УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

17 грудня 2010 року № 543

Про звернення Болградської міської виборчої комісії Болградського району Одеської області

До Центральної виборчої комісії 10 грудня 2010 року надійшло звернення Болградської міської виборчої комісії Болградського району Одеської області (далі – Болградська міська виборча комісія) від 3 грудня 2010 року з проханням "прийняти рішення щодо виборів Болградського міського голови відповідно до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" та додані до нього матеріали.

Крім того, відповідно до частини одинадцятої статті 85 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі – Закон) Одеський окружний адміністративний суд та Одеський апеляційний адміністративний суд повідомили Центральну виборчу комісію про ухвалені судові рішення, в яких однією з сторін у справах була Болградська міська виборча комісія.

Розглянувши зазначені документи, Центральна виборча комісія встановила.

Болградська міська виборча комісія 5 листопада 2010 року о 18 годині 59 хвилин встановила результати виборів Болградського міського голови, про що склала відповідний протокол. Із зазначеного протоколу, зокрема, випливає, що найбільшу кількість голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови (1 638 голосів) набрав Качанов Володимир Харлампійович.

Постановою від 8 листопада 2010 року у справі № 2-а-10653/10/1570 Одеський окружний адміністративний суд залишив без задоволення адміністративний позов кандидата на посаду Болградського міського голови Корольова Сергія Володимировича до Болградської міської виборчої комісії про скасування результатів виборів Болградського міського голови 31 жовтня 2010 року, внесених до протоколу Болградської міської виборчої комісії про встановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови від 5 листопада 2010 року. Це рішення суду набрало законної сили 11 листопада 2010 року.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2010 року у справі № 2-а-10643/10/1570 частково задоволено адміністративний позов Корольова С.В. до Болградської міської виборчої комісії; визнано протиправною та скасовано постанову Болградської міської виборчої комісії від 1 листопада 2010 року № 47 "Про перерахунок голосів виборців з виборів Болградського міського голови на виборчих дільницях № 14001, 14002, 14003, 14004, 14005, 14006, 14007, 14008, 14009"; визнано протиправною та скасовано постанову Болградської міської виборчої комісії від 3 листопада 2010 року № 48 "Про виконання постанови Болградської районної виборчої комісії Одеської області від 2 листопада 2010 року № 60"; зобов’язано Болградську міську виборчу комісію провести повторний перерахунок голосів виборців на дільницях № 14001, 14002, 14003, 14004, 14005, 14006, 14008, 14009 з виборів Болградського міського голови 31 жовтня 2010 року. Вказана постанова Одеського окружного адміністративного суду залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 8 листопада 2010 року у справі № 2-а-10643/10/1570 та набрала законної сили.

Задовольняючи вимоги позивача, суд виходив з того, що Болградська міська виборча комісія, приймаючи постанову від 3 листопада 2010 року № 48 "Про виконання постанови Болградської районної виборчої комісії Одеської області від 2 листопада 2010 року № 60", неправомірно відмовила у виконанні постанови Болградської районної виборчої комісії Одеської області (далі – Болградська районна виборча комісія) від 2 листопада 2010 року № 60 "Про розгляд скарги кандидата на посаду Болградського міського голови Корольова С.В. від 2 листопада 2010 року". Постановою від 2 листопада 2010 року № 60 Болградська районна виборча комісія задовольнила скаргу Корольова С.В. та зобов’язала Болградську міську виборчу комісію здійснити повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу по виборах Болградського міського голови. У постанові Одеського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2010 року у справі № 2-а-10643/10/1570 зокрема зазначено, що "статтею 20 Закону України № 2487-VI визначено, що територіальна виборча комісія адміністративно-територіальної одиниці нижчого рівня підпорядковується територіальній виборчій комісії адміністративно-територіальної одиниці вищого рівня з відповідних місцевих виборів". Виходячи з положень статті 20 та частини сімнадцятої статті 27 Закону, суд дійшов висновку, що рішення Болградської районної виборчої комісії, яка є територіальною виборчою комісією вищого рівня щодо Болградської міської виборчої комісії з питань організації та проведення виборів Болградського міського голови,  є обов’язковим для виконання цією виборчою комісією.

На думку Центральної виборчої комісії, такі висновки суду не ґрунтуються на Законі з огляду на таке.

