УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

20 лютого 2007 року №14

Про Звернення до Президента України
у зв’язку із систематичними порушеннями виборчого законодавства України територіальною
виборчою комісією міста Кіровограда під час організації
та проведення позачергових виборів Кіровоградського міського голови
26 листопада 2006 року

Беручи до уваги, що в ході організації та проведення позачергових виборів Кіровоградського
міського голови 26 листопада 2006 року територіальна виборча комісія міста
Кіровограда систематично порушувала принципи і засади виборчого процесу в
Україні, положення виборчого законодавства України, відповідно до статей
3, 5, 8, 22, 38, 102, 140 Конституції України, пункту 5 статті 23 Закону
України „Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим,
місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, керуючись статтею 1,
частиною першою статті 11, статтями 12, 17, 21 Закону України „Про Центральну
виборчу комісію”, Центральна виборча комісія
постановляє:

1. Затвердити текст Звернення до Президента України у зв’язку
із систематичними порушеннями виборчого законодавства України територіальною
виборчою комісією
міста Кіровограда під час організації та проведення позачергових виборів
Кіровоградського міського голови 26 листопада 2006 року (додається).

2. Звернутися до Президента України з метою сприяння належній
реалізації та захисту конституційних прав і свобод громадян України, членів
територіальної
громади міста Кіровограда.

Голова Центральної виборчої комісії Я. ДАВИДОВИЧ

Додатки та посилання

Додаток 1

ЗАТВЕРДЖЕНО                       
постановою Центральної виборчої комісії
від 20 лютого 2007 року № 14 
        


ЗВЕРНЕННЯ
до Президента України у зв’язку із систематичними порушеннями виборчого законодавства України територіальною виборчою комісією міста Кіровограда під час організації та проведення позачергових виборів Кіровоградського міського голови 26 листопада 2006 року

Вельмишановний пане Президенте України!

Верховна Рада України відповідно до Закону України „Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” 14 вересня 2006 року призначила позачергові вибори Кіровоградського міського голови на неділю 26 листопада 2006 року у зв’язку з достроковим припиненням повноважень Кіровоградського міського голови Кальченка В.М., обраного одночасно народним депутатом України в багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі 26 березня 2006 року.

Згідно з вимогами вказаного Закону підготовку та проведення позачергових виборів Кіровоградського міського голови 26 листопада 2006 року забезпечує Кіровоградська міська територіальна виборча комісія.

Проте в ході організації та проведення позачергових виборів Кіровоградського міського голови 26 листопада 2006 року територіальна виборча комісія міста Кіровограда грубо, зухвало та систематично порушувала принципи і засади виборчого процесу в Україні, нехтуючи виборчими правами громадян України, членів територіальної громади міста Кіровограда.

Частиною другою статті 5 Конституції України встановлено, що єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно з частиною першою статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Частиною першою статті 38 Основного Закону України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до частини другої статті 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.

Враховуючи зазначене та відповідно до покладених на Центральну виборчу комісію Конституцією України, Законами України „Про Центральну виборчу комісію”, „Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” повноважень щодо здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, дотриманням виборчого законодавства України, забезпечення його однакового застосування на всій території України, здійснення контролю за дотриманням законодавства України в частині прийняття в установлені законом строки рішень з відповідних питань, Комісія 18 січня 2007 року на своєму засіданні прийняла постанову № 4. При цьому було встановлено, що територіальною виборчою комісією міста Кіровограда систематично порушувалися положення Конституції України, Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", Кодексу адміністративного судочинства України, Закону України "Про Центральну виборчу комісію" в частині реалізації повноважень щодо організації підготовки і проведення позачергових виборів Кіровоградського міського голови 26 листопада 2006 року, що зумовило порушення конституційних виборчих прав громадян України, членів територіальної громади міста Кіровограда.

Одночасно Центральна виборча комісія констатує, що впродовж усього виборчого процесу позачергових виборів та після його завершення територіальною виборчою комісією міста Кіровограда практично ігнорувалася фахова консультативно-методична допомога Центральної виборчої комісії. При цьому законодавством України Комісія не наділена повноваженнями щодо дострокового припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії, внесення змін до її складу, скасування незаконних рішень комісії, а також Комісія не має повноважень вживати інших організаційно-правових заходів впливу на діяльність виборчої комісії під час проведення місцевих виборів.

У зв’язку із цим для розгляду питання про дострокове припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії міста Кіровограда в установленому Законом порядку копію відповідної постанови Центральної виборчої комісії було надіслано Кіровоградській міській раді, до виключних повноважень якої належить це питання.

З метою вжиття заходів відповідного реагування Центральна виборча комісія надіслала зазначену постанову також до Генеральної прокуратури України та до відома Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України.

Факти порушень виборчого законодавства України територіальною виборчою комісією міста Кіровограда встановлено також судами та Тимчасовою слідчою комісією Верховної Ради України з питань вивчення ситуації, що склалася у зв'язку з проведенням 26 листопада 2006 року позачергових виборів Кіровоградського міського голови та фактами порушень виборчого законодавства України.

Незважаючи на це, територіальна виборча комісія міста Кіровограда і дотепер продовжує працювати в тому ж самому складі, при цьому порушуючи вимоги законодавства України про місцеві вибори.

Такій ситуації сприяють, зокрема, дії депутатів Кіровоградської міської ради, які всупереч вимогам частини другої статті 19, статті 124 Конституції України, частин першої, другої статті 13 Закону України „Про Центральну виборчу комісію”, статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України не розглядають порушене Центральною виборчою комісією та судом питання про дострокове припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії міста Кіровограда.

Неправомірна діяльність територіальної виборчої комісії міста Кіровограда стала можливою також через самоусунення правоохоронних органів України, зокрема прокуратури Кіровоградської області, від виконання повноважень у частині захисту від посягань на гарантовані Конституцією України виборчі права мешканців міста Кіровограда. Правоохоронні органи протягом більше чотирьох місяців не вживають належних і дієвих заходів щодо усунення порушень закону, поновлення порушених прав і притягнення в установленому законом порядку до відповідальності осіб, які допустили такі порушення. На жаль, залишаються поза увагою правоохоронних органів неодноразові факти грубого порушення принципів неупередженості до суб’єктів виборчого процесу, його публічності та відкритості; факти невиконання цією комісією та безпосередньо її посадовими особами рішень судів, за що законодавством України встановлено кримінальну відповідальність; факти, які свідчать про ознаки фальсифікації виборчих документів посадовими особами територіальної виборчої комісії міста Кіровограда.

Центральна виборча комісія виходить з того, що основними принципами адміністративного судочинства, якими суди керуються в ході здійснення правосуддя, є, зокрема, верховенство права, законність, рівність усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, гласність і відкритість адміністративного процесу. Разом з тим, судова практика щодо розгляду спорів під час виборів Кіровоградського міського голови, на думку Комісії, дає підстави для звернення до Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та відповідної кваліфікаційної комісії суддів.

Належної ролі в межах своїх повноважень не відіграє у цій ситуації і Кіровоградська обласна державна адміністрація, яка мала б згідно із статтею 119 Конституції України забезпечити виконання на відповідній території Конституції та законів України, додержання прав і свобод громадян.

Відповідно до частини другої статті 102 Конституції України Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія просить Вас, вельмишановний пане Президенте України, сприяти належній реалізації та захисту конституційних прав і свобод громадян України, членів територіальної громади міста Кіровограда.

 

З повагою

Голова Центральної виборчої комісії     Я. ДАВИДОВИЧ