УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

4 серпня 2020 року № 157

Про звернення до Національної поліції України

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія (далі – Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.

Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує, зокрема, дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі (частина перша статті 2 указаного Закону).

Згідно зі статтею 17 зазначеного Закону Комісія, серед іншого:

забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та права на участь у референдумах;

забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу та процесу референдуму;

здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми;

є розпорядником Державного реєстру виборців, забезпечує його ведення та функціонування відповідно до закону.

За змістом статті 1 Закону України "Про Державний реєстр виборців" (далі – Закон) Державний реєстр виборців (далі – Реєстр) – це автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Одним із основних завдань Реєстру є складання списків виборців для проведення виборів та референдумів (пункт 2 частини першої статті 2 Закону).

За змістом статей 5, 7 Закону до Реєстру заносяться та в базі даних Реєстру зберігаються встановлені Законом відомості про виборця (персональні дані), зокрема, персональні дані, які визначають місце та умови голосування виборця, в тому числі виборча адреса виборця, що визначається відповідно до статті 8 Закону.

Так, згідно з частиною другою статті 8 Закону виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", якщо інше не передбачено цією статтею.

За зверненням виборця орган ведення Реєстру може визначити іншу виборчу адресу виборця, ніж його зареєстроване місце проживання. Також органом ведення Реєстру за зверненням виборця може бути визначено виборчу адресу виборця, який не має зареєстрованого місця проживання (частини третя, четверта статті 8 Закону).

Відповідно до частини другої статті 10 Закону виборець подає органу ведення Реєстру достовірну інформацію щодо своїх персональних даних, які вносяться до Реєстру, у передбачених Законом випадках.

Порядок звернення особи за власною ініціативою до органу ведення Реєстру щодо включення до Реєстру, зміни її персональних даних у Реєстрі встановлено статтями 19, 20 Закону, за змістом яких відповідна заява може бути подана особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства, чи надіслана в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до закону, з використанням мережі "Інтернет".

Звернення, передбачене частинами третьою та четвертою статті 8 Закону, може бути подане до відповідного органу ведення Реєстру не пізніше ніж на п’ятий день з дня початку виборчого процесу виборів або процесу референдуму, що проводяться на території, в межах якої виборець просить визначити його виборчу адресу. У разі якщо на відповідній території одночасно проводяться декілька виборів (референдум), таке звернення може бути подане не пізніше ніж на п’ятий день з дня початку виборчого процесу тих виборів (референдуму), голосування на яких проводиться раніше, ніж голосування на інших виборах, які відбуваються одночасно.

При цьому частиною четвертою статті 20 Закону встановлено, що в разі звернення щодо зміни виборчої адреси на підставі частин третьої і четвертої статті 8 Закону у відповідній заяві виборця вказується адреса житла, за якою він фактично проживає та яку просить визначити його новою виборчою адресою.

Відповідно до частини п’ятої статті 30 Закону відомості щодо кількісних характеристик виборчого корпусу, зокрема, у межах областей, районів, міст, районів у містах, селищ і сіл, а також про кількість виборців, які за своїми виборчими адресами віднесені до відповідних виборчих дільниць, щомісяця, станом на останній день попереднього місяця, розміщуються на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у формі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Зазначені відомості зберігаються у вільному доступі на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії протягом трьох місяців (частина п’ята статті 30 Закону).

Необхідно зазначити, що Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 вказаної Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад" (підпункт 2 пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення") встановлено, що у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі вказаного Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року.

Під час здійснення повноважень розпорядника Реєстру, зокрема щодо контролю за дотриманням вимог Закону в процесі ведення Реєстру, Комісією виявлено надходження до органів ведення Реєстру в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", з використанням мережі "Інтернет" значної кількості звернень виборців, поданих згідно з частиною третьою статті 8 Закону, щодо зміни їх виборчих адрес на адреси фактичного місця проживання, що належать до територій таких територіальних громад Одеської області:

Кароліно-Бугазька сільська територіальна громада (Білгород-Дністровський район);

Таїровська селищна територіальна громада (Одеський район);

Фонтанська сільська територіальна громада (Одеський район).