По-перше, суд, ухвалюючи рішення, керувався нормою Закону, яка на момент ухвалення рішення суду втратила чинність у зв’язку з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських селищних, міських голів" від 30 серпня 2010 року № 2491-VI.

По-друге, частиною четвертою статті 20 Закону (у редакції Закону України від 30 серпня 2010 року № 2491-VI) встановлено, що сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській, районній, обласній територіальній виборчій комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

Систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять Центральна виборча комісія, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські (у тому числі міст Києва та Севастополя), районні у містах (у містах, де утворені районні у місті ради) селищні, сільські виборчі комісії, а також дільничні виборчі комісії.

Статтею 19 Закону встановлено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів і її повноваження щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на всю територію України.

Натомість повноваження районної виборчої комісії поширюються на територію багатомандатного та одномандатних мажоритарних виборчих округів по виборах депутатів районної ради в межах району стосовно виборів депутатів відповідної районної ради (частина друга статті 19 Закону).

Згідно з пунктом 21 частини п’ятої статті 25 Закону міська виборча комісія встановлює підсумки голосування за кандидатів у депутати відповідних рад.

Відповідно до пункту 10 частини шостої вказаної статті встановлення підсумків голосування, результатів виборів міського голови та визнання міського голови обраним належить виключно до повноважень міської виборчої комісії.

Отже, Болградська районна виборча комісія є комісією вищого рівня для Болградської міської виборчої комісії лише щодо виборів депутатів Болградської районної ради. При цьому Болградська районна виборча комісія не є виборчою комісією вищого рівня для Болградської міської виборчої комісії щодо виборів Болградського міського голови.

Вищезазначені рішення судів, які не ґрунтуються на Законі, спричинили виконання Болградською міською виборчою комісією незаконної постанови Болградської районної виборчої комісії від 2 листопада 2010 року № 60, прийнятої з питання, яке Законом не віднесено до повноважень районної виборчої комісії.

На виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2010 року у справі № 2-а-10643/10/1570 Болградська міська виборча комісія 9 та 10 листопада 2010 року провела повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 14001, 14002, 14003, 14004, 14005, 14006, 14008, 14009.

Крім того, Болградська міська виборча комісія 10 листопада 2010 року о 20 годині 30 хвилин склала протокол про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначкою "Уточнений", яким встановила, що найбільшу кількість голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови (1 611 голосів) набрав Качанов В.Х.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2010 року у справі № 2-а-10845/10/1570 скасовано постанову Одеського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2010 року та прийнято нову постанову, якою визнано протиправними дії Болградської міської виборчої комісії під час повторного підрахунку голосів виборців з виборів Болградського міського голови на виборчих дільницях № 14005 та № 14008 у частині визнання недійсними відповідно одного та дванадцяти виборчих бюлетенів з голосами виборців на користь Корольова С.В. з підстав, передбачених пунктом 1 частини двадцять сьомої статті 71 Закону, а також щодо встановлення результатів виборів Болградського міського голови в частині встановлення у протоколі про результати виборів Болградського міського голови від 10 листопада 2010 року таким, що набрав найбільшу кількість голосів виборців у цьому одномандатному виборчому окрузі, Качанова В.Х. та зобов’язано Болградську міську виборчу комісію встановити результати виборів Болградського міського голови з урахуванням положень частини восьмої статті 90 Закону.

На думку Центральної виборчої комісії, ухвалюючи зазначену постанову, суд вийшов за межі своїх повноважень, допустив заборонене частиною сімнадцятою статті 27 Закону втручання в діяльність Болградської міської виборчої комісії, оскільки вирішення питання дійсності або недійсності виборчого бюлетеня Законом віднесено виключно до повноважень дільничної або відповідної територіальної виборчої комісії. За змістом пункту 2 частини двадцять сьомої статті 71 Закону виборчий бюлетень вважається недійсним за одночасної наявності обох умов – коли на ньому не зазначено прізвище та відсутній підпис члена дільничної виборчої комісії, який його видав. За наявності на бюлетені прізвища або підпису відповідного члена виборчої комісії, такий бюлетень вважається дійсним. Постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2010 року у справі № 2-а-10845/10/1570 може кваліфікуватися як завідомо неправосудна.

Болградська міська виборча комісія на виконання вищезазначеного рішення суду 18 листопада 2010 року о 19 годині 20 хвилин склала протокол про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначкою "Уточнений". Кількість голосів виборців, поданих за Корольова С.В. у вказаному протоколі була безпідставно арифметично збільшена на 13 голосів; також безпідставно на 13 бюлетенів була зменшена кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними порівняно з відповідними відомостями, внесеними до протоколу про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначкою "Уточнений" від 10 листопада 2010 року.

Згідно з протоколом про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначкою "Уточнений" від 18 листопада 2010 року найбільшу кількість голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі (1 621 голос) набрав Корольов С.В. Зазначений протокол підписали лише шість із чотирнадцяти присутніх на засіданні комісії членів Болградської міської виборчої комісії. Інші члени цієї комісії відмовилися підписувати протокол, мотивуючи свою відмову тим, що його складено з порушенням виборчого законодавства.

На засіданні Болградської міської виборчої комісії 25 листопада 2010 року, зокрема, розглядалися питання щодо затвердження протоколу Болградської міської виборчої комісії про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови від 18 листопада 2010 року, а також щодо проведення організаційної сесії Болградської міської ради VІ скликання. Рішень із цих питань прийнято не було. Крім того, Болградська міська виборча комісія прийняла рішення про звернення до Центральної виборчої комісії щодо виконання рішення Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2010 року № 2-а-10845/10/1570. На зазначене звернення листом від 9 грудня 2010 року № 21-33/1-5175 було надано відповідь.

Протокол Болградської міської виборчої комісії № 21 свідчить, що 30 листопада 2010 року відбулося засідання Болградської міської виборчої комісії, на якому були присутніми лише шість з чотирнадцяти членів комісії. На цьому засіданні були прийняті постанови Болградської міської виборчої комісії № 60 "Про затвердження протоколу "Про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови", якою комісія затвердила протокол від 18 листопада 2010 року про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначкою "Уточнений" та вирішила вважати обраним на посаду Болградського міського голови Корольова С.В., а також постанова № 61 "Про скликання першої сесії Болградської міської ради VІ скликання".

Як вбачається з протоколу засідання Болградської міської виборчої комісії від 3 грудня 2010 року, на якому були присутні вісім із чотирнадцяти членів цієї комісії, комісією були прийняті постанови "Про визнання неправомірною та скасування постанови Болградської міської виборчої комісії від 10 листопада 2010 року № 53, визнання недійсними результатів виборів від 10 листопада 2010 року та 18 листопада 2010 року", "Про визнання незаконними дій Болградської міської виборчої комісії, визнання неправомірними та скасування постанов Болградської міської виборчої комісії від 30 листопада 2010 року № 60 та № 61", "Про визнання Болградського міського голови обраним". Згідно з постановою Болградської міської виборчої комісії від 3 грудня 2010 року "Про визнання Болградського міського голови обраним" на посаду Болградського міського голови обраним визнано Качанова В.Х. Вказані документи, підписані заступником голови Болградської міської виборчої комісії Гречанлійською З.І., печаткою виборчої комісії не скріплені. Крім того, постанови не містять номера, оскільки, як зазначено у самих постановах, голова Болградської виборчої комісії Рудь В.П. відмовилася їх реєструвати.

Частиною першою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" встановлено, що Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень та прийняти з цього приводу рішення у встановленому зазначеним Законом порядку, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми з результатів проведених нею перевірок, або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України.

Крім того, ситуація, що склалася із встановленням результатів виборів Болградського міського голови, які відбулися 31 жовтня 2010 року, вимагає прийняття рішення Центральною виборчою комісією і з метою реалізації передбачених пунктом 1 частини першої статті 24 Закону повноважень щодо здійснення контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України, забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України як одного з основних принципів діяльності Комісії, визначених статтею 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію".

На виконання своїх повноважень, передбачених наведеними нормами законодавства, Центральна виборча комісія вважає за необхідне відзначити таке.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів визначаються виключно законами України.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів визначає Закон України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Відповідно до частини п’ятої статті 124 Конституції України та частин другої та третьої статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення є обов’язковими до виконання на всій території України. Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Разом з тим, жоден суд не уповноважений змінювати визначений Законом порядок організації та проведення місцевих виборів, у тому числі і порядок встановлення результатів виборів міських голів.

Згідно з частиною третьою статті 19 Закону виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Пунктом 10 частини шостої статті 25 Закону повноваження щодо встановлення результатів виборів міського голови покладено на міську виборчу комісію.

Згідно з пунктом 6 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія встановлює результати місцевих виборів лише у разі невиконання відповідною територіальною виборчою комісією вимог Закону щодо встановлення результатів відповідних місцевих виборів у порядку та строки, визначені Законом.

Відповідно до частини восьмої статті 90 Закону в разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, установлення підсумків і результатів голосування, встановлення результатів виборів, рішення з цього питання приймається виборчої комісією, рішення якої було визнане протиправним, або виборчою комісією вищого рівня на підставі рішення суду.

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія звертає увагу Болградської міської виборчої комісії, що рішенням суду, яке набрало законної сили, зобов’язання "встановити результати виборів Болградського міського голови…" покладено саме на Болградську міську виборчу комісію.

Центральна виборча комісія також звертає увагу Болградської міської виборчої комісії, що визначений Законом порядок встановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів міського голови є сукупністю послідовних, взаємопов’язаних дій дільничних та відповідних територіальних виборчих комісій. Згідно з частиною третьою статті 76 Закону міська виборча комісія складає протокол про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів міського голови лише на підставі попередньо складеного нею протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі з виборів міського голови. Підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі з виборів міського голови міська виборча комісія встановлює відповідно до статті 75 Закону тільки на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у відповідному виборчому окрузі, а в разі повторного підрахунку голосів виборців – протоколів територіальної виборчої про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці.

Відповідно до частини тринадцятої статті 27 Закону протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Виходячи з цього, складені відповідними виборчими комісіями протоколи про підрахунок голосів виборців, про встановлення підсумків голосування та про результати місцевих виборів не потребують прийняття рішень про їх затвердження. У разі прийняття такі рішення підлягають визнанню протиправними, як такі, що не належать до повноважень виборчих комісій та не ґрунтуються на Законі.

Розглядаючи питання про встановлення результатів виборів Болградського міського голови, Болградська міська виборча комісія повинна була враховувати, що Закон передбачає єдиний та однаковий для всіх відповідних виборчих комісій порядок складення протоколу про результати виборів міського голови.

Внесення будь-яких змін до протоколу про результати місцевих виборів шляхом складення протоколу про результати виборів з позначкою "Уточнений" Законом не передбачено.

Отже, дії Болградської міської виборчої комісії щодо складання протоколів про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначками "Уточнений", вчинені комісією 10 та 18 листопада 2010 року, не ґрунтуються на Законі. Передбачених частиною четвертою статті 76 Закону юридичних наслідків зазначені протоколи не створили.

З метою встановлення результатів виборів Болградського міського голови, у тому числі і на виконання рішення суду, Болградська міська виборча комісія повинна була здійснити повторний підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, про що скласти відповідні протоколи, після чого розглянути питання про внесення змін до протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови шляхом складання нового протоколу з позначкою "Уточнений".

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія відзначає, що на порушення частини третьої статті 76 Закону протоколи про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначкою "Уточнений" від 10 та 18 листопада 2010 року складені не на підставі протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови та не у спосіб, встановлений Законом.

Таким чином, дії Болградської міської виборчої комісії щодо складання 10 та 18 листопада 2010 року протоколів про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначкою "Уточнений" підлягають визнанню протиправними.

З огляду на викладене Центральна виборча комісія вважає за необхідне зобов’язати Болградську міську виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях з виборів Болградського міського голови, про що скласти відповідні протоколи.

Після проведення повторного підрахунку голосів виборців на відповідних виборчих дільницях Болградська міська виборча комісія зобов’язана розглянути питання про внесення змін до протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови шляхом складання нового протоколу з позначкою "Уточнений" відповідно до частини двадцятої статті 75 Закону.

Протокол про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови Болградська міська виборча комісія повинна скласти відповідно до частини третьої статті 76 Закону.

На виконання постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2010 року № 2-а-10845/10/1570 Болградська міська виборча комісія зобов’язана прийняти одне з передбачених частиною четвертою статті 76 Закону рішень про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови, а саме про визнання міського голови обраним, про призначення повторного голосування, про визнання виборів міського голови такими, що не відбулися.

Обраним в одномандатному виборчому окрузі міським головою вважається кандидат, який одержав більшість голосів виборців, які взяли участь у голосуванні, відносно інших кандидатів, які балотувалися в цьому виборчому окрузі.

Розглядаючи звернення Болградської міської виборчої комісії, Центральна виборча комісія звертає увагу, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду (колегія суддів Милосердного М.М., Бітова А.І., Ступакова І.Г.) від 24 листопада 2010 року у справі № 2-а-11057/10/1570 скасовано постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2010 року та прийнято нову постанову, якою відмовлено в задоволені адміністративного позову Качанова В.Х. до Болградської міської виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності Болградської міської виборчої комісії щодо нерозгляду заяв від 18 листопада 2010 року № 368, 369, 370; зобов’язання Болградської міської виборчої комісії зарахувати голоси виборців у трьох виборчих бюлетенях, на яких вказано прізвище, але відсутній підпис члена дільничної виборчої комісії на дільниці № 14002, у чотирьох виборчих бюлетенях, на яких нечіткі відбитки печаток на дільниці № 14008, у восьми виборчих бюлетенях, які умисно були зіпсовані на дільниці № 14009; скасування протоколу про результати виборів від 18 листопада 2010 року, як такого, що складений в порушення та не відповідає нормам чинного виборчого законодавства; зобов’язання Болградської міської виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців на дільницях № 14002, 14008, 14009 з виборів Болградського міського голови 31 жовтня 2010 року, зобов’язання Болградської міської виборчої комісії скласти відповідні протоколи про підсумки голосування з виборів міського голови на дільницях № 14002, 14008, 14009 та протокол про результати виборів Болградського міського голови.

На думку Центральної виборчої комісії, зазначене рішення Одеського апеляційного адміністративного суду ухвалено без всебічного та повного дослідження матеріалів справи та без дотримання вимог Закону. Так, суд встановив, що "оскільки постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2010 року у справі № 2-а-10845/10/1570 визнано протиправними дії щодо встановлення результатів виборів Болградського міського голови в частині встановлення у протоколі про результати виборів Болградського міського голови від 10 листопада 2010 року таким, що набрав найбільшу кількість голосів виборців у цьому одномандатному виборчому окрузі, Качанова В.Х. та зобов’язано Болградську міську виборчу комісію встановити результати виборів Болградського міського голови з урахування положень частини восьмої статті 90 Закону, то виборча комісія, складаючи 18 листопада 2010 року протокол про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначкою "Уточнений", в якому було зазначено, що більшу кількість голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови набрав Корольов С.В. діяла у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України".

Проте зазначений висновок суду не відповідає визначеним Законом засадам виборчого процесу, іншим нормам Закону з огляду на викладене вище.

Суд не врахував, що Закон передбачає єдиний та однаковий для всіх відповідних виборчих комісій порядок складення протоколу про результати виборів міського голови.

Таким чином, в основу рішення Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2010 року у справі № 2-а-10845/10/1570, що є остаточним і не підлягає оскарженню в касаційному порядку, покладені висновки, які не ґрунтуються на вимогах Закону.

Враховуючи, що відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, зазначене судове рішення, на думку Центральної виборчої комісії, спричинило прийняття інших рішень судів, які не відповідають нормам матеріального права.

Так, ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду (колегія суддів Зуєва Л.Є., Потапчук В.О., Семенюк Г.В.) від 7 грудня 2010 року у справі № 2-а-11505/10/1570, якою залишено без змін постанову Одеського окружного адміністративного суду від 3 грудня 2010 року у справі № 2а-11505/10/1570, встановлено, що дії Болградської міської виборчої комісії щодо складення протоколу від 18 листопада 2010 року з позначкою "Уточнений" про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови, в якому визначено, що більшу кількість голосів виборців набрав Корольов С.В. відповідають положенням частини восьмої статті 90 Закону України № 2487-VІ. Такий висновок суду ґрунтувався на тому, що обставини, встановлені постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2010 року, що набрала законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Також ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 7 грудня 2010 року у справі № 2-а-11505/10/1570 встановлено, що постанови Болградської міської виборчої комісії від 30 листопада 2010 року № 60 та № 61 прийняті зазначеною комісією у межах її повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законом. Як вбачається з цього рішення суду, вирішуючи питання щодо законності зазначених постанов, суд виходив, зокрема, з того, що підставою для прийняття оскаржуваних постанов Болградської міської виборчої комісії від 30 листопада 2010 року № 60 та № 61 є протокол від 18 листопада 2010 року з позначкою "Уточнений" про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови, який в судовому порядку скасований не був. На думку Центральної виборчої комісії, суд, ухвалюючи це рішення, не повною мірою дослідив всі обставини справи.

Так, відповідно до частини четвертої статті 27 Закону засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії. У день голосування, при підрахунку голосів, установленні підсумків голосування та результатів місцевих виборів рішення виборчої комісії приймається більшістю голосів від присутніх на засіданні членів комісії, незалежно від кількості присутніх на засіданні виборчої комісії членів комісії, але не менше трьох членів комісії. Протоколи виборчих комісій про підрахунок голосів, про встановлення підсумків голосування та про результати місцевих виборів складаються без прийняття рішень відповідними виборчими комісіями.

Центральна виборча комісія зауважує, що на засіданні Болградської міської виборчої комісії 30 листопада 2010 року були присутніми лише шість з чотирнадцяти членів цієї комісії. Відтак, на цьому засіданні могли розглядатися лише питання і прийматися тільки рішення, прямо передбачені частиною четвертою статті 27 Закону.

Проте суд не надав правової оцінки всім обставинам організації та проведення засідання Болградської міської виборчої комісії 30 листопада 2010 року, які мають юридичне значення.

Враховуючи викладене, постанови Болградської міської виборчої комісії від 30 листопада 2010 року № 60 "Про затвердження протоколу "Про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови" та № 61 "Про скликання першої сесії Болградської міської ради VІ скликання" були правомірно скасовані постановою Болградської міської виборчої комісії від 3 грудня 2010 року "Про визнання незаконними дій Болградської міської виборчої комісії, визнання неправомірними та скасування постанов Болградської міської виборчої комісії від 30 листопада 2010 року № 60 та 61".

Щодо постанов Болградської міської виборчої комісії від 3 грудня 2010 року "Про визнання неправомірною та скасування постанови Болградської міської виборчої комісії від 10 листопада 2010 року № 53, визнання недійсними результатів виборів від 10 листопада 2010 року та 18 листопада 2010 року" та "Про визнання Болградського міського голови обраним" Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Болградської міської виборчої комісії на те, що відповідно до частини п’ятої статті 124 Конституції України рішення судів є обов’язковими до виконання.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2010 року № 2-а-10643/10/1570, зокрема, зобов’язано Болградську міську виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 14001, 14002, 14003, 14004, 14005, 14006, 14008, 14009 з виборів Болградського міського голови 31 жовтня 2010 року.

Болградській міській виборчій комісії необхідно врахувати, що проведення територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці є дією, обов’язковим наслідком та підсумком якої є складення протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів.

Після складення 5 листопада 2010 року протоколу про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови на виконання рішення суду Болградська міська виборча комісія здійснила повторний підрахунок голосів виборців на окремих виборчих дільницях. Виходячи з цього, протокол про результати виборів Болградського міського голови від 5 листопада 2010 року не може бути підставою для прийняття виборчою комісією 3 грудня 2010 року рішення відповідно до частини четвертої статті 76 Закону. Отже, постанова Болградської міської виборчої комісії від 3 грудня 2010 року "Про визнання Болградського міського голови обраним" підлягає визнанню протиправною та скасуванню.

Крім того, в постанові Болградської міської виборчої комісії від 3 грудня 2010 року "Про визнання неправомірною та скасування постанови Болградської міської виборчої комісії від 10 листопада 2010 року № 53, визнання недійсними результатів виборів від 10 листопада 2010 року та 18 листопада 2010 року" зазначено, що "враховуючи законність, обґрунтованість та чинність встановлених 5 листопада 2010 року результатів виборів Болградського міського голови … Болградська міська виборча комісія дійшла висновку про необхідність визнання неправомірною та скасування постанови Болградської міської виборчої комісії від 10 листопада 2010 року № 53 "Про затвердження протоколу про результати виборів у одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови від 10 листопада 2010 року", а також визнання недійсними результатів виборів від 10 листопада 2010 року та 18 листопада 2010 року, що відображені в "Уточнених" протоколах про результати виборів у одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови від 10 листопада 2010 року та від 18 листопада 2010 року".

Такі висновки Болградської міської виборчої комісії не ґрунтуються на Законі. Постанова Болградської міської виборчої комісії від 3 грудня 2010 року "Про визнання неправомірною та скасування постанови Болградської міської виборчої комісії від 10 листопада 2010 року № 53, визнання недійсними результатів виборів від 10 листопада 2010 року та 18 листопада 2010 року" підлягає визнанню протиправною та скасуванню.

З матеріалів, які надійшли до Центральної виборчої комісії, вбачається, що вісім членів Болградської міської виборчої комісії 30 листопада 2010 року зверталися до Болградської районної виборчої комісії Одеської області з поданням № 265 щодо заміни голови цієї комісії Рудь В.П. та секретаря комісії Рибінської В.М.

Поданням від 30 листопада 2010 року № 265 члени Болградської міської виборчої комісії повідомили Болградську районну виборчу комісію про систематичні та грубі порушення вимог Закону головою Болградської міської виборчої комісії Рудь В.П. та секретарем цієї комісії Рибінською В.М. Так, на порушення частини п’ятої статті 27 Закону більшість членів Болградської міської виборчої комісії не були повідомлені про час, місце проведення та порядок денний засідання комісії, яке відбулося 25 листопада 2010 року. Крім того, члени комісії зазначали, що в результаті дій голови під час проведення засідань вони були позбавлені можливості брати участь у засіданні, зокрема виступати. У поданні наголошувалося на тому, що деякі питання, що належать до повноважень комісії, вирішувалися Рудь В.П. та Рибінською В.М. на власний розсуд.

Постановою Болградської районної виборчої комісії від 2 грудня 2010 року № 76 "Про розгляд подання від членів Болградської міської виборчої комісії про звільнення від виконання обов’язків голови та секретаря цієї комісії Рудь В.П., Рибінської В.М." у задоволені подання відмовлено. З протоколу засідання Болградської районної виборчої комісії від 2 грудня 2010 року № 18 вбачається, що за прийняття вказаного рішення проголосувало лише п’ять з одинадцяти членів Болградської районної виборчої комісії, які взяли участь у голосуванні.

Центральна виборча комісія зазначає, що враховуючи вимоги частини чотирнадцятої статті 27 Закону, вказане рішення прийнято не було. Подання від 30 листопада 2010 року № 265 Болградською районною виборчою комісією залишається не розглянутим, рішення щодо нього не прийнято.

З огляду на строк розгляду подання про заміну голови та секретаря виборчої комісії, встановлений частинами восьмою та шостою статті 29 Закону, Центральна виборча комісія робить висновок про бездіяльність Болградської районної виборчої комісії щодо розгляду подання Болградської міської виборчої комісії від 30 листопада 2010 року № 265.

Порядок організації роботи виборчої комісії визначено статтею 27 Закону, постановами Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 350 "Про порядок ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдуму" та № 351 "Про Порядок організації роботи територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Відповідно до пункту 1.4 Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 350, відповідальність за організацію та стан діловодства, а також за дотримання цього Порядку в комісії покладається на голову комісії.

Наявна в Центральній виборчій комісії інформація дає підстави встановити систематичне невиконання покладених на них обов’язків членами Болградської міської виборчої комісії Рудь В.П. та Рибінською В.М., а також грубе порушення ними законодавства України про місцеві вибори, які призвели до настання негативних наслідків у вигляді незаконного проведення засідання, прийняття незаконних рішень Болградською міською виборчою комісією та спотворення результатів виборів Болградського міського голови.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та (або) прийняти рішення по суті питання.

Відповідно до частини дев’ятої статті 90 Закону виборча комісія вищого рівня на підставі скарги, рішення суду або з власної ініціативи може скасувати рішення виборчої комісії нижчого рівня та прийняти рішення по суті питання або зобов’язати виборчу комісію нижчого рівня повторно розглянути порушене питання.

Враховуючи вищевикладене, Центральна виборча комісія дійшла висновку про необхідність дострокового припинення повноважень членів Болградської міської виборчої комісії Рудь Валентини Павлівни та Рибінської Вікторії Миколаївни.

Крім того, Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Болградської міської виборчої комісії на те, що частиною третьою статті 20, частиною першою статті 25 Закону встановлено, що територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, який на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбаченому цим та іншими законами України.

Відповідно до частини п’ятої статті 11 Закону виборчий процес завершується офіційним оприлюдненням результатів місцевих виборів у порядку, встановленому Законом.

