УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

29 грудня 2020 року № 582

Про звернення до Кабінету Міністрів України щодо забезпечення належного фінансування повторних місцевих виборів

Законом України “Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад”  (далі – Закон) внесено зміни до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, якими Кабінет Міністрів України уповноважено до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України здійснювати визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад.

При цьому передбачено, що рішення Кабінету Міністрів України про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад подається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів відповідних територіальних громад (пункт 71 розділу V “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”).

Законом також установлено, що у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року (підпункт 2 пункту 2 розділу II “Прикінцеві положення” Закону).

Крім того, за змістом підпунктів 3, 4 пункту 2 розділу II “Прикінцеві положення” Закону вибори депутатів сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі Закону, не проводяться, а їх повноваження припиняються в день набуття повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних на перших місцевих виборах у 2020 році.

Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 707 – 730 визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад усіх областей України.

За таких обставин згідно з приписами зазначених актів постановою Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 160 “Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року” на неділю, 25 жовтня 2020 року, було призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів визначаються виключно законами України.

Відповідно до Конституції України Виборчий кодекс України (далі – Кодекс) визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

За змістом частини четвертої статті 33, статті 206 Кодексу організацію підготовки та проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбаченому Кодексом та законами України, забезпечують територіальні виборчі комісії.

Згідно з частиною четвертою статті 194 Кодексу в разі визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися, територіальною виборчою комісією призначаються повторні місцеві вибори в порядку, встановленому Кодексом.

Повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за п’ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів. Рішення про призначення повторних місцевих виборів приймається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня настання обставин, передбачених Кодексом, для призначення таких виборів або з дня припинення обставин, що стали підставою для припинення виборчого процесу відповідних місцевих виборів (частина друга статті 195 Кодексу).

Центральна виборча комісія зазначає, що в низці територіальних громад відповідними територіальними виборчими комісіями прийнято рішення про призначення повторних виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів.

Зокрема, постановою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 23 листопада 2020 року  № 1 на неділю, 17 січня 2021 року, призначено повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та повторні вибори Броварського міського голови Броварського району Київської області. Виборчий процес таких виборів розпочався 28 листопада 2020 року.

Також постановою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області від 29 листопада 2020 року № 73 на неділю, 24 січня 2021 року, призначено повторні вибори депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області та повторні вибори Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області. Виборчий процес указаних виборів розпочався 5 грудня 2020 року.

Постановою Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 9 грудня 2020 року № 273 на неділю, 7 лютого 2021 року, призначено повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 та повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області. При цьому 19 грудня 2020 року розпочався виборчий процес зазначених виборів.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від  12 червня 2020 року № 715-р “Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області” до складу Броварської міської територіальної громади Броварського району Київської області увійшли Броварська, Княжицька, Требухівська територіальні громади; відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від  12 червня 2020 року № 707-р “Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Вінницької області” до складу Уланівської сільської територіальної громади Хмільницького району Вінницької області увійшли Уланівська, Великоострожоцька, Вишеньківська, Крижанівська, Кропивнянська, Кустовецька, Лип’ятинська, Лознянська, Маркушівська, Петриківська, Пустовійтівська, Рибчинецька, Сальницька, Скаржинецька територіальні громади; згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 720-р “Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області” до складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області увійшли Кароліно-Бугазька та Затоківська територіальні громади.

Згідно з положеннями підпункту 4 пункту 2 розділу II “Прикінцеві положення” Закону повноваження органів місцевого самоврядування територіальних громад, території яких затверджено відповідними розпорядженнями Кабінету Міністрів України, мали би припинитися в день набуття повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Частиною першою статті 20 Кодексу передбачено, що виборчий  процес – це здійснення протягом установленого Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Таким чином, територіальними виборчими комісіями має бути вчинено низку послідовних взаємопов’язаних виборчих процедур з відповідних місцевих виборів, які мають здійснюватися в установленому законодавством порядку.

Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується (частина друга статті 19 Кодексу).

Частиною першою статті 209 Кодексу визначено, що витрати на підготовку і проведення чергових, позачергових, додаткових та перших виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів здійснюються за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України; усі інші види місцевих виборів (у тому числі й повторні) проводяться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2020 року  № 745 затверджено Порядок фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів. Згідно з пунктом 15 цього Порядку в разі призначення повторних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів територіальна виборча комісія подає відповідній місцевій раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій. У межах виділеного місцевою радою обсягу видатків територіальна виборча комісія складає, затверджує та погоджує з головою відповідної місцевої ради/сільським, селищним, міським головою єдиний кошторис видатків за встановленою формою, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.

Таким чином, за змістом зазначених положень Кодексу та вказаного Порядку фінансування повторних виборів депутатів сільських, селищних, міських рад та сільських, селищних, міських голів у відповідній територіальній громаді здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету цієї територіальної громади.

Окремо Комісія зауважує, що за змістом пункту 3 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України місцеві бюджети є самостійними.

Згідно з пунктом 23 частини першої статті 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Враховуючи, що на сьогодні в окремих територіальних громадах орган місцевого самоврядування – місцеву раду не обрано, рішення про місцевий бюджет таких територіальних громад не прийнято.

Відповідно до частини першої статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року, тому у новостворених територіальних громадах рішення про місцеві бюджети відповідними місцевими радами можуть бути прийняті лише з 1 січня 2021 року.

При цьому Комісія зауважує, що виборчий процес повторних виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних міських голів, розпочатий у 2020 році, закінчується в 2021 році, а отже охоплює, два бюджетні періоди.

Згідно зі статтею 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.

Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному вказаним Кодексом.

Також відповідно до статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами.

Розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов’язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, установлених зазначеним Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникає бюджетних зобов’язань та не утворюється бюджетної заборгованості.

Зобов’язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, установлених указаним Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними (крім витрат, що здійснюються відповідно до частини шостої статті 48 Бюджетного кодексу України) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов’язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов’язань не здійснюються.

Вимоги фізичних і юридичних осіб щодо відшкодування збитків та/або шкоди за зобов’язаннями, взятими розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, установлених Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), стягуються з осіб, винних у взятті таких зобов’язань, у судовому порядку.

Згідно з частиною сьомою статті 210 Кодексу фінансування виборчих комісій здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Однак Порядок фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2020 року № 745, не встановлює процедури фінансування повторних місцевих виборів у територіальній громаді в разі їх призначення територіальною виборчою комісією у зв’язку з визнанням перших виборів такими, що не відбулися.

Зважаючи на вказане, на сьогодні постає питання щодо забезпечення належного фінансування повторних місцевих виборів у територіальних громадах, орган місцевого самоврядування яких за результатами перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року не обрано, у тому числі з урахуванням тривалості виборчого процесу протягом двох бюджетних періодів.

З огляду на зазначене Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернутися до Кабінету Міністрів України щодо вказаних вище питань.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 92 Конституції України, статей 19, 20, 33, 194, 195, 206, 209, 210 Виборчого кодексу України, статей 3, 7, 23, 48 Бюджетного кодексу України, статті 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, керуючись статтями 11 – 13, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутися до Кабінету Міністрів України щодо вжиття в межах компетенції заходів для забезпечення належного фінансування повторних місцевих виборів у територіальних громадах, орган місцевого самоврядування яких за результатами перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року не обрано, у тому числі з урахуванням тривалості виборчого процесу протягом двох бюджетних періодів.

2. Цю постанову надіслати Кабінету Міністрів України.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО