УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

08 квітня 2011 року № 61

Про заяву Дубини В.М., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 30 березня 2011 року за № 21-40-1586

До Центральної виборчої комісії надійшла заява Дубини В.М., в якій він просить визнати дії Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області противоправними та скасувати постанови цієї комісії від 17 січня 2011 року № 71 "Про розгляд заяви Дубини В.М. від 14.01.2011 року",
від 21 січня 2011 року № 72 "Про розгляд заяв Дубини В.М.
від 12.01.2011 р.", від 14 лютого 2011 року  № 73 "Про розгляд заяв
Дубини В.М. від 11.02.2011 р.", від 18 березня 2011 року № 75 "Про визнання Дубини В.М. таким, що відмовився від депутатського мандату". До заяви також додані копії зазначених постанов та заяв, на підставі яких вони приймались.

Розглянувши зазначені документи, Центральна виборча комісія встановила.

Постановою Черкаської міської виборчої комісії від 8 листопада
2010 року № 55 Дубина Віктор Миколайович визнаний обраним депутатом  Черкаської міської ради по одномандатному мажоритарному округу №  25.

У Черкаській обласній громадсько-політичній газеті "Місто"
від 17 листопада 2010 року № 47 офіційно оприлюднено результати виборів депутатів Черкаської міської ради. Зокрема, згідно з опублікованим списком Дубина Віктор Миколайович обраний депутатом цієї ради по одномандатному мажоритарному виборчому округу № 25.

24 листопада 2010 року Дубина В.М. звернувся із заявою до Черкаської міської виборчої комісії про визнання поважними причин неподання ним у двадцятиденний термін копії зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата та встановлення іншого строку для виконання зазначених вимог, а саме – до 15 січня 2011 року,  у зв’язку з тим, що він є головою Придніпровської районної у місті Черкаси ради, і припинення його повноважень на цій посаді передбачає низку процедур, що займають певний час.

Постановою Черкаської міської виборчої комісії від 25 листопада
2010 року № 65 заява Дубини В.М. була задоволена і йому встановлено строк для  подання відповідної заяви до 15 січня 2011 року.

6 січня 2011 року Дубина В.М. знову звернувся до Черкаської міської виборчої комісії із заявою, у якій просив визнати причину неподання ним у двадцятиденний термін копії зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата поважною та продовжити термін подання зазначених документів до 30 квітня 2011 року, а також зареєструвати його депутатом Черкаської міської ради. Заява була обґрунтована включенням Дубини В.М. як голови Придніпровської районної у місті Черкаси ради до комісії з питань реформування районних у місті Черкаси рад та необхідністю продовження виконання своїх обов’язків на цій посаді.

12 січня 2011 року Дубина В.М. подав до Черкаської міської виборчої комісії додаткову заяву, за змістом аналогічну заяві, поданій 6 січня
2011 року, в якій містилася вимога зареєструвати його депутатом Черкаської міської ради з 1 травня 2011 року. До цієї заяви було додано копії заяв, зареєстрованих у Придніпровській районній раді та у Придніпровській районній виборчій комісії, про складення Дубиною В.М. повноважень депутата Придніпровської районної ради V скликання з 1 травня 2011 року.

Черкаська міська виборча комісія на своєму засіданні 12 січня
2011 року розглянула заяву Дубини В.М. та прийняла постанову № 69, якою визнала причини неподання заявником у двадцятиденний термін копії зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата такими, що не є поважними, а заяву Дубини В.М. від 12 січня 2011 року залишила без задоволення.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 19 січня 2011 року у справі № 2а/2370/102/2011, яка набрала законної сили, постанову Черкаської міської виборчої комісії від 12 січня 2011 року  № 69 скасовано як необґрунтовану, оскільки Дубина В.М. 12 січня 2011 року подав до виборчої комісії копії зареєстрованих заяв  про складення іншого представницького мандату.

14 січня 2011 року Дубина В.М. знову звернувся до Черкаської міської виборчої комісії із заявою про реєстрацію його депутатом Черкаської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі з 1 травня
2011 року.

17 січня 2011 року Черкаська міська виборча комісія на своєму засіданні розглянула заяву Дубини В.М. від 14 січня 2011 року та прийняла постанову № 71, якою заяву Дубини В.М. залишила без задоволення та відмовила йому в реєстрації депутатом Черкаської міської ради, мотивуючи це тим, що заявником неналежним чином виконані вимоги закону, оскільки відсутні будь-які наслідки поданням ним заяв про припинення повноважень, а саме – припинення повноважень депутата районної ради. Крім того, комісія не може реалізувати права заявника наперед і зареєструвати його депутатом з 1 травня 2011 року.

21 січня 2011 року Черкаською міською виборчою комісією у зв’язку із скасування судом постанови комісії від 12 січня 2011 року № 69 повторно розглянуто заяву Дубини В.М. від 12 січня 2011 року і прийнято
постанову № 72, якою Дубині В.М. відмовлено в задоволенні заяви повністю. В обґрунтування своєї позиції виборча комісія зазначила, що Дубиною В.М. не виконані вимоги частини першої статті 80 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі – Закон).

