УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

від 23 грудня 2021 року № 490

Про звернення до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій – обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Виборчого кодексу України перших місцевих виборів 27 березня 2022 року на окремих територіях Донецької та Луганської областей

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX було призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також виборів депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).

Пунктом 5 указаної Постанови встановлювалось, що чергові місцеві вибори не проводяться в разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

Постановами від 08 серпня 2020 року № 160 та від 14 серпня 2020 року № 176 Центральна виборча комісія призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а також перші вибори депутатів районних рад, крім тих, що розташовані на тимчасово окупованих територіях, визначених Указом Президента України від 07 лютого 2019 року № 32/2019 “Про межі та перелік районів міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях”, на яких відповідно до статті 2 Закону України “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях”, частини п’ятої статті 8 Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” місцеві вибори не проводяться.

Враховуючи положення пункту 7 частини першої статті 205 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс), яким передбачено, що в разі встановлення неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів відповідно до положень Кодексу на окремих територіях Центральна виборча комісія приймає рішення про неможливість проведення виборів до відповідних органів місцевого самоврядування, пункту 1 частини третьої статті 4 Закону України “Про військово-цивільні адміністрації”, на підставі висновків Донецької обласної державної адміністрації – обласної військово-цивільної адміністрації (лист від 05 серпня 2020 року № 0.1/20-4177/4-20) та Луганської обласної державної адміністрації – обласної військово-цивільної адміністрації (лист від 06 серпня 2020 року № 1/01.01-09-3409), які було надіслано до Комісії на виконання її постанови від 30 липня 2020 року № 152, Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року № 161 встановила неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької та Луганської областей і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, визначивши їх переліки.

При цьому на виконання постанови Комісії від 18 серпня 2020 року № 180, якою Комісія повторно звернулась до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій – обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання актуальних висновків щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Кодексу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях, утворених згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2020 року № 117 “Про утворення звичайних та спеціальних виборчих дільниць на постійній основі”, а також виборів депутатів районних рад Донецької та Луганської областей 25 жовтня 2020 року, Донецька та Луганська обласні державні адміністрації – обласні військово-цивільні адміністрації надіслали до Комісії актуальні висновки (листи від 28 серпня 2020 року № 0.1/20-4571/4-20 та від 28 серпня 2020 року № 1/01.01-09-3684 відповідно), якими підтвердили інформацію, повідомлену раніше.

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія не змінювала свого рішення про неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької і Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, ухваленого постановою Комісії від 08 серпня 2020 року № 161.

Таким чином, 25 жовтня 2020 року не було проведено перших місцевих виборів:

у Донецькій області: Світлодарській, Торецькій міських територіальних громадах Бахмутського району, Волноваській, Вугледарській міських, Мирненській, Ольгинській селищних територіальних громадах Волноваського району, Сартанській селищній територіальній громаді Маріупольського району, Авдіївській, Мар’їнській міських, Очеретинській селищній територіальних громадах Покровського району;

у Луганській області: Гірській, Лисичанській, Попаснянській, Сєвєродонецькій міських територіальних громадах Сєвєродонецького району, Щастинській міській, Станично-Луганській селищній, Нижньотеплівській, Широківській сільських територіальних громадах Щастинського району.

З метою забезпечення розгляду питання щодо можливості призначення в названих територіальних громадах Донецької та Луганської областей перших місцевих виборів на 28 березня 2021 року, 31 жовтня 2021 року Комісія відповідно постановами від 05 січня 2021 року № 4 та від 17 серпня 2021 року № 301 зверталася до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій – обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки та проведення зазначених виборів відповідно до Кодексу, на виконання якої зазначені обласні військово-цивільні адміністрації листами від 15 січня 2021 року № 01/20-230/4-21 і № 1/01.01-09-182 та від 19 серпня 2021 року № 0.1/20-4327/4-21 і № 01/01.01-09-04211 надіслали висновки, в яких указали про неможливість організації підготовки та проведення відповідних місцевих виборів.

За таких обставин рішення щодо призначення на 28 березня 2021 року, 31 жовтня 2021 року відповідно перших місцевих виборів у відповідних територіальних громадах Донецької і Луганської областей Центральною виборчою комісією не приймалось.

Разом з тим постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року за результатами перегляду в апеляційному порядку рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 грудня 2020 року в справі № 855/25/20 визнано протиправною і скасовано постанову Центральної виборчої комісії від 08 серпня 2020 року № 161.

Водночас постановою Верховного Суду від 14 грудня 2021 року в справі №  855/25/20 (далі – постанова Верховного Суду) постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року, а також додаткову постанову цього суду від 01 червня 2021 року скасовано, а справу № 855/25/20 направлено на новий розгляд до Окружного адміністративного суду м. Києва з мотивів, зокрема, неповно встановлених обставин справи.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія зазначає.

Частиною першою статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” визначено, що Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів і референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.

Статтею 2 вказаного Закону встановлено, що Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України (частина друга статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”).

Згідно з статтями 38, 69 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Статтею 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Відповідно до статті 140 Основного Закону України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. До складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову (стаття 141 Конституції України).

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України визначено, що організація і порядок проведення виборів встановлюються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, який регулює основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є Кодекс.

Частинами першою та другою статті 6 Кодексу передбачено, що виборчі права громадян України – це гарантовані Конституцією України та Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним.

За змістом статей 22, 64 Основного Закону України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані, а також не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Кодексу).

Відповідно до частини першої статті 288 Кодексу перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються у разі об’єднання територіальних громад, утворення нових адміністративно-територіальних одиниць, інших змін адміністративно-територіального устрою або змін, у результаті яких утворюється новий орган місцевого самоврядування.

До Центральної виборчої комісії 27 липня 2020 року надійшли розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року, зокрема, № 710 та № 717, якими визначено адміністративні центри територіальних громад і затверджено території територіальних громад Донецької та Луганської областей.

Проте за наведених обставин у згаданих вище 18 територіальних громадах Донецької та Луганської областей гарантовані Конституцією України та Кодексом виборчі права громадян не реалізовано в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Разом з тим позачергові, проміжні, перші, додаткові місцеві вибори проводяться двічі на рік – в останню неділю березня та останню неділю жовтня (частина перша статті 5 Кодексу).

Згідно з частиною сьомою статті 194, пунктом 1 частини першої статті 205 Кодексу призначення перших виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів належить до повноважень Центральної виборчої комісії.

Перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів (частина п’ята статті 195 Кодексу).

Отже, у разі можливості організації підготовки та проведення відповідно до Кодексу місцевих виборів на окремих територіях Донецької та Луганської областей в останню неділю березня 2022 року Комісія повинна не пізніше 16 січня 2022 року ухвалити рішення про призначення у відповідних громадах перших місцевих виборів 27 березня 2022 року.

Водночас Комісія зауважує, що Конституцією України людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (стаття 3).

Статтею 71 Основного Закону України встановлено, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється (частина третя статті 14 Кодексу).

Наразі у Донецькій та Луганській областях здійснюється операція Об’єднаних сил щодо забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. При цьому, за інформацією з відкритих джерел, на окремих територіях Донецької та Луганської областей досі фіксуються порушення режиму припинення вогню, тривають обстріли, а отже, існує загроза безпеці виборців, інших суб’єктів та учасників виборчого процесу, а також належному забезпеченню організації підготовки та проведення відповідних виборів із дотриманням вимог Кодексу.

Як неодноразово наголошувалось Центральною виборчою комісією, законами України вона не уповноважена самостійно визначати можливість забезпечення належної безпеки та уникнення терористичної загрози під час організації та проведення місцевих виборів на окремих територіях Донецької та Луганської областей. З таким висновком погодився і Верховний Суд, зауваживши про відсутність у Комісії повноважень перевіряти та оцінювати безпекову ситуацію на відповідних територіях, зокрема, перевіряти отриману від правоохоронних органів інформацію (пункт 84 мотивувальної частини постанови Верховного Суду).

Пунктом 1 частини третьої статті 4 Закону України “Про військово-цивільні адміністрації” визначено, що обласні військово-цивільні адміністрації поряд із здійсненням повноважень місцевих державних адміністрацій на відповідній території також здійснюють повноваження згідно із законом щодо організації проведення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці всеукраїнських референдумів та виборів органів державної влади і місцевого самоврядування; надання висновків Центральній виборчій комісії щодо можливості організації та підготовки відповідно до закону проведення відповідних виборів на окремих територіях.

При цьому Центральна виборча комісія звертає увагу, що Верховним Судом у постанові від 14 грудня 2021 року в справі  № 855/25/20 надано правову оцінку обставинам, пов’язаним із наданням Донецькою та Луганською обласними державними адміністраціями – обласними військово-цивільними адміністраціями відповідних висновків.

З огляду на викладене, з метою забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України на окремих територіях Донецької та Луганської областей, надання Центральній виборчій комісії Донецькою та Луганською обласними державними адміністраціями – обласними військово-цивільними адміністраціями висновків, передбачених пунктом 1 частини третьої статті 4 Закону України “Про військово-цивільні адміністрації”, щодо можливості організації підготовки та проведення згідно з Кодексом зазначених виборів у територіальних громадах Донецької та Луганської областей, на території яких установлено неможливість проведення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, відповідно до статей 3, 7, 22, 38, 64, 69, 71, 140, 141 Конституції України, керуючись частиною першою статті 1, статтею 2,  частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, пунктами 1, 2 статті 17, статтею 21 Закону  України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутися до Донецької обласної державної адміністрації – обласної військово-цивільної адміністрації стосовно надання не пізніше 13 січня 2022 року висновку щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Виборчого кодексу України перших місцевих виборів 27 березня 2022 року у Світлодарській, Торецькій міських територіальних громадах Бахмутського району Донецької області, Волноваській, Вугледарській міських, Мирненській, Ольгинській селищних територіальних громадах Волноваського району Донецької області, Сартанській селищній територіальній громаді Маріупольського району Донецької області, Авдіївській, Мар’їнській міських, Очеретинській селищній територіальних громадах Покровського району Донецької області за формою, що додається (на паперовому носії та в електронному вигляді).

2. Звернутися до Луганської обласної державної адміністрації – обласної військово-цивільної адміністрації стосовно надання не пізніше 13 січня 2022 року висновку щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Виборчого кодексу України перших місцевих виборів 27 березня 2022 року в Гірській, Лисичанській, Попаснянській, Сєвєродонецькій міських територіальних громадах Сєвєродонецького району Луганської області, Щастинській міській, Станично-Луганській селищній, Нижньотеплівській, Широківській сільських територіальних громадах Щастинського району Луганської області за формою, що додається (на паперовому носії та в електронному вигляді).

3. Копію цієї постанови надіслати Донецькій та Луганській обласним державним адміністраціям – обласним військово-цивільним адміністраціям.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО

Додатки та посилання