Центральною виборчою комісією встановлено, що дії Болградської міської виборчої комісії щодо складення протоколу про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови від 18 листопада 2010 року з позначкою "Уточнений", а також рішення, прийняті на підставі цього протоколу, не відповідають вимогам Закону. Отже, такі дії та рішення не створили юридичних наслідків, настання яких є передумовою завершення виборчого процесу виборів Болградського міського голови, як передбачено частиною п’ятою статті 11 Закону. Центральна виборча комісія вважає, що на момент розгляду Комісією звернення Болградської міської виборчої комісії зазначений виборчий процес не завершився.

Зміст зазначених вище рішень судів, на думку Центральної виборчої комісії, свідчить про їх ухвалення з грубим порушенням норм матеріального права. Дії суду при розгляді відповідних виборчих справ є не професійними, не компетентними та упередженими.

Відповідно до статті 83 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" суддю може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності у порядку дисциплінарного провадження з таких підстав, як, зокрема, порушення вимог щодо неупередженого розгляду справи; систематичного або грубого одноразового порушення правил суддівської етики, що підриває авторитет правосуддя.

Вища кваліфікаційна комісія суддів України здійснює дисциплінарне провадження щодо суддів місцевих та апеляційних судів (стаття 85 Закону України "Про судоустрій і статус суддів").

Дії суддів щодо ухвалення постанови Одеського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2010 року у справі № 2-а-10643/10/1570, ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 8 листопада 2010 року у справі № 2-а-10643/10/1570,  постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2010 року у справі № 2-а-10845/10/1570, постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2010 року у справі № 2-а-11057/10/1570, постанови Одеського окружного адміністративного суду від 3 грудня 2010 року у справі № 2-а-11505/10/1570, ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 7 грудня 2010 року у справі № 2-а-11505/10/1570 можуть містити ознаки вчинення злочину, передбаченого статтею 375 Кримінального кодексу України "Постановлення суддею (суддями) завідомо неправосудного вироку, рішення, ухвали або постанови".

Частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" встановлено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Враховуючи викладене, відповідно до пункту 20 частини першої статті 92, частини п’ятої статті 124 Конституції України, частини першої статті 11, частини четвертої статті 19, статті 24, пункту 10 частини шостої статті 25, статті 27, статті 29, частин дев’ятої – п’ятнадцятої, сімнадцятої – двадцятої статті 75, частин третьої – п’ятої статті 76, частини дев’ятої статті 90 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", керуючись частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11–13, частиною першою статті 16, статтею 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скасувати постанову Болградської міської виборчої комісії Болградського району Одеської області від 3 грудня 2010 року "Про визнання неправомірною та скасування постанови Болградської міської виборчої комісії від 10 листопада 2010 року № 53, визнання недійсними результатів виборів від 10 листопада 2010 року та 18 листопада 2010 року".

2. Скасувати постанову Болградської міської виборчої комісії Болградського району Одеської області від 3 грудня 2010 року "Про визнання Болградського міського голови обраним".

3. Визнати неправомірними дії Болградської міської виборчої комісії Болградського району Одеської області щодо складення 10 та 18 листопада 2010 року протоколів про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови з позначкою "Уточнений".

4. Зобов’язати Болградську міську виборчу комісію Болградського району Одеської області невідкладно провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 14002, 14005 та № 14008 з виборів Болградського міського голови, про що скласти відповідні протоколи.

5. Зобов’язати Болградську міську виборчу комісію Болградського району Одеської області розглянути питання про внесення змін до протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений" на підставі протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 14007 з виборів Болградського міського голови та протоколів Болградської міської виборчої комісії Болградського району Одеської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 14001, 14003, 14004, 14006, 14009, а також протоколів Болградської міської виборчої комісії Болградського району Одеської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 14002, 14005, 14008, складених відповідно до цієї постанови.

6. Зобов’язати Болградську міську виборчу комісію Болградського району Одеської області скласти протокол про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови відповідно до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" та цієї постанови.

7. Зобов’язати Болградську міську виборчу комісію Болградського району Одеської області прийняти рішення про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі з виборів Болградського міського голови.

8. Припинити достроково повноваження членів Болградської міської виборчої комісії Болградського району Одеської області Рудь Валентини Павлівни та Рибінської Вікторії Миколаївни.

9. Цю постанову надіслати Генеральній прокуратурі України та  Вищій кваліфікаційній комісії суддів України для відповідного реагування, Болградській міській виборчій комісії Болградського району Одеської області, Болградській районній виборчій комісії Одеської області, а також розмістити на сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   В. ШАПОВАЛ