При цьому багато таких звернень стосуються зміни виборчих адрес виборців на адресу одного і того самого житлового будинку або навіть квартири в ньому.

Сумарна кількість указаних звернень становить понад 86% загальної кількості звернень, поданих відповідно до частини третьої статті 8 Закону та задоволених органами ведення Реєстру, що здійснюють свої повноваження на території Одеської області.

У зв’язку з цим Центральна виборча комісія зазначає.

Частиною першою статті 38 Конституції України передбачено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно з частиною першою статті 71 Основного Закону України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Зазначені принципи покладено в основу положень Виборчого кодексу України (далі – Кодекс), який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів, зокрема, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Частинами першою, другою статті 6 Кодексу встановлено, що виборчі права громадян України – це гарантовані Конституцією України та Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним.

Принцип рівного виборчого права передбачає, що громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах. Усі кандидати, зареєстровані в порядку, встановленому Кодексом, мають у виборчому процесі виборів, на яких вони висунуті, рівні права та беруть участь у цьому процесі на умовах, рівних для відповідних виборів. Усі партії (організації партій), які набули статусу суб’єкта виборчого процесу відповідно до Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних виборів у порядку та в межах, установлених Кодексом (стаття 12 Кодексу).

Принцип вільності виборів гарантує громадянам України забезпечення умов для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Водночас застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється (частини перша, третя статті 14 Кодексу).

За змістом статті 19 Кодексу виборчі права громадян України захищаються законом. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом. Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Згідно з частиною четвертою статті 7 Кодексу підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці відповідно до Кодексу.

Частиною п’ятою вказаної статті Кодексу передбачено, що право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, сільського, селищного, міського голови мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади.

Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради територіальної громади та сільського, селищного, міського голови мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади.

Право голосу на виборах депутатів районної ради мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території однієї з територіальних громад відповідного району.

Право голосу на виборах депутатів обласної ради мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території однієї з територіальних громад відповідної області.

Право голосу на виборах депутатів районної у місті ради (у місті з районним поділом, де утворені районні у місті ради) мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідного району в місті.

Згідно з частиною шостою статті 7 Кодексу належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом).

За змістом статей 39, 43 Кодексу до списку виборців на звичайній виборчій дільниці включаються громадяни України, яким виповнилося або на день голосування на виборах виповниться 18 років і які мають право голосу на відповідних виборах та відносяться до цієї виборчої дільниці згідно з відомостями Реєстру.

Таким чином, у разі зміни виборчої адреси громадянина за його зверненням, поданим на підставі частин третьої, четвертої статті 8 Закону, належність такого громадянина до відповідної територіальної громади та проживання на відповідній території визначатиметься за новою виборчою адресою – фактичним місцем його проживання, що зумовить набуття ним права голосу на відповідних виборах.

Водночас звернення до органу ведення Реєстру щодо зміни виборчої адреси на адресу, за якою громадянин фактично не проживає, є порушенням вимог Закону, а вчинення такої дії з метою голосування на відповідних місцевих виборах за певних кандидатів може призвести до спотворення результатів таких виборів.

Кримінальним кодексом України (статті 157, 158, 160) встановлено відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права, надання неправдивих відомостей до органу ведення Реєстру, підкуп виборця.

Відповідно до статті 2, частини першої статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах, зокрема, охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, відповідно до яких поліція здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень, вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень, припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 6, 7, 12, 19 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 1, 2, 11, 12, 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки дотримання вимог Закону України "Про Державний реєстр виборців", інших законів України під час подання до органів ведення Реєстру звернень щодо зміни виборчих адрес громадян на адреси фактичного проживання, що належать до територій Кароліно-Бугазької сільської (Білгород-Дністровський район), Таїровської селищної та Фонтанської сільської (Одеський район) територіальних громад Одеської області.

2. Копію цієї постанови надіслати Національній поліції України.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО