УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

2 вересня 2020 року № 220

Про звернення до Головного управління Національної поліції в Одеській області

До Центральної виборчої комісії 26 серпня 2020 року надійшла скарга Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” щодо порушення, на думку заявника, Одеською районною територіальною виборчою комісією Одеської області (далі – Одеська районна територіальна виборча комісія) вимог виборчого законодавства України та з вимогою скасувати постанови Одеської районної територіальної виборчої комісії від 24 серпня 2020 року № 4 “Про встановлення невідповідності кандидатур, внесених до складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області” та № 5 “Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області”, а також прийняти відповідні рішення стосовно “призначення повторного жеребкування щодо включення кандидатур до складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області” та “утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області”.

Враховуючи, що вказану скаргу було оформлено без дотримання вимог, передбачених статтею 67 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та розділом 6 Порядку розгляду скарг комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, 27 серпня 2020 року її повернуто суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду відповідно до статті 68 Кодексу та пунктів 6.10 – 6.12 цього Порядку.

Разом з тим Комісія 27 серпня 2020 року надіслала листи голові Одеської районної територіальної виборчої комісії Оносовій О.Є. та секретарю цієї виборчої комісії Рудяковій О.Г. з вимогою надати пояснення щодо порушених у скарзі питань та копії документів, які підтвердять викладені у поясненнях обставини.

Крім того, до Центральної виборчої комісії 31 серпня 2020 року надійшла заява Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” від 28 серпня 2020 року, зареєстрована за № 21-34-8556, у якій ідеться про аналогічні обставини.

Як зазначено у зверненнях, 24 серпня 2020 року Одеською районною територіальною виборчою комісією було прийнято постанови № 4 “Про встановлення невідповідності кандидатур, внесених до складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області” та № 5 “Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області”. За змістом постанови вказаної виборчої комісії від 24 серпня 2020 року № 5 у ній є додатки № 1 – 3. Натомість 25 серпня 2020 року на стенді офіційних матеріалів секретар Одеської районної територіальної виборчої комісії Рудякова О.Г. виявила постанову зазначеної виборчої комісії від 24 серпня 2020 року № 5 з додатками № 1 – 17.

При цьому, як зауважує суб’єкт звернення, підпис секретаря Одеської районної територіальної виборчої комісії Рудякової О.Г. на додатках підроблено, у зв’язку з чим Рудякова О.Г. подала заяву про вчинення кримінального правопорушення.

Також у зверненнях Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” йдеться про те, що постанова Одеської районної територіальної виборчої комісії від 24 серпня 2020 року № 5 містить посилання на проведене 22 серпня 2020 року жеребкування щодо включення кандидатур до складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області. Однак 22 серпня 2020 року засідання Одеської районної територіальної виборчої комісії не проводилося, а отже, і відповідного жеребкування не було.
До звернень Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” додано, зокрема, копію заяви Рудякової О.Г. про вчинення кримінального правопорушення.

Крім того, на вказану вимогу Центральної виборчої комісії 31 серпня 2020 року до Комісії надійшли пояснення від секретаря Одеської районної територіальної виборчої комісії Рудякової О.Г. та голови цієї комісії Оносової О.Є. з доданими матеріалами.

Так, Рудякова О.Г. зауважує, що жеребкування стосовно включення кандидатур до складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області 22 серпня 2020 року, як указано в постанові Одеської районної територіальної виборчої комісії від 24 серпня 2020 року № 5, не проводилося, а зазначене питання було включено до порядку денного засідання цієї виборчої комісії 24 серпня 2020 року. Також Рудякова О.Г. повідомила, що додатків № 1 – 17 до постанови Одеської районної територіальної виборчої комісії від 24 серпня 2020 року № 5 вона не підписувала, а її підпис на них підроблено.

Із пояснень голови Одеської районної територіальної виборчої комісії Оносової О.Є. вбачається, що процедуру жеребкування стосовно включення кандидатур до складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області було проведено на засіданні цієї виборчої комісії 24 серпня 2020 року, а технічну помилку щодо дати проведення відповідного жеребкування було виправлено постановою Одеської районної територіальної виборчої комісії від 27 серпня 2020 року № 7 “Про внесення змін до постанови Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області № 5”.

Також Оносова О.Є. звернула увагу, що секретар указаної виборчої комісії Рудякова О.Г. після закінчення засідання 24 серпня 2020 року в присутності інших членів комісії підписала прийняту постанову Одеської районної територіальної виборчої комісії від 24 серпня 2020 року № 5 та додатки до неї № 1 – 17.

При цьому в поясненнях Оносової О.Є. зазначено, що оригінали постанов Одеської районної територіальної виборчої комісії від 24 серпня 2020 року № 4 “Про встановлення невідповідності кандидатур, внесених до складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області”, № 5 “Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Одеського району Одеської області” з відповідними додатками було передано секретарю цієї виборчої комісії Рудяковій О.Г. Натомість 25 серпня 2020 року було встановлено відсутність таких документів в Одеській районній територіальній виборчій комісії, про що свідчить складений того самого дня акт за підписами голови вказаної виборчої комісії Оносової О.Є. та її членів Кафтан С.П. і Просекова О.С.

Також голова Одеської районної територіальної виборчої комісії Оносова О.Є. повідомила, що у зв’язку зі зникненням відповідних документів нею подано заяву про вчинення кримінального правопорушення, відповідальність за яке передбачено частиною першою статті 357 Кримінального кодексу України.

На підтвердження викладеного до пояснення Оносової О.Є. додано протокол засідання Одеської районної територіальної виборчої комісії від 24 серпня 2020 року, копію постанови вказаної виборчої комісії від 27 серпня 2020 року № 7, Акт про відсутність оригіналів відповідних документів в Одеській районній територіальній виборчій комісії від 25 серпня 2020 року, а також копію витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, відповідно до якого 27 серпня 2020 року зареєстровано кримінальне провадження за № 12020160500002851.

За змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.

На виконання передбачених такими нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши вказані та беручи до уваги інші наявні в неї документи, зазначає.

Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. У свою чергу Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня  2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року № 176 – перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до положень Кодексу в ході організації підготовки та проведення місцевих виборів місцеві організації політичних партій беруть участь у реалізації виборчих процедур, зокрема в утворенні та формуванні складу територіальних виборчих комісій, утворенні дільничних виборчих комісій, висуванні кандидатів.

Так, частиною першою статті 203 Кодексу передбачено, що склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій.

Право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають: 1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; 2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори; 3) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії (частина друга статті 203 Кодексу).

Згідно з частиною шостою статті 203 Кодексу районні виборчі комісії формують склад сільських, селищних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за шістдесят днів до дня чергових виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, указаних у частині другій статті 203 Кодексу, а в разі їх відсутності у структурі відповідної партії – обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм. Такі подання вносяться не пізніш як за шістдесят п’ять днів до дня чергових виборів.

Частиною третьою статті 203 Кодексу встановлено, що суб’єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої статті 203 Кодексу, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб’єкти подання кандидатур, зазначені у пунктах 2, 3 частини другої статті 203 Кодексу, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.

До складу територіальної виборчої комісії обов’язково включаються кандидатури (не більше двох осіб до складу кожної територіальної виборчої комісії), запропоновані суб’єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої статті 203 Кодексу. До складу територіальної виборчої комісії обов’язково включаються кандидатури (не більше однієї особи до складу кожної територіальної виборчої комісії), запропоновані суб’єктами подання, зазначеними у пункті 2 частини другої вказаної статті. Кандидатури від місцевих організацій політичних партій – по одній кандидатурі від місцевої організації однієї політичної партії, зазначених у пункті 3 частини другої вказаної статті, включаються до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, до формування складу комісії.

Виборчі комісії, зазначені у частинах четвертій – восьмій статті 203 Кодексу, одночасно з формуванням складу територіальної виборчої комісії призначають голову, заступника голови, секретаря такої виборчої комісії. Голова, заступник голови та секретар територіальної виборчої комісії мають призначатися від різних суб’єктів подання (частини тринадцята, чотирнадцята статті 203 Кодексу).

Порядок організації роботи та документування діяльності територіальних виборчих комісій визначено статтями 36, 37 Кодексу і Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі – Порядок).

Зокрема, згідно з частиною першою статті 36 Кодексу та пунктом 2.1 Порядку основною формою роботи територіальної виборчої комісії є засідання. Рішення територіальної виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити визначені частиною третьою статті 37 Кодексу, пунктом 9.7 та розділом 10 Порядку відомості. Відповідно до частини третьої статті 37 Кодексу, пункту 10.3 Порядку прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) із зазначенням фактичної посади, ініціалу імені і прізвища особи, яка підписала документ. Додатки до постанови підписує секретар комісії (секретар засідання).

Центральна виборча комісія звертає увагу, що відповідно до частини другої статті 2 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія повинна будувати свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності. Згідно з частинами першою, третьою статті  12 указаного Закону за результатами розгляду та обговорення на засіданні Комісії питання порядку денного Комісія ухвалює рішення у формі постанови. Постанова Комісії, зокрема, повинна містити встановлені факти та підстави для ухвалення рішення Комісії, а також акти законодавства України, за наявності – рішення судових органів, якими керувалася Комісія при прийнятті рішення.

Частиною другою статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” встановлено, що Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

При цьому Центральна виборча комісія констатує, що обставини справи, підтверджені наявними в Комісії матеріалами, та отримані від голови Одеської районної територіальної виборчої комісії Оносової О.Є. і секретаря цієї комісії Рудякової О.Г. пояснення, які частково є взаємовиключними та потребують перевірки правоохоронними органами, є недостатніми підставами для встановлення Комісією порушення виборчого законодавства України Одеською районною територіальною виборчою комісією.

Разом з тим слід зазначити, що проведення перевірки вказаних у заявах чи повідомленнях відомостей про можливі ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення, прийняття за ними рішень, вирішення питань про притягнення винних осіб до відповідальності виходять за межі повноважень Центральної виборчої комісії.

У свою чергу пояснення голови Одеської районної територіальної виборчої комісії Оносової О.Є. і секретаря цієї комісії Рудякової О.Г., а також викладені у зверненнях Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” та зазначені в поясненнях обставини щодо фальсифікації виборчої документації та її зникнення можуть свідчити про наявність у діях окремих осіб ознак кримінальних правопорушень, а отже, потребують перевірки та надання відповідної правової оцінки правоохоронними органами.

Відповідно до частини четвертої статті 13 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” у разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення кримінального чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Статтею 23 Закону України “Про Національну поліцію” встановлено повноваження Національної поліції України щодо вжиття заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень, припинення виявлених кримінальних та адміністративних правопорушень, здійснення своєчасного реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події.

З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне звернутися до Головного управління Національної поліції в Одеській області для проведення перевірки викладених у зверненнях Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” та поясненнях голови Одеської районної територіальної виборчої комісії Оносової О.Є. і секретаря цієї виборчої комісії Рудякової О.Г. обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати йому копії відповідних документів та матеріалів.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 205 Виборчого кодексу України, керуючись частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 13, 17 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутись до Головного управління Національної поліції в Одеській області для проведення перевірки викладених у зверненнях Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ” та поясненнях секретаря Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області Рудякової О.Г., голови цієї виборчої комісії Оносової О.Є. обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати йому копії відповідних документів та матеріалів.

2. Копію цієї постанови надіслати Головному управлінню Національної поліції в Одеській області, Одеській Обласній організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, Одеській районній територіальній виборчій комісії Одеської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО