УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

17 серпня 2016 року № 374

Про звернення Національного агентства з питань запобігання корупції

До Центральної виборчої комісії 11 серпня 2016 року надійшло звернення Національного агентства з питань запобігання корупції від 10 серпня 2016 року № 61-06/1204 щодо надання інформації про місце реєстрації, проживання та контактні номери телефонів окремих кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 206 на проміжних виборах народних депутатів України 17 липня 2016 року.

Розглянувши вказане звернення, Центральна виборча комісія зазначає.

Частиною другою статті 32 Конституції України встановлено, що не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Конституційний Суд України в Рішенні від 20 січня 2012 року в справі № 2-рп/2012, даючи офіційне тлумачення частин першої, другої статті 32 Основного Закону України, встановив, що інформація про особисте та сімейне життя особи (персональні дані про неї) – це будь-які відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована, а саме: національність, освіта, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, матеріальний стан, адреса, дата і місце народження, місце проживання та перебування тощо, дані про особисті майнові та немайнові відносини цієї особи з іншими особами, зокрема членами сім’ї, а також відомості про події та явища, що відбувалися або відбуваються у побутовому, інтимному, товариському, професійному, діловому та інших сферах життя особи, за винятком даних стосовно виконання повноважень особою, яка займає посаду, пов’язану зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування. Така інформація про фізичну особу та членів її сім’ї є конфіденційною і може бути поширена тільки за їх згодою, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди державою, органами місцевого самоврядування, юридичними або фізичними особами є втручанням в її особисте та сімейне життя. Таке втручання допускається винятково у випадках, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Аналогічна позиція висловлена у Рішенні Конституційного Суду України 30 жовтня 1997 року в справі № 18/203-97.

Згідно з частинами першою та другою статті 11 Закону України "Про інформацію" інформація про фізичну особу (персональні дані) – це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, а також адреса, дата і місце народження.

За змістом частини другої статті 21 Закону України "Про інформацію" інформація про фізичну особу є конфіденційною та може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом.

Однак кандидати в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 206 на проміжних виборах народних депутатів України 17 липня 2016 року, про яких ідеться у зверненні Національного агентства з питань запобігання корупції, згоди на поширення будь-якої іншої інформації щодо них, крім біографічних відомостей, Центральній виборчій комісії не надавали.

Закон України "Про вибори народних депутатів України" дозволяє Центральній виборчій комісії поширювати лише чітко визначені біографічні відомості кандидатів у народні депутати України, про що вони надали згоду, як це передбачено пунктом 2 частини першої та пунктом 1 частини другої статті 55, частиною восьмою статті 59 цього Закону.

Разом з тим, повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції визначено статтею 11 Закону України "Про запобігання корупції", згідно з пунктом 81 частини першої якої до його повноважень належить здійснення у порядку та в межах, визначених законом, державного контролю, зокрема, за своєчасністю подання звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів.

Відповідно до статті 12 указаного Закону Національне агентство з питань запобігання корупції з метою виконання покладених на нього повноважень має право, зокрема, одержувати в установленому законом порядку за письмовими запитами від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об’єднань інформацію, необхідну для виконання покладених на нього завдань.

При цьому вказане положення, на відміну від пункту 4 частини першої статті 17 Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України", який встановлює право Національного антикорупційного бюро України та його працівників знайомитися в державних органах із документами та іншими матеріальними носіями інформації, необхідними для попередження, виявлення, припинення та розслідування кримінальних правопорушень, віднесених законом до підслідності Національного бюро, у тому числі такими, що містять інформацію з обмеженим доступом, не містить прямої вказівки стосовно того, що такою інформацією є також конфіденційна.

Відтак надання Центральною виборчою комісією Національному агентству з питань запобігання корупції конфіденційної інформації про кандидатів у народні депутати України можливе у разі внесення відповідних змін до законодавства України.

Водночас Центральна виборча комісія зауважує, що відповідно до пункту 2 частини першої статті 12 Закону України "Про запобігання корупції" Національне агентство з питань запобігання корупції має право мати прямий доступ до інформаційних баз даних державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.

Центральна виборча комісія відповідно до законодавства України впровадила Автоматизовану інформаційно-телекомунікаційну систему "Державний реєстр виборців", а також Єдину інформаційно-аналітичну систему "Вибори".

Проте звернення від Національного агентства з питань запобігання корупції щодо надання доступу до вказаних баз даних до Комісії не надходило.

Окремо Центральна виборча комісія звертає увагу, що відповідно до пункту 3 частини першої статті 17 Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України" Національному антикорупційному бюро України також надано право в порядку, визначеному законодавством, мати прямий доступ до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, користуватися державними, у тому числі урядовими, засобами зв’язку і комунікацій, мережами спеціального зв’язку та іншими технічними засобами.

Так, постановою від 14 березня 2016 року № 74 "Про забезпечення доступу Національного антикорупційного бюро України до бази даних Державного реєстру виборців" Комісією затверджено Порядок доступу Національного антикорупційного бюро України до бази даних Державного реєстру виборців.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" встановлено, що Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України

З огляду на вищевказане з метою забезпечення реалізації функцій Національного агентства з питань запобігання корупції Центральна виборча комісія вважає за можливе надати Національному агентству з питань запобігання корупції біографічні відомості про кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 206 на проміжних виборах народних депутатів України 17 липня 2016 року, щодо яких надійшов запит.

Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 19, частини другої статті 32 Конституції України, частин першої та другої статті 11, частини другої статті 21 Закону України "Про інформацію", статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 – 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Надати Національному агентству з питань запобігання корупції біографічні відомості про кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 206 на проміжних виборах народних депутатів України 17 липня 2016 року, щодо яких надійшов запит, згідно з додатком.

2. Цю постанову надіслати Національному агентству з питань запобігання корупції та оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії    М. ОХЕНДОВСЬКИЙ

Додатки та посилання