Оцінюючи ймовірність можливого порушення прав учасників зборів щодо невтручання в їх особисте життя та захисту їх персональних даних, тобто прав на приватність, унаслідок надання запитуваної інформації, та баланс між потенційною шкодою і суспільним інтересом, Комісія вважає, що надання інформації в запитуваному обсязі, а саме: тільки прізвищ, імен та по батькові учасників зборів, з вилученням решти наявних у списках учасників зборів відомостей про них, не може завдати особам істотної шкоди. Оприлюднення такої інформації спрямовано на забезпечення суспільного інтересу, обумовленого реалізацією конституційного права на всеукраїнський референдум, що переважає потенційну шкоду від розголошення запитуваної інформації.

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія вважає за можливе надати Всеукраїнській громадській організації “Громадянська мережа “ОПОРА” на її запит на інформацію, зареєстрований у Центральній виборчій комісії 14 лютого 2022 року за № 21-17-1080, списки учасників зборів із зазначенням їхніх прізвищ, власних імен та по батькові та вилученням відомостей про дату народження, виборчу адресу, документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, таких осіб, на підставі яких Центральна виборча комісія прийняла постанови про реєстрацію ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою від 06 грудня  2021 року № 482 – 485.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 32 Конституції України, частини восьмої статті 6, статті 30 Закону України “Про всеукраїнський референдум”, статті 2 Закону України “Про захист персональних даних”,  статей 11, 21, 29 Закону України “Про інформацію”, статей 6, 7, 10 Закону України “Про доступ до публічної інформації”, керуючись статтями 11 – 13 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Надати Всеукраїнській громадській організації “Громадянська мережа “ОПОРА” в електронному вигляді списки учасників зборів громадян України щодо проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою із зазначенням їхніх прізвищ, власних імен та по батькові та вилученням відомостей про дату народження, виборчу адресу, документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, таких осіб, на підставі яких Центральна виборча комісія прийняла постанови про реєстрацію ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою від 06 грудня 2021 року № 482 – 485.

2. Копію цієї постанови надіслати Всеукраїнській громадській організації “Громадянська мережа “ОПОРА”.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії    О. ДІДЕНКО