11 лютого 2011 року Дубина В.М. звернувся із заявою до Черкаської міської виборчої комісії з проханням встановити термін для подання ним копії заяви про складення іншого представницького мандата до 1 травня
2011 року, у зв’язку з його участю як голови Придніпровської районної ради у робочій групі з питань реформування управління районами у місті Черкаси.

Постановою Черкаської міської виборчої комісії від 14 лютого 2011 року № 73 заяву Дубини В.М. від 11 лютого 2011року залишено без розгляду у зв’язку з тим, що це питання вже було предметом розгляду  на засіданнях виборчої комісії, про що 17 та 21 січня 2011 року прийняті постанови відповідно за № 71 та № 72.

Крім того, Черкаська міська виборча комісія також 14 лютого
2011 року прийняла постанову № 74 "Про визнання Дубини В.М. таким, що відмовився від депутатського мандату" у зв’язку з відсутністю поважних причин невиконання Дубиною В.М. вимог частини першої статті 80 Закону.

Постанова Черкаської міської виборчої комісії від 14 лютого 2011 року № 74 скасована постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2011 року у справі № 2а/2370/782/2011, яка набула законної сили. Суд у своєму рішенні зазначив, що оскаржувана постанова виборчої комісії є передчасною і протиправною, та такою, що обмежує право обраного депутата на реалізацію представницьких повноважень.

18 березня 2011 року Черкаська міська виборча комісія прийняла постанову № 75, якою знов визнала Дубину В.М. таким, що відмовився від депутатського мандата у зв’язку з невиконанням ним без поважних причин  вимог частини першої статті 80 Закону.

На підставі постанови № 75 Черкаська міська виборча комісія 28 березня 2011 року ухвалила постанову № 76, якою призначила повторні вибори депутатів Черкаської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 25 на 29 травня 2011 року та оголосила про початок виборчого процесу з 9 квітня 2011 року.

Зазначені документи та матеріали свідчать, що Черкаська міська виборча комісія не забезпечила належне виконання вимог виборчого законодавства у частині реєстрації обраного депутата.

Так, відповідно до положень статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Строк повноважень місцевої ради, обраної на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України (частина сьома статті 45 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Законодавством України визначено, що представницький (тобто виборний і колегіальний) орган місцевого самоврядування – місцева рада – складається з визначеного числа депутатів. Це, зокрема, відображено у частині першій статті 141 Конституції України, статті 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частині першій статті 3 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Діяльність депутатів органічно пов’язана з функціонуванням відповідної місцевої ради, оскільки кожний депутат фактично діє як член цієї ради, є її складовою частиною та здійснює повноваження, надані йому не як окремій посадовій або службовій особі, а саме як члену відповідної ради.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у
2010 році" від 1 липня 2010 року № 2412-VI  призначено чергові вибори депутатів місцевих рад на 31 жовтня 2010 року, як цього вимагали положення статті 14 Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (у редакції Закону станом на 1 липня 2010 року). Відповідно до цих положень чергові вибори депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, селищних, сільських рад, вибори сільських, селищних, міських голів проводяться у зв’язку із закінченням визначеного Конституцією України строку повноважень депутатів відповідних рад, сільських, селищних, міських голів.

19 листопада 2009 року Черкаська міська рада прийняла Рішення
№ 5-226, яким вирішила не утворювати у місті Черкаси районні ради після закінчення терміну повноважень Соснівської та Придніпровської районних у місті Черкаси рад V скликання.

На момент початку підготовки та проведення виборчого процесу з місцевих виборів 2010 року зазначене Рішення Черкаської міської ради було чинним, тому Черкаська міська виборча комісія не мала правових підстав реалізовувати повноваження, визначені частиною сьомою статті 22 Закону, тобто формувати склад районних у місті територіальних виборчих комісій.

Унаслідок цього вибори депутатів районних у місті Черкаси рад
31 жовтня 2010 року не були проведені, а відтак персональний склад цих рад не сформований.

Постановою Соснівського районного суду міста Черкаси у справі № 2а-2347-09, яка набрала законної сили відповідно до ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2010 року, визнано противоправним та скасовано Рішення Черкаської міської ради № 5-226 від 19 листопада 2009 року "Про неутворення районних у місті Черкаси рад".

Відповідно до положень частини першої статті 141 Конституції України припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

Цей же принцип щодо залежності статусу депутата від функціонування ради визначений у частині другій статті 4 Закону "Про статус депутата місцевих рад", згідно з якою повноваження депутата місцевої ради закінчуються, зокрема, у випадках дострокового припинення повноважень місцевої ради, до складу якої його обрано.

Стосовно повноважень Соснівської та Придніпровської районних у місті Черкаси рад V скликання, обраних 26 березня 2006 року, необхідно зазначити.

Відповідно до пункту 1 Розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року № 2222-IV зміни до частини першої статті 141 Конституції України в редакції цього Закону, які передбачали обрання депутатів місцевих рад на п’ять років замість чотирьох, набирали чинності з дня набуття повноважень Верховною Радою України, обраною у 2006 році.

Верховна Рада України V скликання, обрана у 2006 році, набула своїх повноважень 25 травня 2006 року. Таким чином, вибори депутатів місцевих рад, які відбулись 26 березня 2006 року відповідно до постанови Верховної Ради України від 29 листопада 2005 року № 3122-IV "Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад п’ятого скликання та сільських, селищних, міських голів у 2006 році", відбулися до моменту набрання чинності зазначеними змінами, внесеними до частини першої статті 141 Конституції України, і тому депутати Соснівської та Придніпровської районних у місті Черкаси рад були обрані на чергових виборах 2006 року строком на чотири роки.

Виходячи із зазначених положень Конституції та законів України, на сьогодні строк повноважень депутатів Соснівської та Придніпровської районних у місті Черкаси рад V скликання, обраних на чергових виборах
26 березня 2006 року, вже закінчився.

Законодавством України не передбачено підстав для продовження строку повноважень депутатів місцевих рад. Як зазначено у Рішенні Конституційного Суду України від 4 червня 2009 року № 13-рп/2009,  винятки з конституційних положень, що передбачають здійснення повноважень представницькими органами протягом закріпленого в них строку, можуть бути встановлені лише шляхом внесення відповідних змін до Основного Закону України.

Таким чином, на даний момент, повноважень Дубини В.М. як депутата Придніпровської районної у місті Черкаси ради не існує, а його представницький мандат вичерпано у часі.

Отже, дії Черкаської міської виборчої комісії щодо розгляду заяв Дубини В.М. про припинення дії його мандата депутата Придніпровської районної в місті Черкаси ради, визнання Дубини В.М. таким, що відмовився від депутатського мандата у зв’язку з невиконанням вимог частини першої статті 80 Закону, а також призначення повторних виборів депутатів Черкаської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому
окрузі № 25 суперечать положенням Конституції та законів України.

Враховуючи вищевказане, рішення Черкаської міської виборчої комісії, прийняті  протягом листопада 2010 року – березня 2011 року із зазначених питань, є протиправними та підлягають скасуванню.

Крім того, на порушення частини восьмої статті 90 Закону Черкаська міська виборча комісія 18 березня 2011 року прийняла постанову № 75, яка по суті повторює постанову комісії від 14 лютого 2011 року № 74, скасовану постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2011 року у справі № 2а/2370/782/2011.

Також необхідно зазначити, що відповідно до частини другої статті 15 Закону повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення. Дата проведення повторних виборів депутатів Черкаської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 25, визначена постановою Черкаської міської виборчої комісії 28 березня 2011 року № 76, виходить за межі передбаченого Законом терміну.

Відповідно до пункту 5 статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та (або) прийняти рішення по суті питання.

Згідно з частиною дев’ятою статті 90 Закону виборча комісія вищого рівня на підставі скарги, рішення суду або з власної ініціативи може скасувати рішення виборчої комісії нижчого рівня та прийняти рішення по суті питання або зобов’язати виборчу комісію нижчого рівня повторно розглянути порушене питання.

На підставі наведених норм Закону Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанови Черкаської міської виборчої комісії
від 17 січня 2011 року № 71 "Про розгляд заяви Дубини В.М.
від 14.01.2011 року", від 21 січня 2011 року № 72 "Про розгляд заяв Дубини В.М. від 12.01.2011 р.", від 14 лютого 2011 року  № 73 "Про розгляд заяв Дубини В.М. від 11.02.2011 р.", від 18 березня 2011 року № 75"Про визнання Дубини В.М. таким, що відмовився від депутатського мандату",  від 28 березня 2011 року № 76 "Про призначення повторних виборів та оголошення початку виборчого процесу".

Враховуючи викладене, відповідно до статті 11, пункту 1 частини першої статті 19, пункту 5 статті 24, частини дев’ятнадцятої статті 27, статті 80, частини дев’ятої статті 90 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", керуючись статтями 11 – 13, частиною першою статті 16, пунктами 1 – 3 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скасувати постанови Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області від 17 січня 2011 року № 71 "Про розгляд заяви Дубини В.М. від 14.01.2011 року", від 21 січня 2011 року № 72 "Про розгляд заяв
Дубини В.М. від 12.01.2011 р.", від 14 лютого 2011 року  № 73 "Про розгляд заяв Дубини В.М. від 11.02.2011 р.", від 18 березня 2011 року № 75 "Про визнання Дубини В.М. таким, що відмовився від депутатського мандату", від 28 березня 2011 року № 76 "Про призначення повторних виборів та оголошення початку виборчого процесу".

2. Зобов’язати Черкаську міську виборчу комісію Черкаської області зареєструвати Дубину Віктора Миколайовича депутатом Черкаської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 25.

3. Зобов’язати Черкаську міську виборчу комісію Черкаської області поінформувати виборців про зміст цієї постанови.

4. Цю постанову надіслати Черкаській міській виборчій комісії Черкаської області, Черкаській міській раді та Дубині В.М.

 

Голова Центральної виборчої комісії   В. ШАПОВАЛ